صفحه اصلی دانشـــنامه مرحله دوم نقشه راه پایداری
1399/06/20

مرحله دوم نقشه راه پایداری

Sustainability Roadmap Part Two

شناسایی اهداف

شناسایی اهداف کلیدی پایداری برای کسب و کار و ترتیب بندی آنها براساس اولویت، گام دوم در ایجاد یک استراتژی جامع پایداری است.
بعد از بیان مفصل چشم انداز پایداری، مرحله بعدی شناسایی یک فهرست اولویت بندی شده از اهداف پایداری است. یکی از راه های انجام این کار، بررسی دو حوزه است: حوزه هایی که دارای بالاترین نرخ ریسک پیرامون چشم انداز پایداری شما هستند و حوزه هایی که بیشترین توانایی را برای ایجاد تغییر دارید.

خطرات یا تاثیرات کسب و کار خود را شناسایی کنید

در چه مناطقی ارزش های اجتماعی و زیست محیطی شما بیشتر در معرض خطر هستند؟ بیشترین تاثیرات احتمالی شما در چه حوزه هایی است؟ در ضمن توجه داشته باشید که شناسایی هر خطری می تواند فرصتی برای بهبود عملکرد شما باشد.
میزان خطر به تعدادی از فاکتورهای خاص محصولات تجاری و خدماتی، زنجیره تامین و مدل کسب و کارتان بستگی دارد. (مثلا سومانگالی (sumangali) به نوع خاصی از برده داری اشاره دارد که در کارخانجات ریسندگی جنوب هند معمول است که شاید خطری برای زنجیره تامین تان به وجود آورد و یا به چشم انداز پایداری شما ارتباط پیدا کند.)
با این حال بهتر است که شروع به کار در زمینه اهداف همه جانبه در یک سطح کلان صورت گیرد. از ابزارIndustry Hotspots در مجموعه ابزار نقشه راه پایداری که مرتبط با این قسمت است استفاده کنید تا با بیشتر مسائل اصلی صنعت مد در طول زنجیره تامین آشنا شوید.
قسمت اعظم افرادی که در صنعت مد کار می کنند، در قسمت تولید مواد اولیه (بالغ بر 350 میلیون نفر در کشت پنبه و خدمات مرتبط با آن فعالیت می کنند) یا تولید پوشاک (بیش از 60 میلیون نفر در تولید پوشاک کار می کنند که قسمت اعظم آنها زن هستند) مشغول به کار هستند. مسائل اجتماعی در این حوزه ها به خوبی تدوین شده اند، بنابراین اینها حوزه هایی هستند که بیشترین تاثیر را بر پایداری و مسائل مرتبط با آن دارند.
مهمترین حوزه ها در زمینه تاثیرات زیست محیطی به مواردی مثل آلودگی، انتشار گاز دی اکسید کربن، مصرف انرژی، پسماندها و استفاده از آب بستگی دارد. برای کمک به شناسایی مهمترین حوزه های زیست محیطی در معرض خطر به منظور انتخاب پارچه می توانید از دستورالعمل نحوه انتخاب پارچه دوستدار محیط زیست استفاده کنید.
به عقیده جوی زویلگر، بنیانگذار الی بردز (Allbirds)، «تغییرات آب و هوایی مشکل نسل ماست و بخش خصوصی مسئول مبارزه با آن محسوب می شود». این شرکت در دورنمای اولیه خود خواهان تولید کفش های پشمی بود و متوجه شد که پشم مرینوس نیوزیلند یک منبع تجدیدپذیر پایدار برای آنهاست. حال این شرکت تصمیم گرفته است تا با تمرکز بر روی سایر مواد اولیه برای تولید کفش های ورزشی، بر روی راه حل هایی برای تبدیل هر یک از عناصر به یک عنصر تا حد ممکن پایدار سرمایه گذاری کند.

نخ شنیل

حوزه های نفوذ خود را شناسایی کنید

شرکت گپ (GAP Inc) عنوان کرده است که «ما بر روی مسائلی تمرکز می کنیم که بیشترین مجال را برای نفوذ و تاثیر داریم. مسائلی مثل پیشرفت مردم و جوامع انسانی، بهبود شرایط کار و پاسداشت آب».
ابزار حوزه های تاثیر (Areas of Influence) در مجموعه ابزار مربوطه می تواند به شما کمک کند تا حوزه هایی از فعالیت و زنجیره تامین خود را شناسایی نمایید که در نفوذ شما برای ایجاد تغییر مطابق با چشم اندازتان بیشترین تاثیر را خواهند داشت. عوامل زیادی در تعیین میزان تاثیرگذاری شما نقش دارند.
ممکن است یک شرکت کوچک از قدرت تجاری کمتری نسبت به یک شرکت بزرگ برخوردار باشد، اما به دلیل ماهیت روابط کاری با تامین کنندگان می تواند خود را در موقعیتی برتر ببیند. پایه گذاری یک رابطه مشارکتی شخصی بلند مدت، رمز یک رابطه قوی و مستحکم است (این کار برای شرکت های اداری بزرگ با ساختارهای پیچیده اداری و حجم زیادی از کارکنان شاغل در بخش های خرید و فنی، بسیار دشوار به نظر می رسد).
به همین ترتیب، افرادی که طی سالیان گذشته توانسته اند تا به عنوان کارمند خرده فروشان بزرگ، اعتماد تامین کنندگان را جلب کنند؛ ممکن است در صورت راه اندازی کسب و کار شخصی خود در موقعیتی قرار گیرند که بتوانند از این روابط متنفع شوند (حتی اگر سهم کمتری از بازار را در اختیار داشته باشند).
یکی دیگر از مولفه های تاثیر، دانش و تخصصی است که می توانید آن را وارد کار مشارکتی کنید. این دانش و تخصص می تواند مربوط به هر چیزی باشد که از شرکای تجاری شما پشتیبانی می کند و به استحکام کسب و کار آنها کمک می نماید. تمام این موارد می توانند شما را در موقعیت ایجاد تغییر قرار دهند.
در نهایت برندهای کوچکتر می توانند از طریق همکاری، مثلا اتحاد با کسب و کارهای دیگر در قالب انجمن های صنفی یا نهادهای صنعتی مانند ائتلاف پوشاک پایدار (Sustainable Apparel Coalition) یا ابتکار عمل تجارت اخلاقی (Ethical Trading Initiative) و استفاده از وزن ترکیبی به عنوان نیرویی برای ایجاد انگیزه و حمایت از رویه های خوب تامین کنندگان، تاثیر خود را چند برابر کنند.

صرف نظر از اندازه کسب و کار خود، خاص باشید

ارزش ها / چشم انداز + خطرات + میزان تاثیر مهمتر از اهداف کلیدی اولویت بندی شده
چگونه این امر در راستای کمک به اولویت بندی اهداف عملیاتی می شود؟ بهتر است در این زمینه دو نمونه از کسب و کارهای شاغل در عرصه مد را در اندازه های بسیار متفاوت مورد بررسی قرار دهید.

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

مطالعه موردی 1- شرکت گپ (GAP Inc)

مرحله دوم نقشه راه پایداری - محیط زیست, کسب و کار نساجی, صنعت مد, تجارت منصفانه

شرکت گپ، چشم انداز پایداری خود را به این صورت تعریف می کند: «راهبرد شرکت ما این است که تجارت می تواند و باید نیرویی برای همیشه باشد. آنچه انجام آن درست است (از پشتیبانی از رفتار منصفانه و گفتگو بین کارگران پوشاک و مدیریت کارخانه گرفته تا راه حل های مقابله با تغییرات آب و هوایی و آماده کردن محل کار جامعی که همگان از آن استقبال کنند) یک مزیت رقابتی محسوب می شود. کسب و کار ما زمانی موفق می شود که به همه فرصت پیشرفت داده شود».
این شرکت برای اطمینان از اینکه «استراتژی و گزارش دهی آن بر مهمترین تاثیرات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی فعلی و آینده این شرکت، افراد و جوامعی که با آنها در ارتباط هستند، متمرکز است»، خطرات و فرصت ها را مورد بررسی قرار داده است (البته به واسطه ارزیابی میزان اهمیت آنها).
این شرکت از طریق این روندها، 15 حوزه مورد علاقه اش مثل شفافیت، حقوق کارگران و رفاه آنها، درآمد، دستمزد و نابرابری، پاسداشت آب، مدیریت مواد شیمیایی، تامین مواد پایدار و مشکل زباله ها را شناسایی کرده است.
سپس با نگاهی به کارکردها و نقاط قوت کسب و کار خود، «بزرگترین فرصت هایی را که می توانست برای به حداکثر رساندن تاثیرش در نقش رهبر ظاهر شود» را در اولویت قرار داد و آنها را به شکل 5 حوزه اصلی متمرکز تدوین کرد. پیشرفت مردم و جوامع انسانی، بهبود شرایط کار در زنجیره تامین، پاسداشت آب، عملیاتی کردن بهره وری زیست محیطی و پایداری محصول این پنج حوزه بودند.

مطالعه موردی 2- مارا هافمن (Mara Hoffman)

مرحله دوم نقشه راه پایداری - محیط زیست, کسب و کار نساجی, صنعت مد, تجارت منصفانه

طراحی به اسم مارا هافمن در سال 2000 میلادی، برندی را با نام خود تاسیس کرد. در سال 2015 و به دنبال آگاهی از مسائل پایداری در عرصه کسب و کار، سعی کرد در مورد سه بعدی شدن کسب و کارها اطلاعات کسب کند. چشم انداز برند او «طراحی و تولید لباس ها با دقت بیشتر،کاهش تاثیر و ایجاد آگاهی» است.
این برند به واسطه روند یادگیری درباره امکان تولید با مسئولیت پذیری بیشتر، تصمیم گرفته که بر روی سه حوزه اصلی تمرکز کند: انتخاب پارچه (مواد اولیه)، مرحله تولید (موقعیت، ارتباط با مرحله پیشین و همچنین تمرکز بر تولید با استفاده از ظرفیت صنعتگران) و مرحله استفاده از محصولات.

جمع بندی

  • تاثیر شما چیست؟ حتی می توان به خطرات به عنوان فرصتی برای پیشرفت نگاه کرد. 
  • از نفوذ خود استفاده کنید. حوزه هایی را شناسایی نمایید که بتوانید بیشترین تاثیر را در آنها داشته باشید.
  • خاص باشید. اگر تمرکز بر روی اهداف کمتر به این معنی است که احتمال دستیابی به آنها بیشتر است، پس این کار را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *