صفحه اصلی دانشـــنامه لباس وینتیج چیست؟
1399/07/16

لباس وینتیج چیست؟

Vintage Clothing

همانطور که مستحضرید، ایده لباس وینتیج (vintage clothing) در طول چند سال گذشته به طرز چشمگیری به محبوبیت رسیده است. به نظر می رسد که مردم بدون توجه به محل حاصل شدن این نوع لباس ها، بیشتر از گذشته نسبت به آنها رغبت دارند، و با سرعت برخی از لباس های وینتیج شگفت انگیز و قشنگ را در هوا می قاپند. اما لباس وینتیج چیست؟ در این مطلب با همراه باشید تا نگاهی به تاریخچه و ماهیت این لباس ها بیندازیم.
تعریف لباس وینتیج کمی سخت است، چون نمی توان تعریف واحد و منسجمی برای آن در نظر گرفت. لباس وینتیج برای بعضی از مردم، نوعی لباس است که سابقه ساخت آن به بیش از چند دهه پیش باز می گردد. برای برخی دیگر، لباس وینتیج شاید چیزی که یک دهه یا خیلی بیشتر ساخته شده باشد را شامل گردد. تعریف معمولی که بسیاری از فروشگاه های عرضه کننده لباس وینتیج ارائه می دهند به این صورت است: اگر لباسی در طول 15 سال گذشته تولید شده باشد، احتمالا نمی تواند جزء لباس های وینتیج لحاظ گردد.
با این حال لباس وینتیج فقط به سن ساخت محصول ارتباط پیدا نمی کند. این لباس در مورد استایل محصول نیز هست. لباس بی کیفیت، یعنی لباس ساخته شده توسط برندهای بی نام و نشان به احتمال زیاد به عنوان وینتیج توسط بسیاری از مردم در نظر گرفته نمی شود. به عبارت دیگر، اگر لباس از سوی برندهای صاحب نام تولید گردیده باشد، جزء وینتیج دسته بندی می گردد. این شیوه دسته بندی حداقل کمک می کند تا یک تعریف اولیه از لباس وینتیج به دست آید. مطمئنا هر نوع لباسی که سابقه تولیدش بیش از 15 سال باشد، از نظر فنی می تواند به عنوان وینتیج طبقه بندی شود. همچنین در صورتیکه لباس توسط برند مشهوری تولید گردیده باشد یا چیز منحصر به فردی در خودش داشته باشد، بعید است بتوان آن را برای فروش در مغازه های لباس وینتیج پیدا نمود.
علاوه بر این موارد، لباس وینتیج تمایل دارد تا به استایل دوره ای که از آن ناشی می شود، خلاصه گردد. جدا از این مطالب، دلیل اصلی که مردم به سمت خرید لباس وینتیج سوق پیدا می کنند از این واقعیت ناشی می شود که آنها می خواهند تا بخشی از استایل را به لباسی که بر تنشان می کنند، وارد نمایند. شما به احتمال زیاد نمی توانید لباسی اصیل و دست نخورده پیدا کنید، اما بدون توجه به طول عمر آن دوست دارید تا لباس توسط بسیاری از مجموعه داران و خرده فروشان لباس وینتیج به عنوان لباس وینتیج دسته بندی گردد. بله این نوع لباس، قدیمی است. با این حال بعید به نظر می رسد که اگر کسی به صورت حرفه ای با این دست از لباس ها سر و کار نداشته باشد آنها را به عنوان لباس کلاسیک یا وینتیج طبقه بندی نماید.
جهت درک کلمه وینتیج شاید کمی بحث در مورد منشاء پیدایش آن خالی از لطف نباشد. این واژه در ابتدا برای اشاره به سالی که در آن سرکه انداخته می شد، مورد استفاده قرار می گرفت. در ادامه در دنیای ماشین ها این واژه به کار گرفته شد. کمی بعد این کلمه به یک واژه عمومی بدل گردید و مردم برای اشاره به نوعی از لباس از آن استفاده نمودند.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

لباس وینتیج چیست؟ - مد, طراحی مد, طراحی لباس, سبک لباس, تاریخ نساجی
هر چند که برخی از مردم شاید لباس های ساخته شده قبل از سال 1920 را به عنوان وینتیج دسته بندی نمایند، اما این طبقه بندی از نظر فنی درست نیست. در یک تعریف سختگیرانه، هر چیزی که بیش از 100 سال از قدمتش گذشته باشد، می تواند به عنوان یک عتیقه شناخته گردد. مطمئنا شما می توانید تعدادی از تکه های لباس این عصر را در فروشگاه های لباس وینتیج بیابید، اما بیشتر این تکه های لباس که هنوز باقی مانده اند، توانسته اند تا به مجموعه های لباس سراسر جهان راه پیدا کنند.
شما حتی ممکن است بعضی از این نوع لباس ها را در هنگام بازدید از موزه های محلی دیده باشید. مطمئنا اگر بتوانید لباس این عصر را تهیه کنید، هرگز نمی خواهید تا آن را همانند لباس وینتیج بر تن نمایید. متوجه خواهید شد که این لباس ها با گذشت زمان شروع به سایش و پارگی قابل توجهی خواهند کرد. شاید ظاهر خوبی داشته باشند، اما استفاده مداوم از این لباس ها فقط باعث صدمه رساندن بیشتر به آنها می شود.
بیشتر لباس های متعلق به دوره های پیش از سال 1920 میلادی در واقع دوباره تولید می شوند. این کار تضمین می کند که شما قادر خواهید بود تا از پوشیدن لباس ساخته شده براساس استانداردهای تولید مدرن که در عین حال حاوی استایل جذاب آن عصر است لذت ببرید. البته تلفیق نمودن لباس دوره های پیشین با استاندارد لباس های روزمره سخت خواهد بود. در نتیجه این استایل از لباس اغلب برای بازسازی و تجسم مجدد مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد دیگری ندارد.
لازم به ذکر است که بسیاری از شرکت ها ممکن است به هر چیزی که قبل از سال 1960 میلادی ساخته شده باشد، به عنوان وینتیج اشاره نکنند. درست است که معنی وینتیج در اصل به این صورت تعریف می شود، اما متخصصین شرکت ها دوست دارند تا کمی دایره تعریف خود را گسترده تر به مخاطبین عرضه نمایند. بعضی از ارجاعات به لباس های قدیمی به صورت زیر توسط متخصصین تعریف می گردند:

  • لباس حاصل شده از گرایشات سال های 1960 و 1970 میلادی (یعنی طرح های مری کوانت = Mary Quant) به عنوان رترو (Retro) یا فانکی (Funky) شناخته می شوند.
  • گرایشات لباس دهه 80 به نام لباس دهه 80 میلادی (80s clothing) مشهور هستند. البته براساس دقیق ترین تعریف موجود، این لباس ها جزء وینتیج به حساب می آیند. بعضی از لباس های دهه 80 در واقع بیشتر از مد دهه 60 و 70 میلادی خواستنی تر و مطلوب تر به نظر می رسند. این قضیه از آنجا ناشی می شود که این محصولات در فاصله زمانی نزدیک تری به زمان کنونی تولید گردیده اند. یعنی مصرف کنندگان به راحتی می توانند آنها را با مدهای حال حاضر که سابقه آنها به دهه های 80 و 90 میلادی باز می گردد، ترکیب کنند.
طراحی لباس مناسب برای کسانی که روی صندلی چرخدار می نشینند

به یاد داشته باشید، مغازه های زیادی در حال حاضر وجود دارند که به صورت آنلاین و آفلاین با انواع کالاهای وینتیج پر شده اند. وقتی به چیزی نگاه می کنید که می خواهید آن را سفارش دهید، مطمئن شوید که آن چیز از نظر کیفیت مطلوب است و شما می توانید آن را بپوشید. از اینها گذشته، وقتی سال تولید لباس بالا رود، حتی با گذشت چند سال از نظر کیفیت ارزش خودش را به صورت قابل توجهی از دست می دهد. به همین دلیل شما باید همیشه لباس وینتیج را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید. همچنین شما به اطلاع از شرایط نگهداری مناسب اینگونه لباس ها نیاز دارید و باید بدانید که با چه ظاهری این لباس ها جذاب به نظر می رسند.

“گذر مد در طول دهه ها” را می توانید در اینجا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *