صفحه اصلی دانشـــنامه انواع چوب لباسی
1399/07/12

انواع چوب لباسی

Types of Clothes Hangers

چندین نوع چوب لباسی برای مدل های مختلف لباس، مواد متفاوت و برای اقشار متنوع مشتریان وجود دارد. اما کدام یک از آنها مناسب کمد لباس شماست؟
هر چوب لباسی از مواد خاصی ساخته می شود و به گونه ای طراحی می گردد که به خوبی از لباس شما مراقبت کند بدون اینکه لباس تان دچار چروک و پارگی شود، و یا اینکه به شکل ناخواسته ای کش بیاید. شما باید چوب لباسی مناسبی برای لباس خود انتخاب کنید تا حتی اگر لباس تان به مدتی طولانی در کمد باقی ماند باز هم تازه و نو به نظر بیاید. اما این که کدام نوع چوب لباسی دقیقاً برای شما مناسب است، به دلیل تفاوت های ظریفی که بین آنها وجود دارد ممکن است گیج کننده به نظر برسد.
در این مطلب قصد داریم تا انواع مختلف چوب لباسی برای هر نوع لباس از کمربند و لباس زیر گرفته تا کت و شلوار را مورد بررسی قرار دهیم. در ضمن به مزایا و معایب هر کدام از این چوب لباسی ها و نکاتی که قبل از خرید آنها باید مد نظر داشته باشید نیز خواهیم پرداخت. زمانیکه همه چیز را درباره انواع مختلف چوب لباسی بدانید، می توانید کمد لباستان را به بهترین وجه سر و سامان داده و بهترین استفاده را از فضای آن بکنید.

انواع چوب لباسی براساس جنس آنها

انواع چوب لباسی - لباس, راهنمای خرید, پوشاک, بسته بندی پوشاک, اکسسوری

چوبی

چوب لباسی های چوبی دوام بیشتری نسبت به انواع مختلف چوب لباسی ها دارند، در ضمن در کمد لباس شما نیز بسیار جذاب به نظر می آیند. چوب لباسی های ساخته شده از انواع مختلف چوب جلوه بی نظیری به کمد لباس تان می دهند. اما مزایای چوب لباسی های چوبی فقط به زیبایی آنها ختم نمی شود.
چوب لباسی های چوبی معمولاً پهن هستند و شکل خود را حفظ می کنند، بدین معنی که به دلیل سنگینی لباس خم نمی شوند. به علاوه آنها دوام بالایی دارند (نه مثل چوب لباسی های پلاستیکی می شکنند و نه مثل چوب لباسی های نازک مفتولی خم می شوند)، بنابراین در دراز مدت مقرون به صرفه هستند و باعث کاهش هزینه شما می گردند. بعضی از چوب لباسی ها مانند آنهایی که از چوب درخت سرو ساخته می شوند، آفات و حشرات را از لباس شما دور می کنند.

مزایا

  • چوب لباسی های چوبی خم نمی شوند.
  • این چوب لباسی ها به شکلی متعادل قرار می گیرند و از کش آمدن لباس جلوگیری می کنند.
  • دوام زیادی دارند و در بلند مدت قابل استفاده هستند.

معایب

  • معمولاً از چوب لباسی های دیگر گرانترند.

مناسب برای: این چوب لباسی ها برای آویختن لباس های سنگین یا چیزهایی که باید شکل خود را حفظ کنند، مناسب هستند؛ در ضمن کمد لباس شما را نیز زیبا و جذاب می کنند.

پلاستیکی

چوب لباسی های پلاستیکی یکی از رایج ترین انواع چوب لباسی هستند. مردم آنها را دوست دارند، زیرا نسبتاً ارزان هستند و دستیابی به آنها آسان است. چوب لباسی های پلاستیکی اندازه های مختلفی دارند؛ به عنوان مثال برخی از آنها پهنای کمتری دارند و به همین دلیل برای لباس بچه ها و کودکان مناسب هستند، در ضمن از نظر رنگی تنوع بالایی دارند.

چوب لباسی های لوله ای

بیشتر چوب لباسی های پلاستیکی، لوله ای شکل هستند، هر چند که انواع مختلف چوب لباسی های پلاستیکی وجود دارد. به عنوان مثال برخی از فروشگاه های خرده فروشی از چوب لباسی های پلاستیکی ضخیمی استفاده می کنند که با استفاده از قلاب های سیمی آویزان می شوند. چوب لباسی های پلاستیکی متراکم با قلاب های سیمی بیشتر از چوب لباسی های پلاستیکی لوله ای دوام می آورند، اما از نظر بصری جذابیت کمتری دارند.
شما می توانید چوب لباسی های پلاستیکی را در طرح های صاف یا دندانه دار پیدا کنید. چوب لباسی های صاف برای آویزان کردن پیراهن ایده آل هستند، در حالکه چوب لباسی های دندانه دار کمک می کنند تا بندهای نازک لباس ها در جای خود ثابت بمانند و تکان نخورند؛ بنابراین به شما کمک می کنند تا لباس های حلقه آستین و دامن های خود را در کمد آویزان کنید. عیب چوب لباسی های پلاستیکی این است که با گذشت زمان شکل خود را از دست می دهند، به همین دلیل شکل ظاهری لباس های شما را از بین می برند.

مزایا

  • ارزان هستند و دسترسی به آنها آسان است.
  • اندازه ها و رنگ های مختلفی دارند.
  • انواع دندانه دار یا صاف آنها برای آویزان کردن لباس های مختلف مناسب است.

معایب

  • چوب لباسی های پلاستیکی لوله ای می توانند شکل خود را از دست بدهند.
  • چوب لباسی های پلاستیکی ضخیم تر جذابیت ظاهری ندارند و زیبا نیستند.

مناسب برای: کسانیکه بودجه محدودی دارند و به دنبال گزینه های رنگی مختلفی هستند یا به دنبال چوب لباسی هایی هستند که برای سایزهای مختلف لباس مناسب باشد، می توانند از این نوع چوب لباسی استفاده نمایند.

مخملی

انواع چوب لباسی - لباس, راهنمای خرید, پوشاک, بسته بندی پوشاک, اکسسوری

چوب لباسی های مخملی وسیله ای مناسب برای آویزان کردن لباس های ظریف هستند، بدون اینکه آسیبی به آنها وارد شود. تنها نکته ای که در مورد استفاده از چوب لباسی های مخملی باید مد نظر داشته باشید این است که قبل از آویزان کردن لباسهایتان به آنها باید مطمئن شوید که آنها کاملاً خشک هستند. اگر لباس های شما خیس باشند ممکن است رنگ مخمل به لباس شما منتقل شود.
چوب لباسی های مخملی چند نوع هستند. برخی از آنها گیره ای هستند و برای آویزان کردن دامن و شلوار مناسب می باشند؛ برخی نیز دندانه دار هستند و برای آویزان نمودن پیراهن های ظریف زنانه و تاپ های بندی کاربرد دارند. این چوب لباسی ها در رنگ های مختلفی موجود هستند و به شما امکان می دهند تا کمد لباس تان را با سلیقه خود آراسته کنید.

مزایا

  • از نظر زیبایی شناسی جذاب هستند.
  • به لباس های ظریف آسیب نمی رسانند.
  • از سر خوردن پارچه های لیز جلوگیری می کنند.

معایب

  • امکان دارد رنگ آنها به لباس های خیس منتقل شود.

مناسب برای: لباس های ظریف، کمدهای لباس زیبا و خواستنی، لباس های ابریشمی و سایر لباس های «لیز».

فلزی

چوب لباسی های فلزی بسیار متفاوتند، زیرا معمولاً به صورت سفارشی ساخته می شوند و به عنوان یک شی هنری مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از چوب لباسی های فلزی، آهنی یا مسی هستند و معمولاً بسیار ضخیم می باشند. چوب لباسی های مفتولی باعث می شوند تا لباس های سنگین کج نشوند و از شکل نیفتند، و مانع کش آمدن لباس های شما می گردند. برای اینکه بتوانید چوب لباسی های فلزی مناسبی پیدا کنید فقط نباید به فروشگاه لوازم خانگی همیشگی بسنده کنید و شاید لازم باشد تا به چندین مغازه سر بزنید. خوشبختانه انواع مختلف چوب لباسی های فلزی متناسب برای هر نوع کمدی وجود دارد.

مزایا

  • در برابر کج شدگی مقاوم هستند.
  • جذابیت هنری دارند.

معایب

  • ممکن است بسیار گران باشند.
  • خیلی از چوب لباسی های دیگر سنگین تر هستند.

مناسب برای: لباس های سنگین تر مانند کت ها و لباس های زمستانی. علاوه بر این، گزینه ای عالی برای لباس های لوکس محسوب می شوند.

بامبو

بامبو ماده ای ایده آل برای ساخت چوب لباسی به حساب می آید، زیرا هم با محیط زیست سازگار است و هم با دوام است. ممکن است چوب لباسی های بامبو از نظر ظاهری شبیه چوب لباسی های چوبی باشند، اما با بررسی تفاوت شان می توانید آنها را از هم تفکیک کنید. بامبو هم سبک تر است و هم خیلی مقرون به صرفه تر. چوب لباسی های بامبو برای مصرف کنندگان آگاه به مسائل زیست محیطی بهترین گزینه هستند. هر چند که ممکن است آنها مثل چوب لباسی های پلاستیکی یا مخملی از نظر رنگی جذاب نباشند، اما در عوض می توانند به دکوراسیون طبیعی یا ملایم شما اصالت بدهند.

مزایا

  • سبک هستند.
  • سازگار با محیط زیست / تجدید پذیر هستند.

معایب

  • بامبو زیست تخریب پذیر است، بنابراین در نهایت فرسوده می شود.
  • از چوب لباسی های پلاستیکی یا مفتولی گران تر هستند.

مناسب برای: خلق زیبایی طبیعی و نگهداری لباس های سبک.

مفتولی

اکثر مواقع شما چوب لباسی های مفتولی را در مغازه های خشکشویی می بینید، زیرا هم ارزان هستند و هم یافتن آنها راحت است. معمولاً خشکشویی ها، لباس های مشتریانشان را با همین چوب لباسی ها تحویل می دهند و هتل ها هم معمولاً از آنها در کمد اتاق های خود استفاده می کنند.
حتماً از قبل این نوع چوب لباسی ها را در کمد لباس خود داشته اید، اما احتمالاً متوجه شده اید که این چوب لباسی ها به مرور زمان شکل خود را از دست می دهند. اگر بچه داشته باشید شاید چند تا از آنها را برای کارهای علمی یا ساخت کاردستی به آنها داده اید.

مزایا

  • ارزان هستند.
  • پیدا کردن و جایگزین نمودن آنها راحت است.
  • علاوه بر آویزان کردن لباس، کاربردهای دیگری نیز دارند.

معایب

  • به مرور شکل خود را از دست می دهند و به همین دلیل باعث می شوند که لباس کش بیاید.
  • لباس هایی که دارای بندهای نازک یا تاپ های پهن هستند را نمی توانند نگهدارند.

مناسب برای: لباس های بسیار سبک و آویزان کردن یا حمل و نقل موقتی لباس ها.

ساتن

انواع چوب لباسی - لباس, راهنمای خرید, پوشاک, بسته بندی پوشاک, اکسسوری

چوب لباسی های ساتن برای جلوگیری از آسیب خوردگی و چین خوردن لباس ها دارای رویه ای نرم هستند. این چوب لباسی ها که یک لایه پارچه ای رویی دارند، در طرح ها و رنگ های مختلفی موجود هستند و برای پیراهن های ظریف یا لباس هایی که زود چین می خورند، مناسب می باشند. علاوه بر این، چوب لباسی های ساتن واقعاً کمد لباس شما را زیبا می کنند. بسیاری از چوب لباسی های ساتن دارای طرح های کمانی یا طرح های دیگری هستند. این موضوع باعث می شود تا جذابیت بصری آنها هم بیشتر گردد.

پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

مزایا

  • از چین خوردن و آسیب دیدن لباس های ظریف جلوگیری می کنند.
  • در رنگ ها و طرح های مختلف در دسترس هستند.

معایب

  • برای لباس های سنگین مانند کت و شلوار و لباس های بیرونی مناسب نیستند.

مناسب برای: پوشاک ظریف و لباس های خاص، زیبا و جذاب.

پارچه ای

چوب لباسی های پارچه ای از انواع مختلفی تشکیل شده اند که برای روکش کردن و لایه گذاری آنها از پارچه های برزنتی و مواد مختلف دیگر استفاده می شود. چوب لباسی های پارچه ای نیز مثل چوب لباسی های ساتن یک لایه رویی نرم دارند، به همین دلیل به لباس ها آسیب نمی رسانند.
ممکن است چوب لباسی های پارچه ای، طرح های چاپی داشته باشند و یا اینکه مجهز به گیره و کاورهای آویزان باشند. شما به راحتی می توانید چوب لباسی های برزنتی یا چوب لباس هایی که با پارچه های مختلف لایه گذاری شده اند را پیدا کنید؛ حتی چوب لباسی های پلاستیکی و چوبی نیز با تزئینات پارچه ای وجود دارند. معمولاً شما می توانید چوب لباسی های پارچه ای خود را به هر شکلی که خواستید در بیاورید، هر چند که به راحتی می توان چوب لباسی هایی متناسب با دکوراسیون کمد لباس یا لباس های خود پیدا نمود.

مزایا

  • چوب لباسی های پارچه ای در طرح ها و رنگ های مختلفی در دسترس هستند.
  • در مدل ها و با پوشش های پارچه ای مختلف موجود هستند.

معایب

  • ممکن است گران باشند، به خصوص اگر به صورت سفارشی ساخته شوند.

مناسب برای: انواع مختلف لباس (انواع مختلف چوب لباسی با پوشش های مختلف پارچه ای موجود است)، مناسب برای رنگ دادن به کمد لباس شما.

انواع چوب لباسی براساس نوع لباس

انواع چوب لباسی - لباس, راهنمای خرید, پوشاک, بسته بندی پوشاک, اکسسوری

چوب لباسی های شلوار

فرقی نمی کند که شما چند جفت شلوار جین یا شلوار مخصوص کار داشته باشید، چون در هر صورت چوب لباسی های شلوار برای شما بهترین هستند. معمولاً چوب لباسی های شلوار یک سطح صاف یا گرد دارند که شما می توانید شلوارهای تا شده خود را بر روی آنها بیندازید. برخی از آنها این امکان را به شما می دهند تا چندین شلوار را به صورت عمودی آویزان کنید و فضای اضافی کمد را برای سایر وسایلتان نگهدارید.
چوب لباسی های مخصوص شلوار معمولاً آنقدر محکم هستند که به راحتی وزن شلوار شما را بدون خم شدن تحمل می کنند. به عنوان مثال اگر بخواهید به جای استفاده از چوب لباسی شلوار از چوب لباسی های مفتولی یا پلاستیکی استفاده کنید، باید به دنبال یک چوب لباسی چوبی یا فلزی محکم بگردید.
ممکن است چوب لباسی های شلوار به شکل صاف یا زیگزاگی باشند تا شلوارهایی که روی آنها آویزان می شوند سر نخورند، در ضمن شاید برای جلوگیری از لکه دار نشدن لباس ها دارای یک پوشش پارچه ای هم باشند. آنها می توانند گیره هایی برای محکم نگهداشتن بندهای شلوار شما در حالت آویزان نیز داشته باشند. این نوع چوب لباسی ها برای شلوارهای جین یا شلوارهایی که دارای بندهای (کمربندهای) ضخیم هستند، مناسب خواهند بود، زیرا تحت فشار گیره ها چین نمی خورند.

چوب لباسی کت و شلوار

نگهداری کت و شلوار گران قیمت شما، به خصوص زمانیکه از یک چوب لباسی مناسب استفاده می کنید، بسیار آسان است. چوب لباسی های کت و شلوار از مواد محکم ساخته می شوند، پس لباس شما را بدون چین خوردگی نگهداری می کنند. شکل آنها به گونه ای است که مانع از ریخت افتادن کت و شلوار تان می شوند. برای اینکه یک چوب لباسی مناسب برای کت و شلوارتان پیدا نمایید باید به جنس، شکل و مقاومت کلی آن توجه کنید.
چوب لباسی های کت و شلوار از نظر پهنا و نوع پرداخت در رنج های مختلفی قرار می گیرند. امروزه انواع مختلف چوب لباسی های چوبی کت و شلوار نیز موجود است. توجه داشته باشید که سایزبندی چوب لباسی بسیار مهم است، زیرا اگر اندازه آن را درست انتخاب نکنید، لباس شما به دلیل آویزان شدن در کمد بد شکل می گردد یا حتی ممکن است خراب شود. بسیاری از کت و شلوارها در قسمت سرشانه دارای اپل هستند، بنابراین چوب لباسی شما باید بدون اینکه کت و شلوارتان کش بیاید یا آسیب ببیند از سرشانه آن محافظت کند.
از چوب لباسی های نازک مفتولی برای کت و شوار استفاده نکنید، زیرا آنها با گذشت زمان خم می شوند. حتی اگر خشکشویی کت و شلوار شما را با یک چوب لباسی مفتولی به خانه بفرستد، بدانید که آنها باز هم برای لباس های سنگین مانند کت و شلوار مناسب نیستند.

چوب لباسی پیراهن های مردانه و زنانه

درست است که شما می توانید از چوب لباسی های مختلف برای پیراهن های خود استفاده کنید، اما چوب لباسی هایی که برای آویزان کردن این لباس ها مفید هستند، طرح ساختاری متناسب با این لباس ها و دندانه های مناسب دارند. استفاده از چوب لباسی های پلاستیکی و نازک فلزی باعث می شوند تا پارچه در هنگام تا شدن کش بیاید، بنابراین این نوع چوب لباسی ها به جزء برای پارچه های بسیار سبک، برای سایر لباس ها مناسب نیستند.
لباس هایی که دارای یقه های گشاد یا بندهای سرشانه نازک هستند برای اینکه بر روی چوب لباسی سر نخورند به چوب لباسی هایی نیاز دارند که دارای بریدگی باشند. خوشبختانه چوب لباسی های مختلفی مثل چوب لباسی های ساتن برای آویزان کردن پیراهن های زنانه با پارچه های نازک و ظریف وجود دارند. چوب لباسی هایی برای آویزان نمودن دامن مناسب هستند که دارای گیره هایی برای آویزان کردن لباس باشند؛ این چوب لباسی ها بدون چروک شدن لباس ها از آنها محافظت می کنند.

چوب لباسی روسری

انواع چوب لباسی - لباس, راهنمای خرید, پوشاک, بسته بندی پوشاک, اکسسوری

برای سازماندهی واقعی مجموعه روسری های خود به چوب لباسی های مخصوص روسری با حلقه های مجزا که برای هر نوع روسری مناسب هستند، نیاز دارید. چه روسری های سنگین زمستانی داشته باشید و چه روسری های سبک ابریشمی، برای هر کدام از آنها چوب لباسی های مناسب وجود دارد.
اکثر چوب لباسی ها مخصوص روسری دارای یک روکش ابریشمی یا مخملی هستند که بدنه اصلی چوبی، فلزی یا پلاستیکی چوب لباسی را پوشانده است. این روکش های پارچه ای به شما کمک می کنند تا روسری های خود را به شکلی مناسب نگهداری کنید تا هر زمان خواستید بتوانید به راحتی از آنها استفاده نمایید. پس روسری های خود را باز کنید، صاف نمایید و سپس روی یک چوب لباسی مخصوص روسری آویزان کنید.

چوب لباسی کمربند

اگر کمربندهای زیادی دارید، حتماً متوجه شده اید که در زمان های مورد نیاز، چقدر پیدا کردن آنها سخت است. آویزها یا چوب لباسی های کمربند راهی مناسب برای مقابله با این کشمکش ها هستند؛ با کمک آنها می توانید به راحتی کمربندهای خود را مرتب کرده و پیدا نمایید.
مدل چوب لباسی کمربندها با هم متفاوت است؛ برخی از آنها به گونه ای هستند که باید کمربندها را با سگگ از آنها آویزان کرد و برخی از آنها مجهز به یک چنگگ هستند که می توان کمربندها را بر روی آنها حلقه نمود. بیشتر چوب لباسی های مخصوص کمربند، فلزی یا پلاستیکی هستند؛ برخی از آنها یک پوشش لاستیکی یا یک پارچه مخملی ضد لغزش دارند تا کمربندها محکم در جای خود قرار گیرند. به این توجه داشته باشید که از چه مدل کمربندی بیشتر استفاده می کنید و سپس یک آویز مناسب با مجموعه کمربند خود انتخاب نمایید.

چوب لباسی کراوات

معمولاً نگهداری کراوات دشوار است، اما دو روش عالی برای مرتب نگهداشتن کمد لباس شما وجود دارد و این در حالی است که همیشه می توانید از آماده بودن کراوات تان برای استفاده مطمئن گردید. قبل از اینکه بخواهید کراوات را نگهداری کنید باید آنها را کاملاً باز کنید تا چین نخورند و از ریخت نیفتند.
نوردها گزینه مناسبی برای نگهداری کراوات به شمار می آیند، در حالیکه چوب رختی مخصوص کراوات بهترین وسیله برای نگهداری کراوات ها هستند. چوب لباسی های مخصوص کراوات وسیله ای مفید هستند که می توانند به مرتب شدن کمد شما کمک شایانی نمایند، به خصوص اگر کراوات های زیادی دارید که ممکن است در طول یک هفته کاری از همه آنها استفاده نکنید. چوب لباسی های کمربند و کراوات خیلی شبیه هم هستند، هر دو چنگگ ها یا قلاب هایی با روکش پارچه ای دارند که برای نگهداری چیزهایی شبیه کمربند و کراوات مناسب می باشند.
بسیاری از چوب لباسی های مخصوص کمربند به شما این امکان را می دهند تا چندین کراوات یا کمربند را بر روی یک نوع آن آویزان کنید، بنابراین دیگر شما نیاز به چوب لباسی های متعدد ندارید. به جای اینکه کراوات های خود را در کشو قرار دهید می توانید آنها را آزادانه آویزان کنید و در عین حال همیشه مطمئن باشید که کراوات شما برای استفاده در مراسم رسمی بعدی آماده است.

چوب لباسی زیرپوش زنانه

معمولاً آویزان کردن زیرپوش های زنانه به دلیل لیز بودن پارچه آنها سخت است. در عین حال به دلیل اینکه زیرپوش های زنانه بندهای باریکی دارند، آویزان نمودن آنها بدون اینکه از چوب لباسی بیفتند واقعاً چالش برانگیز است. راه حل این است که لباس های زیر خود را بر روی چوب لباسی هایی آویزان کنید که دارای یک روکش حریر، مخملی یا پارچه ای باشند. استفاده از چوب لباسی هایی که دارای روکش پارچه ای هستند شما را مطمئن می کنند که لباستان در شرایطی مطلوب قرار دارد؛ اصطکاک پارچه کمک می کند که لباس شما روی چوب لباسی گیر کند و دیگر به پایین نلغزد.

نخ شنیل

آویزهای کفش

انواع چوب لباسی - لباس, راهنمای خرید, پوشاک, بسته بندی پوشاک, اکسسوری

انواع مختلف آویزهای مخصوص کفش به همراه چوب لباسی های گوناگون، روش های متفاوتی برای نگهداری لباس به وجود می آورند. بسیاری از آویزهای کفش، جیبی هستند و به پشت کمد یا در اتاق خواب شما متصل می شوند. در بسیاری از قلاب های مخصوص نگهداری کفش از یک حلقه برای نگهداری و جلوگیری از سر خوردن هر لنگه کفش استفاده می گردد.
با استفاده از این آویزها می توانید کفش ها را به صورت جفت در کنار هم نگهداری کنید و حتی چندین جفت کفش را زیر هم آویزان نمایید. انواع دیگری از آویزهای کفش وجود دارند که بر روی دیوار نصب می شوند و با کمک آنها می توانید کفش های خود در جعبه های رنگارنگ نگهداری کنید و یا از یک قلاب یا حلقه آویزان نمایید.

چوب لباسی های مسافرتی

هر چند که بسیاری از هتل ها از چوب لباسی های مفتولی ساده برای مهمانان خود استفاده می کنند، اما چوب لباسی های مسافرتی وجود دارند که نسبت به آنها بهتر و محکم تر هستند. معمولاً این چوب لباسی ها یا تا شده یا در هم فشرده می شوند، بنابراین به راحتی در چمدان یا یک کیف دستی قرار می گیرند.
اگر زیاد به مسافرت می روید یا قصد دارید برای شرکت در یک رویداد مهم به سفر بروید، بهتر است آویزهای مسافرتی را در توشه سفر بگنجانید. با به همراه داشتن آویزهای مسافرتی تا شو در هنگام سفر از چروک شدن لباس های رسمی خود خودداری کنید و از دست چوب لباسی های مفتولی کج و کوله راحت شوید.

نکاتی که باید در هنگام خرید و استفاده از هر نوع چوب لباسی مد نظر داشته باشید

با توجه به نوع آویزی که قصد خریدن آن را دارید، باید ویژگی های زیادی را در هنگام انتخاب مد نظر قرار دهید. به این فکر کنید که آیا هر نوع چوب لباسی برای شما مناسب است و یا اینکه به دنبال چوب لباسی های خاصی برای رفع نیاز خود هستید، اگر چنین است ویژگی های ذکر شده در زیر به شما در منظم تر کردن کمد لباستان کمک می کنند.

گیره ها

معمولاً از چوب لباسی هایی که دارای گیره هستند برای نگهداری دامن و شلوار استفاده می شود. شما این گیره ها را به کمر لباس وصل می کنید تا در هنگام آویزان شدن چروک نشوند. گیره ها برای کمک به آویزان کردن لباس هایی که آویزان کردن آنها مشکل است، مثل دامن های بلند و چین دار یا شلوارهایی که نمی خواهید چروک شوند، بسیار مفیدند. هر نوع از چوب لباسی ها از چوبی و فلزی گرفته تا پلاستیکی می توانند مجهز به گیره باشند. به طور معمول می توان این گیره ها را متناسب با عرض لباسی که آویزان می شوند، تنظیم کرد.

دندانه ها (شیار های) نواری

انواع چوب لباسی - لباس, راهنمای خرید, پوشاک, بسته بندی پوشاک, اکسسوری

دندانه های نواری برای لباس های ظریف و لباس هایی که بندهایی نازک دارند، مناسب هستند. مثلا پیراهن هایی که بندهای باریک دارند به راحتی بر روی چوب لباسی های دندانه دار آویزان می شوند؛ معمولاً چوب لباس های پلاستیکی، چوبی و حتی فلزی، دندانه هایی برای نگهداری لباس هایی با بندهای نازک دارند.
اگر می خواهید پیراهن ها، زیر پیراهنی های رکابی یا لباس های زیر خود را به راحتی بر روی چوب لباسی آویزان کنید حتماً باید از نوعی چوب لباسی استفاده نمایید که دارای شیارهایی برای نگهداری بندهای نازک این لباس ها باشند. می توان از این چوب لباسی ها برای نگهداری تاپ هایی که دارای یقه گشاد هستند استفاده کرد، زیرا این نوع لباس ها به دلیل اینکه یقه بزرگی دارند باید حتماً به دندانه چوب لباسی گیر کنند تا از روی چوب لباسی نلغزند و پایین نیفتند.

گردان

انواع چوب لباسی - لباس, راهنمای خرید, پوشاک, بسته بندی پوشاک, اکسسوری

بسیاری از چوب لباسی هایی که در فروشگاه ها و خرده فروشی ها مشاهده می کنید، گردان هستند. شما هم می توانید از چوب لباسی های گردان در منزل خود استفاده نمایید. چوب لباسی های گردان با یک قلاب آویزان می شوند و به صورت 360 درجه می چرخند، بنابراین می توانید لباس های خود را از هر طرفی که خواستید بر روی آنها آویزان کنید.
چوب لباسی های گردان بر خلاف برخی از چوب لباسی های پلاستیکی که مجهز به یک قلاب ضعیف هستند، به شما این امکان را می دهند تا به هر صورتی که چینش کمد شما اقتضا می کند، آنها را بچرخانید. معمولاً بسیاری از انواع آویزهای چوبی، فلزی و غیره در نوع گردان هم وجود دارند.

نیمرخ

برخی از چوب لباسی ها خیلی حجیم هستند و در صورتیکه کمبود جا دارید، این چوب لباسی ها مناسب کمد لباس شما نیستند. به نیمرخ چوب لباسی که می خواهید بخرید نگاه کنید تا متوجه شوید که مجموعه آنها چقدر متناسب کمد شما هستند.
چوب لباسی هایی که دارای یک نیمرخ باریک هستند به شما این امکان را می دهند تا لباس های بیشتری را در یک جای کوچک آویزان نمایید. هر کدام از چوب لباسی های پلاستیکی، چوبی یا فلزی ممکن است نیمرخ باریکی داشته باشند، اما بهتر است برای اینکه درک دقیق تری از پهنای (نیمرخ) چوب لباسی داشته باشید، آن را اندازه گیری کنید.

ضد لغزش

انواع چوب لباسی - لباس, راهنمای خرید, پوشاک, بسته بندی پوشاک, اکسسوری

استفاده از چوب لباسی های ضد لغزش به شما کمک می کنند تا لباس هایتان را با خیال راحت آویزان کنید و ترسی از بابت سر خوردن آنها بر روی چوب لباسی نداشته باشید. معمولاً بسیاری از چوب لباسی های پارچه ای ضد لغزش هستند؛ در این نوع چوب لباسی ها از یک روکش مخملی (یا پارچه های دیگر) برای ایجاد اصطکاک و کمک به جلوگیری از لغزش لباس استفاده می شود.
برخی از چوب لباسی های پلاستیکی که در محل قرار گیری لباس بر روی چوب لباسی دارای پدهای بافت هستند، ممکن است مجهز به برچسب هایی باشند. چوب لباسی های پلاستیکی با پدهای ضد لغزش معمولاً از نظر بصری جذاب نیستند، اما آنها برای اهداف خاصی ساخته می شوند. به هر حال شما می توانید از چوب لباسی های مخملی یا پارچه ای استفاده کنید که هم مانع لغزیدن لباس های شما می شوند و هم کمد لباس شما را زیباتر می کنند.

تاشو

چوب لباسی های مسافرتی در سفرهای طولانی بسیار به شما کمک می کنند. می توانید با کمک آنها لباس های تا شده خود را آویزان کنید تا چروک آنها از بین برود. شما می توانید این آویزها را تا کنید و در یک فضای کوچک جا دهید، و زمانیکه به مقصد رسیدید آنها را باز نمایید.
بیشتر چوب لباسی های تاشو، پلاستیکی هستند و معمولاً برای لباس های اصلی مانند پیراهن های مردانه و زنانه ایده آل به شمار می آیند. برخی از این چوب لباسی ها محکم تر هستند و شما می توانید با خیال راحت از آنها برای آویزان کردن کت و شلوار یا لباس های بیرون استفاده نمایید. کافی است به ساختار آویز تاشو نگاهی بیندازید؛ به راحتی متوجه خواهید شد که آیا این چوب لباسی، لباس های سنگین را تحمل خواهد کرد یا خیر.

لایه گذاری

برخی از انواع چوب لباسی ها مجهز به یک روکش نرم هستند. این نوع از چوب لباسی ها که یک لایه رویه ای نرم دارند مانع خراش یا ساییدگی پارچه های ظریف می شوند. در ضمن آنها به لباس های شما کمک می کنند تا شکل خود را حفظ نمایند.
اگر می خواهید اقلامی مثل لباس های ابریشمی، لباس های زیر زنانه، تاپ های توری یا ساتن و پیراهن ها را آویزان کنید حتماً از این نوع چوب لباسی ها استفاده کنید. لایه رویی نرم این نوع از چوب لباسی ها از چروک شدن لباس های سبک و ژاکت ها جلوگیری می کند.

عرض (پهنا)

هنگام خرید چوب لباسی برای آویزان کردن لباس های روزانه، کت و شلوار یا لباس های خاص، به عرض چوب لباسی ها نیز توجه کنید. چوب لباسی های خیلی پهن باعث کش آمدن لباس شما می شوند، در حالیکه چوب لباسی های خیلی باریک باعث می گردند تا لباس های شما بر روی زمین بلغزند.
در حالت ایده آل شما باید به دنبال چوب لباسی هایی باشد که پهنای آنها با عرض شانه تاپ ها یا پیراهن های شما متناسب گردد. اگر به دنبال خرید چوب لباسی های گیره دار هستید مطمئن شوید که گیره ها براساس عرض مورد نیاز شما تنظیم می شوند تا شما بتوانید بدون اینکه لباس هایتان کشیده یا جمع شوند آنها را آویزان کنید.

جمع بندی

اگر چه ممکن است قبلاً به چوب لباسی ها به چشم یک وسیله مفید نگاه کرده باشید، اما شاید قبلاً نمی دانستید که آنها نقش مهمی در نگهداری لباس های شما دارند. حتی اگر به دنبال مدل خاصی از چوب لباسی نباشید نیز می توانید با توجه به ویژگی های آنها و انواع مختلف شان بهترین آنها را برای کمد لباس خود انتخاب کنید. استفاده از یک چوب لباسی مناسب به شما کمک می کند که نه تنها فضای کمد خود را مرتب نگهدارید، بلکه لباس های خود را نیز تر و تازه، و بدون چروک نگهداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *