صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز هزینه های بالای انرژی عامل تضعیف روند ضروری تحول در صنعت نساجی و پوشاک
1400/11/23

هزینه های بالای انرژی عامل تضعیف روند ضروری تحول در صنعت نساجی و پوشاک

High Energy Costs Undermine Crucial Transformation Of The Textile And Clothing Industry

هم اکنون بحران انرژی بر رقابت ‌پذیری صنعت نساجی و پوشاک در اروپا تاثیر گذاشته است. از آنجاییکه جایگزین های محدودی برای گاز مورد استفاده در بخش های مختلف فرآیند تولید وجود دارد؛ لذا هزینه های تولید به شدت افزایش یافته است. سازمان EURATEX از کمیسیون اروپا و کشورهای عضو خواسته فوراً از صنایع حمایت کنند تا مانع از بسته شدن شرکت های این حوزه ها شوند. در عین حال حرکت به سمت بی طرفی اقلیمی و در عین حال نگهداشتن صنعت نساجی و پوشاک در سطح رقابت بین المللی، به یک چشم انداز بلند مدت نیاز دارد.

سازمان EURATEX ده الزام کلیدی را به کادری سیمسون (Kadri Simson)، کمیسر انرژی اروپا ارائه داده که در راستای گسترش چنین چشم‌‎ اندازی هستند:

1- صنعت پوشاک و نساجی به تامین مطمئن انرژی های سبز (برق و گاز) در قیمت های رقابتی بین المللی نیاز دارد.

2- تحول صنعتی مستلزم دسترسی به مقادیر قابل توجهی از انرژی های تجدید پذیر با قیمت های رقابتی است. از این رو به سرمایه گذاری های اضافی در زیرساخت ها به منظور تضمین دسترسی به منابع جدید انرژی های تجدید پذیر نیاز است.

3- تا زمانیکه قیمت انرژی در جهان (یا حداقل در سطح کشورهای گروه 20) به منظور حفاظت از آب و هوا به گونه ای تغییر کند که فرصت برابری برای کل دنیا فراهم گردد؛ انرژی سبز باید با قیمت های رقابتی در سطح اروپا یا سطوح ملی (مانند CCfDها، کاهش عوارض، هدفمندی یارانه ها) در اختیار صنایع قرار بگیرد.

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

4- چون بخش نساجی و پوشاک اروپا نسبت به رقبای خود در برخی از کشورها و مناطق، کمتر با جاه طلبی‌ های اقلیمی مواجه است؛ بنابراین باید از انتشار مستقیم و غیر مستقیم کربن توسط شرکت های نساجی و پوشاک اروپایی جلوگیری شود.

5- سیاست اتحادیه اروپا باید از راهکارها حمایت کند. به عنوان مثال می توان به یارانه های هدفمند (برای هیدروژن، شبکه های انرژی، تحقیق و توسعه، مطالعات نقشه راه فناوری و غیره) اشاره کرد.

6- بهتر است از یک رویکرد اختصاصی برای بنگاه‌ های کوچک و متوسط استفاده شود؛ زیرا آنها مهارت و دانش لازم برای بهبود راندمان مصرف انرژی و یا خنثی کردن ردپای کربن خود را ندارند.

7- پشتیبانی از هزینه سرمایه ‌ای (CAPEX) و هزینه عملیاتی (OPEX) به منظور توسعه فناوری های نوآورانه مانند هیدروژن الزامی است.

8- راهکاری مثل Fit-for-55-Package باید از صنعت پوشاک و نساجی اروپا در زمینه کربن ‌زدائی و خنثی کردن ردپای کربن پشتیبانی نماید. از این رو اتحادیه اروپا باید بیشتر از گذشته از ایجاد موقعیت برابر در سطح جهانی حمایت کند. هدف اولیه باید راه اندازی یک سیستم قیمت گذاری منسجم الزام ‌آور CO2، ترجیحاً در قالب استاندارد سطح کشورهای عضو گروه 20 یا گروه 7 باشد.

طراحی لباس مناسب برای کسانی که روی صندلی چرخدار می نشینند

9- سیاست اتحادیه اروپا نباید مانعی بر سر راهکارها باشد؛ به عنوان مثال به قوانین مناسبی در زمینه کمک های دولتی نیاز است (جبران شکاف بین مالیات ملی انرژی یا آب و هوایی، و قیمت رقابتی انرژی در سطح جهانی نباید به عنوان یارانه تلقی شود).

10- صنعت نساجی و پوشاک اروپا سال ها و دهه هاست که از پتانسیل های اقتصادی مناسب برای بهبود راندمان انرژی استفاده کرده است. الزام به اجرای اقدامات بیشتر، باید با در نظر گرفتن چرخه های سرمایه گذاری که در عمل با این اقدامات همخوانی دارند، صورت بگیرد. در ضمن باید به تناسب هزینه ها توجه شود؛ بدون اینکه موقعیت رقابتی شرکت ها در بازار داخلی اتحادیه اروپا یا در رقابت با رقبای خارجی متزلزل گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *