صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت 9 مرحله از رویه واردات در تجارت پوشاک و منسوجات
1399/11/26

9 مرحله از رویه واردات در تجارت پوشاک و منسوجات

واردات در تجارت پوشاک و منسوجات به چه معناست؟

واردات به خرید کالا از یک کشور خارجی گفته می شود. رویه های وارداتی تجاری یا رویه های وارداتی از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است؛ این رویه ها به سیاست های وارداتی، الزامات قانونی و آداب و رسوم کشورهای مختلف بستگی دارند. تقریباً در تمام کشورهای جهان، کنترل واردات پوشاک در دست دولت هاست.

رویه یا روش وارداتی در تجارت پوشاک چگونه است؟

واردکنندگان تقریباً همیشه براساس مراحل اصلی رویه های صادراتی که در زیر آمده عمل می کنند:

1- تحقیق تجاری
2- تهیه پروانه وارداتی
3- تامین ارز خارجی
4- ثبت سفارش یا سفارش برون مرزی
5- ارسال اعتبار اسنادی (L/C)
6- تهیه اسناد لازم رویه های وارداتی
7- انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا در قالب رویه های وارداتی
8- پرداخت وجه در قالب رویه های وارداتی
9- بستن (خاتمه) معامله

تمامی مراحل فوق را در زیر به تفصیل توضیح می دهیم:

1- تحقیق تجاری

تحقیق تجاری شامل درخواست کتبی از خریدار مورد نظر یا نماینده او برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت، شرایط الزامی صادرکننده و تعیین شرایطی است که در آن صادرکننده قادر به تامین کالا باشد.

2- تهیه پروانه وارداتی

هیچ شرکت یا شخصی نمی تواند بدون دریافت یک پروانه وارداتی معتبر کالایی را وارد هر کشوری کند. پروانه (مجوز) وارداتی ممکن است، یک مجوز خاص یا یک مجوز عمومی باشد. فرق بین این مجوزها در این است که می توان کالا را تحت مجوز عمومی از هر کشوری وارد کرد؛ اما مجوزهای خاص فقط برای واردات کالا از کشورهای مشخصی صادر می شوند. وارد کنندگان در زمینه صدور مجوز به سه دسته تقسیم می گردند:

  • وارد کننده معتبر
  • صادر کننده ثبت شده (رسمی)
  • کاربران واقعی

واردکننده معتبر به چه کسی گفته می شود؟

وارد کننده معتبر شخصی است که در زمینه وارد کردن کالاهای وارداتی یا موادی از یک کلاس خاص در یک مدت زمان مشخص ذینفع است.

صادر کننده ثبت شده (رسمی) به چه کسی گفته می شود؟

صادر کننده رسمی موظف است که تحت طرح ارتقا صادرات و به منظور دریافت مجوز از مسئول اصلی کنترل کننده صادرات و واردات کشور به ازای صادرات کالا، واردات داشته باشد.

4 دلیل جهت جلوگیری از اسکرپپینگ پنبه (برداشت مجدد) و معایب آن

کاربران واقعی چه کسانی هستند؟

اگر شخصی (واردکننده) کالایی را برای استفاده شخصی خود در فرآیندهای تولید صنعتی وارد کند، به عنوان کاربر واقعی شناخته می شود.

3- تامین ارز خارجی

این مرحله یکی از مهمترین مراحل واردات کالاست، چرا که در این مرحله وارد کننده مجبور است تا هزینه کالاهای وارداتی را با ارز کشور صادر کننده پرداخت کند. ذخایر ارزی هر کشوری توسط دولت کنترل شده و از طریق بانک مرکزی آن کشور آزاد می شوند.

اقدامات لازم برای تامین ارزهای خارجی

به عنوان نمونه در کشور بنگلادش وارد کنندگان باید مطابق مفاد قانون کنترل تبادلات بانکی، درخواستی را به همراه پروانه وارداتی به بانک مورد نظر ارائه دهند. این درخواست براساس سیاست های تبادلات بانکی دولت بنگلادش در زمان ارائه درخواست، دقیقاً مورد بررسی قرار می گیرد. سپس بانک بنگلادش (Bangladesh Bank) یا فرآیند آزاد کردن ارز را تائید کرده و یا به دلایلی متقن آن را رد می کند.

4- ثبت سفارش یا سفارش برون مرزی

این سفارش به سفارش برون مرزی نیز مشهور است. سفارش برون مرزی شامل دستورالعمل های وارد کننده در مورد مقدار و کیفیت کالاهای مورد نیاز و روش های ارسال آنها است. همه کالاهای خاص مورد نیاز، قیمت و جزئیات آنها در یک سفارش باز قید نمی شود. سفارش برون مرزی تائیدی، سفارشی است که در آن تائید سفارش منوط به تائید نماینده وارد کننده است.

5- ارسال اعتبار اسنادی (L/C)

صادر کننده باید از نبود ریسک عدم پرداخت وجه کالاهای صادراتی خود مطمئن شود. به همین دلیل از وارد کننده می خواهد تا اعتبار نامه اسنادی (L/C) را برای او ارسال کند. اعتبارنامه اسنادی به L/C نیز معروف است.

6- تهیه اسناد لازم رویه های وارداتی

صادر کننده بعد از دریافت اعتبار نامه اسنادی (L/C)، مقدمات حمل کالا را فراهم می کند و بلافاصله بعد از حمل کالا یک توصیه نامه برای وارد کننده می فرستد. پس از آن صادر کننده به اندازه ارزش فاکتور کالا، صورتحساب تبادل ارز را برای وارد کننده صادر می نماید. در این مرحله اسناد حمل و نقل مانند بارنامه، گواهی نامه یا مبداً کالا، فاکتور بیمه نامه، فاکتور مشتری و سایر اسناد لازم نیز ضمیمه صورتحساب تبادل ارز می شوند. به این اسناد و مدارک تبادلاتی پیوست، صورتحساب اسنادی نیز می گویند. این نوع از صورتحساب از طریق بانک ارائه دهنده خدمات ارزی که دارای شعبه یا نماینده در کشور وارد کننده است به منظور پرداخت هزینه صورتحساب برای وارد کننده فرستاده می شود.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

7- انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا

در این مرحله وارد کنندگان پس از دریافت اسناد لازم که در آن مشخصات کالاهای وارداتی و مقدار آنها قید شده است، تنها کاری که باید انجام دهند این است که کالاها را در هنگام ورود کشتی به بندر تحویل گرفته و به محل مورد نظر خود منتقل کنند.

8- پرداخت وجه در قالب رویه های وارداتی

این بخش نیز یکی از مهمترین بخش های رویه های وارداتی است. در این مرحله نحوه و زمان پرداخت وجه با توجه به شرایط و ضوابطی که قبلاً وارد کننده و صادر کننده بر سر آن به توافق رسیده اند، مشخص می شود. در این زمینه معمولاً وارد کننده بین 30 تا 60 روز برای پرداخت صورت حساب های D/A و D/P وقت دارد.

9- خاتمه معامله

آخرین مرحله رویه های صادراتی، خاتمه معامله است. اگر وارد کننده از کیفیت کالا رضایت نداشته باشد، برای صادر کننده نامه ایی نوشته و به این شکل سعی می کند تا مشکلات پیش آمده را حل و فصل کند. اگر کالا در حین حمل و نقل آسیب دیده باشد، شرکت بیمه بعد از مشاوره با صادر کنندگان غرامت لازم را پرداخت می نماید.
چنانچه برای وارد کردن کالا رویه بالا را دنبال کنید، وارد کردن کالای مورد نیاز از کشور خارجی برای شما آسان خواهد بود.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *