صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت 5 روند نوظهور برای تغییر زنجیره های تامین خرده فروشی
1400/01/15

5 روند نوظهور برای تغییر زنجیره های تامین خرده فروشی

Retail Supply Chains Trends

پیش بینی می شود که فروش جهانی خرده فروشی تنها در ایالات متحده تا سال 2022 به 30 تریلیون دلار برسد. از این رو این بخش همچنان قابل توسعه خواهد بود. پس جای تعجبی ندارد که بازارپردازان خرده فروشی تحت فشار هستند تا کارآیی زنجیره تامین را ارتقا داده و تجربه ای یکپارچه را به مشتریان ارائه دهند. واقعاً بین فصل های غیر قابل پیش بینی و مشتریان مشکل پسند، این یک چالش واقعی محسوب می شود. شما به عنوان یک بازارپرداز باید به انتظار امروزی «تجارت در همه جا» جامه عمل بپوشانید. تمام صنعت زنجیره تامین به اندازه صنعت پوشاک پویا نیست. بازرگانان می کوشند تا آخرین سبک ها را به مردم ارائه دهند و با صعود به قله برترین ترندهای این صنعت، گوی رقابت را از حریفان خود بربایند. ما روندهایی که تاثیر بسزایی بر صنعت پوشاک داشته اند را شناسایی کرده ایم. توصیه می کنیم برای آشنایی با برترین روندهای متحول کننده زنجیره تامین خرده فروشی حتما این مطالب را تا انتها مطالعه کنید.

1- ادغام آفلاین با آنلاین

صنعت تجارت الکترونیک با سرعت بالایی در حال رشد است و تنها عده معدودی از شرکت ها سهم بازار را در این حوزه در اختیار دارند. مثلا می توان به مایکل کورس (Michael Kors)، نایک (Nike) و دیور (Dior) اشاره کرد. خرده فروشان به دو اردوگاه آفلاین و آنلاین تقسیم می شوند: این شرکت ها با برقراری توازن بین خدمات آفلاین و آنلاین به موفقیت رسیده اند. دقیق تر بگوییم آنها خرده فروشی فیزیکی و دیجیتال را با هم ادغام کرده اند تا بتوانند انتظارات مصرف کنندگان که همیشه به دنبال تجربیات جدید هستند را برآورده کنند.
زنجیره های تامین خرده فروشی باید صرف نظر از اینکه مردم از چه فروشگاه هایی (آنلاین یا فیزیکی) خرید می کنند، عالی ترین خدمات را به آنها ارائه دهند. بازارپردازان خرده فروشی ملزم به ایجاد تغییرات اساسی در سازمان های خود هستند تا بدین گونه بتوانند با شرکت های پیشرو رقابت نمایند. درصد قابل توجهی از مشتریان از فروشگاه ها خرید می کنند، زیرا آنها مایلند تا بلافاصله محصول / خدمت را دریافت کنند. شما نمی توانید لذت های فوری آنها را تاخیر بیاندازید.

راه حل چیست؟

خرده فروشان می توانند از پلتفرم های تحت وب برای تشویق مشتریان به خرید از فروشگاه های خود استفاده کنند. اطلاعات به بیشتر شدن اعتماد خریداران منجر می شود و به آنها این امکان را می دهد تا با نیازهای خود آشنا گردند. یک اپلیکیشن در تلفن همراه مشتریان می تواند به سوالات آنان پاسخ دهد. ادغام خرده فروشی آنلاین و آفلاین در یک کانال همه کاره، بدون لحاظ دانش تخصصی واقعاً زمان بر است.

2- بازارپردازی پیش نگرانه

بازارپردازان خرده فروشی نقش بسیار مهمی در اقتصاد خرده فروشی جهانی بازی می کنند؛ به همین دلیل آنها باید یاد بگیرند که چگونه از داده ها و تحلیل های پیشگویانه استفاده نمایند. برای ساخت سایت های بازارپردازی، تلفیق پیشنهاد محصولات شخصی سازی شده الزامی است. زمانیکه کسی به صورت آنلاین اقلام مد را جستجو می کند و ناگهان صفحه پیش روی او پر از تبلیغات لباس می شود، اتفاقی رخ می دهد که به آن بازارپردازی پیش نگرانه یا قابل پیش بینی (predictive merchandising) گفته می شود. در واقع آنچه در این وسط اتفاق می افتد این است که داده های مشتری گرفته شده و به منظور رشد فروش تحلیل می شوند. در واقع آنچه که شما به عنوان یک بازارپرداز باید از نزدیک بررسی کنید، عبارتند از:

  • سابقه
  • عادات خرید
  • الگوهای مرور
  • اولویت های شخصی
  • میانگین هزینه کرد فرد
مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

به لطف این اطلاعات می توانید محصولات مناسب را در دسترس مشتریان خود قرار دهید. پس بهتر است به جای سرمایه گذاری تمامی منابع خود بر روی پلتفرم های آنلاین، سعی کنید مشتریان خود را بشناسید. بررسی کنید که آنها در کجا واقع شده اند، در گذشته به چه چیزی علاقه نشان داده اند و مواردی از این دست. داده های بزرگ و فناوری های تحلیلی پیش نگرانه شما را قادر می سازند تا کالاهای مانده انبار را شناسایی کرده و مدیریت موجودی را ارتقا دهید.

3- هوش مصنوعی

در حال حاضر جهان بر روی پاشنه آشیل خریداران می چرخد، بنابراین اگر بازارپردازان خرده فروشی می خواهند که خریداران از در فروشگاه های آنها وارد شوند، باید با مشتریان خود تعامل داشته باشند. از لحاظ بهینه سازی زنجیره تامین، تمرکز باید بر روی طیف وسیعی از فناوری های دیجیتال مانند راهکارهای مبتنی بر فضای ابری باشد. یک راهکار مبتنی بر فضای ابری می تواند با ایجاد اطمینان از مشاهده معامله به صورت آنی و نظارت بر عملکرد شرکا، باعث انطباق بیشتر تامین کنندگان با شرایط خرده فروشی شود. با دیجیتالی کردن زنجیره تامین می توان نیازهای مشتری را بهتر پیش بینی و آن را تامین کرد.
علاوه بر راهکارهای مبتنی بر فضای ابری، در نظر گرفتن هوش مصنوعی نیز اهمیت به سزایی دارد. می توان از هوش مصنوعی برای مدیریت موجودی کالا، عملیات انبارداری، پیش بینی تقاضا، تجدید تدارکات، تحویل سفارشات و غیره استفاده کرد. حال این سوال مطرح می شود که بازارپردازان خرده فروشی چه کاری باید انجام دهند تا از این مزایا بهره مند شوند؟ خب سرمایه گذاری بر روی هوش مصنوعی در زنجیره های تامین خرده فروشی باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد. تامین بودجه برای پروژه های مهم پیاده سازی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ضروری است.
مدیریت زنجیره تامین در سال های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده است. در این زمینه به هیچ وجه نمی توان آینده را پیش بینی کرد، اما یک چیز قطعی است: هوش مصنوعی نقش به سزایی در آینده بازی خواهد کرد. بازارپردازان خرده فروشی باید برای ارتقاء عملکرد خود هر کاری که می توانند، انجام دهند. برای در دسترس قرار دادن کاتالوگ های لباس شرکت خود می توانید از صفحه نمایش ها و کیوسک های تعاملی استفاده کنید. این فقط یک مثال است. تا زمانیکه بر روی فعالیت های استراتژیک تمرکز می کنید، از این راهکار می توانید استفاده نمایید.

تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

4- مهیا کردن شرایط بارگیری و تحویل آسان

تحویل خریدهای مشتریان چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین راه زیادی را پشت سر گذاشته است. به عبارت دیگر وقتی پای بارگیری و تحویل کالاها به میان می آید، مردم خواهان سرعت و راحتی هستند. بسیاری از شرکت ها برای سفارشات آنلاین، تحویل (بارگیری) فروشگاهی را تبلیغ می کنند. مشتریان به راحتی بارکدی که در بالای ایمیل قرار دارد را اسکن می نمایند و شخصی کالاهای خریداری شده آنها را برایشان می برد. تحویل سفارشات در فروشگاه به زنجیره تامین اجازه داده تا سریع تر عمل کند؛ بنابراین فروشگاه دیگر فقط یک فروشگاه نیست.
استفاده از فروشگاه به عنوان یک مرکز تحویل کار ساده ای نیست. در این زمینه علاوه بر بازتعریف فرآیندها، توجه به استفاده از فضا، موجودی انبار و پرسنل اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر می خواهید از موفقیت شرکت هایی مانند آمازون الگوبرداری نمایید، اگر می خواهید بستر خرید دیجیتال با تحویل سریع فروشگاهی را راه اندازی کنید و یا اگر می خواهید با یک سازمان معتبر شراکت داشته باشید؛ خوب به تمامی جوانب امر فکر کنید. در این زمینه مکان های فیزیکی بیش از هر زمان دیگری مطرح هستند و داشتن یک مرکز توزیع کوچک لازم است.

5- حذف هزینه های بالای عودت کالا

افزایش فروش الکترونیکی به صورت خودکار منجر به افزایش تعداد اقلام برگشتی شده است. مردم باید بتوانند آزادانه خریدهای خود را عودت دهند. متاسفانه این امر بار هزینه های بسیار بالایی را به صنعت خرده فروشی تحمیل کرده است؛ هزینه هایی که مربوط به دریافت، بازرسی و انبارداری مجدد است. حذف عودت کالا واقعاً امکان پذیر نیست، پس چه کاری می توان انجام داد؟ جواب در اصلاح خطاهای انسانی و تلاش برای شخصی سازی روند خرید است. بیشتر مواقع عودت کالا به دلیل تغییر نظر خریدار یا حمل کالای اشتباه رخ می دهد.
خوشبختانه در این زمینه داده های زیادی در دسترس است که می توان با استفاده از آنها به شناخت گسترده تری در مورد نحوه بازاریابی محصولات برای مشتریان مختلف براساس اقدامات آنها رسید. سیاست های عودت کالا می تواند تغییر کند؛ ممکن است دیگر این روش برای برخی از کسب و کارها مناسب نباشد. به هر حال باید از ابتدا تا انتهای زنجیره تامین بهینه شود. اقلام مرجوعی باید به گونه ای سازماندهی شوند که هزینه های انبارداری و پرسنلی به حداقل برسد و دیگر به تخصیص فضا نیازی نباشد. تدارکات معکوس، بخشی جدایی ناپذیر از مدیریت زنجیره تامین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *