صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت 20 اصطلاح مهم مورد استفاده در بخش پوشاک آماده
1399/12/14

20 اصطلاح مهم مورد استفاده در بخش پوشاک آماده

Important Terms Used in Readymade Garments Sector

بخش پوشاک آماده در رشد اقتصادی کشورها نقش بسزایی دارد. این بخش فرصت های شغلی زیادی را برای افراد زیادی در سراسر جهان خصوصاً زنان خانواده های کم درآمد ایجاد کرده است. در بخش تولید پوشاک، اصطلاحات زیادی در فرآیندهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند؛ تمامی افرادی که به گونه ای با این بخش ها مرتبط هستند باید با این اصطلاحات آشنایی داشته باشند. با توجه به اهمیت این اصطلاحات سعی داریم تا در این مقاله آنها را به صورت کامل توضیح دهیم.

اصطلاحات مختلفی که در بخش پوشاک مورد استفاده قرار می گیرد

برخی از اصطلاحاتی که به صورت گسترده در بخش پوشاک آماده مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

1- زاپاس
2- حلقه آستین
3- کوک شل برگشتی
4- کوک چپ و راست (زیگزاگ)
5- بارتک (دوخت نواری)
6- اندازه گیری دکمه ها
7- دسته کردن
8- C.B.L (میانه خط عقب لباس)
9- C.F.L (میانه خط جلوی لباس)
10- نقطه موازنه
11- مانکن
12- اپل (سرشانه)
13- نمره بندی
14- خط راه
15- L/C
16- L/C اتکایی
17- فاکتور
18- FOB
19- C&F
20- CIF

در ادامه مطلب تمامی اصطلاحات فوق را به تفصیل توضیح می دهیم:

1- زاپاس (Allowance)

هنگام تولید لباس معمولا چند سانتی متری علاوه بر اندازه واقعی بدن به اندازه گرفته شده اضافه می گردد که به آن زاپاس گفته می شود. مثلا اگر اندازه واقعی بدن 80 سانتی متر باشد، در حین ساخت الگو 84 سانتی متر محاسبه می شود که به این 4 سانتی متر اضافه زاپاس می گویند.

2- حلقه آستین (Armhole)

در بخش پوشاک آماده، حلقه آستین به انتهای اندازه گیری بازو و جاییکه آستین به لباس متصل شده، گفته می شود.

3- کوک شل برگشتی (Back tacking)

کوک شل برگشتی در بخش پوشاک آماده به دوخت اطمینان بخشی گفته می شود که بعد از اتمام دوخت انجام می شود. جهت کوک شل برگشتی برخلاف دوخت اصلی است. معمولاً کوک شل برگشتی برای جلوگیری از باز شدن دوخت انجام می گیرد که طول آن یک سانتی متر و در جهت عقب است.

4- کوک چپ و راست (Backstitch)

در بخش پوشاک آماده، دوخت چپ و راست الگویی است که بدون هیچگونه زاپاس و مدلی از لباس ساخته می شود.

5- بارتک دوخت نواری (Bar tack)

بارتک یا دوخت نواری در بخش پوشاک آماده دوختی دوباره است که پس از اتمام دوخت در طول کوتاهی تکرار می شود. برخی از قسمت های لباس بیشتر از سایر قسمت های آن بار (نیرو) تحمل می کنند. در نتیجه مقاومت دوخت در آن قسمت ها باید بیشتر از سایر قسمت های لباس باشد. در این حالت آن قسمت های لباس مجدداً دوخته می شوند که به این دوخت مجدد بارتک گفته می شود. این دوخت باعث می گردد تا آن قسمت ها بتوانند بار اضافی را تحمل کرده و دوخت آنها پاره نشود. از جمله موارد استفاده در دوخت بارتک می توان به دوخت حلقه کمربندها، طرفین شکاف جیب ها و غیره اشاره کرد.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

6- اندازه گیری های دکمه (Button measurements)

دکمه ها را می توان با اندازه گیری قطر آنها اندازه گرفت. از واحد Ligne برای اندازه گیری قطر دکمه استفاده می شود.

1 ligne = 0.635 میلی متر

7- دسته کردن (Bundle)

در بخش پوشاک آماده پس از برش پارچه، قسمت های مشابه لباس به شکل کلافه ای به دور هم پیچانده می شوند تا به راحتی از یک مکان به مکان دیگر منتقل شوند که به این کار دسته کردن گفته می شود.

8- C.B.L (میانه خط عقب لباس)

C.B.L به معنی میانه خط عقب است. خطی مستقیم است که از نقطه میانی بدن در قسمت عقب پیراهن یا کاپشن کشیده می شود.

9- C.F.L (میانه خط جلوی لباس)

C.F.L به معنی میانه خط جلو است. خط C.F.L از یقه شروع شده و به سجاف پایینی لباس منتهی می شود، و دقیقاً از مرکز جلوی پیراهن عبور می کند.

10- نقطه موازنه (Crutch point)

در بخش پوشاک آماده، نقطه موازنه جایی است که دو درز داخلی یک تکه لباس به هم متصل می شوند.

11- مانکن (Dummy)

مانکن یک نسخه از بدن انسان است که از پلاستیک، لاستیک، سنگ و غیره ساخته می شود. مانکن معمولاً برای بررسی تناسب و پرو لباس مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً در مغازه ها مشاهده می کنیم که از مانکن هایی با سایزهای مختلف برای نمایش لباس ها در حالت های مختلف استفاده می شود.

12- اپل یا سرشانه (Epaulet)

از اپل (سرشانه) که به تیزی نیز معروف است، در سر شانه پالتو، کاپشن، لباس ورزشی و غیره استفاده می شود. اپل برای جلوگیری از کشش ناخواسته لباس در قسمت سرشانه نیز به کار می رود.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

13- نمره بندی (Grading)

نمره بندی فرآیندی است که در آن سایزهای مختلف الگو با استفاده از الگوی اصلی ساخته می شوند.

14- خط راه (Grainline)

خط راه یک خط مستقیم یا یک فلش است که بر روی هر قطعه از الگو کشیده شده و نشان دهنده جهت خط راه پارچه است. از خط راه برای قرار دادن الگو به موازات خط راه پارچه / لباس استفاده می شود.

15- L/C

L/C به معنی اعتبارنامه اسنادی است. L/C سند مهمی در زمینه صادرات و واردات است. L/C نامه یا سندی است که بانک صادر می کند و اطمینان از پرداخت قیمت کالا به نفع خریدار را در آن تضمین می کند.

16- L/C اتکایی (Back to back L/C)

اگر مواد اولیه از یک کشور خارجی وارد شده و کالای تولیدی با این مواد دوباره به آن کشور صادر گردد، به L/C باز شده برای این کار L/C اتکایی گفته می شود. لازم به ذکر است که مواد اولیه ای که توسط L/C اتکایی وارد می شوند، در بازار محلی قابل فروش نیستند.

17- فاکتور (Invoice)

فاکتور سند بسیار مهمی در تجارت پوشاک آماده است و همراه با کالا برای خریدار ارسال می شود. فاکتور شامل توضیحات محصول، قیمت آنها، تعداد کارتن ها، تعداد محصولات در هر کارتن و غیره است. حمل و نقل کالا بدون فاکتور تجاری مجاز نیست.

18- FOB

FOB به معنی «تحویل روی عرشه کشتی» است و یک سیستم قیمت گذاری محسوب می شود. اگر قیمت واقعی کالا بدون هزینه های حمل و نقل و بیمه در فاکتور ذکر شود؛ آنگاه این سیستم قیمت گذاری را سیستم FOB می نامند.

19- C&F

C&F به معنی «هزینه های کالا و حمل و نقل» است. این نیز یک سیستم قیمت گذاری محسوب می شود. اگر هزینه واقعی کالا به همراه هزینه حمل و نقل و بدون در نظر گرفتن هزینه بیمه در فاکتور ذکر شود؛ آنگاه این سیستم قیمت گذاری را سیستم C&F می نامند.

20- CIF

CIF به معنی «هزینه های کالا، حمل و نقل و بیمه» است. این هم یک سیستم قیمت گذاری است. اگر هزینه واقعی کالا با احتساب هزینه های حمل و نقل و بیمه در فاکتور آورده شود، آنگاه این سیستم قیمت گذاری را سیستم CIF می گویند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *