صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت 10 کشور برتر تامین کننده پوشاک برای سال 2022
1400/12/18

10 کشور برتر تامین کننده پوشاک برای سال 2022

Top ten apparel sourcing countries to watch in 2022

در میان کندی رشد تجارت جهانی در بین صنایع مختلف، صنعت نساجی و پوشاک جهان به شدت در حال رشد بوده است و این فرصتی را برای کشورهای تولید کننده فراهم کرده است تا با کنار زدن مشکلات زنجیره تامین جهانی، نساجی یکی از صنایع تثبیت شده در بازارهای رقابتی باشد.

کشورهای برتر صادرکننده پوشاک جهان

با ارزیابی جنبه‌های مختلف داده‌های جمع آوری شده از صادرات پوشاک در سال 2021 می توان کشورهای بالقوه ای که منبع تامین پوشاک در سال 2022 هستند را رده بندی کرد.

10 کشور برتر تامین کننده پوشاک برای سال 2022 - صنعت پوشاک, صادرات, تجارت پوشاک, بازار پوشاک

بنگلادش

دومین کشور بزرگ صادر کننده پوشاک، سال 2021 فوق العاده ای را داشت. طبق داده های دفتر صادرات بنگلادش (EPB)، در ژوئیه تا ژانویه 2021-2022، صنعت نساجی بنگلادش 23.99 میلیارد دلار منسوجات مختلف صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل 30.30 درصد رشد داشته است. در میان کل صادرات صنعت نساجی بنگلادش، صادرات پوشاک به 13.27 میلیارد دلار رسید، در حالی که منسوجات بافته شده 10.71 میلیارد دلار درآمد داشتند که به ترتیب 32.89 و 27.23 درصد رشد را نشان می دهند. در ماه ژانویه 2021، صادرات بنگلادش 42.71 درصد رشد کرد و به 4.08 میلیارد دلار رسید که بالاترین صادرات یک ماهه این صنعت است.

در واقع، برای اولین بار در تاریخ، صنعت نساجی بنگلادش از نقطه عطف صادرات 4 میلیارد دلاری که در دسامبر 2021 بوده عبور کرده و صادرات در ژانویه از دسامبر نیز فراتر رفته است.

هر دو بخش پوشاک و منسوجات بافتنی بیش از 40 درصد رشد سالانه را حفظ کردند. بنابراین عملکرد کلی صادرات بنگلادش انعطاف پذیری فوق العاده ای را در چند ماه گذشته نشان داده است.

با وجود تمام چالش‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، چنین جهشی نشان‌دهنده سخت کوشی و انعطاف‌پذیری کارآفرینان و کارگران پوشاک بنگلادش و اعتماد برندهای جهانی به این کشور است.

ویتنام

طبق داده های اداره کل آمار و صادرات پوشاک ویتنام در سال 2021، 32.75 میلیارد دلار درآمد داشته است. صادرات پوشاک این کشور تحت تأثیر همه گیری کووید قرار گرفته که عملکرد آن را کاهش داده است.

پوشاک آماده و سایر محصولات نساجی از جمله کالاهای اصلی ویتنام در سال 2020 از نظر مبلغ صادرات بود. با کاهش وابستگی ویتنام به کشاورزی، بخش تولید به یک ستون حیاتی در اقتصاد آن تبدیل شده است. یکی از مزایای حیاتی صنعت تولید ویتنامی در مقایسه با رقبای خود مانند چین و مکزیک، نیروی کار ارزان آن است.

از سوی دیگر، ویتنام به شدت به واردات مواد خام مانند پنبه، الیاف، نخ، منسوجات و پوشاک نیمه آماده برای تولید پوشاک متکی است زیرا عرضه داخلی در سال‌های اخیر کافی نبوده است.

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

وابستگی شدید به واردات، خطرات مهمی را برای صنعت تولید پوشاک به همراه دارد. بنابراین، دولت بر توسعه زنجیره تامین مواد خام داخلی برای صنایع نساجی، پوشاک، چرم و کفش تاکید ویژه ای دارد.

ترکیه

بر اساس داده‌های مؤسسه آمار ترکیه و وزارت بازرگانی این کشور، ترکیه 13.36 میلیارد دلار پوشاک آماده صادر کرده است که در مقایسه با 10.63 میلیارد دلار صادرات در دوره مشابه سال 2020 رشد داشته است.

در حالی که به گفته مصطفی گلتپه، رئیس انجمن صادرکنندگان پوشاک استانبول (IHKIB) صادرات پوشاک آماده ترکیه (RMG) در سال 2021 به درآمد 20 میلیارد دلاری می رسد، زیرا بازارهای اروپایی به دنبال واردات بیشتر از ترکیه هستند زیرا ترکیه در مجاورت اروپا قرار دارد.

برندهای اروپایی به دلیل مشکلات در زنجیره تامین، افزایش هزینه حمل و نقل و لجستیک به ترکیه نگاه می کنند. از طرف دیگر ترکیه دارای نیروی کار فوق العاده ماهر است.

با اینکه ترکیه در فهرست صادرکنندگان برتر است، اما این صنعت تحت فشار زیادی از لحاظ قیمت، ارزش افزوده و کیفیت است.

چین

چین با 31.6 درصد صادرات جهانی پوشاک در سال 2020 با وجود مشکلات متعدد با ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی، همچنان برترین مقصد تامین پوشاک را در اختیار دارد. شیوع کرونا اثرات منفی بر صادرات پوشاک چین در سال 2020 به همراه داشت.

در سال 2020، ارزش صادرات پوشاک و لوازم جانبی چین به ارزش 137.4 میلیارد دلار آمریکا بود که نشان دهنده کاهش 8.6 درصدی نسبت به سال قبل است.

با این حال، بازار خرده‌فروشی پوشاک چین به آرامی بهبود یافته و رشد سالانه مثبتی داشته است. بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT)، صادرات پوشاک چین از ژانویه تا نوامبر 2021 مجموعاً 209.48 میلیارد دلار درآمد عملیاتی داشته است که رشد 7.7 درصدی را در سال گذشته ثبت کرده است.

مکزیک

در سال 2020، صادرات پوشاک و لوازم جانبی پوشاک مکزیک به 3.32 میلیارد دلار رسید. در حالی که در دوره ژانویه تا اکتبر 2021، مکزیک به تنهایی 2.30 میلیارد دلار پوشاک به ایالات متحده صادر کرد.

مکزیک قوانین سختگیرانه ای را اعمال می کند که شامل تجارت بر اساس توافق بین ایالات متحده، مکزیک و کانادا (USMCA) است. این توافقنامه سرمایه گذاری ایالات متحده در صنعت پوشاک مکزیک را تشویق می کند که از صادرات بدون تعرفه به ایالات متحده استفاده و 85 درصد از بازار آمریکا را از آن خود کند.

مکزیک دارای تعداد زیادی قرارداد تجارت آزاد است به این معنی که بازار مکزیک یکی از بهترین بازارهای باز و رقابتی در جهان است.

مراکش

در سال 2019، مراکش پوشاکی به ارزش 3.6 میلیارد دلار صادر کرد. پوشاک سهم بزرگی از صادرات صنعتی مراکش را به خود اختصاص داده است و دولت آن طرحی را برای تقویت این بخش تا سال 2025 برنامه ریزی کرده است. انتظار می رود در چند سال آینده، مراکش از برنامه ظرفیت سازی برای مد سریع، پوشاک آماده و جین سود سرشاری ببرد.

تفاوت بین استریپرهای پنبه و اسپیندل های پنبه ‌چین

مصر

صادرات پوشاک آماده مصر با 41 درصد افزایش در سال 2021 به 2.49 میلیارد دلار رسید. این کشور خدمات تبلیغاتی و بازاریابی خود را تقویت کرده و چندین ابتکار را برای توسعه ابزارهای بازاریابی الکترونیکی برای صادرکنندگان خود انجام داده است. مصر یک صنعت نساجی و پوشاک متوسط ​​دارد که اتحادیه اروپا و ایالات متحده در فهرست بازارهای صادراتی آن قرار دارند.

السالوادور

طبق آمار دولتی، در سال 2020، صادرات پوشاک آماده السالوادور 1.5 میلیارد دلار درآمد داشته است. که 30.6 درصد از کل صادرات سالوادور را تشکیل می دهد. قدرت اصلی آن در راندمان بالای کارخانجات این کشور است.

اگرچه السالوادور برای محصولات پنبه‌ای خود به شدت به مواد وارداتی متکی است، اما الیاف و پارچه‌های مصنوعی را خود تولید می‌کند و توجه خود را به محصولات پوشاک سطح بالا مانند بازار رو به رشد پوشاک ورزشی متمرکز کرده است. این کشور همچنین ماشین آلات مورد نیاز خود با تکنولوژی بالا را برای تولید پارچه و برش و دوخت وارد می کند.

پرو

این کشور دارای پنبه با کیفیت بالایی است و به همین دلیل تولید منسوجات و پوشاک در پرو در سال های اخیر توسعه فراوانی را نشان داده است که می توان آن را به کیفیت بالای الیاف پرو و ​​بالاترین سطح از فرآیند تولیداتش نسبت داد. علاوه بر این، پرو دارای مزایایی همچون تعرفه و یک زنجیره تامین ایده آل است.

تایلند

تا ژانویه 2021، نزدیک به هفت میلیون لباس پسرانه و مردانه از تایلند صادر شده است. این کشور در تولید پارچه، لباس ورزشی، لباس راحتی، لباس بچه گانه و لباس زنانه متخصص است.

این مهارت به لطف بخش نساجی آن است که تایلند را به یکی از معدود کشورهایی تبدیل می کند که همه ویژگی های این صنعت از تولید، طراحی و فروش گرفته تا منسوجات خانگی را در خود دارد. تایلند همچنین در خدمات تکمیل، رنگرزی و چاپ سازگار با محیط زیست که مطابق با استانداردهای جهانی است، برتری دارد. با این حال، تایلند باید با برخی از مسائل مهم مانند کمبود مواد خام دست و پنجه نرم کند و چالش های دیگری همچون عدم ثبات شرایط بازار داخلی مانع از رسیدن این کشور به همسایگان قدرتمند خود در صنعت نساجی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *