صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت پارچه های دارای گواهینامه
1399/03/27

پارچه های دارای گواهینامه

Certified fabrics

معمولا وقتی لباس ها یا پارچه های خیاطی را خریداری می نمایید، به اجزاء سازنده آنها یا کشور سازنده توجه می کنید. داشتن هر گونه گواهینامه کیفیت برای خرید پارچه به اندازه ترکیبات آن حائز اهمیت است. امروزه در جاهایی به غیر از برچسب لباس های پیش دوخته می توان نشانه های گواهینامه را یافت. لگوهای گواهینامه بر روی توپ های پارچه که نزد تولید کنندگان منسوج یا در مغازه ها و عمده فروشی ها موجود هستند، قابل مشاهده می باشند. اما پارچه های گواهینامه دار (تأیید شده) دقیقا چه نوع پارچه هایی هستند؟ در این مطلب در مورد متداول ترین گواهینامه های منسوجات یک مرور کلی انجام می گیرد و در مورد معنی آنها توضیح داده خواهد شد.

پارچه های دارای گواهینامه - صنعت نساجی, صنعت پارچه, راهنمای خرید, بازار پارچه, انواع پارچه

پارچه های تأیید شده از سوی OEKO-TEX

اغلب پارچه های خیاطی یا لباس های پیش دوخته، نوعی از گواهینامه OEKO-TEX را دارند. تعداد بسیار زیادی از این نوع گواهینامه وجود دارد که هم برای خود تولید کننده منسوج و هم برای فرآیندهای تولید (OEKO-TEX STeP) صادر می گردد، اما محبوب ترین گواهینامه موجود در بازار، OEKO-TEXt است. این گواهینامه در مورد عاری بودن پارچه از مواد شیمیایی مضر به مشتری اطلاعات می دهد. گواهینامه های OEKO-TEX برای محصولات چرمی و شیمیایی از جمله رنگدانه ها و عوامل تکمیل کننده نهایی استفاده شده در رنگ زنی نیز صادر می شود که به ترتیب گواهینامه های OEKO-TEX Lether Standard و Eco Passport به آنها تعلق می گیرد.

پارچه های خیاطی ارگانیک

پارچه های ارگانیک در چند سال اخیر، بازار نساجی را تسخیر نموده اند و چارچوب مناسبی برای برندهایی که به پایداری محیط زیست و اکولوژی اهمیت می دهند، ایجاد کرده اند. در میان پارچه های ارگانیک، نمونه های حاوی گواهینامه نیز پیدا خواهید کرد. گواهینامه GOTS یا استاندارد جهانی منسوج ارگانیک، همه مراحل تولید منسوج از ماده خام گرفته تا محصول تکمیل شده نهایی را تحت پوشش خود قرار می دهد. اینگونه گواهینامه تضمین می دهد که محصولات برچسب خورده شده با نشان آن، با رعایت حقوق کارکنان و توجه به محیط زیست طبیعی تولید گردیده اند.

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

پارچه های دارای گواهینامه - صنعت نساجی, صنعت پارچه, راهنمای خرید, بازار پارچه, انواع پارچه

دسته بندی های گواهینامه GOTS

گواهینامه GOTS به دو دسته کلی تقسیم می شود.

ارگانیک: مختص محصولاتی است که حداقل 95 درصد از الیاف آنها تحت عنوان ارگانیک مورد تأیید قرار گرفته باشند.

تولید شده با درصدی از ارگانیک: برای محصولاتی که از حداقل 70 درصد الیاف ارگانیک و کمتر از 10 درصد الیاف مصنوعی تشکیل شده باشد، به کار می رود. در محصولاتی مانند لباس ورزشی و جوراب، تولید کنندگان اجازه دارند تا از 25 درصد الیاف مصنوعی در تولیداتشان استفاده نمایند.

پارچه های خیاطی بازیافت شده

منسوجات تولید شده با مواد بازیافتی، محصولاتی هستند که به کاهش ضایعات منسوج توجه می کنند. هر چند که فقط درصد کمی از ضایعات منسوج بازیافت می شوند، اما این نوع از پارچه می تواند گواهینامه دریافت کند. دو گواهینامه عمده در بازار منسوجات وجود دارد که به محصولات بازیافت شده مرتبط هستند.

پارچه های دارای گواهینامه - صنعت نساجی, صنعت پارچه, راهنمای خرید, بازار پارچه, انواع پارچه

پارچه های تأیید شده توسط GRS

گواهینامه GRS یا استاندارد جهانی بازیافت، الزامات خاصی برای الیاف بازیافت شده تعیین می کنند. محصولاتی که حداقل از 20 درصد مواد بازیافتی تشکیل شده باشند، می توانند گواهینامه GRS دریافت کنند. با این حال به یک مقدار حداقل 50 درصدی برای اعطای لگوی رسمی نیاز است. برای اینکه محصول نهایی شایسته دریافت گواهینامه باشد، الزامات GRS باید در هر مرحله از تهیه و فرآوری مواد مورد بررسی قرار گیرد. مواد بازیافت شده باید از طریق منابع قابل اعتماد تهیه گردند. سازندگان پارچه باید معیارهای مرتبط با الزامات مواد شیمیایی، زیست محیطی و حتی اجتماعی را رعایت کنند. گواهینامه GRS، منسوجات و کاغذ را پوشش می دهد.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

پارچه های دارای گواهینامه - صنعت نساجی, صنعت پارچه, راهنمای خرید, بازار پارچه, انواع پارچه

پارچه های خیاطی تأیید شده توسط RCS

گواهینامه RCS (استاندارد مطالبه کننده بازیافت)، محتوای الیاف بازیافت شده در محصول نهایی را تأیید می کند. این گواهینامه در صورتیکه دو شرط برآورده شود، اعطا خواهد شد. اولا محصول باید حداقل 5 درصد الیاف بازیافتی داشته باشد. ثانیه الزامات RCS باید در هر مرحله از تهیه و فرآوری ماده مورد تأیید قرار گیرد. با این حال RCS در مقایسه با گواهینامه GRS، مسائل زیست محیطی و معیارهای مرتبط به استفاده از مواد شیمیایی را در طول فرآیندهای تولید تحت پوشش قرار نمی دهد.

پارچه هایی با اهداف خاص

فقط پارچه های خیاطی تولید شده بدون مواد شیمیایی یا آنهایی که شامل الیاف بازیافتی هستند، گواهینامه دریافت نمی کنند. به غیر از اینگونه پارچه ها که برای تماس ایمن با پوست انسان مورد تأیید قرار می گیرند، دسته دیگری از آنها به دلیل اهداف خاص شان تأیید می شوند. سازندگان منسوج، پارچه های تأیید شده را برای کاربردهای خاص ارائه می دهند، یعنی دسته ای از منسوجات برای لباس مراقبت بهداشتی، پارچه های رنگی خاص برای یونیفرم و همچنین برای مواد مقاوم در برابر اسید و آتش جهت ساخت لباس محافظتی در نظر گرفته می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *