صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه شستشوی لباس های کشمیر (دستی و ماشینی)
1401/10/24

نحوه شستشوی لباس های کشمیر (دستی و ماشینی)

How to Wash Cashmere

اگر آنقدر خوش شانس هستید که صاحب یک لباس کشمیر یا ترمه شده اید؛ حتماً می دانید که چه لباس لوکسی گیرتان آمده است. لباس های کشمیر فوق العاده نرم و دلپذیر هستند و حالت ابریشمی خاصی دارند. در واقع آنها از کرک های نرم و ظریف زیرین پشم گوسفندان ساخته می شوند.

با وجود اینکه لباس های کشمیر، شما را در تمام طول زمستان گرم نگه می دارند؛ اما معمولاً تمیز نگهداشتن شان مشکل است. اگر مراقب نباشید؛ لباس کشمیر بعد از شسته شدن به حالت درهم پیچیده، تغییر شکل داده و کش دار در می آید. پس بهتر است با ما همراه شوید؛ چون در این مطلب به شما می گوییم که چگونه لباس های کشمیر خود را بشویید تا مدت بیشتری دوام بیاورند.

نحوه شستشوی لباس کشمیر با دست

آنچه برای شستشوی لباس کشمیر با دست نیاز دارید:

  • یک تشت یا سینک ظرفشویی کم عمق
  • مایع لباسشویی ملایم (بهتر است قلیایی باشد)
  • یک حوله سفید تمیز
  • یک بند رخت تاشو مشبک.

دستورالعمل ها انجام این کار به صورت زیر است:

1- آماده نمودن تشت شستشو

سینک ظرفشویی یا تشت را با آب با دمای 85 درجه فارنهایت پر کنید. به ازای هر گالن آب، حدود یک قاشق چای خوری مایع لباسشویی را به آن بیافزایید. با دست آب را هم بزنید تا مواد شوینده به صورت مساوی در تمام قسمت های آن پخش شوند.

نکته : اگر آب بیش از حد داغ باشد؛ ممکن است لباس رنگ پس بدهد. اگر آب خیلی سرد باشد؛ لکه ها از بین نمی روند. پس بهتر است آب نه سرد و نه گرم، و اصطلاحاً ولرم باشد.

2- شستشو لباس ها (آغاز کار با لباس های روشن)

لباس های کشمیر خود را به تفکیک رنگ، از رنگ روشن به رنگ تیره مرتب کنید. اگر احساس می کنید لباس هایتان رنگ پس می دهند و یا اینکه کمرنگ می شوند؛ بهتر است کارتان را با لباس های روشن شروع نمایید.

اولین لباس را داخل سینک ظرفشویی یا تشت قرار دهید. لباس را به آرامی و به صورت دایره ای در آب بچرخانید. لباس را نکشید، کش نیاورید و یا مالش ندهید. در این صورت ممکن است شکل لباس تغییر کرده و خراب شود.

این کار را بسته به میزان کثیفی لباس ها، دو تا پنج دقیقه ادامه دهید. هر چه بیشتر این کار را پیش ببرید؛ چرک و کثیفی بیشتری از لباس ها خارج می شوند. اما احتمال کمرنگ شدن یا رنگ پس دادن لباس هم افزایش می یابد. بنابراین اگر لباس شما چندان کثیف نیست؛ تنها چند دقیقه این کار کفایت می کند.

3- آبکشی برای خارج شدن مواد شوینده اضافی

آب تشت را خالی کرده و دوباره آن را با آب تمیز پر کنید؛ این بار دوباره لباس ها را داخل تشت قرار دهید. بگذارید چند دقیقه لباس های کشمیر داخل آب بمانند؛ آنقدر این کار را تکرار کنید تا تمام مواد شوینده از لباس خارج گردند. هرگز آب را مستقیماً روی لباس ها نریزید؛ زیرا ممکن است باعث کش آمدن پارچه لباس شود. بهتر است در این مرحله از آب سرد استفاده نمایید.

4- گرفتن آب مازاد

لباس را رول کرده و به شکل یک توپ دربیاورید؛ سپس آن را به کناره سینک یا تشت فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. توجه داشته باشید که هرگز نباید لباس را بچلانید. تاثیر مخرب این کار بر روی لباس، حتی از شستشوی لباس با برنامه ظریف ماشین لباسشویی هم بیشتر است.

5- خشک کردن با یک حوله

یک حوله سفید و تمیز را روی یک سطح صاف پهن کنید. مطمئن شوید که اندازه حوله با اندازه لباس متناسب است. لباس را روی حوله قرار دهید و آن را کاملاً صاف کنید تا بدون برجستگی و چین و چروک باشد. لباس و حوله را دور هم رول کنید؛ این کار را از قسمت بالای لباس آغاز نمایید. حوله را به آرامی، اما محکم دور لباس فشار دهید تا حوله آب اضافی آن را به خود جذب کند. وقتی حوله را باز کردید؛ ببینید که آیا کشمیر هنوز مرطوب است یا خیر. سپس این کار را با یک حوله خشک دیگر دوباره انجام دهید.

6- خشک کردن نهایی

لباس را روی یک بند رخت تاشو مشبک آویزان کنید تا کاملاً خشک شود. این روال را برای هر یک از لباس های کشمیر تکرار کنید. همیشه در ابتدا کار خود را با لباس های رنگ روشن شروع نمایید.

نحوه شستشوی لباس کشمیر با ماشین لباسشویی

لباس های کشمیر را می توانید در ماشین لباسشویی هم بشویید. اما بهتر است آنها را با دست شستشو دهید تا کنترل بیشتری روی آنها داشته باشید. اما اگر عجله دارید؛ می توانید با رعایت نکاتی که در زیر ذکر می کنیم؛ لباس های کشمیر را با ماشین لباسشویی هم مورد شستشو قرار دهید. برای این کار به وسایل زیر نیازمندید:

  • ماشین لباسشویی که دارای برنامه مختص شستشوی لباس های ظریف و پشمی باشد
  • شوینده لباس های پشمی و کشمیر
  • کیسه شستشوی مشبک
  • بند رخت تاشو مشبک.

دستورالعمل کار به قرار زیر است:

1- تنظیم ماشین لباسشویی

مهم این است که ماشین لباسشویی را روی یک برنامه شستشوی مناسب تنظیم کنید. اگر ماشین لباسشویی شما دارای برنامه مختص شستشوی لباس های ظریف و پشمی است، یکی از آنها را برگزینید. اما بهتر است آن را روی برنامه مخصوص شستشوی لباس های پشمی تنظیم نمایید. دمای آب را روی آب سرد بگذارید تا لباس ها در حین شستشو کوچک نشوند، تغییر شکل ندهند یا کمرنگ نگردند. با توجه به نوع ماشین لباسشویی خود می توانید مواد شوینده را روی مستقیماً روی لباس ها بریزید یا اینکه آنها را به مخزن پخش کن شوینده ماشین لباسشویی اضافه کنید.

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

2- آماده کردن لباس ها

فکر نکنید که می توانید لباس های کشمیر را مثل لباس های دیگر بی محابا در ماشین لباسشویی بیاندازید. آنها لباس های ظریفی هستند و باید با دقت از آنها مراقبت کرد. به همین دلیل باید آنها را داخل یک کیسه مشبک قرار دهید؛ با این کار لباس ها در هنگام شستشو محافظت می شوند. سپس این کیسه را داخل ماشین لباسشویی قرار داده و در آن را ببندید. در آخر آن را روشن کنید.

3- خشک کردن

توجه داشته باشید که هرگز نباید لباس های کشمیر را در داخل دستگاه خشک ‌کن خشک کنید؛ آنها باید در معرض هوا خشک گردند. وقتی شستشوی لباس ها به پایان رسید؛ آنها را از ماشین لباسشویی خارج کرده و صاف جلوی آفتاب بگذارید تا خشک شوند. این جایی است که بند رخت تاشو مشبک به کمک شما می آید.

نحوه پاک کردن لکه های روی لباس های کشمیر

قطعاً اگر یک لکه بد و زننده روی ژاکت دوست داشتنی شما جا خوش کند، روزتان جهنم می شود؛ به خصوص اگر کشمیر باشد. اما نگران نباشید؛ می توانید با ترفندهای زیر این لکه ها را از بین ببرید. آنچه برای این کار نیاز دارید:

  • یک شوینده ملایم یا شامپوی بچه
  • یک پارچه سفید تمیز
  • آب سرد
  • مایع ظرفشویی
  • یک تشت
  • بند رخت تاشو مشبک.

دستورالعمل کار به صورت زیر می باشد:

  • برای لکه لوازم آرایشی یا چربی: لکه را به آرامی و با پارچه ای که با آب سرد مرطوب شده، پاک کنید. محل لکه را با خیساندن آن را در یک شوینده ملایم یا شامپو بچه تمیز نمایید. پس از آن، لباس کشمیر را با آب سرد آبکشی کرده و روی یک بند رخت تاشو مشبک قرار دهید تا خشک شود.
  • برای لکه های شکلات: یک پارچه سفید تمیز را به یک شوینده ملایم آغشته کرده و محل لکه را با آن مالش دهید. مواظب باشید که محل لکه را به آرامی مالش دهید. سپس لباس را با آب سرد آبکشی کنید و در انتها آن را روی یک بند رخت تاشو مشبک قرار دهید تا خشک شود.
  • برای لکه شربت، چای یا قهوه: یک پارچه سفید تمیز را با آب سرد خیس کرده و آن را به مایع ظرفشویی آغشته کنید. مایع ظرفشویی برای از بین بردن لکه های مواد غذایی عالی است؛ زیرا به هر صورت برای پاک کردن ظروف ساخته شده است. احتمالاً اگر از صابون و مایع لباسشویی هم استفاده کنید؛ بتوانید لکه را از بین ببرید. سپس محل لکه را به آرامی بمالید؛ در انتها لباس را با آب سرد آبکشی کرده و روی یک بند رخت تاشو مشبک قرار دهید تا خشک گردد.

نکاتی برای ماندگاری بیشتر لباس های کشمیر

از آنجاییکه لباس های کشمیر بسیار گران می باشند؛ لذا ماندگاری و دوام آنها اهمیتی مضاعف پیدا می کند. احتمالاً از اینکه ژاکت پشمی کشباف کشمیر خود را بپوشید وحشت دارید؛ زیرا می ترسید لکه‌دار شود. اما با رعایت نکاتی که در ادامه ذکر می کنیم؛ می توانید دوام لباس های کشمیرتان را افزایش دهید.

  • هرگز لباس های کشمیر را آویزان نکنید: وقتی پای نگهداری از لباس های کشمیر به میان می آید؛ چوب لباسی ها را به صورت کلی کنار بگذارید. آنها باعث تغییر شکل این لباس ها شده و آنها را می کشند. در عوض باید آنها را تا کرده و در دراور نگهداری نمایید.
  • لباس های کشمیر را به صورت منظم پرزگیری نمایید: شاید عجیب به نظر برسد؛ اما باید لباس های کشمیر خود را به صورت منظم پرزگیری کنید. لباس های کشمیر معمولاً پرز می دهند؛ به خصوص اگر در معرض اصطکاک قرار بگیرند. برای جلوگیری از این امر می توانید از یک تیغ صورت تراشی تیز یا یک نوار چسب پرزگیر استفاده کنید.
  • لباس های کشمیر را به درستی نگهداری کنید: همانطور که دیدید ما توصیه کردیم که لباس های کشمیر خود را دراور قرار دهید. اما حال این سوال پیش می آید که در تابستان که قرار نیست این لباس های گرم و نرم را بپوشیم؛ باید آنها را چگونه نگهداری کنیم؟ در این حالت باید لباس های کشمیر را در یک کیسه قابل تنفس یا جعبه ذخیره سازی قرار داده و در یک جای خشک و خنک بگذارید. البته می توانید هر کدام از آنها را در یک دستمال کاغذی فاقد اسید بپیچید؛ با این کار لباس هایتان دیگر چروک نمی شوند.
  • لباس های کشمیر را گهگاه بشویید: لزومی ندارد حتماً بعد از هر بار پوشیدن لباس های کشمیر، آنها را بشویید. بهتر است که آنها را بعد از سه بار پوشیدن و یا هنگامیکه لکه دار شده اند؛ شستشو دهید. بعد از هر بار پوشیدن، آنها را در معرض هوا قرار دهید و بین شستشوها از اسپری خوشبو کننده برای تمیز کردن آنها کمک بگیرید.
  • به لباس کشمیر استراحت بدهید: یک نکته مهم در زمینه نگهداری لباس های کشمیر، استراحت دادن به آنهاست. اگر آنها را هر روز بپوشید؛ فرسوده می شوند. بهتر است لباس های کشمیر را برای مناسبت های خاص نگهدارید و یا اینکه چند روز بین پوشیدن آنها فاصله بگذارید.
  • لباس های کشمیر را هرگز به خشکشویی نبرید: توجه کنید که حتی علی رغم برچسب های مراقبتی لباس های کشمیر، نباید آنها را به خشکشویی ببرید. تکرار می کنیم؛ لباس های کشمیر هرگز نباید با روش های خشکشویی تمیز شوند. محلول های خشکشویی باعث تجزیه الیاف این لباس ها شده و به آنها آسیب می رسانند. اگر لباس کشمیر را با آب بشویید به مرور کرکی می شود؛ درست مانند خز بز.
  • به هیچوجه آنها را با لباس های زبر نپوشید: آیا نمی دانید که باید لباس های کشمیر خود را با چه چیزی ست کنید؟ شما می توانید ژاکت کشباف پشمی را با یک روسری ابریشمی و جواهرات مروارید ست کنید. هرگز آن را با لباس های خشن مانند جواهرات فلزی، کمربندها یا اقلام چرمی مثل کیف های سوسماری ست نکنید.
  • از استفاده از نرم کننده پارچه اجتناب کنید: احتمالاً مثل خیلی های دیگر عاشق نرم کننده های پارچه هستید. اما اگر آنها را بر روی لباس های کشمیر اعمال کنید؛ با گذشت زمان نتیجه عکس می گیرید. در صورت استفاده از آب سرد برای شستشوی لباس های کشمیر، آنها به مرور زمان نرم می شوند؛ پس لازم نیست نگران باشید.
تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

سوالات متداول در مورد شستشوی لباس کشمیر

قبل از اینکه اقدام به خرید لباس های کشمیر کنید؛ به نکات جالبی که ما در اینجا ذکر می کنیم توجه کنید. سپس می توانید به دوستان و خانواده خود بگویید که یک متخصص کشمیر هستید. لذا ما قصد داریم در اینجا به برخی از سوالات متداول و فوق العاده مهم شما پاسخ دهیم.

آیا می توان لباس های کشمیری که روی برچسب آنها ذکر شده فقط خشکشویی را شستشو داد؟

بله، همانطور که گفتیم بهتر است برچسب مراقبتی لباس های کشمیر را در بیشتر مواقع نادیده بگیرید. با پیروی از راهنمایی ها و دستورالعمل های ما می توانید لباس های کشمیر را مثل روز اول تازه و تمیز کنید. اما اگر در این زمینه مشکل دارید و یا فوق العاده عصبی هستید؛ می توانید لباس هایتان را به خشکشویی ببرید.

احتمالاً عملکرد خشکشویی ها در هنگام پاک کردن لکه های سمج از روی لباس های کشمیر بافته شده، از شما بهتر است. در ضمن در صورتیکه لباس های کشمیر دارای دکمه های چرمی، گلدوزی یا منجوق هستند و یا اینکه ژاکت شما ساختار بافتنی شلی دارد؛ بهتر است آنها را به خشکشویی ببرید.

چند وقت یک بار باید لباس های کشمیر را شست؟

لباس های کشمیر را بعد از هر 3 یا 4 بار پوشیدن بشویید. اگر بین پوشیدن لباس های کشمیر خود فاصله بگذارید؛ این بدان معنی است که آنها هر 10 روز یک بار به شستشو نیاز دارند. نگران نباشید؛ لباس های کشمیر با هر بار شستشو بهتر می شوند. اگر دستورالعمل های ما را دنبال کنید؛ لباس های کشمیر شما همچنان وضعیت عالی خود را حفظ می کنند.

آیا می توان از شوینده های معمولی برای شستشوی لباس های کشمیر استفاده کرد؟

پاسخ این سوال منفی است. شوینده های معمولی برای لباس های حساس کشمیر بسیار خشن هستند. در عوض می توانید از شامپو بچه یا شوینده های مختص لباس های پشمی و کشمیر استفاده کنید. همیشه باید از شوینده های ملایم برای شستشوی اقلام کشمیر استفاده شود.

آیا لباس های کشمیر در هنگام شستشو کوچک می شوند؟

اگر در هنگام شستشوی لباس های کشمیر از آب سرد استفاده کنید؛ قطعاً آنها کوچک می شوند. همیشه باید آب سرد یا ولرم را برای شستشوی لباس های کشمیر به کار بگیرید؛ لذا دمای آب باید حداکثر 85 درجه فارنهایت باشد.

آیا لباس های کشمیر در هنگام شستشو کش می آیند؟

بله ممکن است لباس های کشمیر در حین شستشو کش بیایند. متاسفانه لباس های کشمیر در صورتیکه کش بیایند؛ هرگز به حالت اولیه خود بر نمی گردند. به همین دلیل بهتر است به توصیه های زیر توجه کنید:

  • همیشه هنگام شستشوی این لباس ها با ملایمت رفتار کنید.
  • اگر آنها را در ماشین لباسشویی قرار می دهید؛ حتماً از یک کیسه مشبک استفاده نمایید.
  • هرگز آنها را در حالیکه خیس هستند، نچلانید.
  • به هیچوجه آنها را در دستگاه خشک ‌کن قرار ندهید.
  • همیشه آنها را صاف پهن کنید تا خشک شوند.
  • هرگز لباس های کشمیر را از چوب لباسی آویزان نکنید؛ بلکه آنها را تا کرده و در یک دراور یا قفسه نگهداری کنید.

نهایتاً اگر به این نتیجه رسیدید که لباس کشمیر شما کش آمده است؛ آن را با دست و با آب سرد بشویید و به صورت مناسب در جایی پهن کنید تا خشک شود.

کلام پایانی : نگهداشتن لباس های کشمیر در یک وضعیت مناسب، مقداری پر زحمت است. اما وقتی ژاکت کشمیر خود را می پوشید و گرمای لذت بخش آن را در طول روز احساس می کنید؛ به این نتیجه می رسید که ارزش این همه زحمت را داشت.

به شما توصیه می کنیم به نکاتی که در این مقاله درباره نحوه شستوی دستی، شستشوی ماشینی یا نحوه پاک کردن لکه های لباس های کشمیر ذکر کردیم، توجه کنید. تا زمانیکه از آب سرد، شوینده های ملایم و روش های شستشوی صحیح استفاده کنید؛ لباس های کشمیرتان حالت خود را حفظ کرده و ماندگاری آنها افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *