صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند
1402/11/04

ابزارهای پنبه‌ چینی که مشتریان به آنها نیاز دارند

COMMON COTTON-PICKING TOOLS

پنبه سال های متمادی به دلیل عدم وجود ابزارهای مناسب برای برداشت، با دست برداشت می شد. اما از زمانیکه جهان رو به پیشرفت گذاشت؛ روند برداشت پنبه نیز تکامل یافت و اکنون این فرآیند راحت تر و سریع تر شده است.

کشاورزان پنبه کار در حال حاضر از دستگاه های پنبه‌ چین استفاده می کنند تا بازده تولیدات خود را به حداکثر برسانند. اما آنها معمولاً در حین برداشت پنبه، با مشکلات مکانیکی دستگاه های دروگر مواجه می شوند. به همین دلیل خرید قطعات و تعمیر ابزارآلات، بخشی از روال کاری آنهاست.

برخی از مهمترین قطعات دستگاه های پنبه ‌چین که آشنایی با آنها برای هر کشاورز پنبه‌ کاری لازم است، در زیر آورده شده است:

  1. اسپیندل ها
  2. دافرها
  3. غلتک های بادامکی
  4. لبه راهنمای بادامک صفحه ای
  5. تسمه ها

قطعات دستگاه پنبه ‌چین چگونه از کار می افتند؟

دستگاه های پنبه‌ چین نیز مانند هر دستگاه دیگری مستعد خرابی هستند. در واقع از آنجاییکه آنها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند؛ لذا انتظار می رود که هر چند وقت یک بار خراب شوند. در ادامه به برخی از مهمترین دلایل خرابی قطعات کمباین برداشت پنبه می‌پردازیم:

عدم توجه به زمان سرویس و نگهداری از آنها

فاصله زمانی بین سرویس کاری و روغن کاری دستگاه نباید بسیار زیاد باشد. دستگاه های پنبه‌ چین باید به صورت منظم سرویس و نگهداری شوند؛ در این صورت می توان از کارکرد آنها در طول فصل برداشت مطمئن بود. در عین حال احتمال هر گونه ساییدگی و فرسودگی قطعات دستگاه های پنبه ‌چین از بین می رود.

تولید غیر تخصصی قطعات

قطعات دستگاه های پنبه ‌چین در یک محیط بسیار پرتنش کار می کنند؛ بنابراین باید با کیفیت بالا و حداکثر دقت ممکن طراحی شوند. اگر اینگونه نباشد؛ مستعد خرابی در مدت زمان بسیار کوتاهی هستند.

استفاده نادرست از قطعات

این به دو معنی است: یا شما از قطعات دستگاه های دیگر برای دروگر خود استفاده کرده اید و یا از قطعاتی بهره گرفته اید که از همان ابتدا کیفیت پایینی داشته اند. اگر از قطعات دستگاه های دیگر برای کمباین برداشت پنبه خود استفاده کنید؛ ممکن است کل دستگاه از کار بیافتد، زیرا به احتمال زیاد این قطعات برای مدل دستگاه شما طراحی نشده اند.

10 خطر جدی در زمان برداشت پنبه و نحوه جلوگیری از بروز آنها

برای جلوگیری از خرابی قطعات دستگاه های پنبه‌ چین، باید دروگر خود را به صورت منظم تمیز، سرویس و نگهداری کنید تا همچنان کارآیی خود را حفظ کند. در ضمن می توانید برای این کار افراد حرفه ای را استخدام نمایید. آنها با روغن کاری پدهای مرطوب کننده و اسپیندل ها باعث می شوند تا دستگاه پنبه‌ چین با حداکثر ظرفیت ممکن کار کند. در ضمن این افراد می توانند کمباین برداشت پنبه را کاملاً بررسی کنند و در صورت نیاز قطعات به تعویض به شما اطلاع دهند.

کدام قطعات دستگاه پنبه‌ چین بیشتر نیاز به تعویض دارند؟

1− اسپیندل ها و بوش های اسپیندل

جزء مهمترین قطعاتی هستند که معمولاً باید تعویض شوند و کشاورزان باید به دنبال قطعات جایگزین برای آنها باشند. زیرا این قطعات در حین کار دستگاه با سرعت بسیار بالایی می چرخند؛ به همین دلیل اگر اسپیندل ها زنگ زده، کند یا شکسته باشند باید تعویض شوند.

2− دافرها و پدهای مرطوب کننده

این قطعات در حین چرخش با سرعت بالا با اسپیندل ها تماس پیدا می کنند، و در نتیجه ساییده شده و ضخامت آنها کاهش پیدا می کند و به همین دلیل باید به صورت منظم تعویض گردند.

3− غلتک های بادامکی

آنها نیز باید مرتباً تعویض و نگهداری شوند تا بدون لرزش کار کنند و به درستی اسپیندل ها را از میان مجموعه میله ها هدایت کنند. از آنجاییکه این قطعات فاصله نزدیکی با میله های دستگاه پنبه‌ چین دارند؛ بنابراین باید دامنه حرکتی مناسبی داشته باشند تا باعث شکستگی شان نشوند.

دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

4− لبه راهنمای بادامک صفحه ای

این قطعه وظیفه دارد با حفظ سرعت و زاویه کارکرد، کاری کند که اسپیندل ها، درام ها، دافرها و پدهای مرطوب کننده در خلال یک مجموعه عملکرد مطلوبی داشته باشند. بنابراین باید به صورت منظم تعویض شوند تا از وقوع آتش سوزی های غیرضروری در دستگاه پنبه‌ چین اجتناب شود.

5− تسمه ها

برخی از وظایف تسمه ها عبارتند از: چرخاندن فن های موتور، پمپ های آب، کمپرسور تهویه مطبوع و فن روتور. بنابراین برای اطمینان از عدم خرابی دستگاه پنبه‌ چین باید به صورت مرتب بررسی یا تعویض شوند.

چه ابزارهای استانداردی برای تعویض قطعات دستگاه های پنبه ‌چین مورد نیاز است؟

پنبه‌ چین دستگاه بسیار مهمی است و قطعات آن با استفاده از هر نوع ابزار پیش پا افتاده ای تعویض نمی شوند. قطعات یا اجزای کمباین برداشت پنبه را می‌توان با استفاده از ابزارهای حرفه ای خاصی که ممکن است همراه خود دستگاه باشند، تعویض کرد. هر کدام از ابزارهای حرفه ای برای بخش خاصی از دستگاه پنبه ‌چین مناسب هستند.

کدام ابزار تخصصی باید مورد استفاده قرار بگیرد و چرا؟

ابزارهای خاصی برای هر عملیات طراحی شده است؛ زیرا هر قطعه دارای ابزارهای منحصر به فردی است. برخی از ابزارهای اختصاصی برای تعمیر و تعویض قطعات دستگاه های پنبه‌ چین عبارتند از: گیج سطح بندی قطعه، گیج زمان بندی لبه راهنمای بادامک صفحه ای و بوش های مهره ای اسپیندل ها. این ابزارها به طور خاص به منظور افزایش بهره وری کلی دستگاه پنبه ‌چین طراحی گردیده اند. آنها نمی توانند بدون این ابزارها کار کنند؛ زیرا به حفظ اجزای دستگاه کمک می‌کنند.

دستگاه دروگر پنبه یک ماشین مکانیکی پیچیده است که هر کشاورز پنبه کاری باید آن را داشته باشد؛ زیرا برخلاف روش دستی برداشت پنبه، پتانسیل محصول و زمان برداشت را به حداکثر می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *