صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه شستشوی لباس های سفید
1401/06/03

نحوه شستشوی لباس های سفید

How to Wash White Clothes

سفید نگه داشتن لباس های سفید واقعاً سخت است. شاید شما هم ملحفه ها، ژاکت ها و بلوزهای سفید خود را بعد از اینکه تغییر رنگ داده اند دیگر مورد استفاده قرار نداده اید؛ چرا که واقعاً خروج از خانه با یک تیشرت سفید که با مرور زمان زرد شده، خجالت آور است.

چرا لباس های سفید تغییر رنگ می دهند؟ این اتفاق معمولاً به دلیل چربی و آلودگی های بدن و شستن لباس های سفید با لباس های رنگی اتفاق می افتد. اما اگر لباس سفیدی دارید که تغییر رنگ داده است، فعلاً آن را بیرون نیاندازید و دست نگه دارید؛ چون احتمالاً با راهکارهایی که ما در این مطلب معرفی می کنیم بتوانید آن را مثل روز اول سفید نمایید. در این مقاله روش شستشوی لباس های سفید با استفاده از سفید کننده و بدون آن بیان خواهد شد. به این ترتیب همیشه می توانید لباس های سفیدتان را در کمد لباس خود نگهداری کنید.

برای شستشوی لباس های سفید از چه چیزی باید استفاده کرد؟

هنگام شستشوی لباس های سفید از مواد مختلفی می توانید استفاده کنید. سفیدکننده ها و یا مواد دیگری که سفید کننده نبوده اما کار آنها را انجام می دهند در این مواقع می توانند کمک کنند.

1- سفید کننده کلری

از سفید کننده کلری بیشتر برای سفید و ضد عفونی کردن لباس ها استفاده می شود. بنابراین اگر به دنبال ماده ای با چنین عملکردی هستید؛ احتمالاً سفید کننده کلری بهترین انتخاب برای شماست.

مزایا

  • اثربخشی بالا: سفید کننده کلری در زمینه از بین بردن لکه ها، سفید کردن لباس ها و ضد عفونی کردن آنها واقعاً معجزه می کند. هیپوکلریت سدیم تمام این کارهای سخت را برایتان انجام می دهد.
  • قابلیت دسترس: به راحتی می توانید سفید کننده های کلری را در تمام فروشگاه ها و یا حتی مغازه سر کوچه خود با قیمت مناسب پیدا کنید. در ضمن باید مطمئن شوید که سفید کننده کلری که خریداری می کنید دارای هیپوکلریت سدیم با غلظت 5.25% تا 6.15% باشد. چنین سفید کننده ای کاربرد خانگی دارد. این ماده ضمن داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی قوی، هیچگونه بقایای سمی از خود بر جای نمی گذارد.

معایب

  • مناسب بودن تنها برای لباس های سفید: اگر به دنبال ماده ای برای لباس های رنگی و سفید هستید؛ ممکن است سفید کننده کلری خیلی به کارتان نیاید. این ماده فقط برای لباس ها و اقلام سفید قابل استفاده است.
  • مضر بودن: متاسفانه استفاده بیش از حد از سفید کننده کلری به پارچه ها آسیب می رساند.
  • عدم ترکیب با مواد شوینده: سفید کننده کلری با شوینده های معمولی مطابقت ندارد. ترکیب این دو با هم، باعث کاهش اثربخشی می شود.
  • خاصیت سمی: متاسفانه هر چه بیشتر از سفید کننده کلری استفاده کنید؛ بیشتر ممکن است اثرات سوئی بر بدنتان بگذارد. چنانچه به طور تصادفی بخارات سفید کننده کلری را تنفس کنید؛ شاید بر اندام ها و ریه هایتان تاثیر منفی بگذارد. در ضمن اگر این ماده به صورت تصادفی به چشم ها و پوست شما نفوذ کند؛ ایجاد تاثیرات منفی بر بدنتان محتمل است. بنابراین اگر کودک خردسال دارید؛ به احتمال زیاد باید از استفاده از سفیدکننده های کلری اجتناب کنید.

هشدار: سفید کننده کلری تنها باید با آب خالص مخلوط شود و نباید آن را با هیچ ماده دیگری ترکیب کرد. سعی نکنید با سفید کننده کلری و سایر مواد شیمیایی یک کوکتل شیمیایی بسازید؛ چرا که واقعاً خطرناک است.

2- سفید کننده اکسیژنی

سفید کننده اکسیژنی یکی دیگر از محصولات خانگی همه کاره است که برای شستن لباس های سفید نیز بسیار مناسب است.

مزایا

  • از بین بردن لکه ها: از آنجاییکه سفید کننده اکسیژنی دارای خواص لکه بری قوی است؛ لذا برای سفید نگهداشتن لباس های سفید بسیار مناسب عمل می کند.
  • بی خطر بودن: سفید کننده اکسیژنی هم برای شما و هم برای محیط زیست بی خطر است. در ضمن برای لباس هایتان نیز بسیار امن و کم خطر می باشد. به علاوه از آن می توان برای شستشوی همه پارچه ها به جز پارچه های پشمی و ابریشمی استفاده کرد.
  • مناسب برای لباس های رنگی: اگر چیزی می خواهید که همزمان بتوانید از آن برای شستشوی لباس های رنگی و سفید استفاده کنید؛ می توانید با خیال راحت سفید کننده اکسیژنی را انتخاب نمایید.
  • قابلیت ترکیب: برای اینکه خاصیت پاک کنندگی آن را افزایش دهید؛ باید سفید کننده اکسیژنی را با مواد شوینده ترکیب کنید.

معایب

  • عدم استفاده برای همه پارچه ها: سفید کننده اکسیژنی برای لباس های ابریشمی یا پشمی مناسب نیست. بنابراین اگر به دنبال ماده ای برای سفید کردن لباس های ابریشمی و پشمی هستید؛ باید همچنان به جستجو ادامه دهید.

3- سرکه

اگر می خواهید به سراغ موادی بروید که همیشه در خانه در دسترس هستند؛ بهتر است در ابتدا سرکه را انتخاب کنید.

هشدار: حتماً باید از سرکه تقطیری سفید استفاده کنید؛ زیرا انواع دیگر سرکه ممکن است به لباس هایتان آسیب برسانند.

مزایا

  • مناسب برای آبکشی لباس ها: زمانیکه سفید شویی لباس ها را به پایان رساندید؛ می توانید مقداری سرکه سفید را در مرحله آبکشی به آب بیافزایید. سرکه سفید مواد شوینده اضافی را از روی لباس ها پاک می کند؛ از این رو لباس هایتان بسیار روشن تر و تمیزتر می شوند.
  • سفید و درخشان: سرکه سفید به صورت طبیعی لباس ها را سفید، روشن و درخشان می کند؛ بنابراین دیگر هرگز لازم نیست نگران لکه دار شدن لباس هایتان در حین شستشو باشید.
  • ملایم اما قوی: سرکه سفید در عین اینکه بسیار ملایم بوده و هرگز به لباس ها آسیب نمی رساند؛ بسیار قوی است و باعث سفیدتر شدن لباس های سفید می شود.

معایب

  • احتیاج به یک دور شستشوی اضافی: از آنجاییکه توصیه می شود سرکه سفید در هنگام آبکشی لباس ها اضافه شود؛ پس استفاده از آن مستلزم یک دور آبکشی اضافی است. هر چند اضافه کردن یک دور آبکشی اضافی زحمت خاص خود را دارد؛ اما خالی از فایده نیست.

4- بوراکس و جوش شیرین

در نهایت می توانید از بوراکس یا جوش شیرین و یا هر دو برای سفید نگهداشتن لباس های سفید استفاده کنید.

مزایا

  • جزء اقلام خانگی: خیلی از افراد در کابینت آشپزخانه خود به بوراکس یا جوش شیرین دسترسی دارند. به همین دلیل زمانیکه به ماده ای برای سفید کردن لباس های سفید نیاز دارید؛ می توانید از آنها استفاده کنید.
  • دارای خاصیت سفید کنندگی: این مواد قادر هستند لباس های سفید را سفید نگهدارند و این چیزی است که شما می خواهید. در ضمن این کار را با زحمت بسیار کمی انجام می دهند.
  • قابلیت ترکیب: بوراکس و جوش شیرین را به منظور افزایش قدرت پاک کنندگی آنها می توان با مواد شوینده ترکیب کرد. در ضمن اگر لکه های لباستان سخت هستند می توانید آنها را با سفید کننده هم ترکیب نمایید؛ در این صورت حتماً از شر این لکه های سمج خلاص می شوید.

معایب

  • تأثیر کم: هر چند بوراکس و جوش شیرین برای سفید کردن لباس ها مناسب هستند؛ اما هرگز به اندازه سفید کننده های شیمیایی موثر عمل نمی کنند. مثلاً اغلب از جوش شیرین برای سفید کردن ملحفه هایی که تغییر رنگ داده اند استفاده می شود؛ ولی این روش واقعاً تاثیر زیادی ندارد و سفیدکننده ها بهترند. با این حال هنوز هم به دلیل غیر سمی بودن یکی از اولویت های مصرف کنندگان محسوب می شوند.

مواد مورد نیاز در هنگام شستشوی لباس های سفید

ابزارها

  • ماشین لباسشویی (از هر نوعی) و یک وان حمام یا یک تشت بزرگ (برای شستشوی دستی لباس ها).
  • ماشین خشک ‌کن، بند رخت یا بند رخت های تاشو.
  • فنجان اندازه گیری.
  • لباس محافظ در صورت استفاده از سفید کننده ها.

مواد مورد نیاز به انتخاب شما

  • سفید کننده کلری
  • سفید کننده اکسیژنی
  • سرکه تقطیری سفید
  • بوراکس
  • جوش شیرین
  • مواد شوینده (در صورت نیاز).

نحوه شستشوی لباس های سفید (به صورت مرحله به مرحله)

حال که سفید کننده مورد نظرتان را انتخاب کرده اید، پس آماده آغاز کار هستید. در این صورت باید دستورالعمل های زیر را با دقت دنبال کنید تا ضمن سفیدتر کردن لباس های سفیدتان، لباس های تغییر رنگ داده خود را نیز احیاء نمایید.

1- جدا کردن لباس های سفید

در ابتدا باید لباس های سفید خود را از سایر لباس ها جدا کنید تا در حین شستشو تغییر رنگ ندهند. حتی باید لباس های سفید را از لباس های خاکستری روشن و کرمی نیز جدا کنید. حتماً باید مطمئن شوید که کل لباس هایتان سفید باشند؛ چرا که حتی وجود یک جفت جوراب قرمز هم رنگ آنها را صورتی می کند.

2- سبک بودن بار ماشین لباسشویی

هنگام شستشوی لباس های سفید باید بار ماشین لباسشویی تا حد ممکن کم باشد. زمانیکه ماشین لباسشویی را تا حد ممکن پر می کنید؛ دیگر جایی برای شستشوی چرک های لباس ها باقی نمی ماند. این بدان معنی است که در کوتاه مدت باید بیشتر کار کنید؛ اما قطعاً در بلند مدت از بهره آن منتفع شده و لباس های سفیدتری خواهید داشت.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

3- انتخاب شوینده مورد نظر

چنانچه از سفید کننده کلری استفاده نمی کنید؛ می توانید شوینده های مختص لباس های سفید را به کار بگیرید. باید شوینده ای را برگزینید که به روشن تر شدن لباس های سفیدتان کمک کند. بهتر است شوینده هایی که حاوی روشن کننده های نوری هستند را انتخاب کنید. این شوینده ها به جای نورهای زرد، نورهای آبی را پر رنگ می کنند؛ از این رو باعث می شوند تا لباس های سفید، ظاهر درخشان تر و روشن تری داشته باشند.

4- استفاده از سفید کننده

خواه سفید کننده کلری و اکسیژنی و خواه سرکه سفید، جوش شیرین یا بوراکس را انتخاب کرده باشید؛ به هر حال وقت آن رسیده که از آنها استفاده کنید. هر ماده ای دستورالعمل متفاوتی دارد؛ پس شیوه کار براساس دستورالعمل های مواد شوینده متفاوت است. هر مرحله را با دقت بخوانید تا به بهترین شکل بتوانید لباس های سفید خود را شستشو و سفید کنید.

نحوه سفید کردن لباس ها با سفید کننده کلری

1- خواندن دستورالعمل ها: دستورالعمل استفاده از سفید کننده که روی قوطی آن درج شده است را بخوانید تا بدانید که تا چه میزان باید از آن استفاده کنید. میزان استفاده از سفید کننده به برند تولیدکننده آن بستگی دارد.

2- استفاده از آب داغ: هنگام شستشوی لباس های سفید باید حتماً از آب داغ استفاده کنید تا اثربخشی سفید کننده ها بیشتر شود.

3- آغاز روند شستشو: سفید کننده را به ماشین لباسشویی اضافه کرده و بدون ریختن هیچگونه شوینده دیگری، ماشین لباسشویی را روشن کنید. این امر بسیار مهم است؛ زیرا سفید کننده کلری نباید با مواد شوینده مخلوط گردد.

4- رقیق کردن سفید کننده: یک فنجان سفید کننده و یک چهارم فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید. اما اگر ماشین لباسشویی شما مجهز به دستگاه پخش کننده است؛ می توانید از این مرحله صرف نظر نمایید.

5- صبر و سپس اضافه نمودن سفید کننده: بدون توجه به نوع ماشین لباسشویی باید منتظر شوید تا پر از آب شود. معمولاً 5 دقیقه بعد از روشن کردن ماشین لباسشویی می توانید سفید کننده کلری را به آن اضافه کنید. اگر ماشین لباسشویی تان مجهز به دستگاه پخش سفید کننده خودکار است؛ در وقت مناسب سفید کننده را به آب اضافه می کند. این امر از آنجایی مهم است که ماده سفید کننده باید تا حد امکان رقیق گردد؛ به همین دلیل باید منتظر ماند تا ماشین لباسشویی پر شود.

نحوه سفید کردن لباس ها با سفید کننده اکسیژنی

1- مطالعه دستورالعمل ها: همیشه هنگام استفاده از محصولات جدید، دستورالعمل های تولید کننده که روی قوطی آنها درج شده است را باید بخوانید.

2- افزودن سفید کننده در ابتدای شستشو به ماشین لباسشویی: باید قبل از روشن کردن ماشین لباسشویی، سفید کننده اکسیژنی را به محفظه مخصوص مواد شوینده ماشین لباسشویی اضافه کنید؛ مقدار سفید کننده اضافه شده هم بستگی به دستورالعمل های تولید کننده آن دارد.

3- اضافه کردن مواد شوینده: در صورت تمایل می توانید مواد شوینده را هم به ماشین لباسشویی اضافه نمایید.

4- شستشو در دمای دلخواه: از سفید کننده های اکسیژنی در هر دمایی می توانید استفاده کنید؛ اما بهتر است هنگام شستشوی لباس های سفید از آب گرم یا داغ استفاده شود.

5- شستشوی طولانی: سفید کننده اکسیژنی بسیار کند عمل می کند؛ بنابراین بهتر است ماشین لباسشویی هنگام کار با آن حداقل یک ساعت روشن باشد.

اخطار: سفید کننده اکسیژنی نباید روی پشم یا ابریشم اعمال شود.

نحوه سفید کردن لباس ها با سرکه تقطیری سفید

هنگام به کار بردن سرکه سفید برای شستشوی لباس های سفید خود می توانید از دو روش زیر استفاده نمایید:

1- آماده کردن نصف فنجان سرکه: نصف فنجان سرکه تقطیری سفید را آماده کرده و کنار بگذارید.

2- اضافه نمودن سرکه در حین آبکشی به ماشین لباسشویی: در ابتدای روند آبکشی لباس، نصف فنجان سرکه تقطیری سفید را به محفظه مخصوص نرم کننده لباس یا مستقیماً به محفظه شستشوی لباس های ماشین لباسشویی اضافه کنید. سرکه سفید لباس هایتان را سفیدتر و درخشان تر می کند، و جایگزینی مناسب برای نرم کننده های لباس به شمار می آید.

برای تمیزتر شدن لباس های سفید می توانید روش زیر را نیز به کار بگیرید:

1- آماده نمودن یک فنجان سرکه: یک فنجان سرکه تقطیری سفید را آماده نموده و کنار بگذارید.

2- پر از آب کردن یک قابلمه بزرگ: یک قابلمه بزرگ را با آب داغ پر کنید؛ قابلمه باید آنقدر بزرگ باشد که برای لباس های سفیدتان به اندازه کافی جا داشته باشد. یک فنجان سرکه سفید را به آن بیافزایید.

3- افزودن لباس های سفید: در صورت امکان تمام لباس های سفید را به این قابلمه اضافه کرده و درب آن را ببندید.

4- خیساندن لباس ها به مدت یک شب: اجازه دهید لباس ها به مدت یک شب کاملاً در این محلول خیس بخورند.

5- طبق معمول شستن لباس ها: روز بعد لباس ها را از این محلول خارج کرده و طبق معمول بشویید.

اخطار: این روش فقط برای پارچه های 100% پنبه ای مناسب است.

نحوه سفید کردن لباس ها با بوراکس یا جوش شیرین

1- اندازه گیری مقدار لازم از آنها: برای این کار به نصف فنجان بوراکس یا یک فنجان جوش شیرین نیاز دارید.

2- افزودن جوش شیرین یا بوراکس به ماشین لباسشویی: بوراکس را باید قبل از انداختن لباس ها در ماشین لباسشویی در آن بریزید. این ماده را به صورت مستقیم می توان در مخزن مخصوص لباس های ماشین لباسشویی ریخت. جوش شیرین را نیز می توانید به محفظه مخصوص مواد شوینده اضافه کنید و یا اینکه آن را مستقیماً در ماشین لباسشویی بریزید.

3- مخلوط کردن: فراموش نکنید که برای تمیز کردن بهتر لباس ها لازم است که جوش شیرین یا بوراکس را با مواد شوینده مخلوط کنید. جوش شیرین را می توان به آسانی در محفظه مخصوص مواد شوینده ماشین لباسشویی با مواد شوینده مخلوط نمود.

4- اضافه کردن لباس ها به ماشین لباسشویی و آغاز شستشو: لباس هایتان را به ماشین لباسشویی اضافه کرده و طبق معمول آنها را با هر درجه حرارتی که می خواهید، بشویید. البته بهتر است دمای آب بالا باشد.

هر چند که می توان از تمام این روش ها و ترفندها برای شستشوی روتختی ها و ملحفه ها استفاده کرد؛ اما همیشه باید برچسب مراقبتی آنها را از قبل بخوانید تا مطمئن شوید که می توان آنها را با آب گرم و مواد سفید کننده شست.

5- خشک کردن لباس ها

در این مرحله نیز ابتداً باید برچسب مراقبتی لباس هایتان را بخوانید. روش خشک کردن لباس ها با هم متفاوت است؛ پس باید برچسب آنها را با دقت مطالعه نمایید. هرگز لباس های خود را بیش از حد خشک نکنید؛ زیرا ممکن است پارچه آنها آسیب ببیند. اگر دستگاه خشک ‌کن شما خودکار است؛ آن را در صورت حس خشک کردن لباس هایتان خاموش کنید.

به هر حال بهتر است لباس هایتان را در فضای آزاد و جلوی نور مستقیم آفتاب خشک نمایید تا هم بهترین نتیجه را بگیرید و هم لباس های شما بیش از حد خشک نگردند. اما اگر در منطقه ای بارانی زندگی می کنید؛ لباس های خود را با حرارت ملایم دستگاه خشک‌ کن، خشک کنید. در این صورت بهتر است لباس ها را قبل از خشک شدن کامل از دستگاه در بیاورید و روی بند رخت تاشوی داخل خانه بیاندازید.

سوالات متداول درباره شستشوی لباس های سفید

چگونه می توان لکه های زیر بغل لباس های سفید را پاک کرد؟

وقتی لکه ای را دیدید؛ فوراً سعی کنید آن را پاک کنید. این باید سرلوحه کارتان باشد. بنابراین هرگز نباید برای پاک کردن لکه ها تا روز شستشوی لباس ها منتظر بمانید و باید سریع دست به کار شوید. بهتر است از سرکه تقطیری سفید برای پاک کردن لکه های زیربغل لباس ها استفاده کنید. کافی است سرکه را روی زیربغل لباس ها اسپری کرده و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس با مسواک کهنه و نرم، لکه را کاملاً پاک نمایید. سرکه سفید از تجمع و زرد شدن لکه ها جلوگیری می کند. بعد از اینکه لکه را پاک کردید؛ لباس را طبق معمول بشویید. طبق مراحل بالا می توانید عمل کرده و از سرکه سفید بیشتری کمک بگیرید.

چگونه لباس های سفید را می توان دوباره سفید نمود؟

حال شاید بپرسید که اگر لباس هایمان از قبل لکه دار شده بودند، باید چکار کنیم؟ در این صورت هم دیر نشده و می توان دوباره لباس ها را مثل روز اول سفید و تر و تازه کرد. البته قطعاً جلوگیری از لکه دار شدن لباس های سفید راحت تر است؛ اما این بدان معنی نیست که نمی توان لباس های زرد و خاکستری شده را دوباره مثل روز اول کرد.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

از تمام دستورالعمل هایی که در بالا ذکر کردیم برای سفید کردن لباس های لکه دار می توانید بهره بگیرید؛ اما اگر قصد دارید ترفندهای دیگری را امتحان کنید، بهتر است به آنچه در ادامه ذکر می کنیم توجه نمایید:

  • خواندن برچسب های مواد شوینده مورد استفاده: باید مقدار شوینده مورد استفاده را براساس آنچه در این برچسب ها ذکر شده است، اندازه بگیرید. استفاده زیاد از مواد شوینده باعث کدر شدن لباس هایتان می شود. در ضمن بهتر است برای سفید کردن دوباره لباس ها از شوینده هایی که حاوی روشن کننده های نوری هستند استفاده نمایید.
  • انتخاب همیشه آب داغ: در صورت امکان (با توجه به برچسب مراقبتی لباس خود) همیشه آب داغ را انتخاب کنید. آب داغ باعث کمرنگ شدن رنگ ها می شود؛ از این رو برای شستشوی لباس های سفید بسیار مناسب است.
  • از قبل خیساندن لباس های سفید: در این مرحله بهتر است از جوش شیرین استفاده کنید. یک فنجان جوش شیرین را با چهار لیتر آب در یک تشت با هم مخلوط نمایید. قبل از اینکه لباس های خود را بشویید؛ باید آنها را 8 ساعت در این محلول بخیسانید. این کار به احتمال زیاد باعث برگشتن رنگ سفید لباس هایتان می شود. ممکن است لازم باشد جاهایی مانند زیر بغل لباس ها که دارای لکه های زرد و سمج هستند را به خوبی با دست و این محلول مالش دهید.
  • استفاده از سفید کننده: در صورت عدم موفقیت نگران نباشید؛ باز هم می توانید لباس هایتان را سفید کنید. در این مرحله از کار لازم است که حتماً لباس محافظ بشویید. یک چهارم فنجان سفید کننده را با یک گالن آب گرم در یک تشت با هم مخلوط کنید. لباس هایتان را قبل از شستن در این محلول خیسانده و 5 تا 10 دقیقه به حال خود بگذارید.

چگونه لباس های سفید حاوی طرح های رنگی را می توان شست؟

حال حتماً می پرسید که به چه صورت می توان یک تی شرت با خطوط راه راه قرمز را شستشو داد؟ در این حالت می توان از روش های زیر استفاده کرد:

  • امتحان کردن سفید کننده اکسیژنی: اکثر برندهای سفید کننده اکسیژنی برای لباس های رنگی و سفید مناسب هستند. اما برخی از آنها حاوی رنگینه، مواد خوشبو کننده و مواد کاهنده هستند و معمولاً باعث مات شدن رنگ ها می شوند؛ از این رو بهتر است از آنها استفاده نکنید. در این حالت می توانید از سفید کننده پورکس (Purex) کمک بگیرید؛ چون به لباس های رنگی آسیب نمی رساند.
  • سرکه سفید: دوباره به سرکه سفید برگشتیم. سرکه سفید واقعاً یک دستیار همه فن حریف در هنگام شستشوی لباس هاست. سرکه سفید باعث روشن شدن رنگ ها می شود؛ بنابراین هنگام روشن کردن لباس های سفید، طرح های رنگی آنها را نیز روشن می کند.
  • آب سرد یا گرم: برای جلوگیری از کمرنگ شدن طرح های رنگی لباس، از آب داغ استفاده نکنید.

آنچه در این فرآیند نباید انجام داد:

  • سفید کننده کلری: در هنگام شستشوی لباس های سفید با طرح های رنگی، از سفید کننده کلری استفاده نکنید. سفید کننده کلری باعث سفید یا کمرنگ شدن رنگ ها می شود. اما می توانید از بوراکس و جوش شیرین برای روشن کردن چنین لباس هایی بهره بگیرید.

آب گرم یا سرد؟

با وجود اینکه برای شستشوی لباس های سفید، آب گرم توصیه می شود؛ اما همیشه بهتر است برچسب مراقبتی لباس ها را بخوانید. برخی از لباس های ظریف نمی توانند آب داغ را تحمل کنند؛ در حالیکه بهتر است حتماً حوله ها را با آب داغ بشویید. پس حتماً قبل از شستن لباس ها، برچسب های مراقبتی آنها را با دقت بررسی کنید.

بررسی لکه ها

آیا حوله های سفیدتان به رنگ زرد تغییر رنگ داده اند و یا اینکه تنها دارای چند لکه زرد هستند؟ اگر لباس شما تنها دارای چند لکه است؛ باید ابتداً لکه های آن را پاک کنید. به علاوه در صورت مشاهده لکه نباید از آب داغ استفاده کنید؛ زیرا باعث تثبیت لکه ها می شود.

نحوه شستشوی معمولی لباس های سفید

آیا فرصت رفتن به فروشگاه و خرید محصولات جدید را ندارید؟ حتماً با خود فکر می کنید که در این حالت چگونه می توان ملحفه های سفید را شست؟

  • شوینده های حاوی روشن کننده های نوری: استفاده از این شوینده ها باعث می شود تا لباس های سفید روشن تر به نظر بیایند.
  • انتخاب درست دمای آب: آب گرم به خوبی می تواند چرک ها و آلودگی های لباس ها را پاک کند؛ از این رو باعث سفیدتر شدن لباس های سفید می شود. البته همیشه باید در وهله اول، برچسب مراقبتی لباس را بخوانید.
  • برنامه شستشو: در صورت تمایل می توانید لباس هایتان را با یک دور ملایم ماشین لباسشویی و یا با برنامه شستشوی معمولی بشویید.
  • خشک کردن لباس ها: بهتر است لباس های سفید را همیشه در فضای آزاد و در معرض هوا خشک نمایید. اگر این امکان برایتان وجود ندارد؛ لباس ها را با دستگاه خشک‌ کن، اما با حرارت پایین خشک کنید و به محض خشک شدن لباس ها، خشک‌ کن را خاموش کنید تا لباس ها بیش از حد خشک نگردند.

نکاتی در زمینه سفید نگهداشتن لباس های سفید

سعی کنید در هنگام شستشوی لباسی های سفید، به نکات زیر نیز توجه کنید:

  • زود زود شستن لباس های سفید: لباس های سفید به شستشوی زیادی نیاز دارند. هر چه بیشتر لباس های سفید خود را بپوشید؛ بیشتر احتمال دارد لکه گرفته و لکه های آن تثبیت شوند. پس لباس های سفید را بعد از یک یا دو بار پوشیدن بشویید و سعی کنید ملحفه های سفید را نیز هر هفته شستشو دهید.
  • شستشو با دور ملایم: وقتی صحبت از لباس های ظریف مانند ملحفه ها می شود؛ بهتر است از یک دور ملایم ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  • عدم ترکیب لباس ها با هم: وقتی نوبت به شستشوی لباس های سفید می رسد؛ وسوسه نشوید و هرگز آنها را با هم نشویید. حوله ها و ملحفه ها بسیار با هم تفاوت دارند؛ به خصوص وقتیکه پای خشک کردن آنها به میان می آید. اگر حوله ها و ملحفه ها را با هم خشک کنید، از آنجاییکه ملحفه ها سریع تر از حوله ها خشک می شوند؛ لذا باید منتظر بمانید تا حوله ها هم خشک گردند و این به معنی خشک شدن زیاد ملحفه هاست.
  • استفاده کمتر از مواد شوینده: بهتر است کمتر از مواد شوینده استفاده کنید و به جای قسمتی از آنها، از موادیکه در بالا درباره آنها صحبت کردیم، کمک بگیرید. مواد شوینده معمولاً به الیاف لباس ها می چسبند و به همین دلیل لباس های سفید به دلیل بقایای آنها تغییر رنگ داده و کدر می شوند.
  • تمیز کردن ماشین لباسشویی: ماشین لباسشویی خود را هر 3 ماه یک بار با دو فنجان سرکه تقطیری سفید و یک دور شستشوی ملایم با آب داغ تمیز کنید. با این کار لباس هایتان تازه تر و تمیزتر می شوند.
  • اتوکشی: قبل از اتوکشی لباس ها برچسب مراقبتی آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که می توان آنها را اتو کشید. هرگز اتو را روی حرارت بالا تنظیم نکنید؛ چرا که در این صورت آثار سوختگی روی لباس هایتان بر جا می ماند.
  • مراقبت صحیح از لباس های سفید: قبل از برداشتن لباس های سفید باید مطمئن شوید که آنها کاملاً خشک شده اند. هرگز لباس هایتان را در محفظه ها یا کیسه های پلاستیکی در بسته نگهداری نکنید؛ زیرا ممکن است زرد شوند. آنها را جداگانه و در یک کیسه نخی می توانید نگهداری کنید. در مورد لباس های خاص و قدیمی بهتر است آنها را در یک دستمال کاغذی فاقد اسید پیچیده و در یک جعبه کارتنی بگذارید. این جعبه را در زیرزمین یا اتاق زیر شیروانی نگهداری نکنید؛ بلکه باید آن را در اتاقی با دمای کنترل شده قرار دهید.

کلام پایانی: سفید نگهداشتن لباس های سفید آسان است. به احتمال زیاد از قبل لوازم مورد نیاز برای سفید و درخشان کردن، لباس های سفید مورد علاقه خود را در خانه دارید. پس دفعه بعد که خواستید لباس های سفید خود را بشویید؛ دستورالعمل های ما را امتحان کنید و از طولانی شدن عمر مفید لباس هایتان لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *