صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه برگردان سایز و بزرگ کردن لباس های کوچک شده به حالت اول
1401/05/11

نحوه برگردان سایز و بزرگ کردن لباس های کوچک شده به حالت اول

How to Unshrink Clothes

هیچ چیز بدتر از این نیست که بعد از شستن لباس های خود متوجه شوید که آنها کوچک شده اند. تازه ماجرا زمانی بغرنج تر می شود که سعی کنید با کمک یک فرد دیگر لباس را بکشید. اما نیازی به نگرانی است؛ چون ما در این مطلب به شما می گوییم که چگونه می توانید لباس های خود را دوباره از هم باز کنید. با وجود اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که لباس هایتان دوباره مثل روز اول شوند؛ اما روش هایی که معرفی می کنیم کاملاً حرفه ای هستند و می توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید.

چه چیزی باعث کوچک شدن لباس ها می شود؟

اولاً فراموش نکنید که کوچک شدن و آب رفتن برای پارچه های الیاف طبیعی مانند پارچه های پشمی، پنبه ای و لینن طبیعی است. چنین پارچه هایی از هزاران واحد کوچکی ساخته شده اند که مثل یک زنجیر به هم متصل می باشند. این لباس ها عاشق آب هستند؛ از این رو دیرتر از لباس های الیاف مصنوعی خشک می شوند.

وقتی این لباس ها وارد ماشین لباسشویی می شوند؛ آب زیادی را به خود جذب می کنند. اما معمولاً وقتی داخل خشک‌ کن قرار می گیرند؛ دوباره به اندازه اول خود بر می گردند. اگر روند خشک شدن آنها طولانی شود و یا اینکه حرارت خشک‌ کن خیلی زیاد باشد؛ الیاف شان به هم نزدیک می شوند. در نهایت قل خوردن آنها باعث انقباش الیاف ‌شان می شود؛ از این رو شرایط بدتر می گردد.

به همین دلیل می توان گفت که دلیل اصلی کوچک شدن لباس ها در هنگام شستشو، ترکیب آب و گرما است. اما گرما در اینجا نقش پر رنگ تری را بازی می کند.

آیا آب سرد سبب کوچک شدن لباس ها می گردد؟

بهتر است همیشه لباس هایی که احتمال آب رفتن آنها زیاد است را با آب سرد بشویید. از این رو احتمال کوچک شدن لباس ها در آب سرد بسیار کم است. اما این احتمال در آب گرم بیشتر می باشد؛ پس هنگام تنظیم ماشین لباسشویی خود به این نکته توجه داشته باشید. بهترین راه برای جلوگیری از کوچک شدن و آب رفتن لباس ها، رعایت دقیق دستورالعمل های مراقبتی لباس هاست.

چگونگی از هم باز کردن لباس های چروک و کوچک شده

روش های مختلفی برای باز و منبسط کردن لباس ها وجود دارد؛ اما ما در اینجا قصد داریم به روش هایی بپردازیم که برای لباس های نخی، ابریشمی، پشمی و در نهایت لباس های جین مناسب می باشند.

لباس های پنبه ای و ریون

اگر لباس پنبه ای شما کوچک شده است؛ نگران نباشید. لباس های پنبه ای به راحتی باز شده و به حالت اولیه خود بر می گردند.

آنچه نیاز دارید:

  • شامپو بچه یا نرم کننده مو.
  • یک حوله.
  • یک تشت.

دستورالعمل:

  1. لباس پنبه ای را داخل تشت یا وان بگذارید.
  2. تشت را با آب ولرم پر کنید.
  3. دو قاشق غذاخوری شامپو بچه یا نرم کننده مو را به آب اضافه کنید.
  4. لباس را به مدت 30 دقیقه در این محلول بخیسانید.
  5. لباس را آبکشی کنید تا باقیمانده این مواد از روی آن پاک شود.
  6. لباس را به صورت افقی روی حوله قرار دهید. حوله را رول کنید تا آب اضافی آن خارج گردد.
  7. لباس را به صورت صاف و افقی در جایی بگذارید تا خشک شود. اشیای سنگین را روی کناره های لباس قرار دهید تا لباس به همین حالت خشک گردد.
  8. این لباس باید در جایی قرار بگیرد که هوا آزادانه از روی آن حرکت کند.
روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

لباس پشمی

پشم بسیار جاذب است؛ از این رو به آسانی ممکن است کوچک شود. اما همین ویژگی این ماده باعث می شود که لباس های پشمی مورد علاقه شما به راحتی کوچک و غیر قابل استفاده شوند.

آنچه نیاز دارید:

  • یک تشت یا وان. 
  • بوراکس یا سرکه سفید.
  • حوله.
  • یک جفت دستکش لاستیکی.

بوراکس یا سرکه سفید، الیاف لباس های پشمی را شل می کنند؛ از این رو راحت تر می توانید لباس های پشمی را از هم باز کنید.

دستورالعمل:

  1. وان یا تشت را با آب ولرم پر کنید.
  2. در صورت استفاده از بوراکس، یک قاشق غذاخوری و یا اگر لباستان خیلی آبرفته است، دو قاشق غذاخوری از آن را به آب اضافه کنید. اما اگر از سرکه سفید استفاده می کنید؛ باید به ازای هر دو قسمت آب، یک قسمت سرکه اضافه نمایید.
  3. لباس پشمی را در داخل این محلول گذاشته و بگذارید 25 دقیقه به همین حالت بماند.
  4. دستکش پوشیده و با استفاده از آن، لباس را در حالیکه هنوز زیر آب است؛ تا جاییکه ممکن است به آرامی کش بیاورید.
  5. بگذارید لباس 5 دقیقه دیگر به همین حالت خیس بخورد.
  6. لباس را به آرامی از آب خارج کرده و آن را رول کنید و به شکل یک توپ دربیاورید. لباس را به آرامی فشار دهید تا آب اضافی آن خارج گردد.
  7. اگر همچنان می خواهید سرکه و بوراکس بین الیاف لباس شما باقی بمانند و آنها را شل کنند؛ نباید لباس را آبکشی کنید.
  8. لباس را با حوله های جاذب پر کنید. در این حالت لباس را بکشید تا به اندازه اصلی خود برگردد. لباس را به همین حالت و به صورت صاف بگذارید تا خشک شود. در ضمن حوله ها با جذب آب اضافی، باعث سریع تر خشک شدن لباس می گردند.
  9. بگذارید لباس در معرض هوا خشک شود و هر 15 دقیقه یک بار آن را بررسی کنید تا در صورت لزوم دوباره اندازه آن را تنظیم نمایید. آن را محکم بکشید تا جاهایی از آن که هنوز کوچک هستند از هم باز شوند.
  10. پس از خشک شدن لباس، آن را به صورت دستی، و با آب سرد و شوینده مخصوص لباس های پشمی بشویید.
  11. این کار را تا زمانیکه ژاکت پشمی به اندازه اولیه خود بر می گردد؛ تکرار کنید.

به خاطر داشته باشید:

روش به کار رفته برای لباس های پنبه ای و ریون، برای لباس های ابریشمی هم جواب می دهد؛ بنابراین اگر دوست داشتید می توانید آن را هم امتحان کنید.

شلوارهای جین

اگر شلوار جین شما اخیراً بعد از شستشو کمی تنگ شده است؛ می توانید روش زیر را امتحان کنید. فقط توجه داشته باشید که این روش کمی پر زحمت است.

آنچه نیاز دارید:

  • وان حمام.
  • بطری اسپری (اختیاری).
  • سینک ظرفشویی یا تشت (اختیاری).

دستورالعمل:

  1. وان حمام را تا یک سوم از آب ولرم پر کنید.
  2. شلوار جین خود را بپوشید؛ به این صورت مقداری کش می آید و جا باز می کند.
  3. بعد از اینکه شلوار جین‌تان را پوشیدید، داخل وان حمام بروید. باید پاهای شما کاملاً در داخل آب قرار بگیرند؛ هر چند این کار سخت و ناراحت کننده است، اما بهترین راه برای از هم باز شدن شلوار جین کوچک شده می باشد.
  4. 15 دقیقه در حالیکه شلوار جین به پا دارید، در داخل وان آب بنشینید.
  5. سپس از آب بیرون آمده و شلوار جین را دربیاورید و تا جای ممکن آن را با دست بکشید. سپس به صورت افقی در جایی قرار بدهید تا خشک شود.

اگر وان ندارید؛ می توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید: 

  1. سینک ظرفشویی یا یک تشت را با آب گرم پر کنید. اگر فقط چند قسمت خاص از شلوار نیاز به کشیدگی و جا باز شدن دارند؛ یک بطری اسپری را با آب گرم پر کنید.
  2. شلوار جین را به مدت 15 دقیقه در تشت یا سینک پر از آب بخیسانید. در غیر این صورت می توانید فقط با اسپری جاهای مورد نظر شلوار را با آب گرم اسپری کنید.
  3. بعد از 15 دقیقه شلوارتان را بپوشید. درست است که پوشیدن شلوار خیس چندان خوشایند نیست؛ اما با این کار شلوارتان شکل اصلی خود را دوباره به دست می آورد.
  4. شلوار خیس را باید به مدت یک ساعت بپوشید؛ بعد از آن شلوار را درآورده و در معرض هوا خشک نمایید.
دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

سوالات متداول در مورد نحوه بزرگ و باز کردن لباس های کوچک شده

چرا لباس های من در خشک‌ کن، کوچک می شوند؟

گرما و غلتاندن باعث می شود که الیاف طبیعی به هم فشرده گردند و این گونه به نظر بیاید که لباس ها کوچک شده اند. همیشه برچسب مراقبتی لباس های خود را بخوانید و ببینید آیا می توانید آنها را با خشک ‌کن، خشک کنید یا خیر. بسیاری از لباس ها مانند لباس های پشمی و ترمه هرگز نباید در خشک ‌کن قرار بگیرند. در عوض می توانید این لباس ها را روی بند رخت یا پایه خشک ‌کن لباس خشک نمایید.

آیا اتو می تواند لباس های کوچک شده را از هم باز کند؟

هر چند خود اتو نمی تواند باعث از هم باز شدن لباس ها از هم شود؛ اما بخار آن در این زمینه تا اندازه ای موثر است. معمولاً بعد از اینکه لباس ها را خیس کرده و به حالت افقی صاف می کنید تا خشک شوند؛ ممکن است کمی سفت به نظر بیایند. به همین دلیل شاید کشیدن لباس و رساندن آن به اندازه واقعی اش مقداری سخت شود.

اینجاست که اتوی بخار به کمک شما می آید. اتو را روی حالت بخار تنظیم کرده و روی لباس بکشید تا الیاف آن شل شوند. در ضمن به همراه اتو، لباس را نیز بکشید تا به اندازه اولیه اش بازگردد. روی حاشیه های لباس را با اجسام سنگین بپوشانید تا لباس در اندازه اصلی خود خشک گردد.

چگونه می توان یک هودی کوچک شده را دوباره به حالت اصلی خود بازگرداند؟

پاسخ این سوال به جنس هودی بستگی دارد. اکثر هودی ها پنبه ای هستند؛ بنابراین اگر هودی شما از جنس پنبه ای است، می توانید با دنبال کردن دستورالعمل مختص لباس های پنبه ای و ریون، دوباره آن را باز کنید.

وقتی هودی خود را به صورت افقی روی یک سطح صاف قرار می دهید تا خشک شود؛ باید آنقدر هودی را کش بیاورید تا به اندازه اولیه اش بازگردد. از یک هودی دیگر به عنوان مرجع اندازه می توانید استفاده کنید؛ به هر حال شما باید مطمئن شوید که هودی‌تان با یک اندازه مناسب از هم باز می شود.

کلام پایانی: قطعاً یادگیری نحوه از هم باز کردن لباس های کوچک شده، یک مهارت جدید محسوب می شود. البته بهترین راه برای جلوگیری از کوچک شدن لباس ها این است که در وهله اول از وقوع این اتفاق جلوگیری کنید (با خواندن برچسب مراقبتی لباس)؛ اما حتی اگر چنین اتفاقی افتاد، نیازی نیست نگران شوید. اگر لباس هایتان پس از شستشو کوچک شده اند؛ می توانید با کمک دستورالعمل های این گفتار، دوباره آنها را به اندازه اولیه خود برگردانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *