صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت 5 روش برای حفظ کیفیت بازده محصول پنبه
1402/06/10

5 روش برای حفظ کیفیت بازده محصول پنبه

5 WAYS TO PRESERVE COTTON CROP YIELD QUALITY

یک کشاورز ماهر و متخصص موظف است تا محصول خود را عاری از آلودگی ها و عوامل مخربی که باعث کاهش کیفیت محصول می شوند و یا بخشی از آن را برای فروش نامناسب می کنند، دور نگهدارد. در مورد یونجه، رطوبت و سفید کننده های ماوراء بنفش به شدت مخرب هستند؛ در مورد ذرت این عوامل به آفت و خشکسالی محدود می شوند؛ و در مورد پنبه، جدا کردن ضایعات از خود محصول در هنگام برداشت از همه چیز مهمتر است.

دور نگهداشتن ضایعات و زباله ها از محصول پنبه، به معنای دور نگهداشتن آنها از دروگر پنبه است که در نهایت به داشتن یک مزرعه پاک و تمیز منجر می‌شود. هر چند این تا اندازه ای غیر ممکن است؛ زیرا گیاهان به مرور بیشتر از سطح زمین فاصله می گیرند. با این حال با انجام کارهایی می توانید کیفیت برداشت محصول را بالا نگهدارید و به نوبه خود کیفیت بازده تولید را به حداکثر پتانسیل آن برسانید. از این رو لازم است به 5 نکته زیر توجه کنید:

  1. اول از همه تمام تجهیزات و ماشین آلاتی که در برداشت پنبه مورد استفاده قرار می دهید را کاملاً تمیز کرده و بشویید. ضایعات سال های گذشته یا آلودگی هایی که در حین ماندن این دستگاه ها در انبار بر روی آنها نشسته است، بزرگترین عوامل مخرب برداشت پنبه محسوب می‌شوند؛ از این رو لازم است که از همان ابتدا با این مشکل مقابله نمایید. در ضمن تمیز کردن و نگهداری مناسب کمباین برداشت پنبه، باعث افزایش طول عمر آن می شود.
  2. یک فهرست نظارتی برای آلاینده هایی که قبلاً در طی برداشت محصول در مزرعه با آنها روبرو شده‌اید، تهیه کنید و مطمئن شوید که تمام تلاش تان را برای حذف آنها در طول فصل برداشت به کار می برید. چنین چیزهایی شاید کیسه های پلاستیکی، ضایعات ارگانیک و هر چیز دیگری باشند که ربطی به محصول برداشتی شما ندارند.
  3. در حین برداشت محصول، تجهیزات خود را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید که روغن هیدرولیک و سایر روغن کاری ها نشتی ندارند. مایعات نشت یافته ممکن است به سرعت با دانه های پنبه تماس پیدا کنند و همین سبب خلق خرابی ها در مقیاس بزرگتر می شود. زیرا نشت مایعات به احتمال زیاد باعث خرابی مکانیکی دستگاه ها می گردد و در نتیجه مشکلات حین برداشت محصول را بغرنج تر میکند.
  4. عدل‌ بندی یا ساخت اتاقک های نگهداری پنبه را در جایی انجام دهید که بتوان به سرعت آنها را پوشاند یا نگهداری کرد. احتمال اینکه محصول شما در حین عدل ‌بندی و حمل و نقل در معرض آلودگی ها قرار بگیرد، بسیار زیاد است. عدل ‌بندی هوشمندانه نه تنها اتاقک های ساخته شده را ایمن نگه می دارد؛ بلکه باعث تسریع روند کار می شود.
  5. در صورت امکان برداشت محصول را در شرایط مناسب آب و هوایی انجام دهید. این کار را به روزهای بادی یا روزهای آفتابی به شدت گرم موکول نکنید؛ زیرا این عوامل می توانند بر کیفیت بازده محصول شما تاثیر منفی بگذارند. در عوض سعی نمایید بخش عمده برداشت را به روزهای آرام با پوشش ابری مناسب و در حالیکه هیچ نشانه ای از آب و هوای نامساعد به چشم نمی خورد، انجام دهید.
مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

اگر به تمام این موارد به دقت توجه کنید، در لحظه ای که دستگاه دروگر را روشن کرده و به مزرعه می روید؛ مطمئن هستید که سود خوبی نصیبتان خواهد شد. زیرا حفظ کیفیت محصول و اطمینان از شرایط مناسب آن، به معنی سود بیشتر است. هر چند نمی توان 100% محصول برداشتی را ذخیره کرد؛ اما با رعایت نکات فوق می‌توانید تا حد زیادی محصول خود را از عوامل خارجی دور نگهدارید و افت کلی تولید را به حداقل برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *