صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت مطالعه کار در بخش پوشاک: ابزاری جادویی برای ارتقاء بهره وری بخش پوشاک
1400/01/30

مطالعه کار در بخش پوشاک: ابزاری جادویی برای ارتقاء بهره وری بخش پوشاک

Importance of Work Study in the Clothing Industry

مفهوم مطالعه کار در بخش پوشاک

اکثر صنایعی که در بخش پوشاک آماده کار می کنند بازده مناسبی ندارند، به همین دلیل برای جبران کم کاری ها به کار خارج از ساعات کاری متوسل می شوند. برخی از کارخانه ها مجبورند تا بیش از 14 ساعت در روز برای رسیدن به هدف تولیدی خود و حمل سفارشات در تاریخ مقرر کار کنند. این وضعیت نمی تواند تا ابد ادامه پیدا کند، چون احتمالاً بعد از مدتی خریداران خارجی نسبت به نقض قوانین محلی و منشور اخلاقی توسط آنها حساس شده و معترض می گردند. از این رو اکثر کارخانه های فعال در بخش پوشاک آماده چاره ای جز ارتقاء قابل ملاحظه بهره وری خود ندارند. این مشکل را می توان تا حد زیادی با بهره گیری از مفهوم مطالعه کار حل کرد.
حال با ذکر مثالی موضع را ملموس تر می کنیم. یک کارخانه فعال در بخش پوشاک هیچ آشنایی با روش مطالعه کار ندارد؛ این کارخانه دارای 24 عدد چرخ خیاطی در یک خط دوخت است که در هر ساعت 200 تکه پیراهن بافتنی زنانه در این بخش تولید می شود؛ بنابراین در طول 8 ساعت کاری روزانه این کارخانه تنها 1600 تکه پیراهن زنانه تولید می گردد. اما برای اینکه این سفارش به موقع تولید و حمل شود؛ باید در هر ساعت 300 تکه پیراهن و در طول 8 ساعت کاری روزانه 2400 تکه پیراهن ساخته گردد.
در حالت رایج برای تولید 2400 تکه پیراهن در روز به جای اینکه با طراحی مناسب چرخ های خیاطی و ایجاد تعادل در خط دوخت تلاش شود که هر ساعت به جای 200 پیراهن 300 پیراهن تولید شود، سعی می گردد تا ساعات کاری روزانه به جای 8 ساعت به 12 ساعت افزایش پیدا کند. روشی که در چنین مواردی می تواند به ارتقاء بهره وری بخش لباس کمک کند، روش مطالعه کار است که گاهاً به آن مطالعه روش زمان و مطالعه حرکت نیز می گویند.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

مطالعه کار در بخش پوشاک چیست؟

مطالعه کار یکی از اجزاء علم مدیریت است و توسط دانشمند مشهور آمریکایی به نام فردریک وینسلو تیلور (Frederick Winslow Taylor) که به پدر علم مدیریت نوین نیز معروف است، توسعه پیدا کرده است.
مطالعه کار یک روش علمی است که ارزیابی محتوای کاری یک شغل را تضمین می کند و به روش های بهتری برای انجام آن متوسل می شود؛ از این رو موجبات استفاده بهتر از منابع انسانی، ماشین آلات و سایر منابع سازمانی را فراهم می کند.
در حرفه مطالعه کار بر روی نحوه انجام کار تحقیق می شود، نقایص نحوه انجام کار مورد بررسی قرار می گیرد و با پیشنهاد انجام اقدامات اصلاحی، زمینه بهبود روش های انجام فعالیت فراهم می شود و از این رو بهره وری به ازای هر کارگر، به ازای هر واحد زمان و به ازای هر دستگاه افزایش پیدا می کند. در ضمن مطالعه کار باید زمان استانداردی را تعیین کند که در آن یک کارگر واجد شرایط بتواند وظایف محوله خود را در آن زمان استاندارد به اتمام برساند.
بنابراین می توان مطالعه کار را به شیوه زیر تعریف کرد:
مطالعه کار یک روش سیستماتیک برای بررسی روش های موجود انجام کار است که هدف از آن ارتقاء بهره وری بخش پوشاک و تعیین زمان استاندارد برای هر شغل است.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

ویژگی های مطالعه کار

مطالعه کار به عنوان یک روش از یک ماهیت سیستماتیک برخوردار است. مطالعه کار از آن جهت رویکرد موفقی است که در قالب آن مسائل به صورت سیستماتیک مورد مطالعه قرار می گیرند و همچنین به صورت سیستماتیک سعی می شود تا راهکارهای تحت پوشش توسعه پیدا کنند.

جامعیت مطالعه کار

مطالعه کار در سالن های تولیدی پوشاک یا لباس روند بسیار دقیقی است که به بررسی مشکلات می پردازد و سعی دارد تا راهکار جامعی برای حل این مشکلات ارائه دهد. مطالعه کار یک روند زمان بر است، چرا که شامل مطالعه دقیق مشکلات و ارائه راهکارها برای آنها از طرق مختلف است.
مدیر تولید پوشاک یا مدیر سالن تولید و یا سرپرست تولید نمی تواند زمان کافی برای چنین مطالعه سیستماتیک و کاملی تخصیص دهد. مطالعه کار یک کار تمام وقت است. به همین دلیل هر شرکت باید یک بخش کامل را به موضوع مطالعه کار اختصاص دهد. از آنجاییکه مطالعه کار اهمیت بسیار زیادی دارد، باید دارای یک بخش جداگانه و مستقل در صنایع پوشاک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *