صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت مزایای پنبه خالص در محصولات بهداشت شخصی و پزشکی
1401/03/03

مزایای پنبه خالص در محصولات بهداشت شخصی و پزشکی

The Advantage of Purified Cotton in Personal Care and Medical Products

اینکه پنبه خالص (Purified Cotton) و آماده استفاده مستقیماً از زمین به دست بیاید؛ یک موهبت بی نظیر است. اما در عالم واقعیت این حالت اغلب رخ نمی دهد. پنبه تازه برداشت شده تقریباً حاوی 650 هزار واحد تشکیل کلنی (CFUها) مضر است؛ این بدان معنی است که پنبه های طبیعی از مزارع آکنده از کپک ها، قارچ ها، باکتری ها و سایر ناخالصی ها به دست می آیند. پس لازم است که پنبه تصفیه و خالص گردد.

با این حال قبل از شروع لازم است تا با سفید گری (Bleaching) که جزئی از فرآیند تصفیه است، آشنا گردید. سفیدگری فاقد کلر کل (TCF) شباهتی به آنچه از سفید کننده های سنتی در ذهن دارید ندارند؛ در عوض تا حدی در دسته سفیدگری اکسیژنی قرار می گیرند. برای اینکه پنبه خام برای استفاده در تولید محصولات مراقبتی شخصی و پزشکی آماده شود؛ باید با آب اکسیژنه تصفیه و سفید گردد. این فرآیند بسیار مهم است؛ زیرا برای محیط زیست مضر نمی باشد.

پنبه تصفیه شده، کاربردهای بی شماری در دنیای محصولات بهداشت شخصی و پزشکی دارد. پنبه خالص در انواع گسترده ای از منسوجات بی بافت، از جمله پوشک بچه ها و بزرگسالان، محصولات بی اختیاری، پدهای بهداشتی زنانه و دستمال های ضدعفونی کننده و آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. پنبه های بسته بندی شده و توپی شکل نیز جزء لوازم ضروری خانگی هستند که در موارد متعددی مثل تمیز کردن زخم ها و کاربردهای آرایشی به کار می روند.

نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

در تولید محصولات مراقبتی بهداشتی نیز پنبه خالص به صورت گسترده ای استفاده می شود که از آن جمله می توان به استفاده از آن در ساخت پانسمان ها، بانداژها و پدهای بهداشتی اشاره کرد. در ضمن پنبه خالص جزئی جدایی ناپذیر از ساختار روپوش های بیماران و پرسنل پزشکی، دستکش ها، گان ها، ماسک های صورت، رول های دندانی و پدهای بهداشتی است. برای ساخت این محصولات می توان از پنبه 100% خالص استفاده کرد؛ به علاوه گاهاً از پنبه مخلوط با الیاف دیگر یا در کامپوزیت های پارچه ای نیز برای ساخت اینگونه اقلام استفاده می شود.

تولیدکنندگان محصولات و کالاهای مراقبتی بهداشتی بی بافت، پنبه خالص را به دلیل مزایای فراوان آن به پنبه ناخالص و سفید نشده ترجیح می دهند. پاره ای از این مزایا و برتری ها عبارتند از:

  • شمارش میکروبیولوژی (Microbiological Count) پایین تر: پنبه ناخالص دارای شمارش میکروبیولوژیکی بسیار بالاتری، نسبت به پنبه خالص است.
  • داشتن ایمنی بالاتر: پنبه خالص و تصفیه شده در مقام مقایسه با پنبه ناخالص، سابقه ایمنی و اطمینان بیشتری دارد؛ چرا که از دیرباز برای تولید محصولات مراقبتی شخصی و بهداشتی زنانه مورد استفاده قرار می گرفته است.
  • خلوص بیشتر: پنبه خالص از معیارهای USP، EP و JP در زمینه خلوص تبعیت می کند؛ در حالیکه پنبه ناخالص اینگونه نیست.
  • نداشتن استانداردهای گرد و غبار OSHA: کارخانجاتی که پنبه خالص تولید می کنند؛ باید استانداردهای OSHA در زمینه گرد و غبار پنبه را داشته باشند؛ در حالیکه این اصل در مورد پنبه های ناخالص و تصفیه نشده صدق نمی کند.
  • جذب بیشتر: پنبه خالص در شکل الیاف، خاصیت جذب بسیار بالایی دارند؛ ولی الیاف پنبه ناخالص غیر جاذب هستند.
  • سفیدتر: پنبه خالص بسیار سفیدتر و تمیزتر از پنبه خالص است، و از نظر ظاهری سریعاً از پنبه ناخالص قابل تشخیص است.
  • فاقد GMOها: هیچگونه DNA اصلاح شده ژنتیکی (GMO) در پنبه خالص وجود ندارد؛ در حالیکه پنبه ناخالص حاوی این مواد است (مگر اینکه پنبه از بذرهای ارگانیک به دست آمده باشد).
دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

تصورات نادرست زیادی در مورد پنبه خالص وجود دارد؛ زیرا قبلاً به آن پنبه سفید شده (Bleached Cotton) گفته می شد و همین واژه سفید کردن باعث شکل گیری این موهومات شده است. وقتی صحبت از ساخت محصولات حساس مراقبتی بهداشتی و پزشکی به میان می آید؛ هیچ چیز نمی تواند جایگزین پنبه خالص شود، چرا که مزایای بی شمارش و ویژگی های پایدار آن برای همگان مسجل است. کاملاً مشخص است که این محصولات با بهترین مواد و در خلال فرآیندهایی ساخته می شوند که متضمن حفاظت از جامعه و کره زمین هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *