صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت عوامل مهم در حوزه بازارپردازی پوشاک
1399/12/21

عوامل مهم در حوزه بازارپردازی پوشاک

بازارپردازی پوشاک یا بازارپردازی خرده فروشی چیست و عوامل کلیدی بر آن کدامند؟

بازارپردازی پوشاک یا بازارپردازی خرده فروشی یکی از تخصص های مهم عصر حاضر به حساب می آید. اما هنوز هم بسیاری از افراد معنی صحیح بازارپردازی را نمی دانند. بازارپردازی پوشاک یا بازارپردازی خرده فروشی دربرگیرنده برخی عوامل کلیدی است که در این مقاله قصد داریم تا به آنها بپردازیم.

تعریف بازارپردازی

بازارپردازی براساس تعریف انجمن بازاریابی آمریکا (American Marketing Association) مشتمل بر «برنامه ریزی ارائه کالا یا خدمت مناسب در زمان مناسب، در جای مناسب، با کیفیت مناسب، در مقادیر مناسب و با قیمت مناسب است».

در ادامه این عبارت ها را به تفصیل توضیح می دهیم:

کالای مناسب

بازارپرداز با در نظر گرفتن پارامترهایی مانند جدیدترین سبک ها، رنگ ها، ظاهر، سایز، طول لباس، پارچه، چاپ لوازم جانبی، گلدوزی و غیره به همراه تیم های طراحی، تحقیق و توسعه، در راستای تولید کالاهای مناسب با نیاز خریدار گام بر می دارد. در حالت کلی در صادرات، طرح ها توسط خریدار ارائه می شوند؛ اما در برخی از موارد صادرکنندگان تیم تحقیق و توسعه خود را دارند. آنها پس از تولید چندین نمونه در یک دامنه خاص، آنها را به خریدار ارائه می دهند. سپس خریدار نمونه ای را از میان آنها انتخاب کرده و بعد از مذاکره در مورد قیمت سفارش تائید می شود. البته ممکن است خریدار براساس سلیقه خود عناصری را به نمونه ها اضافه یا از آنها کم کند.

خدمات مناسب

عواملی مانند محیط، نورپردازی، استفاده از فضا، اطلاعات و دیدگاه پرسنل نسبت به محصول باید در محل فروش در جهت رضایت مصرف کنندگان باشند. از آنجاییکه بازارپرداز پوشاک یک رابط حیاتی بین شرکت و خریدار محسوب می شود؛ لذا باید با برقراری یک رابطه خوب و دوستانه با خریدار و حفظ این رابطه او را در جریان کل روند سفارش از زمان تائید سفارش تا حمل قرار دهد. بخشی از کار بازارپردازان پوشاک متقاعد کردن خریدار به پذیرش مغایرات خاصی است که برای شرکت آنها امکان پذیر است.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

مکان مناسب

این فاکتور جنبه ای از بازارپردازی محسوب می شود که بازارپرداز باید در کشور خود به آن توجه کند؛ چون وی باید سعی نماید تا کالای عرضه شده در بازار خرده فروشی را در جاییکه مناسب عرضه آن نوع کالا باشد در دسترس مشتریان قرار دهد. محل فروش (فروشگاه) باید به مشتری نزدیک باشد. برخی از سبک ها در مکان های خاصی بهتر به فروش می روند، در حالیکه در برخی از مکان ها اصلاً  فروخته نمی شوند؛ در این گونه مواقع باید سبک ها در جاهایی عرضه گردند که بازار فروش مناسبی دارند. بازارپرداز خریدار باید با تیز هوشی به داده های فروش توجه داشته باشد و کالاها را به محل هایی که بازار خوبی دارند، انتقال دهد. هدف بازارپرداز صادرکننده پوشاک این است که کلیه عناصر مانند الگو، لوازم جانبی، پارچه و سایر جزئیات مرتبط با سفارش را به کارخانه محل اجرای سفارش برساند. کارخانه باید فضای انبار کافی برای ذخیره سفارش تا زمان بررسی و ارسال آن را داشته باشد. در صورت نیاز باید فضای کافی انبارداری در دسترس باشد.

زمان مناسب

برنامه ریزی بازارپردازی برای توسعه، تامین منابع، خرید، تولید و توزیع محصولات باید به گونه ای باشد که کالا در زمان مناسب، یعنی زمانیکه مصرف کننده بخواهد آن را بخرد در فروشگاه خریدار یافت گردد. برنامه ریزی بازارپردازی باید به صورتی باشد که محصولات در هر فصلی متناسب با آن فصل در دسترس قرار گیرند؛ به عنوان مثال لباس زمستانه در زمستان و لباس تابستانه باید در تابستان در فروشگاه ها موجود باشند.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

مقادیر مناسب

مقادیر مناسب یعنی اینکه محصول باید در مقادیر کافی در دسترس مصرف کنندگان قرار بگیرد؛ به عبارتی باید مقدار کالا در هر سبک و نسبت سایزی با نیازهای مشتریان در کشور خریدار مطابقت داشته باشد. بیش ذخیره سازی به معنی افزایش موجودی کالاست؛ کمبود کالا در انبار هم به معنی از دست دادن فروش است که هر دو مورد غیر قابل قبول هستند. خریدار کالاهای شناور، نمونه های فروش بازار را براساس داده های فروش دریافت شده پیش فروش می کند؛ این بازارپرداز است که مشخص می کند که چه مقدار کالا از پیش فروخته شده است. داده های تحلیلی فروش که در اختیار خریدار قرار دارند مبتنی بر فروش سبک های مشابه در فروش های قبلی و پیش بینی های برنامه ریزی شده فروش هستند که نهایتاً به بازارپرداز خریدار کمک می کنند تا درباره مقادیر و نسبت کالاها تصمیم بگیرد.

قیمت مناسب

قیمت کالا همان ارزشی است که مصرف کننده تصور می کند از کالا حاصل می شود. خریدار در هنگام تثبیت قیمت کالا، قیمت کالاهای مشابه رقبا را نیز در نظر می گیرد. خریدار و صادر کننده حد بالا و حد پایینی در قیمت گذاری کالا دارند. حد بالای قیمتی شامل قیمت تمام شده + هزینه های سربار + بالاترین درصد سود + احتمالات است. در حد پایینی قیمت کمترین درصد سود در نظر گرفته می شود، به گونه ای که او بتواند قیمت تمام شده کالا + هزینه های سربار + سود + احتمالات را پوشش دهد. احتمالات درصدی است که در صورت بروز هرگونه شرایط اضطراری به هزینه اضافه می شود؛ شرایطی مثل افزایش قیمت پارچه، افزایش هزینه فرآیندی و غیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *