صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت روند جریان کاری مهندسی صنایع (IE) در کارخانجات نساجی
1400/01/18

روند جریان کاری مهندسی صنایع (IE) در کارخانجات نساجی

Process Flow Chart of Industrial Engineering (IE)

در حال حاضر مهندسی صنایع (IE) یکی از بخش های مهم هر کارخانه نساجی یا تولید پوشاک محسوب می شود. امروزه قسمت اعظم جریان کاری کارخانه ها توسط مهندسین صنایع اداره می شود؛ آنها بنا بر رویه کاری خود موظفند تا از یک روند جریان کاری تبعیت کنند. در این صورت آنها قادر خواهند بود تا به راحتی کل فرآیندهای تولیدی پوشاک را کنترل کنند. در این مقاله سعی کرده ایم تا مراحل مختلف روند جریان کاری مهندسین صنایع را مورد بررسی قرار دهیم.

روند جریان کاری مهندسی صنایع

مذاکره با بازارپرداز پوشاک

تجزیه و تحلیل پوشاک

برگزاری جلسه پیش تولید (P.P) در صورت وجود کلیه پارچه ها، لوازم جانبی و تزئینی مورد نیاز سفارش در کارخانه

هدف تولید

تنظیم چیدمان دستگاه ها

تنظیم خط تولید

متعادل سازی خط تولید

برگزاری مستمر جلسه های تولید

جمع آوری داده های تولید

تهیه گزارش تولید

تحلیل گزارش تولید

ارسال گزارش تولید برای مدیر کارخانه

 

تمامی مراحل فوق را در جدول زیر به اختصار توضیح داده ایم:

شماره فرآیند رویه کاری
1 مذاکره با بازارپرداز پوشاک این اولین مرحله کاری یک مهندسی صنایع است. در این مرحله او باید به صورت مفصل با بازارپرداز پوشاک در مورد محصول پوشاک تولیدی صحبت کند.
2 تجزیه و تحلیل پوشاک در این مرحله محصول پوشاک تائید شده، به دقت توسط یک مهندس صنایع مورد تحلیل قرار می گیرد. این کار باعث می شود تا باقی فرآیندها به راحتی انجام شوند.
3 برگزاری جلسه پیش تولید (P.P) در این مرحله اگر کلیه پارچه ها، لوازم جانبی و تزئینی مورد نیاز سفارش در کارخانه موجود باشند، جلسه پیش تولید (P.P) باید برگزار شده و در آن جلسه درباره کلیه اقدامات احتیاطی روند تولید سفارش بحث شود.
4 هدف تولید در این مرحله باید هدف تولید با توجه به ظرفیت کارخانه مشخص شود. این کار باعث می شود تا سفارش سر وقت برای تحویل آماده شود.
5 تنظیم چیدمان دستگاه ها در این بخش باید چیدمان دستگاه ها با توجه به کل فرآیندهای مورد نیاز برای تکمیل اقلام سفارش، تنظیم شوند.
6 تنظیم خط تولید در این فرآیند، خط تولید باید به گونه ای تنظیم شود که از کارگران بیشترین بهره را برد. اگر تنظیم خط تولید به درازا بکشد، تولید لباس کاهش پیدا خواهد کرد.
7 متعادل سازی خط تولید در این مرحله به منظور به حداقل رساندن تعداد ایستگاه های کاری و مدت زمان چرخه فعالیت، باید خط تولید متعادل شود. این یک نکته بسیار مهم برای دستیابی به هدف تولید مدنظر است.
8 برگزاری مستمر جلسه های تولید همواره در طول روند کاری باید جلسات تولید به صورت مستمر و منظم برگزار شوند. چنانچه در هنگام تولید مشکلاتی پیش بیاید، باید در این جلسات برای حل آنها تصمیم گیری شده و اقدامات لازم انجام گیرد.
9 جمع آوری داده های تولید به منظور تهیه گزارش تولید باید اطلاعات تولید در این مرحله جمع آوری شوند.
10 تهیه گزارش تولید در این مرحله گزارش کل روند تولید پوشاک برای تجزیه و تحلیل روند کلی تولید، آماده می شود.
11 تحلیل گزارش تولید گزارش تولید در ابعاد مختلف در این بخش مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
12 ارسال گزارش تولید برای مدیر کارخانه و در نهایت در این مرحله گزارش تولید باید برای مدیر کارخانه ارائه شود.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *