صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت رنگرزی پوشاک | مزایای مختلف رنگرزی پوشاک
1400/03/28

رنگرزی پوشاک | مزایای مختلف رنگرزی پوشاک

Garment Dyeing | Different Advantages of Garment Dyeing

هر چند که رنگرزی پوشاک برای ما یک فناوری جدید محسوب می شود، اما 70 سال است که در کشورهای اروپایی از این روش استفاده می گردد. ابتداً این فناوری برای رنگرزی لباس های ابریشمی و پشمی به کار می رفت؛ اما امروزه از آن برای رنگرزی لباس های نایلونی، اکریلیکی، پلی استری و پنبه ای در ابعاد وسیعی استفاده می شود. محبوبیت رنگرزی لباس های آماده در کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، کانادا، آمریکای شمالی، ترکیه، آفریقای جنوبی، ژاپن، آمریکا و انگلستان در حال افزایش است. به دلیل اهمیت این موضوع قصد داریم تا در این مقاله در مورد رنگرزی پوشاک و مزایای مختلف آن صحبت کنیم.

رنگرزی پوشاک چیست؟

به طور کلی ما الیاف، نخ یا پارچه را رنگ می کنیم. سپس از پارچه رنگ شده و پرداخت گردیده برای تولید لباس استفاده می نماییم. اما در مورد پارچه های خاکستری قضیه متفاوت است؛ ابتدا این پارچه ها را به شکل لباس درآورده و سپس لباس های ساخته شده را در رنگ ها و ته رنگ های مورد نیاز رنگ می کنیم. انواع مختلف لباس ها مثل شلوار جین، دامن، جوراب، شلوار، لباس های بافتنی، جوراب شلواری و غیره را می توان با فناوری رنگرزی رنگ کرد.

انتخاب دستگاه پنبه‌ چین مناسب و قطعات آن

مزایای رنگرزی پوشاک

محبوبیت رنگرزی پوشاک روز به روز در جهان در حال افزایش است. برخی از برتری ها و مزیت های رنگرزی پوشاک نسبت به رنگرزی پارچه عبارتند از: 

  1. هزینه تولید هر قلم از رنگ ها و ته رنگ ها در این روش به نسبت کمتر است.
  2. زمان تولید و تهیه پوشاک در این روش کاهش پیدا می کند.
  3. در این روش احتمال تغییرات ته رنگ یک لباس خاص شدیداً پایین می آید.
  4. با این روش می توان اقلام بیشتری را در زمانی کمتر و با هزینه ای پایین تر تولید نمود.
  5. در این حالت حتی می توان دوباره لباس های قدیمی را رنگ کرده و ظاهری جدید به آنها بخشید.
  6. در این روش تمام فرآیندهای آهارگیری، تمیزکاری، سفید کاری، رنگرزی و پرداخت در یک دستگاه انجام می شود.
  7. راه اندازی تجهیزات رنگرزی و سرمایه گذاری آنها به هزینه های کمتری نیاز دارد.
  8. در این روش نسبت مصرف آب، بخار و مواد شیمیایی مورد نیاز نسبت به سایر روش ها کاهش پیدا می کند؛ هزینه های رنگرزی لباس هم به همان نسبت کم می شود.
  9. در هنگام برش پارچه تقریباً 10 تا 15% پارچه هدر می رود. اگر این 10 تا 15% ضایعات به جای پارچه رنگ شده در پارچه خاکستری اتفاق بیافتد، می توان به همین نسبت در هزینه های رنگرزی پارچه صرفه جویی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *