صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای فروش لباس های دست دوم
1401/01/20

راهنمای فروش لباس های دست دوم

Everything You Need To Know About Selling Your Used Clothes Online

سطل زباله یک نفر، گنجینه فرد دیگر

این روزها به نظر می رسد که همه افراد در هر سن و سالی به فروش آنلاین لباس های دست دوم تمایل پیدا کرده اند. قبل از اینکه صحبت در مورد این موضوع را آغاز کنیم؛ باید بگوییم که همگان برای به دست آوردن پول از این فرآیند همواره هیجان زیادی دارند و سعی می کنند تا تنها با مرتب سازی سرسری لباس هایشان به نتیجه خوبی برسند؛ اما این کار جزئیات زیادی دارد و برای شروع حتما به یک راهنما نیاز دارید.

از آنجاییکه 80% لباس های اهدایی سر از محل های دفن زباله در می آورند؛ پس یافتن منزلی جدید برای لباس های دست دوم شما به نفع کره زمین نیز است. در این مقاله روند فروش آنلاین لباس ها و اکسسوری های دست دوم را در قالب 6 مرحله توضیح داده ایم که با پیروی از آنها می توانید این کار را به بهترین نحو انجام دهید.

مرحله 1: پلتفرم های مناسب را انتخاب کنید

برترین وب سایت های فروش آنلاین لباس دست دوم چیست؟

با وجود اینکه جاهای زیادی برای این کار وجود دارد؛ اما هیچ کدام از پلتفرم ها کاملاً شبیه یکدیگر نیستند. ما در این بخش به نمونه پلتفرم های آنلاین بین المللی فروش پوشاک دست دوم اشاره می کنیم که می توانند دیدی جامع در مورد نحوه فروش آنلاین لباس دست دوم به شما بدهند. پلتفرم های Tradesy و The RealReal فقط برای اقلام لوکس مناسب هستند. Poshmark و eBay بیشترین نرخ بازدید را دارند،؛ ولی در ازای فروش باید پورسانت بیشتری پرداخت کنید. ThredUP ساده ترین پلتفرم است؛ زیرا لباس های خود را به آنجا می فرستید و شرکت لباس ها را برایتان می فروشد، ولی در این صورت شما کمترین عایدی را خواهید داشت. Etsy برای اقلام دست ساز و تک است. دو مرکز فروش Depop و Mercari، پلتفرم هایی عالی برای فروش تمام اقلام کمد لباس شما محسوب می شوند. اگر می خواهید اقلام ارزان قیمت وینتیج و دم دستی را بفروشید؛ پلتفرم های دیگری هم برای آنها وجود دارد که می توانید در خصوص آنها جستجو نمایید.

مرحله 2: سخت گیر و واقع بین باشید

چه اقلامی را باید بفروشیم؟ 

یک لباس بد می تواند مشتریان را برای همیشه فراری دهد. به این فکر کنید که اگر یکی از لباس های شما پاره و لکه دار باشد؛ مشتریان بالقوه ممکن است کیفیت و شرایط تمام چیزهایی که قصد دارید بفروشید را زیر سوال ببرند. اگر چه گلچین اقلامی که می فروشید بسیار مهم است؛ اما تا زمانی که زیبایی مورد نظرتان خود را در عکس هایی که از آنها می گیرید نشان می دهند، دیگر لازم نیست زیاد مته به خشخاش بگذارید (این مورد بیشتر با نکته شماره 3 ارتباط دارد).

نگاهی به لیست زیر بندازید. اگر لباس شما در این دسته ها باشد؛ احتمالاً فروش آن در سایت های مختص مد بسیار دشوار است. اما اگر لباس منحصر به فرد یا وینتیجی دارید؛ می توانید تا زمان قرارگیری آن در شرایط خوب، آن را در سایت های مشابه بفروشید.

1- لباس آسیب دیده است

به دنبال لکه ها، پارگی ها یا جاهایی از لباس که پرز داده اند، باشید. اگر قسمتی از لباس آسیب دیده است، حتماً باید از آن عکس گرفته و آن را توصیف کنید؛ در غیر این صورت ممکن است هیچ مبلغی به شما پرداخت نشود.

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

2- لباس قدیمی است؛ اما هنوز وینتیج محسوب نمی شود

اگر مدل لباس شما منسوخ شده است احتمالاً بهتر است آن را نفروشید. به عنوان مثال ممکن است فروش نیم تنه های زنانه، پیراهن یا بلوز اسکی و یا بلوزهای بدن نما چالش برانگیز باشند.

3- لباس بدون مارک است

اگر چه ممکن است لباس های وینتیج شیک یا بوتیکی بی نظیری برای فروش داشته باشید؛ اما اگر آنها بدون مارک باشند فروش شان سخت است. مشتریان نمی توانند لباس های شما را قبل از خرید امتحان کنند؛ بنابراین معمولاً آنها تمایل به خرید برندهایی دارند که برایشان آشنا هستند.

اگر اقلام شما در دسته های فوق قرار نمی گیرند و در عوض دارای یک یا چند معیار زیر هستند؛ احتمالاً برای فروش مناسب می باشند:

4- لباس جدید برچسب دار یا دارای جعبه

مشتریان اقلام نو یا شبه نو را دوست دارند؛ چرا که می توانند آنها را با هزینه ای کمتر از آنچه که باید در یک فروشگاه پرداخت کنند، صاحب شوند (مخصوصاً در هنگام شیوع یک بیماری همه گیر).

5لباس هایی دارای سبک های رایج (هنوز در فروشگاه ها موجودند)

مشتریان همیشه به دنبال جدیدترین سبک ها یا اقلام «کلاسیک» هستند؛ چیزهایی که در غیر این صورت باید برای خرید آنها به فروشگاه بروند. برخی از اقلام مانند لباس های Madewell، بوت های چلسی، لباس های سرهمی مدل ارتشی (تکاوری)، شلوارهای جین گشاد / راسته و ست های ورزشی، همیشه محبوب هستند.

6- نام برند در مقابل بوتیک

در اکثر پلتفرم های فروش مجدد لباس، مشتریان نمی توانند لباس شما را امتحان کنند؛ در ضمن اگر لباس متناسب نباشد نمی توانند آن را پس دهند. به همین دلیل خریداران معمولاً لباس های برندهای نام آشنا را ترجیح می دهند، چرا که با کیفیت و نحوه سایزبندی آنها آشنایی دارند.

7- اقلام بدیع و وینتیج تک

با وجود اینکه لباس های برندهای نام آشنا به راحتی به فروش می روند؛ اما معمولاً مشتریان عاشق لباس های وینتیج تکی هستند که نمی توانند آنها را در جایی دیگر پیدا کنند. جادوی فروشگاه های لباس های دست دوم را با اقلام خاصشان به یاد بیاورید.

مرحله 3: عکس های مناسبی بگیرید

چگونه باید از لباس هایم عکس بگیرم؟

دوربین تلفن همراه و یک برگه بزرگ سفید یا دیوار سفید، تمام چیزی هستند که شما برای گرفتن یک عکس عالی نیاز دارید. پس با خیال راحت لباس را به تن کرده و از آن عکس بگیرید؛ اما هرگز برای انجام این کار خود را تحت فشار نگذارید، تنها یک شات ساده در پس زمینه سفید بسیار عالی است.

در ضمن می توانید لباس را با استفاده از چوب رختی و چسب نواری (و در صورت امکان میخ) به دیوار آویزان کنید. سپس باید مطمئن شوید که از پنج قسمت؛ جلو، عقب، جزئیات، تزئینات و برچسب های لباس عکس تهیه کرده اید.

حتماً از نور طبیعی استفاده کنید و عکس کل لباس را در یک شات بگیرید (نباید تصویر منقطع باشد). چروک های لباس را صاف کنید و برای صاف کردن چروک های سمج از اتوی بخار استفاده نمایید. از عکس های برند یا عکس های موجود اصلا استفاده کنید و هرگز از فلاش یا فیلتری که ممکن است رنگ لباس تان را تغییر دهد بهره نگیرید؛ البته توجه داشته باشید که عکس های شما نباید تار باشند.

دستگاه پنبه‌ چین مکانیکی چگونه کار می کند؟

مرحله 4: قیمت را درست تعیین کنید

تا چه قیمتی می توان انتظار فروش داشت؟

همه عاشق یک معامله خوب هستند؛ مخصوصاً وقتی حرف لباس های دست دوم به میان می آید. در دنیایی که هزاران فروشگاه برای خرید وجود دارد؛ قیمت خوب مهمترین نکته برای متقاعد کردن دیگران برای خرید لباس های شماست.

اگر هدفتان فروش سریع است؛ توصیه می کنیم قیمت کالای خود را 75% کمتر (یا حداقل 50%) از قیمت خرده فروشی آن در نظر بگیرید. احتمالاً شما به دنبال مبالغ بیشتری هستید؛ اما بدانید که هر چه قیمت تان بالاتر باشد، چرخه فروش کندتر می شود.

مرحله 5: حمل و نقل

کالای من فروخته شد، حالا چه باید بکنم؟

اگر چه ممکن است روند حمل و نقل ترسناک به نظر برسد؛ اما دقیقاً مانند دوچرخه سواری است. اگر به دل کار بروید؛ حتماً متوجه می شوید که چه کار ساده ای است. روند دقیق حمل و نقل به پلتفرم شما بستگی دارد. اما گزینه ارسال با پست یک گزینه استاندارد در تمام پلتفرم ها محسوب می شود.

حال به نحوه کار آن می پردازیم:

  • کالای مورد نظر را با هر جعبه ای که در خانه دارید بسته بندی کنید یا می توانید یک جعبه پست پیشتاز دریافت کنید. به شدت توصیه می کنیم که یک یادداشت تشکرآمیز کوچک برای مشتری در جعبه بگذارید؛ این واقعاً مهم است، چرا که زمان نوشتن نظر مشتری هم می رسد.
  • معمولاً پلتفرم یک برچسب اطلاعات ارسال دارند؛ باید آن را چاپ کرده و بر روی جعبه ای که ارسال می کنید، بچسبانید. شما می توانید یا آن برچسب را در خانه چاپ کنید و یا در اداره پست محلی آن را با مبلغ ناچیزی به چاپ برسانید. سپس بسته خود را به پست تحویل می دهید. از آنجایی که برچسب به صورت پیش پرداخت است؛ هزینه ای از شما دریافت نمی شود.

مرحله 6: دریافت پول

چگونه پول را بگیریم؟

وجوه شما در پلتفرم های مختلف پس از دریافت کالا توسط مشتری در دسترس خواهد بود. معمولاً مشتریان 24 تا 48 ساعت فرصت دارند تا قبل از نهایی شدن فروش، خرید را تائید کرده تا وجه معامله آزاد شود و یا اگر مشکلی وجود دارد گزارش کند.

در اکثر پلتفرم های آنلاین فروش پوشاک دست دوم، وجوه به یک حساب درون برنامه ای واریز می شود؛ سپس شما می توانید مبلغ فروش خود را به بانکتان انتقال دهید. در ضمن می توانید از پول خود برای خرید لباس های دیگر در همین پلتفرم استفاده نمایید.

به یاد داشته باشید که خرید از پلتفرم، خرید از فروشنده دیگری مثل شماست، و همچنین خرید لباس های استفاده شده، روشی پایدارتر از خرید لباس های جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *