صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای انتخاب و استفاده از کیت های خشکشویی خانگی
1401/09/19

راهنمای انتخاب و استفاده از کیت های خشکشویی خانگی

Home Dry Cleaning Kits

بردن لباس ها به خشکشویی معمولاً گران تمام می شود. اما در مورد لباس هایی که فقط باید با روش های خشکشویی تمیز شوند؛ چه کار دیگری می توان انجام داد. خب برای این کار چند مورد کیت خشکشویی خانگی در بازار وجود دارد که لازمه استفاده از آنها، آشنایی با نحوه انتخاب و خریدشان است. اگر در این مطلب با ما همراه باشید؛ در این خصوص نکات ارزشمندی را مطرح خواهیم کرد.

آیا می توان خشکشویی لباس ها را در خانه انجام داد؟

تا زمانیکه در خانه دستگاه خشک‌ کن داشته باشید؛ بله می توانید. کافی است هنگام انتخاب کیت خشکشویی خانگی، دستورالعمل های روی بسته بندی آن را به دقت مطالعه کنید. با این کار بهترین نتیجه را می گیرید و لباس هایتان بلافاصله برای پوشیدن آماده می شوند.

کیت های خشکشویی خانگی چگونه کار می کنند؟

معمولاً کار با کیت های خشکشویی خانگی شامل چندین مرحله مختلف است. اولاً به احتمال زیاد لازم است که با استفاده لکه بر و پدهای موجود، لکه های موجود روی لباس ها را تمیز کنید. سپس باید لباس ها را به همراه یک حوله مرطوب که از قبل به محلول خشکشویی خانگی آغشته شده؛ در داخل کیسه خشک ‌کن قرار دهید. وقتی کیسه را در خشک ‌کن می گذارید؛ گرما محلول را فعال می کند. معمولاً لباس با حرارت زیاد یا متوسط، در مدت 30 دقیقه تمیز شده و آماده پوشیدن می گردد.

آیا کیت های خشکشویی خانگی مناسب هستند؟

اگر شما هم سوال فوق برایتان مطرح شده و از خود می پرسید که آیا کیت های خشکشویی خانگی مناسب هستند یا خیر؛ باید تا آخر مقاله با ما باشید تا با مزایا و معایب این کیت ها آشنا شوید.

مزایا

  • استفاده از آنها باعث صرفه جویی در هزینه می شود؛ چرا که بسیاری از کیت های خشکشویی خانگی بسیار ارزان بوده و از هزینه بردن لباس ها به خشکشویی کمتر در می آیند.
  • کار با کیت های خشکشویی خانگی تنها 30 دقیقه طول می کشد؛ در حالیکه بردن لباس ها به خشکشویی و پس گرفتن آنها بسیار زمان‌بر است. در نتیجه با استفاده از این کیت ها می توان تا حد زیادی در وقت صرفه جویی نمود.
  • کیت های خشکشویی خانگی در کوتاه ترین زمان ممکن لباس ها را تمیز کرده، لکه های آنها را از رفع نموده و بوی بدشان را از بین می برند. بنابراین لباس ها در مدت زمانی کم دوباره تر و تازه شده و آماده پوشیدن می گردند.
  • برای لباس های ظریف بسیار مناسب می باشند. مراقبت از ژاکت های پشمی و بلوزها و لباس های ترمه بسیار مهم و در عین حال سخت است. با این حال با استفاده از برخی از کیت های خشکشویی خانگی می توان این کار را به آسانی انجام داد.

معایب

  • متاسفانه کیت های خشکشویی خانگی آنقدر قوی نیستند که بتوانند لکه های سنگین را پاک کنند؛ مخصوصاً اگر لباس ها بسیار کثیف بوده یا چرب باشند. از این رو لازم است با سفید کننده اکسیژنی یا جایگزین های آن، از قبل این لکه ها را پاک کنید. چرا که خود کیت خشکشویی قادر به انجام این کار نیست.
  • بعضی از کیت های خشکشویی خانگی بوی بسیار زیادی دارند. بوی حلال های شیمیایی آنها یا مواد خوشبو کننده ای که به آنها اضافه می شود، برخی اوقات بسیار زیاد است. 
  • احتمالاً لازم است که بعد از استفاده از آنها، لباس ها را اتو کنید. برخی از کیت های خشکشویی می توانند تا حد زیادی چین و چروک لباس ها را از بین ببرند؛ اما همه آنها اینگونه نیستند. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که لباس هایتان مانند لباس هایی که به خشکشویی می برید، شق و رق باشند. بهتر است لباس ها را در حالیکه هنوز مرطوب هستند؛ بدون استفاده از بخار اتو کنید تا چین و چروک آنها کاملاً از بین بروند.
نکاتی در زمینه پرورش پنبه برای دستیابی به محصول پربار

هشدار: هرگز از کیت خشکشویی خانگی برای لباس های چرم، جیر یا پولکی استفاده نکنید. چرا که ممکن است آنها را خراب کنند؛ در عوض بهتر است آنها را به خشکشویی ببرید.

انتخاب بهترین کیت خشکشویی خانگی

هنگام خرید کیت خشکشویی خانگی به موارد زیر توجه کنید:

کارآیی

کارآیی این کیت ها به نیاز شما بستگی دارد. کیت های خشکشویی خانگی معمولاً دسته بندی شده هستند و هر دسته از آنها برای معدودی از لباس ها مناسب می باشند. باید ابتداً به این فکر کنید که کیت را برای تمیز کردن چه چیزی نیاز دارید؛ چرا که برای تمیز کردن اقلام مختلف مثل پرده ها، کت و شلوارها، اثاثیه یا لوازم منزل، کیت های مختلفی وجود دارد. پس باید اولاً بدانید که جنس لباس شما از چیست و سپس براساس آن اقدام به خرید کیت کنید.

سازگار با محیط زیست

اگر به دنبال محصولات سبز هستید؛ باید کیت هایی را پیدا کنید که به جای استفاده از مواد شیمیایی قوی، از مواد سازگار با محیط زیست استفاده می کنند. البته به دلیل ماهیت کیت های شستشو، وجود مقداری مواد شیمیایی در ساختار محلول های پاک کننده آنها اجتناب ناپذیر است. به هر حال انتخاب این کیت ها به ترجیحات شخصی بستگی دارد و قطعاً پیدا کردن یک کیت مناسب زمان بر است.

سمی بودن

خشکشویی های از مواد شیمیایی قوی برای تمیز کردن لباس ها استفاده می کنند. قطعاً کیت های خشکشویی خانگی هرگز به اندازه آنها قوی و سمی نیستند. اما تمام کیت ها به این صورت نمی باشند و این امر بستگی به برند کیت ها دارد.

خوشبو کننده

بسیاری از کیت های خشکشویی خانگی دارای مواد خوشبو کننده هستند. در این صورت بهتر است در هنگام انتخاب آنها به رایحه‌شان توجه کنید و کیتی را انتخاب نمایید که رایحه آن باب سلیقه تان باشد.

قیمت

به طور کلی هزینه کیت های خشکشویی خانگی بسیار کمتر از مراجعه به خشکشویی هاست. البته کیت ها هم دامنه قیمتی گسترده ای دارند. به هر حال بهتر است قبل از خرید این کیت ها، نیم نگاهی هم به قیمت آنها داشته باشید.

سوالات متداول در مورد کیت های خشکشویی خانگی

آیا کیت های خشکشویی خانگی، واقعاً لباس ها را تمیز می کنند؟

بیشتر مصرف کنندگان از به کار گیری کیت های خشکشویی خانگی راضی هستند. اما باید بدانید که کارآیی آنها بستگی به کیت انتخابی و جنس لباسهایتان دارد. برخی از کیت ها بیشتر به جای اینکه لباس ها را تمیز کنند؛ فقط آنها را خوشبو می کنند. اگر احساس می کنید که این کیت ها واقعاً لباس هایتان را تمیز نمی کنند؛ می توانید بین هر چند بار استفاده از آنها، یک بار هم لباس های خود را به خشکشویی ببرید.

شستن لباسی که روی برچسب مراقبتی آن ذکر شده فقط خشکشویی، چه عواقبی دارد؟

اگر روی برچسب مراقبتی لباس ذکر شده فقط خشکشویی، به احتمال زیاد شستن آن لباس در خانه مشکلی به وجود نمی آورد. این کار تولید کنندگان صرفاً به این دلیل است که شما را تشویق کنند بهتر از لباس هایتان مراقبت کنید. در ضمن اگر لباس هایتان را در خانه به دلیل شستشو خراب کنید؛ به احتمال زیاد هرگز از آن برند خرید نمی کنید؛ به همین دلیل برندها با این کار خود تا حدی جلوی ضرر را می گیرند.

اما اگر لباس هایتان از پارچه های طبیعی مانند پشم و ترمه باشند؛ واقعاً لازم نیست آنها را با خشکشویی تمیز کنید. تنها لباس های چرم، جیر، خز و لباس های تزئین شده را باید با روش های خشکشویی تمیز کرد.

انتخاب دستگاه پنبه‌ چین مناسب و قطعات آن

در صورتیکه از محلول های کیت های خشکشویی یا محلول های خانگی استفاده می کنید؛ همیشه باید دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید. آنها را بر روی جایی از لباس که از رو مشخص نباشد؛ امتحان کنید تا مبادا باعث خراب شدن لباس هایتان شوند.

آیا جایگزینی برای کیت های خشکشویی خانگی وجود دارد؟

حال ممکن است از خود بپرسید که آیا جایگزینی برای کیت های خشکشویی خانگی وجود دارد؟ بله، اما بهتر است آنها را بر روی جایی از لباس که از رو مشخص نباشد امتحان کنید و یا اینکه قبل از استفاده از آنها، با برند تولیدکننده لباس مشورت کنید.

البته اکثر اوقات می توانید با دست لباس ها را بشویید. فقط باید همیشه از یک شوینده ملایم و آب سرد استفاده کنید. همیشه لباس ها را به آرامی بشویید، هرگز آنها را نچلانید و به زور فشار ندهید.

در هنگام استفاده از خشک ‌کن هم باید آن را بر روی برنامه مخصوص خشک کردن لباس های ظریف تنظیم کنید. فراموش نکنید که باید ملایم ترین چرخه ممکن را انتخاب نمایید. در ضمن همیشه باید از یک مایع لباسشویی بسیار ملایم برای شستشوی آنها استفاده کنید، و لباس ها را با دقت و به آرامی بشویید.

در نهایت تمیز کردن لباس ها با بخار هم یک راه حل خوب برای تمیز کردن اینگونه لباس ها است. یک حوله را خیس کرده و به همراه لباس های خود در ماشین خشک ‌کن قرار دهید. خشک‌ کن را به مدت 30 دقیقه روشن کنید؛ با این کار بخار حوله، باعث خارج شدن چرک ها و آلودگی های لباس ها می شود. این روش بیشتر برای لباس های غیر پشمی، ابریشمی و ریون مناسب است.

جایگزین های سازگار با محیط زیست برای روش های خشکشویی

حال بیایید به برخی از جایگزین های سازگار با محیط زیست برای روش های خشکشویی بپردازیم. بیشتر خشکشویی ها از مواد شیمیایی قوی استفاده می کنند و کیت های خشکشویی خانگی نیز فارغ از نگرانی های زیست محیطی نیستند و سمی بودن آنها تا اندازه ای زیر سوال است. بنابراین اگر شما هم به دنبال جایگزینی برای آنها هستید؛ بهتر است به لیست زیر نگاهی بیاندازید:

  • استفاده از بخارشوی لباس: چین و چروک ها و بوهای ناخوشایند لباس ها را از بین می برد. بخار هیچ ضرری به پارچه ها نمی رساند و باعث تمیز گردیدن اکثر لباس ها هم می شود. این دستگاه ها تنها به آب نیاز دارند؛ از این رو فاقد هر گونه مواد شیمیایی سمی هستند.
  • برس کشیدن لباس: با کمک یک برس می توانید گرد و خاک و آلودگی های سطحی لباس ها را پاک کنید. در ضمن با این کار پرزهای لباس ها هم برداشته می شوند، و بدون نیاز به خشکشویی تا اندازه ای تازه می گردند.
  • بهره گیری از خدمات خشکشویی های سازگار با محیط زیست: در قرن بیست و یکم بیشتر خشکشویی ها از روش های پیشرفته ای برای تمیز کردن لباس ها استفاده می کنند. اگر به این چنین مکانی دسترسی دارید؛ می توانید با استفاده از خدمات آنها لباس هایتان را با روش های سبز تمیز نمایید.

خشکشویی در خانه

قصد ما این نیست که خشکشویی ها را از کار بیکار کنیم. مطمئناً همیشه به خدمات آنها نیاز داریم. اما بسیاری از لباس هایی که روی برچسب مراقبتی آنها قید شده فقط خشکشویی را می توان با استفاده از کیت های خشکشویی خانگی تمیز کرد. هر کیتی که انتخاب می کنید، مهم این است که براساس دستورالعمل های مندرج بر روی آن عمل نمایید و هرگز از آنها برای تمیز کردن لباس های چرم، مخمل یا جیر استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *