صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت راهنمای انتخاب بهترین سبد رخت چرک
1402/02/13

راهنمای انتخاب بهترین سبد رخت چرک

Laundry basket buying guide

شما که نمی خواهید لباس های کثیف خود را روی زمین قرار دهید. در ضمن نمی توانید آنها را تا زمان رسیدن وقت شستن شان در ماشین لباسشویی بگذارید. پس وقت آن رسیده که بهترین سبدهای رخت چرک را بررسی کرده و یک سبد مناسب برای خودتان انتخاب نمایید. شاید با توجه به شرایط‌ تان به نوع دیگری از سبد رخت چرک نیاز داشته باشید. ممکن است فضای منزل شما کوچک است و یا می خواهید برای هر کدام از کودکان خود یک سبد رخت چرک تهیه کنید. در هر صورت نگران نباشید؛ چون این مطلب نحوه انتخاب درست هر کدام از نیازهایتان را به شما آموزش می دهد.

مدل های مختلف سبد رخت چرک

انواع مختلفی از سبدهای رخت چرک وجود دارند. بعضی از آنها را می توان با خود به این طرف و آن طرف برد. برخی دیگر از سبدهای رخت چرک معمولاً دسته دارند؛ لذا می توان آنها را برای حمل لباس های خود به مکان شستشوی لباس ها (حمام یا کنار ماشین لباسشویی) و برگرداندن لباس های تمیز به کمد مورد استفاده قرار دارد. در کل سبد رخت چرک وسیله مفیدی است و وجود آن در هر خانه ای ضروری محسوب می شود.

با این حال نوعی دیگر که شبیه کمد به نظر می رسند و اغلب از حصیر ساخته می شوند، بیشتر جایی برای نگهداری لباس های کثیف به حساب می آیند. رخت های چرک را می توان در داخل این سبدها انداخت و وقتی نوبت شستن لباس ها شد؛ آنها را درآورده و به ماشین لباسشویی انتقال داد. این مدل از سبدهای رخت چرک معمولاً دارای سر هستند؛ از این رو گسترش بوی لباس های کثیف در داخل خانه را کاهش می دهند. این نوع برخلاف دیگر انواع سبدهای رخت چرک باید به صورت ثابت در جایی قرار بگیرند؛ بنابراین در صورت انتخاب آنها باید به دنبال سبدی باشید که با دکوراسیون محل قرارگیری مطابقت داشته باشند.

نحوه انتخاب بهترین سبد رخت چرک

هنگام انتخاب بهترین سبد رخت چرک باید به عوامل زیادی توجه داشت.

اندازه

ابتدا باید به اندازه سبدی که می خواهید بگیرید، توجه کنید. سبدهای رخت چرک اندازه های مختلفی دارند؛ از این رو با کمی گشتن می توانید یک سبد با اندازه مناسب برای خودتان پیدا کنید. اگر حجم لباس هایتان زیاد است؛ سبدهای لباس بزرگتری را انتخاب کنید. اما اگر فضای آپارتمان شما کوچک است؛ می توانید یک سبد کوچک بخرید. 

جنس سبد

جنس سبد بسیار مهم است؛ به ویژه وقتی پای زیبایی آن به میان می آید. برخی از سبدهای رخت چرک بهتر از بقیه به نظر می آیند. اما هر جنس سبد مزایا و معایبی دارد.

پلاستیکی

مزایا

  • راحت تمیز می شوند.
  • مقرون به صرفه هستند.
  • رنگ های متنوعی دارند.

معایب

  • از نظر زیبایی شناختی زیاد جالب نیستند.
  • به صورت منظم باید تمیز شوند.

فلزی

مزایا

  • لباس های کثیف را پنهان می کنند.
  • مانع پخش بوی نامطلوب لباس های کثیف در داخل خانه می شوند.

معایب

  • معمولاً بسیار گران می باشند.

پارچه ای

مزایا

  • قابل انعطاف بوده و جمع می شوند.
  • در فضا صرفه جویی می کنند.
  • سبک هستند.
مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

معایب

  • تمیز کردن آنها سخت است.
  • اگر بیش از حد پر شوند، می افتند.

بامبو یا حصیری

مزایا

  • در برابر رطوبت مقاوم هستند.
  • برای حمام بسیار مناسب می باشند.
  • با دوام هستند.

معایب

  • ممکن است تغییر رنگ بدهند.
  • تمیز کردن آنها سخت است.
  • شاید لباس ها را پاره کنند.

قابلیت حمل

اگر در جایی زندگی می کنید که دارای خشکشویی عمومی است؛ احتمالاً قابلیت حمل سبد برایتان بسیار مهم است. پس بهتر است سبد انتخابی شما سبک بوده و دارای دسته باشد. در ضمن می توانید چیزی انتخاب کنید که هم ثابت و هم قابل حمل باشد. مثلاً در صورتیکه در آشپزخانه خود دارای یک ماشین لباسشویی و یک ماشین خشک ‌کن هستید؛ می توانید سبد لباس ها را جزئی از کابینت آشپزخانه در نظر بگیرید. اما اگر لباس ها را به صورت دستی و در حمام می شورید؛ بهتر است یک سبد رخت چرک دسته دار را به کار بگیرید.

تهویه

هنگام انتخاب بهترین سبد رخت چرک، عامل تهویه بسیار مهم است و باید به آن توجه شود. سبدها معمولاً حاوی تهویه خوبی هستند؛ چون اغلب سرپوس ندارند. با این حال در هنگام خرید سبد رخت چرک باید به تهویه آن توجه نمایید. زیرا باید لباس های مرطوب یا عرق کرده، جایی برای تنفس داشته باشند. شما که نمی خواهید آنها کپک بزنند و کپک شان لباس های دیگر را هم در بر بگیرد.

محفظه ها

مصرف کنندگان معمولاً به سبدهای رخت چرک چند قسمتی علاقه دارند. در اینگونه سبدها به راحتی می توان لباس های سفید، رنگی و مشکی را تفکیک کرد. اگر خانواده پرجمعیتی هستید؛ این نوع سبدها برایتان بسیار مناسب هستند. در این صورت می توانید لباس ها را از هم جدا کنید و دیگر همه چیز با هم قاطی نمی شود.

عملکرد

هنگام خرید سبد رخت چرک باید حتماً به عملکرد آنها هم توجه کنید. به عنوان مثال می توانید سبد مختص کودکان یا خانواده را بخرید. برخی از سبدهای رخت چرک، دردار و برخی بدون در هستند، و بعضی دیگر چرخ دار می باشند. در ضمن برخی از سبدهای دسته‌ دار نیز وجود دارند و برخی دارای کیسه داخلی می باشند؛ به همین دلیل به راحتی می توان لباس های داخل آنها را به ماشین لباسشویی انتقال داد.

ظاهر

در نهایت شکل ظاهری و مدل سبد رخت چرک هم اهمیت زیادی دارد. اگر تمام وسایل خانه شما یک رنگ هستند؛ بهتر است سبدی را انتخاب کنید که رنگ آن با رنگ بقیه وسایل منزل‌ تان ست باشد. تقریباً همه دوست دارند طرح و مدل سبد رخت چرک شان با باقی وسایل منزل‌ شان جور باشد. اگر به عنوان مثال بیشتر مبل ها و کمدهای خانه شما بلوطی هستند؛ بهتر است یک سبد حصیری را برای فضای خانه انتخاب نمایید.

سبد رخت چرک را در کجا باید نگهداری کرد؟

اگر سبدهای رخت چرک دارای تهویه مناسبی هستند؛ می توان آنها را در داخل حمام نگهداری کرد. در غیر این صورت، بخار دوش باعث مرطوب شدن لباس هایتان می شود و کپک زدن آنها را رقم می زند. با این حال قرار دادن سبد رخت چرک در بقیه قسمت های منزل مانعی ندارد. البته اگر در خانه یک اتاق لباسشویی (مختص ماشین های لباسشویی و خشک ‌کن) دارید؛ می توانید سبد را در آنجا بگذارید. معمولاٌ بهتر است آن را کنار ماشین لباسشویی قرار داد؛ چون در این صورت حمل و نقل آنها راحت تر است.

روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

اما برخی از افراد ترجیح می دهند سبد رخت چرک را در اتاق خواب بگذارند؛ در این صورت شب ها به راحتی می توانند لباس هایشان را دربیاورند و در آنها بیاندازند. اگر سبد رخت چرک دارای کیسه های مجزا و قابل حمل است؛ می توانید در چنین حالتی از آن استفاده نمایید.

در ضمن می توانید سبد لباس هایتان را در کمد و کابینت قرار دهید. در این صورت دیگر لباس های کثیف در معرض دید نیستند. این ایده بیشتر برای کسانی مناسب است که مهمان زیادی دارند، و یا اینکه مرتبی و نظم خانه برایشان بسیار مهم است.

با سبدهای رخت چرک قدیمی‌ چه باید کرد؟

دور انداختن وسایل قدیمی ایده جالبی نیست. چند راهکار خلاقانه و سازگار با محیط زیست وجود دارد که می توانید آنها را روی سبدهای رخت چرک قدیمی خود پیاده کنید.

  • آنها را به محل نگهداری اقلام بازیافتی تبدیل کنید: اگر سبدهای قدیمی دارید که هنوز هم در وضعیت مناسبی هستند؛ می توانید از آنها برای نگهداری اقلام بازیافتی استفاده نمایید. سبدهای رخت چرکی که گنجایش زیادی دارند، برای این کار بسیار مناسب هستند.
  • آنها را در اتومبیل خود بگذارید: سبدهای لباس قدیمی را می توانید در صندوق عقب اتومبیل تان بگذارید. وسایل ضروری، مواد غذایی اضطراری و سایر اقلام لازم را در داخل آنها قرار دهید تا بدین صورت صندوق عقب اتومبیل مرتب باقی بماند.
  • برای نگهداری اسباب بازی ها، آنها را به کار بگیرید: اگر دیگر از سبد رخت چرک های قدیمی خود استفاده نمی کنید، اما هنوز سالم و قابل استفاده هستند؛ از آنها برای نگهداری اسباب بازی هایتان استفاده کنید. این سبدها برای نگهداری وسایل و اسباب بازی های کودکان یا حیوانات خانگی بسیار مناسب هستند.
  • از آنها برای نگهداری گلدان ها استفاده نمایید: به کارگیری یک سبد حصیری قدیمی برای نگهداری گلدان ها ایده بسیار جالبی است. چنین چیزی نمای بسیار زیبایی به خانه می بخشد و یک مورد کاربردی مناسب برای سبدهای قدیمی به حساب می آید.
  • آنها را اهدا کنید: اگر نمی خواهید دیگر از سبد قدیمی خود استفاده کنید؛ می توانید آن را اهدا کنید. حتی اگر آنها در وضعیت مناسبی نباشند؛ برخی از مراکز از مواد اولیه آنها برای ساخت سبدهای جدید استفاده می کنند.

کلام پایانی: احتمالاً روند انتخاب یک سبد رخت چرک مناسب مقداری سردرگم کننده است. شما باید عوامل مختلفی مثل اندازه، قابلیت حمل و تهویه سبد را سبک و سنگین کنید. اگر همیشه در حال سفر هستید؛ باید یک کیسه لباس کوله پشتی مانند تهیه نمایید. اگر فضای محدودی دارید؛ باید سبد رخت چرک کوچکی تهیه کنید که در داخل کمدها و کابینت های خانه جای بگیرد. اگر به صورت حرفه ای شنا می کنید؛ باید سبدی بخرید که قابلیت تهویه مناسب برای لباس های خیس داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *