صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز عرضه لباس های ورزشی حاوی رنگینه های رشد یافته آزمایشگاهی
1400/09/21

عرضه لباس های ورزشی حاوی رنگینه های رشد یافته آزمایشگاهی

Tracksuits showcase lab-grown dyes

برند Pangaia در اولین کاربرد تجاری فناوری شرکت Colorifix، در حال عرضه تعداد معدودی از لباس های ورزشی است که با رنگینه های زیست مهندسی شده رنگ گردیده اند.

شرکت Colorifix در ابتدا رنگدانه های به وجود آمده به صورت طبیعی را شناسایی می کند و از داده های توالی DNA جهت شناسایی کدهای ژنتیکی آنها استفاده می نماید. این شرکت از طریق زیست شناسی مصنوعی، کد DNA را می ‌سازد و آن را در میکروب تلقیح می کند؛ در نتیجه می توان از این میکروب نه تنها برای تولید رنگدانه، بلکه برای تثبیت و انتقال رنگ بر روی پارچه هم استفاده نمود.

فناوری مذکور، رنگدانه های طبیعی را در مقیاس بزرگ به رنگینه های صنعتی رنگارنگ تبدیل می کند؛ در این فرآیند از هیچگونه مواد پتروشیمی و مواد خطرناکی که لازمه رنگرزی معمولی هستند، استفاده نمی شود. فناوری Colorifix میزان مصرف آب، برق و انتشار گاز دی اکسید کربن را در مقایسه با شیوه های رنگرزی معمولی به ترتیب حداقل 49%، 35% و 31% کاهش می دهد.

لباس های ورزشی Pangaia با دو نوع رنگدانه طبیعی آبی و صورتی، رنگ می شوند. رنگ آبی توسط باکتری های قدیمی که در داخل و اطراف چشمه های آب گرم رنگارنگ قرار دارند تولید می گردد؛ در حالیکه رنگ صورتی در ضایعات باقیمانده از تولید ابریشم یافت می شود.

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

دکتر آماندا پارکز (Amanda Parkes)، مدیر ارشد نوآوری برند Pangaia در این باره می گوید: «Pangaia متعهد به استفاده از پیشرفته ترین فناوری هایی است که در خدمت تقویت فرآیندهای طبیعی هستند و رویکرد Colorifix نشان دهنده پتانسیل واقعی بیوتکنولوژی در زمینه ایجاد تغییرات مثبت در صنعت مد است. بهره گیری از قدرت میکروارگانیسم ها در زمینه تولید رنگینه های طبیعی، تنها آغاز این راه است و نشان می دهد که چگونه فرآوری زیستی می تواند تولید را از اساس متحول کند».

دکتر اور یارکونی (Orr Yarkoni)، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Colorifix اظهار داشته: «ما حقیقتاً از عرضه این کالکشن هیجان زده هستیم. این نشان می دهد که برندهایی مانند Pangaia به قدرت زیست شناسی در شکل دهی آینده صنعت مد پی برده اند؛ لذا ما نیز از همکاری با یکی از لیدرهای این عرصه بر خود می بالیم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *