صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت تجارت سه بعدی (3D) چیست؟
1399/06/18

تجارت سه بعدی (3D) چیست؟

3D Business

چرا تجارت سه بعدی آینده صنعت مد محسوب می شود؟

کسب و کارهای آینده صنعت مد آنهایی خواهند بود که در سه بعد تجاری، زیست محیطی و اجتماعی با موفقیت عمل کنند.
پاول پولمن (Paul Polman)، مدیر عامل سابق شرکت یونیلیور (Unilever) می گوید: “علت آن کاملاً مشخص است: کسب و کارها نمی توانند در جهانی که مردم آن رشد نمی کنند، پیشرفتی داشته باشند. از مردم و محیط زیست محافظت کنید تا بتوانید آینده شرکت خودتان را تضمین نمایید.”
این تصور که تجارت هدف بالاتری از سودآوری دارد، موضوع جدیدی نیست؛ زیرا این مسئله ریشه در بعضی از کسب و کارهای بزرگ قرن نوزدهم مثل فورد (Ford)، رونتری (Rowntree) و کارنگی (Carnegie) دارد. با این وجود در اواخر قرن بیستم و سرعت گرفتن روند تولید در دهه 1980، درآمدزایی برای سهامداران به هدف اصلی رهبران کسب و کارها در سراسر جهان تبدیل گردید. نتایج این سودآوری خالص (یعنی تلاش برای افزایش سود با در نظر گرفتن تمام عواقب برای انسان ها و زیست محیط) ویرانگر بوده است.
برای صنعت مد، تاثیرات این رویکرد یک بعدی و تلاش برای کسب سود بیشتر، شدیدتر بوده است. کسب و کارهای یک بعدی مد، صنعتی جهانی را ساخته اند که در آن مواردی مثل حقوق کم، سوء استفاده از کارگران، فرهنگ مصرف کن و دور بینداز، و فاجعه های زیست محیطی از ناپدید شدن دریاچه آرال گرفته تا تجمع انبوه زباله های پلاستیکی در اکوسیستم های آبی جهان در سراسر جهان فراگیر شده اند.
با این حال ظرفیتی برای کسب و کارها جهت سودآوری، رشد و موفقیت به وجود آمده است که به شرکت ها این امکان را می دهد تا قدرت نامحدودی داشته باشند. شرکت ها بدین گونه می توانند اشتباهاتی را که مرتکب شده اند جبران کنند، حال ممکن است جبران این اشتباهات به بزرگترین چالش های زمان ما، یعنی فقر و تغییرات آب و هوایی اختصاص داشته باشد.
شورای برنامه کاری جهانی در مورد نقش تجارت (Global Agenda Council on the Role of Business) در انجمن جهانی اقتصاد اعلام کرده است که «تجارت عامل محرک نوآوری و بهره وری، خالق ثروت و منادی آزادی اقتصادی بوده و باید باقی بماند. اما اکنون چالش پیش روی تجارت، رشد ارزشی برای ذینفعان خود و در عین حال حفاظت از اکوسیستم های اجتماعی است که در آن فعالیت می کنند.»
مفهوم تجارت سه بعدی هر دو بعد تجارت و سودآوری را که پایه های تاثیر یک شرکت محسوب می شوند، در بر می گیرد. در ضمن عامل دیگری که هم وزن دو بعد دیگر است و جزء اصول موفقیت جامعه ما نیز به حساب می آید، انسان ها و کره زمین هستند. در واقع موفقیت تجاری باید به صورت سه بعدی ارزیابی و تعریف شود. در حقیقت کسب و کارهای فعال در عرصه مد در آینده آنهایی هستند که با موفقیت در هر سه بعد کار خواهند کرد.

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

تلاش برای سودآوری در امتداد سه گانه سود و زیان

شرکت ها در طی این سال ها با نادیده گرفتن عوارض جانبی اجتماعی، توانسته اند تا دستاوردهای خارق العاده ای را در زمینه سودآوری، بهره وری و خلق ثروت با اتخاذ یک رویکرد سود آورانه به دست آورند.
دستیابی به این دستاوردها از طریق روش های دقیق و استاندارد شده حسابداری، سیستم های تعیین هدف و مسئولیت پذیری که به واسطه مقررات ملی و بین المللی، و نهادهای نظارتی پشتیبانی می شوند امکان پذیر است. کسب و کارهایی که پیشرفت خود را مدیون رویکرد یک بعدی که در راستای سودآوری بیشتر است، می دانند، باید در جهت پاسخگو بودن به اهداف ماهانه (و غالباً هفتگی) تلاش کنند، بنابراین لازم است آنها را در قالب حساب های مستند سالانه به یک نهاد نظارتی ارائه دهند.
فقط برای یک لحظه تصور کنید که اگر همه کسب و کارها با سطح سختگیری یکسانی، نه تنها در مورد اهداف مالی و گزارشگری، بلکه در مورد اهداف و تاثیرات اجتماعی و زیست محیطی مواجه شوند، چه تحولات گسترده ای می تواند رخ دهد.
فرض کنید که اگر نهادهای نظارتی حسابداری و سیستم ارزشی سهامداران، تاثیر مالی فعالیت های سالانه یک شرکت بر تغییرات آب و هوایی، آلودگی و کیفیت زندگی افرادی که زندگی آنها تحت تاثیر زنجیره تامین قرار می گیرد را در نظر بگیرند چه اتفاقی خواهد افتاد. نتیجه بالقوه چنین سیستمی این است که هر کسب و کار در هر مکانی، انگیزه کافی برای حفاظت از اکوسیستم های اجتماعی و زیست محیطی که در آن فعالیت می کند را خواهد داشت.
این چشم انداز یک تجارت سه بعدی است. جهانی که در آن کسب و کارها به نفع همه کار می کنند، حتی کره زمین.

کسب و کار به صورت سه بعدی: در حال تبدیل شدن به مجوزی برای فعالیت

نهادهای نظارتی ملی یا بین المللی هنوز هم چند سال با وضع قوانین به نفع کسب و کارهای سه بعدی فاصله دارند. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رویکرد سه بعدی در حال تبدیل شدن به مجوزی برای فعالیت و ضرورتی برای رقابت در سهم بازار است.
بین ماه های دسامبر 2018 تا ژانویه 2019، سازمان روسای جوان جهان یک نظر سنجی از اعضای خود انجام داد (این سازمان حدود 27000 رهبر تجاری از 130 کشور جهان که سالانه بالغ بر 9 تریلیون دلار درآمد دارند و باعث اشتغال بیش از 22 میلیون نفر در سراسر جهان شده اند، عضو دارد). شرکت هایی که مدیران عامل آنها «تاکید جدی بر تغییر ذهنیت در مورد نقش رهبران کسب و کارها در جامعه امروز دارند» در این نظرسنجی شرکت کردند. «…. نود و سه درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی معتقد بودند که هر کسب و کار باید علاوه بر دستیابی به سود و ثروت، تاثیر مثبتی هم بر جامعه بگذارد. این موضوع تغییر دیدگاه مدیر عاملان شرکت ها نسبت به قبل را نشان می دهد. در حقیقت سه نفر از هر چهار فرد پاسخ دهنده اذعان داشته اند که دیدگاه آنان در مورد این اولویت و نقش خود در پیشبرد آن (خدمت به تجارت و جامعه) طی پنج سال گذشته تغییر کرده است».
40% از کسانی که در نظر سنجی های انجام شده توسط موسسه Deloitte Millennial Survey در سال 2018 شرکت کرده اند، معتقد بودند که هدف کسب و کارها باید بهبود اوضاع جامعه باشد. تا سال 2020، 40% از مصرف کنندگان را نسل هزاره تشکیل می دهند که بر 40 میلیارد دلار فروش سالانه تاثیرگذار هستند. در ضمن آنها نیروی کار آینده را شامل می شوند و کسب و کارهایی که به صورت سه بعدی فعالیت می کنند می توانند استعدادهای برتر را جذب و حفظ نمایند.
آنتونیو زاپولا (Antonio Zappulla)، مدیر عامل برگزیده بنیاد تامسون رویترز (Thomson Reuters) در یادداشتی که برای مجمع جهانی اقتصاد نوشته، بیان کرده است که «قرار است سوددهی به همراه در نظر گرفتن اهداف به هنجار جدیدی تبدیل گردد …… مدیران عامل آینده می خواهند شرکت هایشان به عنوان یک نیروی مثبت در جامعه شناخته شوند».

تاریخچه دستگاه های پنبه ‌چین

تجارت سه بعدی (3D) چیست؟ - مد, کسب و کار نساجی, فشن, تجارت منصفانه, تجارت پوشاک

پیاده سازی کسب و کار به صورت سه بعدی

طبق گفته کمیته راهبری شورای مد بریتانیا، اکنون اکثر برندهای شاغل در هفته مد لندن خواهان فعالیت با روشی پایدارتر هستند. وقتی اعضای پایگاه اهداف مشترک (Common Objective) مورد بررسی می گیرند، مشخص می شود که 55% از کسب و کارهای عضو آن دارای سیاست های عملیاتی پایدار هستند و 27% نیز در حال ارزیابی اهداف تاثیرات اجتماعی و زیست محیطی خود می باشند. این روند نشان دهنده یک حرکت جهانی و رو به رشد است.
کسب و کارهای بیشتری به صورت سه بعدی فعالیت کرده، و اهداف اجتماعی و زیست محیطی را با اهداف تجاری ادغام می کنند. با این وجود کمتر از 1% برندهای مد فعال در های استریت (high street) بریتانیا تحت عناوین پایدار یا اخلاقی معرفی می شوند. این موضوع نشان می دهد که فرصتی فوق العاده در اختیار برندهای مدی که به صورت سه بعدی فعالیت می کنند، قرار گرفته است تا بتوانند سهم بیشتری از بازار به دست آورند.
هدف صنعت مد باید حمایت از کسب و کارهای سه بعدی و تقدیر از آنها باشد. صنعت مد باید تلاش کند تا راه حل هایی برای متخصصان مد در هر محله از سفر پایداری (از کسانی که هنوز در آغاز کار هستند تا رهبران پیشگام در زمینه بهترین روش ها) ارائه دهد. هدف از ایجاد کسب و کارهای سه بعدی این است تا به فعالین عرصه مد در هر زمان و هر مکان اجازه داده شود تا در امتداد سه گانه سود و زیان فعالیت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *