صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت بازارپردازی نساجی: ابزاری جامع برای تجارت منسوجات
1399/12/20

بازارپردازی نساجی: ابزاری جامع برای تجارت منسوجات

بازارپردازی نساجی (Textile merchandising) اصطلاحی شناخته شده نیست. هر چند که همه متخصصان نساجی به عنوان بازارپرداز نساجی شناخته می شوند، اما وجود بازار پردازان نساجی و بازار پردازان پوشاک برای تکمیل سفارش پوشاک آماده صادراتی حیاتی است. به دلیل اهمیت وجود بازار پردازان نساجی، در این مقاله قصد داریم تا در مورد بازارپردازی نساجی صحبت کنیم، و مروری بر تعریف و روش های بازارپردازی منسوجات داشته باشیم

بازارپردازی نساجی

بازارپردازی نساجی شامل انجام کارهایی است که واردات الیاف تا رساندن نخ به کارخانه های بافندگی را در بر می گیرد. بازارپردازی نساجی از بازارپردازی نخ و الیاف تشکیل گردیده است. این کار از وارد کردن نخ به کارخانه های ریسندگی شروع می شود و تا ورود نخ به کارخانه های بافندگی ادامه پیدا می کند. مسئولیت تمامی کارهایی که در طی این مراحل انجام می شود بر عهده بازارپردازان نخ و الیاف است.

روش بازارپردازی نساجی

بازارپردازی منسوجات به دو روش انجام می شود که این دو روش عبارتند از:

1- کل روند بازارپردازی منسوجات توسط دو بازارپرداز مختلف انجام می شود.
2- کل روند بازارپردازی منسوجات توسط یک بازارپرداز صورت می پذیرد.

در ادامه مقاله درباره این روش ها صحبت خواهیم کرد:

1- انجام کل روند بازارپردازی منسوجات توسط دو بازارپرداز مختلف

در این روش کل روند بازارپردازی منسوجات باید توسط دو بازارپرداز مختلف؛ یعنی بازارپردازهای الیاف و نخ انجام شود. بازارپرداز الیاف برای تولید نخ، الیاف را از کشورهای خارجی وارد می کند. اما کار بازارپرداز نخ جمع آوری نخ از کارخانه های ریسندگی به منظور تولید پارچه است.

انتخاب دستگاه پنبه‌ چین مناسب و قطعات آن

روش کار بازارپردازهای الیاف و نخ به صورت زیر است:

روش کار بازارپرداز الیاف

بازارپرداز الیاف به نیابت یا نمایندگی از کارخانه ریسندگی کار می کند. واردات انواع مختلف الیاف از کشورهای خارجی وظیفه اصلی یک بازارپرداز الیاف است. کار او محدود به واردات الیاف و رساندن آنها به کارخانه های ریسندگی است. گاهی اوقات بخش بازاریابی کارخانه های ریسندگی، کار یک بازارپرداز الیاف را انجام می دهد. بازارپردازان الیاف براساس الیاف مورد نیاز با کشورهای پیشرو تولید کننده الیاف از طریق ایمیل یا تلفن تماس گرفته و تمامی شرایط لازم برای واردات الیاف را تائید می کنند. کشورهای پیشرو در زمینه تولید الیاف در جهان عبارتند از چین، هند، ایالات متحده، پاکستان، برزیل، ازبکستان، استرالیا، ترکیه، ترکمنستان و یونان. بعد از واردات الیاف، آنها برای تولید نخ های مورد نظر به کارخانه ریسندگی ارسال می شوند.

روش کار بازارپرداز نخ

بازارپرداز نخ به نیابت یا نمایندگی از کارخانه بافندگی کار می کند. خرید انواع نخ های مورد نیاز از کارخانه های ریسندگی وظیفه اصلی یک بازارپرداز نخ است. وظیفه او محدود به خرید نخ و انتقال آن به داخل کارخانه بافندگی است. گاهی اوقات بخش بازاریابی دفتر خرید یا کارخانه تولید پوشاک این کار را به جای بازارپرداز نخ انجام می دهد. در این حالت بازارپرداز نخ، کار خود را از کارخانه ریسندگی آغاز می کند. بازارپرداز نخ با توجه به توصیه خریدار درباره انواع و مقادیر مورد نیاز نخ از طریق ایمیل یا تماس تلفنی با بخش بازاریابی کارخانه ریسندگی تماس گرفته، و به این صورت نخ مورد نیاز را تامین کرده و آن را به داخل کارخانه بافندگی انتقال می دهد.

دستگاه های برداشت پنبه چگونه کار می کنند؟

2- انجام کل روند بازارپردازی منسوجات توسط یک بازارپرداز

در این روش یک بازارپرداز تمامی کارهای مرتبط با بازارپردازی منسوجات را انجام می دهد؛ در این صورت او هم در نقش بازارپرداز نخ و هم در نقش بازارپرداز الیاف فعالیت می کند. در ضمن وی به صورت همزمان هم به نیابت از کارخانه ریسندگی و هم به نیابت از کارخانه بافندگی فعالیت انجام می دهد. او کسی است که الیاف را به کارخانه ریسندگی می رساند و سپس نخ را به کارخانه بافندگی تحویل می دهد. کار وی از واردات الیاف از کشورهای خارجی شروع شده و با ورود نخ به کارخانه های بافندگی به اتمام می رسد.

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *