صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت ایران کانونی برای صادر کنندگان پنبه هند
1398/05/21

ایران کانونی برای صادر کنندگان پنبه هند

در بحبوحه کند شدن روند صادرات پنبه خام در ماه‌ های اخیر، هند شاهد افزایش شدیدی در تقاضای پنبه از یک خریدار غیر منتظره به نام ایران، بوده‌ است. بعد از اینکه بسیاری از کشور های غربی تحریم‌ های تجاری را بر روی ایران اعمال کردند، خرید پنبه ایران از هند در ماه‌ های اخیر چندین برابر افزایش‌ یافته است.
با استفاده از داده های DGFT ، در طول سال 2017-18 هند 15،877 کیلوگرم پنبه خام (کد HS 52010015 از طول اصلی 28.5 میلی متر و بالاتر اما زیر 34.5 میلی متر) به ایران صادر کرده است.

جهش فوق العاده

صادرات پنبه به ایران یک جهش فوق‌ العاده از ۱۰۷۰ درصد به ۱.۸۵ میلیون کیلو گرم در طی سال‌ های 2019 – 2018 به همراه داشته. دلیل این امر، شرایط پرداخت مناسب در روپیه و تقاضای بالاتر بوده است.
“کل صادرات پنبه هند به راحتی از برآورد CAI از 4 میلیون و ششصد هزار عدل عبور خواهد کرد. ما شاهد تجدید علاقه خرید کشور هایی مانند ایران ، ویتنام و بنگلادش هستیم. اگرچه مقادیر آن ها کمتر است ، اما مقدار سفارشات ثابتی از این کشورها خواهیم داشت. ” آتول گاناترا وریز پنبه هند (CAI) به Businessline گفت.
یک صادر کننده از بمبئی افزایش صادرات محموله‌ های پنبه به ایران را در ماه‌ های اخیر تایید کرد و گفت: ” آن‌ ها روپیه پرداخت می‌ کنند و این پرداخت مستقیما به حساب بانکی هند واریز می‌ شود. این صادر کننده می‌ گوید که این کار به این دلیل امکان پذیر است که نفت را به قیمت روپیه به هند می‌ فروشند.”
یک صادر کننده پنبه از احمد آباد گفت که عدم اطمینان ژئوپلیتیکی در ایران و تنش‌ های تجاری مرتبط با آن، منجر به لغو ارسال کالا می شود. با این حال، بسیاری از صادر کنندگان کوچک قبلا محموله‌ های پنبه به ایران صادر کرده ‌اند.
براساس آخرین اطلاعات، در طی آوریل تا ژوئن ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰، هند ۵.۰۳ میلیون کیلوگرم پنبه خام به ایران صادر کرد که نسبت به سال گذشته ۸۱۳ درصد افزایش داشت.
علاوه بر ایران، عمان نیز کشوری بود که در آن رشد صادرات در طول این دوره گزارش شده‌ است. هند در طول سه‌ ماهه اول سال جاری ۱.۹۸ میلیون کیلوگرم پنبه خام به عمان صادر کرده‌ که این مقدار از ۰.۰۲ میلیون کیلوگرم در همین دوره در سال گذشته‌ بالاتر بوده.
آرون سخساریا، کارشناس پنبه و بازرگان برجسته، از بمبئی گفت: “که پدیده ایران به اندازه ‌ای که بتواند صادرات راکد کنونی را جبران کند قدرتمند نیست. صادرات به ایران را نمی توان از نقطه‌ نظر کلی صادرات پنبه هند مهم دانست. آن‌ ها دارای درخواست های بسیار کمی هستند و تفاوت بزرگی در آینده صادرات پنبه هند ایجاد نخواهند کرد.”

انتخاب دستگاه پنبه‌ چین مناسب و قطعات آن

قیمت ‌های غیر رقابتی

همچنین او خاطر نشان کرد: “چشم انداز کلی صادرات پنبه از قیمت های غیر رقابتی پنبه هند در بازار بین المللی جلوگیری می کند. وی افزود: اگر سناریو کنونی (با قیمت‌ های بالاتر) ادامه پیدا کند، ما از صادرات کم‌ تر در سال آینده جلوگیری خواهیم کرد.”
اخیرا، رییس اتحادیه نساجی هند به پارلمان اطلاع داد که صادرات پنبه هند تا ۳۰ آوریل ۲۰۱۹ به ۴۴.۶۴ عدل رسیده است. براساس برآوردهای CAI، صادرات این فصل در سپتامبر ۲۰۱۹ به ۴۶ میلیون عدل افزایش خواهد یافت، که در مقایسه با برآورد صادرات پنبه سال گذشته، به میزان ۶۹ میلیون عدل و به ارزش 2 میلیون و سیصد هزار عدل کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *