صفحه اصلی دانشـــنامه گذر مد در طول دهه ها
1399/07/16

گذر مد در طول دهه ها

Fashion Through the Decades

در این مطلب به تفاوت های بین دهه های متنوع که مد از آنجا سرچشمه گرفته، نگاهی گذرا انداخته می شود. البته توجه داشته باشید که این راهنما کامل نیست. بسیاری از مقالات قبلا در مورد این موضوع مطالب ارزشمندی به رشته تحریر درآورده اند، اما ما هم به سهم خود در این مطلب سعی داریم تا کسانیکه را که می خواهند در دنیای مد وارد شوند، تا حدی راهنمایی نماییم.

تغییرات مد در طول دهه ها

از سال 1900 تا 1918

در این دهه بود که فرهنگ مد اوت کوتور = haute couture (فشن سطح بالا) به یک عرف برای افراد ثروتمند تبدیل گردید. لباس های اولیه این دهه هنوز هم زیبا و جذاب به نظر می رسند. در نیمه این دهه، جنگ جهانی اول آغاز گردید. به خاطر شروع جنگ و کمبود منابع، کیفیت تولید لباس در این دهه با افت زیادی مواجه گردید.

دهه 1920 میلادی

صنعت مد از سال 1920 میلادی به این طرف شاهد رونق و شکوفایی بوده است. لباس های نازک و دراز محصول این دهه هستند. لباس های تولید شده این دهه، جزئیات زیادی داشتند و بعضا شامل تور نواری گلدار بودند. پارچه های زیبا عمدتا ارتفاع زیادی داشتند، بنابراین لباس ها معمولا بلند بودند. در این دهه صنعت فیلم سازی به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد که تأثیر مستقیمی بر روی صنعت مد داشت.

1930 میلادی

در این دهه، طراحان درجه یک پاریسی به دنیا مد معرفی گردیدند. به دلیل محبوبیت روز افزون ستارگان سینما به وجود این دست از طراحان نیاز بود. زنان این دوره به لباس هایی که جنبه زنانگی بیشتری داشت، علاقمند بودند، در حالیکه در دهه 1920 میلادی بیشتر سبک های مردانه بین زنان رواج داشت. لباس های مخصوص مهمانی شبانه در این برهه از زمان به مد تبدیل گردید.

پارچه شانل چیست و کاربردها و ویژگی های منحصر به فرد شنیل

دهه 1940 میلادی

لباس در طول این دهه به خاطر وقوع جنگ جهانی دوم دستخوش تغییرات زیادی نشد. دوام پذیری مهمترین تمرکز سازندگان لباس این دوره بود. لباس در دهه 1940 به ماندگاری نیاز داشت. بیشتر آنچه تولید می گردد به خصوص کت و شلوار از پشم ساخته می شد. رنگ های سیاه و آبی جزء طرح های رنگی غالب این دوره بودند.

گذر مد در طول دهه ها - مد, طراحی مد, طراحی لباس, تاریخ نساجی

دهه 1950 میلادی

سبک موسیقی راک اند رول (Rock and roll) محوریت اصلی دهه 50 میلادی بود. این فرهنگ موسیقی به شکل عجیبی در بین جوانان آن دوره نفوذ پیدا کرد. این امر زمینه ساز تغییرات گسترده ای در دنیای مد شد. خطوط تولید ژاکت های چرمی و جین، این تغییرات را تا حد زیادی پیش بردند. زنان به پوشیدن لباس هایی با الگوهای گلدار، لباس های مخصوص مهمانی، شلوار کاپری و ژاکت کشباف پشمی در این دوره روی آوردند. آدری هپبورن (Audrey Hepburn) به محبوبیت تعدادی از استایل ها در این دهه کمک نمود.

دهه 1960 میلادی

بسیاری از محبوب ترین لباس های تولید شده در این دهه، مخصوصا کت و شلوارها به صورت دستی دوخته می شد. زمان به پوشیدن دامن های کوتاه توییگی (Twiggy) علاقه زیادی داشتند. فرهنگ هیپی (hippy culture) در دهه 1960 میلادی رونق زیادی داشت، بنابراین لباس های اغوا کننده مورد توجه بود. لباس مصنوعی در این دهه به بخشی از سبد مصرفی خانوارها تبدیل گردید.

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

دهه 1970 میلادی

این دهه زمان خداحافظی با فرهنگ هیپی بود، اما تأثیرات آن هنوز بر روی تولید لباس باقی ماند. لباس های گلدار بلند محصول فرهنگ هیپی بود که در این زمان تولید می شد. کلوپ های شبانه تأثیر زیادی بر فرهنگ مد در این دهه داشتند.

دهه 1980 میلادی

در طول این سال ها، شلوارهای جین تنگ از محبوبیت زیادی برخوردار بودند. همچنین تعدادی زیادی از مردم با ژاکت های کشباف پشمی رنگارنگ خودنمایی می کردند. کفش های شرکت کانورس (Converse) و لوفرس (loafers) اغلب برای پوشیدن انتخاب می شدند.

گذر مد در طول دهه ها - مد, طراحی مد, طراحی لباس, تاریخ نساجی

دهه 1990 میلادی

نمی توان گرایش مد خاصی را در این دهه معرفی کرد. دنیم و دامن های کوتاه رایج بودند. بسیاری از زنان از لباسی استفاده می کردند که شکم آنها را نشان دهد.

دهه 2000 میلادی

این دوره تلفیقی از سبک های سال های گذشته به خصوص دهه 1990 میلادی است. استایل پاپ پانک (Pop punk) به شدت در این دوره به محبوبیت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *