صفحه اصلی دانشـــنامه کاربرد آلوئه ورا در صنعت نساجی
1399/08/03

کاربرد آلوئه ورا در صنعت نساجی

Aloe vera in the textile industry

آلوئه ورا (Aloe Vera) در اصل یک گیاه بومی آفریقاست؛ اما در کشورهایی مانند هند، آمریکا، مکزیک و سایر مناطق جهان نیز کشت می شود. در ضمن گیاه آلوئه ورا به دلیل اثرات دارویی به سوسن کویر و گیاه جاودانگی نیز مشهور است. 96% محتوای این گیاه را آب تشکیل می دهد. برگ این گیاه حاوی بیش از 75 ماده معدنی و 200 ترکیب فعال از جمله 20 ماده معدنی، 18 آمینو اسید و 12 نوع ویتامین است.

آلوئه ورا یک عنصر بسیار مفید طبیعی است که از زمان های بسیار قدیم در موارد مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. گیاه آلوئه باربادنسیس میلر (Aloe Barbadensis Miller) یا آلوئه ورا به دلیل خواص داروئی که دارد، برای انسان بسیار مفید است. امروزه با توجه به فوائد زیاد آلوئه ورا از آن در صنایع نساجی نیز استفاده می ش

امروزه پارچه های ارگانیک، روش های تولید پایدار و تولید سازگار با محیط زیست، موضوعاتی هستند که به شدت دنیای مد را تحت تاثیر قرار داده اند. پارچه ارگانیک غنی شده با آلوئه ورا، یکی از محصولاتی است که در همین راستا تولید شده است. آلوئه ورا هدیه برتر طبیعت به ما است. شاید کمتر کسی به ذهنش خطور کند که می توان از این ماده لزج برای تولید محصولات منسوج استفاده کرد.

اما جالب است بدانید آلوئه ورا که به گیاه شفابخش معروف است در ساخت منسوجات پزشکی، منسوجات محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش، منسوجات الکتریکی پوشیدنی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. پس بیایید با هم نگاهی به منسوجات غنی شده با آلوئه ورا، نحوه ساخت و کاربردهای آنها بیاندازیم.

کاربرد آلوئه ورا در صنعت نساجی - فناوری تولید, صنعت نساجی, دانش نساجی, تکنولوژی تولید, آینده نساجی

کاربردهای تاریخی آلوئه ورا

دیگر دورانی که مردم بدون توجه به محصولات آرایشی و بهداشتی مبتنی بر آلوئه ورا، کالاهای مورد نیاز خود را تهیه می کردند گذشته است. شروع معروفیت آلوئه ورا به عنوان یک ژل تسکین دهنده و پاک کننده به اواخر دهه 90 بر می گردد.

اما در واقع آلوئه ورا هزاران سال است که برای اهداف آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند تسلط امروزه آن بر دنیای مصنوعات آرایشی و بهداشتی ناشی از فشار سرمایه داری است؛ اما نمی توان منکر مزایای آن در زمینه های دارویی و کاربردهای چند منظورش شد. امروزه ارزش تخمینی بازار جهانی محصولات مبتنی بر آلوئه ورا در حدود 13 میلیارد دلار است.

امروزه ژل ها، قرص ها، کرم ها، مایع ظرفشویی و حتی مواد غذایی اصلی که در صبحانه مصرف می کنیم، حاوی آلوئه ورا هستند. در حقیقت عصاره های غنی و شاداب برگ های این گیاه باعث شده اند تا آلوئه ورا به تنها گیاه ماندگار در بین خانواده 500 نفره خود تبدیل شود. با این حال آلوئه ورا در کاربردهای سنتی تنها به صورت خام به کار می رفت. زیرا ماده جمع آوری شده از برگ های آلوئه ورا قرن ها برای درمان زخم ها، التیام آفتاب سوختگی و مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می گرفت.

قسمت اعظم خواص این گیاه در ژل داخل برگ های آن نهفته است. خواص درمانی قابل توجه آلوئه ورا باعث شده تا این گیاه یکی از غنی ترین منابع طبیعی برای سلامتی انسان باشد. این گیاه بیش از 200 ماده فعال بیولوژیکی مختلف را در برگ های ضخیم خود ذخیره می کند. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد آلوئه ورا می توان به خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی طبیعی آن اشاره کرد. ژل آلوئه ورا مانع تومور، سرطان، آرتریت، روماتوئید و دیابت نیز می شود. به علاوه مصرف آلوئه ورا به صورت خام برای درمان یبوست، اختلالات گوارشی و اختلالات سیستم ایمنی بدن پیشنهاد می گردد.

آلوئه ورا در صنعت نساجی

استفاده از روش های مبتنی بر آلوئه ورا در بخش نساجی بسیار مفید فایده است. فناوری ریز پوشینه سازی با افزودن گیاه آلوئه ورا به پارچه ها، باعث خلق فرصت های بی پایانی در بخش نساجی شده است. این فناوری، محتوای گیاه آلوئه ورا را در ریز کپسول های (میکرو کپسول ها) هوابندی شده و ضد آب قرار می دهد.

این ریز کپسول ها، محفظه هایی مینیاتوری (بسیار ریز) هستند که با یک روکش محافظ پلیمری یا یک پوسته ملامینی تولید می شوند. این پوسته ها می توانند تا وقتی که محفظه این کپسول ها آزاد نشده، از محتوای درون آنها در برابر تبخیر و آلودگی محافظت کنند. این کپسول ها در هنگام تولید پارچه با الیاف متشکله پارچه پیوند می خورند.

در هنگام لمس یا مالش پارچه این کپسول ها باز می شوند. زمانی که این پارچه ها دوخته می شوند، این کپسول ها به عنوان بخشی از لباس باقی می مانند. در هنگام پوشیدن لباس، آلوئه ورای موجود در پارچه لباس به صورت مرتب پوست شخص را لمس می کند. این آلوئه ورا تا دمای 130 درجه سانتیگراد را تحمل می نماید.

لباس های غنی شده با آلوئه ورا هنوز در مراحل آغازین توسعه قرار دارند. هنوز درباره کاربردهای نساجی این گیاه شگفت انگیز دارویی، اطلاعات زیادی در دسترس نیست. آزمایشات پوستی درباره کاربردهای این الیاف در صنعت نساجی توسط یک دانشگاه تحقیقاتی در آلمان انجام شده است. یک مرکز تحقیقات نساجی در کرفلد (Krefeld) آلمان توانسته است تا با موفقیت از این ماده بر روی سطوح مواد استفاده کند. در حال حاضر این لباس ها در بارسلون اسپانیا تولید می شوند.

کاربرد آلوئه ورا در منسوجات

شاید باورنکردنی باشد گیاهی که تاکنون تنها در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گرفت؛ حال سر از کمدهای لباس ما در بیاورد. صنعت نساجی در سال های اخیر، علاقه خاصی به پارچه های ارگانیک نشان داده است. باورکردنی نیست که چگونه یک ماده لزج می تواند به پارچه های ارگانیک تسکین دهنده تبدیل شود. برای ساخت منسوجات غنی شده با آلوئه ورا، کپسول های حاوی آلوئه ورا در بافت پارچه ادغام می گردند.

اولین تلاش ها برای ساخت این دست از پارچه های ارگانیک، با ملحفه ها آغاز شد. گنجاندن آلوئه ورا در ساختار ملحفه ها باعث نرم تر و راحت تر شدن آنها می گردد. از آنجاییکه آلوئه ورا یک ماده طبیعی تسکین دهنده پوست است؛ لذا تلفیق آن با ملحفه ها نتایج مثبت زیادی به بار آورده است. حال آلوئه ورا پا را از این فراتر نهاده، و به عرصه لباس های روزمره و قابل استفاده مجدد نیز راه یافته است. برای بازاری که همیشه به دنبال نوآوری است؛ فروش لباس های غنی شده با آلوئه ورا کار چندان سختی نیست.

آلوئه ورا کپسوله شده دارای ابعاد میکروسکوپی بوده، ضد آب و ضد هوا است، و تنها زمانی باز می شود که پارچه ارگانیک به پوست مالیده شود. هر بار که یک لباس غنی شده با آلوئه روا توسط فرد پوشیده می شود؛ آلوئه ورا با پوست بدن شخص تماس پیدا می کند. این گیاه به صورت طبیعی ضد باکتری است؛ به همین دلیل بدن را تمیز نگه می دارد و با بوی بد ناشی از تجمع باکتری ها روی بدن مقابله می کند.

کپسوله کردن آلوئه ورا

سیر تکاملی پارچه های غنی شده با آلوئه ورا از باندهای بی بافت عمل آوری شده با آلوئه ورا شروع شد که برای درمان سوختگی پوستی مورد استفاده قرار می گرفتند. کپسوله کردن یا فشرده سازی صنعتی اقدام نسبتاً جدیدی محسوب می شود. گروهی از دانشمندان هندی به رهبری کریشنان و سینگال در سال 2005، ترکیبات دوتایی و سه تایی نشاسته ذرت با پیوند سوکسینات اکتان (Octane Succinate) را با روغن هل، صمغ و مالتودکسترین (Maltodextrin) مورد ارزیابی قرار دادند. میکرو کپسول های آلوئه ورا مورد استفاده در منسوجات با روش هم انباشت تهیه می شوند.

این فرآیند از طریق روش استخراج آبی انجام می شود که امکان استخراج مواد مغذی گیاهان را با استفاده از آب دیونیزه شده فراهم می کند. پس از آن آلوئه ورا در خلال فرآیندهای هم زنی مداوم و پس از عبور از حمام یخ، به عنوان یک ماده نشاسته ای جذب دیواره پلیمری می شود. با ادامه اکسیداسیون می توان این ترکیب را در قالب عطرها و اسانس های روغنی به صورت کپسوله درآورد. در واقع ویژگی های آنزیمی گیاه آلوئه ورا باعث شده تا کاربردهای زیادی در تهیه مواد کامپوزیتی منسوج داشته باشد.

بازار منسوجات خودرو در حال رشد است
کاربرد آلوئه ورا در صنعت نساجی - فناوری تولید, صنعت نساجی, دانش نساجی, تکنولوژی تولید, آینده نساجی

روند استفاده از آلوئه ورا

در مطالعه حاضر، پارچه پنبه ای با عصاره آلوئه ورا در غلظت های مختلف عمل آوری می شود. یک روش جدید برای تولید منسوجات ضد میکروبی عبارتست از ادغام ماده فعال عصاره ژل آلوئه ورا با پارچه. در این روش ابتدا عصاره های این گیاه با استفاده از آزمایشات ضد میکروبی کیفی از نظر وجود عناصر اصلی فعال، غربال می شوند، سپس این عصاره ها در قالب یک حمام رنگ (رمق کشی) ساده بر روی پارچه اعمال می گردند.

در مرحله بعد، نمونه های پارچه پرداخت شده با استفاده از روش آگار دیفیوژن (AATCC) از نظر وجود مواد فعال مورد آزمایش قرار می گیرند.

بسیاری از مراکز تحقیقاتی قبلاً سعی کرده اند تا از این روش در منسوجات استفاده کنند؛ روند کار آنها بسیار جالب بوده است، چرا که کار کردن با آلوئه ورا بسیار آسان است. اما هنوز در بنگلادش از این روش ها استفاده نشده است؛ بنابراین می توان روش استفاده از آلوئه ورا در منسوجات را فرا گرفت و از آن به مثابه اهرمی برای پیشرفت استفاده نمود.

به کارگیری این روند در برخی موسسات تحقیقاتی

احتمالاً روشی که در ساخت ریز کپسول روغن های پایه مورد استفاده قرار می گیرد، روش چگالش است. در این حالت از نشاسته به عنوان یک پلیمر حائل استفاده می گردد. مراکز کریشنام (Krishnan)، بوساله (Bhosale) و سینگال (Singhal) در سال 2005، مخلوط نشاسته ذرت اصلاح شده دوتایی و سه تایی را با سوکسینیک، صمغ عربی و مالتودکسترین پیوند دادند و از ماده حاصله برای کپسوله کردن روغن هل استفاده کردند.

مطالعه آنها نشان داد که مخلوط صمغ عربی، مالتودکسترین و نشاسته اصلاح شده به خوبی از روغن محافظت می کند. چاتوپادیایا (Chattopadhyaya)، سینگال و کولکورانی (Kulkarni) در سال 1998 از اکسید ذرت و نشاسته گل همیشه بهار برای کپسوله کردن وانیل استفاده کردند، و این مواد را جایگزین صمغ عربی و آمیوگام (amiogum) 688 نمودند.
نتایج نشان دهنده اختلاف بسیار کمی بین عوامل کپسوله کردن از نظر میزان رایحه ماده کپسوله شده بود؛ با این حال نشاسته های اکسید شده، رطوبت پذیری کمتری را در طی فرآیند خشک کردن پاششی از خود نشان دادند. ریز کپسول ها به خوبی از عناصر اصلی فعال مواد (درون کپسول) محافظت می کنند، در ضمن تضمین می نمایند که آزاد شدن این مواد از داخل کپسول ها کاملاً کنترل شده باشد؛ از این رو استفاده از آنها در ساخت مواد اولیه نساجی بسیار رایج شده است.

به همین دلیل، هدف این مقاله عملیاتی کردن ساخت ریز کپسول های آلوئه ورا با نشاسته ذرت و استفاده از این ریز کپسول ها بر روی باندهای زخم بندی بی بافتی است که از آنها در درمان سوختگی پوست استفاده می شود. پس آلوئه ورا را با استفاده از نشاسته ذرت به شکل ریز کپسول در بیاورید و آنها را بر روی باندهای زخم بندی بی بافتی که از آنها در درمان سوختگی پوست استفاده می شود، بمالید.

کاربرد آلوئه ورا در صنعت نساجی - فناوری تولید, صنعت نساجی, دانش نساجی, تکنولوژی تولید, آینده نساجی

مراحل و عناصر لازم برای استفاده از روش جدید در تولید منسوجات

مواد اولیه

نشاسته ذرت (سیگما-آلدریخ = Sigma-Aldrich، آلمان) به عنوان ماده فعال کپسوله کردن و آلوئه ورا (براسکیوم = Brasquim، برزیل) به عنوان ماده اصلی فعال مورد استفاده قرار گرفتند. برای تشکیل کوآسراو از یک همزن مکانیکی استفاده گردیده است. عوامل تحلیلی مورد استفاده برای اصلاح pH عبارت بودند از اسید استیک (AcOH) 10% و سدیم هیدروکسید (NaOH) 1 mol/L. برای سفت شدن جداره ریز کپسول ها از گلوتارآلدئید (C5H8O2) 10% استفاده شده است.

تهیه ریز کپسول ها با روغن پایه آلوئه ورا

رنجبر، مرادیان و جان نثاری در سال 2017، ریز کپسول های آلوئه ورا را با استفاده از روش انعقادی ساده در یک محیط آبی تهیه کردند و آن را براساس اهداف این کار منطبق نمودند. این روش در شکل زیر به صورت شماتیک نشان داده شده است.

عملیات پاشیدگی با قرار دادن 10 گرم نشاسته در 100 میلی لیتر آب دیونیزه با دمای 46 درجه سانتیگراد که به صورت مداوم با سرعت 500 دور در دقیقه به مدت 10 دقیقه همزده شد، انجام گردیده است. بعد از اینکه این امولوسیون آماده شد، 2 گرم روغن آلوئه ورا به آن اضافه گردید و با سرعت ثابت 500 دور در دقیقه به مدت 10 دقیقه هم زده شد.

سپس به ترتیب مراحل زیر انجام گرفت: به منظور تنظیم pH محلول در دامنه 4.0 ± 0.1، اسید استیک 10% (AcOH) با pH دیجیتالی به محلول اضافه شد. پس از آن سیستم در حالیکه به صورت مداوم هم زده می شد در یک حمام یخی غوطه ور گردید تا آهسته دمای آن پایین بیاید و به دمای 10 ± 2 سانتیگراد برسد. پس از 1 ساعت هم زدن، دما روی 25 درجه سانتیگراد (دمای اتاق) تنظیم شد، و با استفاده از تیتراسیون هیدروکسید سدیم (NaOH) (1 mol/L)، pH تنظیم گردید و به محدوده 8.5 تا 9 رسید. پس از آن، 25 میلی لیتر فرمالدئید (CH2O) 10% در حالیکه محلول به مدت 12 ساعت به طور مستمر هم زده می شد، به آن اضافه گردید. پس از طی این مراحل ریز کپسول ها آماده شدند.

کاربرد آلوئه ورا در صنعت نساجی - فناوری تولید, صنعت نساجی, دانش نساجی, تکنولوژی تولید, آینده نساجی

ارزیابی مورفولوژیکی

مورفولوژی ریز کپسول ها با استفاده از میکروسکوپ الکترونیکی روبشی (SEM) مدل JEOL-JSM 5610 مورد بررسی قرار گرفت. میکروکپسول ها و کمپلکس ها با یا بدون اعمال آنها بر پارچه اسکن شدند. از میکروسکوپ نوری برای بررسی مواردی مثل منظم بودن و هندسه ریز کپسول ها و کمپلکس ها، تائید همگنی محلول ها و منظم بودن جداره ریز کپسول ها استفاده گردید. برای دستیابی به این اهداف از تجهیزات BX43-OLYMPUS کمک گرفته شد. سفارش بزرگنمایی نیز 500 بود.

تجزیه و تحلیل توزین حرارتی

برای ارزیابی ثبات حرارتی و خواص پلیمرها از روش تجزیه و تحلیل توزین حرارتی استفاده گردید. تجهیزات مورد استفاده برای این روش عبارتند از: توزین سنج حرارتی Metler، نرم افزار Software STAR (نسخه SW 9.01) با سرعت گرمایش 10 درجه سانتیگراد بر دقیقه در محدوده دمایی 300 تا 600 درجه سانتیگراد در جو نیتروژن.

بنابراین استفاده از آلوئه ورا در بخش نساجی با انجام مراحل فوق و استفاده از عناصر فوق الذکر، مورد تائید است. حال به این نتیجه رسیدیم که استفاده از این روش جدید، چه فوائدی برای ما دارد؟ ما انسان هستیم و سعی می کنیم از مزایایی که به نفعمان است، آگاهی داشته باشیم.

تولید بهترین پارچه ارگانیک با استفاده از الیاف آلوئه ورا

پارچه الیاف آلوئه ورا از میکرو الیاف تولید شده با فناوری های نوآورانه ساخته می شود. اندازه میکرو الیاف آلوئه ورا حدوداً نصف الیاف ابریشم است و ادغام آن با پارچه های مختلف، باعث ارتقای آنها می شود. از پارچه های ساخته شده از الیاف آلوئه ورا می توان برای تولید هر نوع لباسی استفاده کرد. سبکی و لمس خوشایند این الیاف باعث می شود تا این پارچه ها در برابر چروکیدگی مقاوم و در عین حال بسیار جاذب باشند. در ضمن این پارچه ها رطوبت و سرما را دفع می کنند؛ به همین دلیل تعادل دمایی بدن فرد را در طول روز تضمین می نمایند.

برخی از انواع منسوجات که با استفاده از این پارچه ارگانیک تهیه می شوند، عبارتند از:

1- ملحفه ها و روتختی ها

پارچه غنی شده با آلوئه ورا، دوست پوست شماست. ناراحتی ناشی از شب های طولانی و ساییده شدن لحاف به پوست بدن را می توان به لطف نرمی و لطافت این نوع پارچه ها از بین برد. از طرفی قابلیت تنفس پذیری پارچه های آلوئه ورا، آنها را به گزینه ای مناسب برای تهیه ملحفه و روتختی تبدیل کرده است.

2- لباس زیر و لباس های خواب

ویژگی های ضد حساسیت و ضد باکتری عالی این میکرو الیاف، آنها را به انتخابی مناسب برای لباس های زیر تبدیل کرده است. این پارچه ها از برخی جهات شبیه پنبه هستند؛ اما ویژگی هایی مانند قابلیت تنفس عالی و کنترل رطوبت باعث شده تا آنها برای لباس های زیر بسیار مناسب باشند.

تولید ژاکت آلومینیومی از کپسول های نسپرسو

3- لباس های راحتی و ورزشی

لباس های راحتی غنی شده با آلوئه ورا بسیار پرکاربرد هستند و جزء نرم ترین پارچه های کشی محسوب می شوند. پوشیدن لباس های زیر قابل تنفس به شما امکان می دهند تا از هر فعالیت یا ورزشی لذت ببرید؛ زیرا به صورت مداوم عرق بدن شما را جذب می کنند.

4- تجهیزات محافظ در برابر آفتاب

الیاف آلوئه ورا اشعه های مضر ماوراء بنفش خورشید را جذب می کنند و در داخل همچنان خنک می مانند. از اینرو برای محافظت در برابر نور خورشید، نسبت به پارچه های پنبه ای و کشباف برتری دارند.

5- دستمال مرطوب

آلوئه ورا ضد التهاب است و الیاف حاصل از آن، ویروس ها و سایر عناصر قارچ کش را از پوست ما دفع می کنند. به علاوه خواص ضد خارش این الیاف باعث کاهش لخته شدن و خونریزی می شود، و دمای قسمت های ملتهب بدن را کنترل می کند. از اینرو پارچه های ساخته شده با الیاف آلوئه ورا مانند یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کنند و پوست را مرطوب نگه می دارند. استفاده از پارچه غنی شده با آلوئه ورا قدمت زیادی دارد و سال ها قبل از کپسوله کردن آلوئه ورا همچنان رایج بوده است. به علاوه فرآیند تکثیر سلولی ناشی از تحریک آلوئه ورا، باعث تسریع روند بهبود پوست می شود.

6- لباس کودکان و نوزادان

پارچه های غنی شده با آلوئه ورا به دلیل ماهیت شان برای نوزادان و کودکان مناسب می باشند؛ به همین دلیل جایگزین مناسبی برای پارچه های ابریشمی و لیننی هستند. این پارچه ها به نرمی روی پوست نوزاد می نشینند و به دلیل باز شدن مداوم کپسول های آلوئه ورا، کودک را سالم و سرحال نگه می دارند.

7- محصولات چرمی

ماده زمینه ای الیاف داخلی نوعی از چرم ها، حاوی کپسول های آلوئه ورا است. از چرم تقویت شده با آلوئه ورا برای تولید کفش و دستکش استفاده می شود که با تجمع باکتری ها و بوی بد بدن مبارزه می کند. در اینجا حامل ژل آلوئه ورا به ماده زمینه ای الیاف داخلی چرم نفوذ می کند و با پوست فرد تماس می یابد که به شادابی و نرمی آن کمک می کند.

صنایع نساجی پیشرو در استفاده از آلوئه ورا

با وجود اینکه این موضوع همچنان جدید است؛ اما برخی شرکت ها مدت هاست که از مدل های مختلف پارچه های تقویت شده با آلوئه ورا استفاده می کنند. چند نمونه از آنها عبارتند از:

  1. پارچه Carrot Banana Peach که حاوی 92% آلوئه ورا و 8% لاکرا است؛ نرم ترین پارچه کشی جهان محسوب می شود که از آن برای ساخت لباس های زیر قابل تنفس مناسب آب و هوای سرد استفاده می شود.
  2. خط تولید پارچه YOU Intelligent Clothing مختص تولید پارچه های تقویت شده با آلوئه ورا است. محصولات این خط تولید به دلیل خواص ضد باکتریایی، برای تولید لباس های راحتی و ورزشی مناسب هستند.
  3. برند فرانسوی لباس زیر Simone Perele یک مجموعه لباس زیر تقویت شده با آلوئه ورا به نام Carresence تولید کرده است. در توصیف این مجموعه آمده است: «پادزهری قوی برای بافت نسبتاً محرک و خارش آور ابریشم».
  4. یک برند پوشاک استرالیایی، پارچه های تقویت شده با آلوئه ورا را روانه بازار کرده و پارچه های لیننی ترکیبی تقویت شده با آلوئه ورا را به نمایش گذاشته که پوست را مرطوب می کنند. این شرکت پس از درگیری مختصری که با کارخانه ایتالیایی Northern (متخصص در زمینه تولید پوشاک) پیدا کرد؛ تصمیم گرفت این پارچه ها را تولید کند. البته آنها اعتراف کرده اند که خاصیت مرطوب کنندگی پارچه هایشان، بعد از چند بار شستشو از بین می رود.
  5. چند شرکت هندی تولید کننده پارچه های ارگانیک نیز در بازار حضور دارند که محصولات خود را متری 900 روپیه به فروش می رسانند.

مزایای استفاده از آلوئه ورا در منسوجات

  • آلوئه ورا یک ماده مغذی برای پوست و بدن است، و ادغام آن در منسوجات، انقلابی در عرصه نساجی محسوب می شود.
  • پارچه تقویت شده با آلوئه ورا سرما و رطوبت بیرون را دفع می کند و باعث می شود تا منافذ زیاد پارچه ها به عنوان فیلترهای قابل تنفس عمل کنند و به این صورت، تبخیر مداوم عرق بدن تضمین می شود.
  • پارچه تقویت شده با آلوئه ورا خنک بوده و بافتی راحت دارد. این پارچه دارای اثر جوی معکوس بر روی پوست بدن است؛ یعنی در دماهای بالا اثر خنک کنندگی و در دماهای پایین اثر گرمایشی دارد.
  • میکرو الیاف آلوئه ورا خواص استثنایی در زمینه تسکین پوست و مقابله با فرسایش لباس در اثر استفاده طولانی دارند.
  • اکثر پارچه های تقویت شده با آلوئه ورا حاوی حداقل 3% محصولات دارویی آلوئه ورا هستند که به عنوان پاک کننده های طبیعی پوست عمل می کنند.
  • استفاده از عصاره آلوئه ورا با غلظت بالا در طول روز، دردهای مفصلی و عضلانی را تسکین می دهد که معمولاً فقط از طریق مالش پارچه های تقویت شده با آلوئه ورا به پوست بدن امکان پذیر است.
  • پارچه تقویت شده با آلوئه ورا دارای خواص ضد میکروبی است و محافظ خوبی در برابر اشعه ماوراء بنفش می باشد. در ضمن یک سپر محافظ آرایشی به شمار می آید و دارای اثرات متقابل ضد باکتریایی است.
  • مزیت اصلی پارچه میکرو الیاف آلوئه ورا (Aloe Vera Microfiber Fabric-Fabric ™) پرداخت لمسی آن با آلوئه ورا است؛ چگالش آلوئه ورا در پارچه برای بدن، به ویژه برای پوست انسان بسیار مغذی است.
  • این نوع پارچه ها رطوبت و سرمای خارجی را دفع می کنند و انبوه منافذ این پارچه ها، باعث تبخیر آسان عرق بدن شخص می شود.
  • این پارچه ها در طول شب های گرم، خنک می مانند و اگر سردتان شد، بلعکس عمل می کنند و شما را گرم نگه می دارند. این پارچه ها خاصیت ضد باکتری و ضد حساسیت عالی دارند.
  • پارچه میکرو الیاف (ALOE VERA-Fabric ™) به پرداختی نهایی مجهز شده است که باعث شده این پارچه دارای ویژگی های استثنایی باشد. این پارچه حاوی 3% عصاره گیاه دارویی آلوئه وراست. عصاره آلوئه ورا به عنوان یک پالاینده (تصفیه کننده) و بی حس کننده طبیعی عمل می کند. این عصاره درد عضلات بدن، مفاصل و غیره را تسکین می دهد. عصاره آلوئه ورا زمانی که در غلظت های بالا و به مدت چندین ساعت در تماس مستقیم با باکتری ها قرار می گیرد، به عنوان یک ضد باکتری عمل می کند.
  • ریز کپسول روغن های پایه و به کارگیری آنها در محصولات نساجی باعث می شود تا ویژگی های مختلف شان در لایه های گوناگون پارچه تجمیع پیدا کند و این سبب میگردد تا خواص ضد میکروبی، اثرات آرایشی، خاصیت محافظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش و خواص دارویی آنها به کل پارچه منتقل شود. روش انعقاد روش بسیار خوبی برای ساخت ریز کپسول ها با استفاده از نشاسته است.

آینده استفاده از آلوئه ورا در صنعت نساجی

دنیایی که به سرعت در حال تغییر است؛ در همه حوزه ها منجمله نساجی، نیاز به نوآوری دارد. ظهور پارچه های ارگانیک تقویت شده با آلوئه ورا یک رویکرد جدید و بسیار مفید است. آلوئه ورا به دلیل مزایای بی شمار، قابلیت های خارق العاده و کاربردهای پایدار، به این زودی ها از مد نمی افتد.

جهان روز به روز در حال پیشرفت است و همیشه سعی دارد تا روش های جدیدی را به زندگی ما وارد کند. نساجی بخش مهمی از زندگی ما محسوب می شود و استفاده از آلوئه ورا در بخش نساجی یکی از بروزترین فناوری ها به حساب می آید.

مایه فخر و مباهات است که این فناوری قبلاً عرضه شده است، اما این روش باید در همه کشورها با حداکثر سرعت ممکن اجرایی شود. استفاده از آلوئه ورا در صنعت نساجی و پوشاک جهان قطعاً بسیار مفید خواهد بود. در ضمن انتظار می رود روند استفاده از آلوئه ورا به منظور راحتی کار، اصلاح شود و در مقایسه با شرایط فعلی در وضعیت بهتری قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *