1399/04/01

چرم کاکتوس

Cactus Leather

دو نفر از کارآفرینان اهل کشور مکزیک به نام های آدریان لوپز ولارد (Adrián López Velarde) و مارتی کازارس (Marte Cázarez) با هدف ایجاد یک جایگزین برای چرم حیوانی، چرم وگان را از طریق کاکتوس نوپال (nopal) تولید نمودند و آن را با موفقیت در آخرین دوره از نمایشگاه بین المللی چرم که در اکتبر سال 2019 در میلان ایتالیا (Lineapelle) برگزار شد، به نمایش گذاشتند.
این کارآفرینان قصد داشتند تا یک جایگزین عاری از خشونت و پایدار که بدون مواد شیمیایی سمی، فتالات ها (phthalates) و PVC باشد را تولید نمایند. در نتیجه چرم کاکتوس که تا حدودی زیست تجزیه پذیر است و الزامات فنی مورد نیاز توسط صنایع مد، کالاهای چرمی، مبلمان و حتی خودروسازی را دارد، تولید گردید. این محصول ارگانیک و پایدار به لطف مقاومت و دوام پذیری بالا (حداقل 10 سال) می تواند جایگزینی برای استفاده از چرم حیوانی و دیگر مواد مصنوعی که سازگار با محیط زیست نیستند، شود.

چرم کاکتوس - محیط زیست, کسب و کار نساجی, صنعت پارچه, چرم, تولید پارچه, انواع پارچه

بعد از دو سال تحقیق و کار، سازندگانی از شهرهایی مانند گوادالاخارا (Guadalajara)، خالیسکو (Jalisco) و اگواسکالینتس (Aguascalientes) در نهایت توانستند تا چرم کاکتوس را در ماه جولای وارد بازار نمایند. این چرم با نام تجاری Desserto روانه بازار گردید و در مقایسه با چرم حیوانی و مصنوعی، مزایای رقابتی همچون قابلیت کشش، تنفس پذیری و سفارشی سازی دارد.

چرم کاکتوس نوپال

سایت FashionUnited در مصاحبه ای با آدریان لوپز ولارد، معاون شرکت Adriano Di Marti در مورد داستان پشت این چرم وگان، ویژگی های آن و سرمایه گذاری مخاطره آمیز بر روی این ماده پایدار به گفت و گو پرداخته است.

چرم کاکتوس - محیط زیست, کسب و کار نساجی, صنعت پارچه, چرم, تولید پارچه, انواع پارچه

فکر تولید چرم وگان مبتنی بر کاکتوس، چطوری به ذهنتون خطور کرد؟

من در ابتدا در صنایع ساخت مبلمان و خودرو مشغول کار بودم و مارتی کازارس در صنعت مد کار می کرد. در این صنایع برایمان مشخص شد که مسئله آلودگی محیط زیست یک مشکل جدی است. در نتیجه واقعا علاقمند شدیم تا به کاهش تأثیرات زیست محیطی کمک نماییم، بنابراین تصمیم گرفتیم تا شغل خودمان را رها کنیم و شرکتی به نام Adriano Di Marti را با تمرکز بر روی توسعه Desserto که امروزه به عنوان چرم وگان کاکتوس یا نوپال شناخته می شود را راه اندازی نمودیم.

چرا کاکتوس یا نوپال رو به عنوان ماده خام اصلی انتخاب کردید؟

ایده استفاده از این ماده خام به این دلیل به ذهنمان خطور کرد که این گیاه به هیچگونه آبی برای رشد نیازمند نیست و مقادیر زیادی از آن در سراسر جمهوری مکزیک وجود دارد. همچنین این گیاه به طور نمادین نمایانگر هر یک از ما مکزیکی هاست و هر کسی آن را می شناسد. علاوه بر این، برای اینکه بتوانیم این ماده را به صنایع مختلف وارد نماییم، ضروری بود که بر روی یک منبع پایدار و فراوان از مواد خام سرمایه گذاری کنیم. ما در حال حاضر 2 هکتار در اختیار داریم که بر روی آن کاکتوس نوپال کشت می کنیم، ولی ظرفیت کشت 40 هکتار نیز از این ماده را داریم. با توجه به ظرفیت تولید، ماهانه در حدود 500 هزار متر طول از این ماده را به دست می آوریم.

فکر می کنید که آیا کاکتوس نوپال می تواند یک جایگزین مناسب برای چرم حیوانی باشد؟

ما بعد از دو سال تحقیق و توسعه موفق شدیم تا ماده پایداری را تولید نماییم که با ویژگی ها و الزامات فنی/ مکانیکی مورد نیاز توسط آن دسته از صنایعی که از چرم حیوانی و مصنوعی استفاده می کنند، مطابقت دارد؛ همچنین به لطف ترکیبات ارگانیک آن، این ماده از قابلیت تنفس پذیری خوبی برخوردار است که باعث شده تا چرم وگان کاکتوس یا نوپال بسیار شبیه به چرم حیوانی باشد.

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

چرم کاکتوس - محیط زیست, کسب و کار نساجی, صنعت پارچه, چرم, تولید پارچه, انواع پارچه

از تجربه تون در نمایشگاه چرم میلان بگید، چطور بود؟ این محصول در اونجا با چه واکنش هایی رو به رو شد؟

اشتیاق و توجه به مواد پایداری نظیر Desserto ما در نمایشگاه چرم میلان (Lineapelle) بسیار زیاد بود. ما انتظار نداشتیم که اینگونه از سوی این همه صنایع و طراحان مختلف از سراسر جهان مورد توجه قرار بگیریم. در میان همه تبریک ها و اظهار نظرهای مثبت، یک نکته بسیار جالب توجه بود که از سوی یکی از متخصصان این نمایشگاه در انجمن نوآوری و پایداری عنوان شد، ایشان اظهار کردند که در میان همه مواد پایدار موجود در این نمایشگاه، چرم کاکتوس نوپال ما به لطف انعطاف پذیری، نرمی و رنگش برای استفاده در برندهای لوکس بسیار مناسب است.

در حال حاضر شرکت شما در چه مرحله ای قرار دارد؟

شرکت ما در حال حاضر بر روی پروژه های بزرگ با گروه های اصلی در صنایع مختلفی مشغول کار است و ما اکنون ظرفیت واکنش برای بهره برداری از آنها را داریم. با این حال، تحقیقات و توسعه های ما هنوز به پایان نرسیده است، چون هر چند که ماده ما برای بازار آماده است و پایداری بسیار بالایی نیز دارد، اما ما می دانیم که این نوآوری برای هر شرکتی یک نیروی محرکه محسوب می شود که در جستجوی آینده مطمئن برای خودش است.

چرم کاکتوس - محیط زیست, کسب و کار نساجی, صنعت پارچه, چرم, تولید پارچه, انواع پارچه

ظاهر چرم کاکتوس چگونه است؟ چه تفاوتی با چرم حیوانی دارد؟

چرم کاکتوس یک ماده به شدت پایدار است که بر روی محیط زیست به اندازه چرم حیوانی تأثیر نمی گذارد. این نوع چرم به استفاده زیاد از آب نیازی ندارد و عاری از مواد شیمیایی سمی حاوی فتالات ها و PVC است. همچنین انعطاف پذیری آن ممکن است منجر به صرفه جویی در هزینه ها نیز شود، چون با استفاده از آن، بهره وری خطوط تولید تقویت می گردد و یک ماده که از نظر حالت لمس کنندگی و نرمی بسیار شبیه به چرم حیوانی است را ارائه می دهد.

از نظر شما، صنایع با این جایگزین چرم پایدار به چه صورت برخورد خواهند کرد؟

اکنون زمان مناسبی برای ارائه این جایگزین است، زیرا نه تنها صنایع مصرفی به استفاده از مواد جدیدی نظیر این چرم علاقمند می باشند، بلکه مصرف کنندگان نهایی نیز بیشتر خواستار مواد سازگار با محیط زیست هستند. پس از برگزاری نمایشگاه چرم در میلان، ما تأیید نمودیم که بازار اروپا کاملا برای گنجاندن این ماده در خطوط تولیدیش آماده است، اما شرکت هایی در منطقه ما از این قضیه خود را کنار کشیدند. ما با شرکت های سودآور مختلفی در کشورهای همسایه ارتباط نزدیکی برقرار کرده ایم و با آنها بر روی پروژه های بسیار جذاب مشغول کار هستیم.

در این مسیر با چه چالش های عمده ای مواجه هستید؟

بزرگترین چالشی که ما با آن مواجه شده ایم، پیدا کردن روشی برای تولید مواد قابل وصول برای شرکت های کوچک و متوسط بوده است، چون گاهی اوقات خرید محصولات به صورت حداقل یک مانع برای شرکت ها به شمار می آید. به همین دلیل ما همیشه سعی می کنیم تا موجودی داشته باشیم، چون در این صورت شرکت ها می توانند حتی در مقادیر کم نیز خرید نمایند. ما در این راستا با عرضه کنندگان بالقوه نیز همکاری می کنیم تا آنها بتوانند مواد در دسترس ما برای همگان فراهم کنند.

نخ شنیل

چرم کاکتوس - محیط زیست, کسب و کار نساجی, صنعت پارچه, چرم, تولید پارچه, انواع پارچه

برای تولید کنندگانی که قصد استفاده از این ماده را دارند چه توصیه ای دارید؟

از آنجاییکه ماده تولیدی ما به شدت پایدار و مقرون به صرفه است، و با الزامات مورد نیاز نیز سازگاری دارد، پس نوعی جایگزین به شمار می آید که یک سناریوی برد- برد ارائه می دهد. آنها نه تنها از مزیت های توسعه یک محدوده باکیفیت و پایدار سود خواهند برد، بلکه یک مزیت رقابتی نیز به دست خواهند آورد. تولید کنندگان در مراقبت از محیط زیست مشارکت خواهند کرد و تقاضای رو به رشد مصرف کنندگان نهایی در مورد استفاده از مواد سازگار با محیط زیست را برآورده خواهند نمود.

چرم کاکتوس تولیدی شرکت شما تا چه اندازه می تواند بر روی محیط زیست، تأثیر مثبت ایجاد کند؟

اگر ماده ما به خطوط اصلی تولید صنایع مختلفی که قبلا به آنها اشاره شد، وارد گردد، با توجه به نوع موادی که با آن ترکیب می شود، می تواند تأثیر مثبتی بر روی محیط زیست داشته باشد که این تأثیر با کاهش 32 تا 42 درصدی ضایعات پلاستیکی و حدود 20 درصدی صرفه جویی در مصرف آب خودنمایی می کند. در حال حاضر حجم آب استفاده شده توسط صنعت مد به تنهایی بسیار زیاد بوده و رقمی در حدود 79 میلیارد متر مکعب است که این حجم آب برای پر کردن تقریبا 32 میلیون استخر شنای مخصوص بازی های المپیک کافی است. اگر ارزش اقتصادی این 79 میلیارد متر مکعب اضافی را در سطح جهانی که انتظار می رود سالانه تا سال 2030 مورد استفاده قرار بگیرد را ارزیابی نمایید، نتیجه آن 32 میلیارد یورو است که سالانه از خواهد رفت. اگر صنعت مد بتواند روش هایی را برای جلوگیری از مصرف بیشتر آب پیدا کند، مزیت بالقوه ای برای اقتصاد جهانی رقم خواهد خورد.
انسان در حال حاضر، 2100 میلیون تن زباله هر سال تولید می نماید. از نظر تأثیر اکولوژیکی سالانه، جمعیت جهان در حال حاضر بیش از 1/6 برابر آنچه که زمین توانایی جذب آن را در مدت زمان مشابه دارد، زباله تولید می نماید. با توجه به ضایعات جامد امروزی که در طول تولید و در انتهای عمر مفیدشان به وجود می آیند، ضایعات جهانی بین سال 2015 تا 2030 در حدود 60 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و 57 میلیون تن زباله هر سال تولید خواهد گردید. این رقم، ضایعات کلی صنعت مد را تا سال 203 به حدود 148 میلیون تن خواهد رساند که با سرانه ضایعات سالانه 17/5 کیلوگرمی برای کل جهان برابری می کند.
این اندازه مزایایی است که نوآوری های ما می توانند در مقیاس بزرگ ارائه دهند. به آسانی می توان عنوان کرد که دستیابی به این مزایا امکان پذیر و آسان است. با این وجود، ما دریافته ایم که از طریق همه روش های ممکن، احتمال رخ دادن تغییر وجود دارد. صنعت مد، مزایای ذاتی از جمله خلاقیت را دارد که شاخص ترین ویژگی آن است. صنعت مد با پشتیبانی از فناوری ها و نوآوری ها می تواند به استعداد، شبکه ها، تأمین مالی و همه منابع مورد نیاز برای تغییر و تحول دست یابد. زمان آن فرا رسیده است که با روش های مختلف به انجام کارها اقدام کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *