صفحه اصلی دانشـــنامه چرا لباس های دست دوم بهتر هستند؟
1399/07/17

چرا لباس های دست دوم بهتر هستند؟

Reasons to Buy Secondhand Clothes

زمانی عبارت “فروشگاه لباس دست دوم” در بسیاری از کشورها، نوعی حرف توهین آمیز به شمار می آمد. قدم زدن در چنین فروشگاهی مشابه راه رفتن در خیابانی کثیف بود که در آن چراغ ها کم نور و صداها خاموش به نظر می رسید. با این حال، گرایش به مغازه های لباس دست دوم در حال حاضر نسبت به گذشته به محبوبیت رسیده است. اکنون وقت آن است تا واقعیت ها را قبول کنیم و بپذیریم که دست دوم یک کلمه کثیف نیست، بلکه این کلمه روشی برای خوب لباس پوشیدن و در عین حال سازگاری با محیط زیست به حساب می آید.

چرا لباس های دست دوم بهتر هستند؟ - محیط زیست, صنعت لباس, پوشاک دست دوم

به طور طبیعی پول برای هر کسی مهم است. وقتی صحبت از مد دست دوم به میان می آید، منطقی به نظر می رسد که فرض کنیم این نوع مد به هزینه کمتری نیازمند است، در حالیکه لزوما همیشه به این صورت نخواهد بود. اگر یک تی شرت را از خرده فروشی فست فشن (لباس های بی کیفیت، اما مطابق مد روز و ارزان قیمت که عموما توسط بچه های چینی دوخته می شود) به خصوص در حراجی خریداری نمایید، اغلب از خرید تی شرت دست دوم ساخته شده از مواد با کیفیت بالا ارزان تر خواهد بود. به همین دلیل نمی توان پول را تنها عامل مهم در انتخاب لباس های دست دوم تلقی نمود. با این حال دلایل فراوانی وجود دارد که ما را به سمت خرید لباس ها، اکسسوری ها و حتی مبلمان دست دوم سوق می دهد.

دلایل خرید پوشاک دست دوم

1- توانایی تهیه کردن چیزهای بهتر

در صورتیکه بخواهید صندلی های اتاق نشیمن خودتان را از یک انبار مبلمان قدیمی خریداری کنید، می توانید با قیمت اندکی برای هر تکه به صندلی های چوبی بزرگ و راحت برای نشستن دست پیدا کنید. در مقایسه با همان پول می توانید صندلی های تاشوی پلاستیکی کوچک را از یکی از بزرگترین مغازه های فست فشن برای مبلمان پیدا نمایید.
همانطور که قبلا عنوان شد، انتخاب کالاهای دست دوم لزوما به معنی صرفه جویی در هزینه ها نیست. با این وجود اگر یک بودجه مشخص تعیین کرده اید، مغازه های ارائه دهنده کالاهای دست دوم می توانند شما را از دست کالاهای زشت و بدرد نخور نجات دهند.
همین اصل را برای لباس و اکسسوری ها نیز اعمال کنید. امروزه در اختیار داشتن کمد لباسی که با گنجینه هایی از مواد طبیعی (که به سختی در فروشگاه های فست فشن می توان آنها را پیدا نمود) و همچنین لباس هایی از طراحان نامدار پر شده است برای هر کسی افتخار محسوب می شود. این افتخار از طریق فروشگاه های لباس دست دوم برای افراد تا حد زیادی تحقق پیدا می کند.

تولید ژاکت آلومینیومی از کپسول های نسپرسو

2- کمک به جلوگیری از تخریب محیط زیست

در نظر بگیرید که چه میزان منابع مورد نیاز برای تولید یک تکه جدید از لباس صرف خواهد شد.
اگر این تکه لباس از الیاف طبیعی مانند پنبه تولید شود، زمین، آب و آفت کش های استفاده شده برای محصولات زراعی، خانه مشترک ما، یعنی کره زمین را با مخاطره مواجه می کنند. به عبارت دیگر، اگر الیاف حیوانی مثل ابریشم یا پشم مورد استفاده قرار گیرند، با مشکل وارد شدن گاز متان به اتمسفر درگیر خواهیم شد. علاوه بر این، با اینگونه دام ها اغلب به شکلی بی رحمانه رفتار می شود. اگر لباس ها از طریق الیاف مصنوعی مانند پلی استر تولید شوند، به آب و انرژی مثل زغال سنگ و بنزین نیاز خواهند داشت؛ در این صورت اینگونه لباس ها به کالایی ناپایدار بدل می گردند.

چرا لباس های دست دوم بهتر هستند؟ - محیط زیست, صنعت لباس, پوشاک دست دوم

رنگرزی منسوجات، فرآیندی است که کمتر در مورد آن اندیشیده می شود، اما این فرآیند یکی از دلایل عمده آلودگی زیاد صنعت مد به حساب می آید. الیاف مصنوعی به سختی رنگ آمیزی می گردند، به همین دلیل تولید کنندگان اغلب از فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی استفاده می نمایند. علاوه بر این، رنگ ها با آب رقیق می شوند که این موضوع به کمبود منابع سراسر جهان منجر می گردد. همچنین کارخانه های رنگرزی آسیا به خاطر ریختن محصولات باقی مانده در منابع آب طبیعی بدنام شده اند.
وقتی یک تی شرت جدید، هزاران کیلومتر را از کوالالامپور تا نزدیکترین محل خرید طی می کند تا به دست ما برسد، ناخواسته محیط زیست را تحت فشار و تنش قرار می دهد.

3- کاهش اندازه و حجم محل های دفن زباله

فست فشن به غیر از بحث ناپایداری، اغلب با مشکل تولید ضعیف نیز همراه است. تولید کنندگان جهت پایین نگه داشتن هزینه ها از پارچه ها و روش کوک زنی بی کیفیت استفاده می کنند. به عبارت دیگر، وقتی هزینه کمی را برای خرید یک لباس پرداخت کرده باشید، بعد از به پایان رسیدن فصل پوشیدن آن و یا از مد افتادن به راحتی آن را دور خواهید انداخت.

چرا لباس های دست دوم بهتر هستند؟ - محیط زیست, صنعت لباس, پوشاک دست دوم

در نتیجه محل های دفن زباله در سراسر جهان با لباس هایی که به ندرت پوشیده شده اند، پر گردیده اند. این مسئله منجر به مشکلات زیست محیطی در حوزه خاک و حیات وحش می شود، و سرزمین های وسیعی از زباله را به وجود می آورد. در همین راستا اتحادیه اروپا تصمیم گرفته تا برای جلوگیری از ورود 90 هزار تن لباس به محل های دفن زباله کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا سال 2019 یک برنامه عملی را اجرایی نماید. فقط در صورتیکه بخشی از کمد لباستان را با پوشاک دست دوم پر نمایید، تقریبا به آغاز این فرآیند کمک خواهید کرد.

نخ شنیل

4- اضافه نمودن تکه های منحصر به فرد به مجموعه های مد

آیا تاکنون به یک رستوران وارد شده اید و فقط چند لحظه به خاطر شبیه بودن همه افراد حاضر در آنجا خشکتان زده باشد؟ کسانیکه در آن رستوران بوده اند شاید در ذهن شما همانند مانکن های پلاستیکی به نظر رسیده اند که زنده شده اند و از ویترین مغازه های فست فشن خارج گردیده اند. ممکن است این حالت برای شما پیش آمده باشد که از لباسی خوشتان آمده و آن را خریداری کرده اید، اما بعدا دقیقا همان لباس را بر تن 5 نفر دیگر نیز دیده اید و احساس کرده اید که آنها لباس شما را دزدیده اند.

چرا لباس های دست دوم بهتر هستند؟ - محیط زیست, صنعت لباس, پوشاک دست دوم

فروشگاه های لباس دست دوم، راه حلی ساده برای این نا به هنجاری به حساب می آیند. شما در آنجا می توانید لباس های زیبایی پیدا کنید که با گرایشات کنونی متناسب هستند و جمعیت کمتری هم از آنها استقبال می کنند.

5- توجه به مسئله برده داری و کودکان کار

وقتی مد به موضوع مورد بحث تبدیل می شود، می توان به صورت مکرر در مورد کار ناایمن و ناعادلانه، صحبت هایی شنید. فقط کافی است تا نگاهی به برچسب پیراهن بیندازید تا ببینید محصول کجاست. اغلب آنها و نه همه، در کشورهای آفریقایی و آسیایی تولید شده اند که در آنجا کارگران با نرخ های ارزان کار می کنند و مسئله حقوق بشر هم اولویت نیست. با انتخاب پوشیدن یک لباس دست دوم، تا حدی از قدرت این تجارت ناعادلانه بکاهید.

چرا لباس های دست دوم بهتر هستند؟ - محیط زیست, صنعت لباس, پوشاک دست دوم

6- حمایت از اقتصاد محلی و خلاقیت

اگر شما خرید در مغازه های دست دوم را انتخاب نمایید، موجب رشد کسب و کارهای کوچک محلی خواهید شد. به جای تأمین سرمایه چند میلیون دلاری شرکت های بزرگ، می توانید پول خود را به کسی مثل خودتان که رویای راه اندازی کسب و کار داشته و آن را محقق نموده است، بدهید. صاحبان و کارکنان فروشگاه های لباس دست دوم، غالبا کارشناسان عرصه مد هستند که از دانش خوبی در مورد برندها و لباس به خوبی ساخته شده برخوردارند. علاوه بر این، بیشتر این فروشگاه ها، مکانی دنج و زیبا هستند و تجربه یک خرید فوق العاده را برای فرد فراهم می کنند.

چرا لباس های دست دوم بهتر هستند؟ - محیط زیست, صنعت لباس, پوشاک دست دوم

همه ما به واسطه وجود آخرین مجموعه های برندهای بزرگ وسوسه می شویم، بنابراین کسی از شما انتظار ندارد تا همیشه لباس دست دوم خریداری نمایید. با این حال هنوز هم امیدواریم که گزینه های لباس دست دوم در مجموعه های بی نظیر و باکیفیت بالایی شما که قرار است استایل تان را بیان کند، جایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *