صفحه اصلی دانشـــنامه مقایسه بین لباس های دست دوم باکیفیت بالا با مجموعه های اورجینال
1399/07/15

مقایسه بین لباس های دست دوم باکیفیت بالا با مجموعه های اورجینال

Second Hand Clothes Cream Vs Original Collection

اغلب مشتریان و بازدیدکنندگان سایت های حوزه مد این سئوال را مطرح می کنند که چه نوع لباسی برای فروش مجدد مناسب تر است، و لباس های دست دوم باکیفیت بالا (موسوم به cream) و مجموعه های دسته بندی نشده اورجینال (original unsorted collection) چه تفاوتی با هم دارند؟ ابتدا باید به این مسئله اشاره گردد که همه لباس های دست دوم به دو نوع، یعنی لباس های دسته بندی شده براساس کیفیت و یا نوع ترکیب دسته بندی شده/ درجه بندی شده (Sorted/Graded mix)؛ یا لباس ها در شکل اورجینال خودشان که از طریق جوامع محلی و مجموعه های دسته بندی نشده اورجینال جمع آوری می گردند، تقسیم می شوند.
توجه داشته باشید که همه ارقام و آمارهای ذکر شده زیر تنها برای بازار اروپا کاربرد دارند. اگر شما به عنوان مثال در آفریقا یا آسیا تجارت می کنید، شاید این ارقام به کار شما زیاد نیاید. مجددا عنوان می کنیم که اگر شما در آفریقا مشغول تجارت هستید، نباید لباس های دسته بندی نشده اورجینال خریداری کنید. شما به خرید لباس های دسته بندی شده مخصوص فصل تابستان نیاز خواهید داشت.

لباس های دست دوم باکیفیت بالا (Cream) و اورجینال به چه صورت جمع آوری می شوند؟

مجموعه های دسته بندی نشده اورجینال. این دسته از لباس ها توسط سازمان های خیریه یا شرکت های بازیافت با هدف فروش در خارج از بریتانیا جمع آوری می گردند. دو دسته عمده از لباس های دسته بندی نشده اورجینال وجود دارد:

  1. مجموعه در به در (Door to Door collection). لباس و کفش به صورت محلی در خانه های مردم جمع آوری می شود.
  2. بانک منسوجات (مجموعه های نگهداری منسوجات). لباس در مراکز خرید یا بازیافت به بانک های منسوجات اهدا می گردد.

هم در مجموعه در به در و هم در بانک های منسوجات، می توان لباس های اورجینال استفاده نشده را پیدا کرد. این لباس ها بعضا از کیفیت بالایی برخوردار هستند. همچنین این مجموعه ها پر از ضایعات منسوجات غیرقابل فروش نیز هستند. در کل درصد ضایعات برای مجموعه در به در و بانک های منسوجات به ترتیب 30 الی 40% و 40 الی 50% است.
لباس دست دوم تفکیک شده. مصرف کنندگان به عنوان یک قانون میدانند که لباس ها را باید بر چه اساسی خریداری کنند. لباس ها با توجه به فصل، جنسیت و کیفیت انتخاب می گردند.

  1. فصل (تابستانی، زمستانی یا ترکیبی از هر دو)
  2. جنسیت (مردانه، زنانه، بچگانه)
  3. کیفیت (درجه A یا Cream، درجه B/C/D). بهترین کیفیت به Cream تعلق دارد و درجه C/D از کمترین کیفیت برخوردار است.

چگونه کیفیت مناسب را می توان انتخاب کرد؟

مقایسه بین لباس های دست دوم باکیفیت بالا با مجموعه های اورجینال - فروش پوشاک, پوشاک دست دوم, بازار پوشاک

تفاوت بین دسته بندی شده، مثلا کیفیت Cream یا درجه A با لباس دسته بندی نشده اورجینال در قیمت و کیفیتی است که شما برای پول خودتان به دست می آورید. اشتباه متوجه نشوید، ما نمی گوییم که لباس دسته بندی نشده اورجینال از لباس درجه A بهتر است، چون از قیمت کمتری برخوردار است. همچنین عنوان نمی کنیم که لباس درجه A از لباس دسته بندی نشده اورجینال، بهتر است، چون دارای کیفیت بیشتری است. هر کدام از دسته بندی ها، مزیت های خاص خود را دارند.
شما برای شروع باید محصول مورد نظر خودتان جهت فروش را تعیین نمایید. کدام نوع از لباس ها بیشتر به درد مشتریان می خورند و چه قیمتی دارند؟ اگر به محدوده گسترده ای از کالاها مثل وسایل خانگی، کتاب، کلاه، لباس زیر و کفش در حجم کم نیازمند هستید، باید به سراغ مجموعه های اورجینال بروید. این مسئله را ذهن داشته باشید که دسته هایی از لباس وجود دارند که همیشه مورد تقاضا هستند؛ آنها گردش مالی مناسبی برای شما فراهم خواهند کرد و در تمام روزهای سال و حتی ساعت ها به فروش خواهند رفت. لباس ها و کفش های بچگانه باکیفیت بالا، لباس های زنانه مد روز و پوشاک مردانه حاوی کیفیت خوب از جمله این لباس ها به حساب می آیند.
اکنون تصور کنید که شما هزار کیلوگرم لباس دسته بندی نشده اورجینال خریداری کرده اید. شما این مقدار محصول را در قفسه های فروشگاه قرار می دهید و آنها در معرض نمایش می گذارید. در دو روز اول، 20 درصد از موجودی را به فروش می رسانید، و با خود فکر می کنید که چه روزهای خوبی داشته اید و 800 کیلوگرم باقی مانده را در 8 روز خواهید فروخت. این تفکر کاملا اشتباه است. در ادامه نشان خواهیم داد که در واقعیت چه اتفاقی رخ می دهد.
به این مسئله توجه داشته باشید که 30 الی 40 درصد از لباس های دسته بندی نشده اورجینال، کالاهای غیرقابل فروش هستند و ضایعات منسوجات به حساب می آیند. از 60 الی 70 درصد باقی مانده، حدود 15 الی 20 درصد واقعا کالاهای خوبی هستند. به یاد داشته باشید که ترکیب لباس اورجینال شامل حدود 25% لباس بچگانه، 30% لباس مردانه و 45 الی 50% لباس زنانه است.
در حقیقت شما در دو روز اول فقط کالاهای خوب (کیفیت Cream یا درجه A) خود را به فروش رسانده اید که حجم آن حدود 20% بود. در روزها یا هفته های پیشرو، مردم هنوز به خرید لباس های مردانه و بچگانه ادامه خواهند داد که بدون توجه به نوع کیفیت، هنوز هم مورد توجه خواهند بود. با این حال، 40% از لباس ها قبلا به ضایعات نساجی تبدیل گشته اند که قبلا در مورد آنها صحبت کردیم. اکنون شما کالاهای مردانه، زنانه و وسایل خانگی نامحبوب دارید که نمی توانید به فروش برسانید. در مجموع در حدود 20% از کالاها به هیچ وجه قابل فروش نخواهند بود. شما قطعا نمی خواهید تا اینگونه کالاها را به دفعات زیاد در فروشگاه هاتان در معرض فروش قرار دهید. شما به کالاهای جدید نیاز خواهید داشت، در غیر این صورت مشتریان ناراضی خواهند بود و آمدن به فروشگاه تان دست خواهند کشید.
در ادامه چه اتفاقی برای شما می افتد؟ اگر شما در ازای فروش 20% از لباس های کیفیت Cream یا درجه A بتوانید سرمایه خود را به دست آورید، بقیه فروش کالاها جزء سودتان خواهد بود (یعنی فروش 20 الی 30% از کالاهای خوب).

چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

مقایسه بین لباس های دست دوم باکیفیت بالا با مجموعه های اورجینال - فروش پوشاک, پوشاک دست دوم, بازار پوشاک

در ادامه فروش لباس های دست دوم باید چه کاری انجام دهید؟

شما باید دوباره خرید جدیدی انجام دهید. خرید هزار کیلوگرم کالای جدید و ادامه دادن این روند باید به صورت مستمر دنبال گردد. بعد از 5 مرتبه خرید کردن، شما حدود 1000 الی 1200 کیلوگرم کالای غیرقابل فروش در انبارتان خواهید داشت.
آیا فضای کافی برای ذخیره این مقدار جنس را دارید؟ آیا مشتری مناسب برای اینگونه کالاهای غیرقابل فروش به سراغتان می آید تا آنها را به صورت عمده به فروش برسانید؟ در کل باید این ریسک را پذیرفت که نمی توان همه این موجودی را با قیمت خوب فروخت.

نتیجه گیری

اگر فروشگاه های زنجیره ای زیادی (بالای 20 فروشگاه دارید و تمام اقشار جامعه مثل بازنشستگان، کودکان، نوجوانان، مردان و زنان به فروشگاه هایتان مراجعه می کنند، به کالاهای مختلف زیادی مثل منسوجات خانگی، کفش و لباس زیر نیازمند خواهید بود، پس از لباس های دسته بندی نشده اورجینال استفاده نمایید و قفسه های خودتان را با لباس پر کنید. هر نوع کیفیت لباس مورد نیاز یا محبوب را می توان به صورت جداگانه خریداری کرد، و هر نوع کالای غیرقابل فروش را می توان در کانتینرهای کشتی بارگذاری نمود و به عنوان کالاهای درجه C یا D در خارج از کشور به فروش رساند.
به دلایل مختلف و واضح توصیه می گردد که شبکه های خرده فروشی کوچکتر، فقط لباس های دسته بندی شده کیفیت بالا، یعنی کیفیت Cream و درجه A را استفاده نمایند. این کار بهترین ترکیب از کیفیت و قیمت را ارائه می دهد. شما می توانید لباس های فصلی مورد نیاز و کیفیت مورد تقاضا خودتان را به دست آورید. لباس های کیفیت Cream و درجه A نسبت به لباس های اورجینال از قیمت نسبتا بیشتری برخوردار هستند، با این حال شما 100 درصد مطمئن می شوید که دقیقا آن چیزی که مورد نیاز مشتریان تان است را خریداری می کنید. لباس های ترکیبی کیفیت Cream و درجه A از لباس های اورجینال با کیفیت بالا به دست می آیند، تنها تفاوت عمده آنها به انتخاب و بررسی کیفیت تک تک کالاها مربوط می گردد. هیچگونه زباله، ضایعات نساجی، کالاهای پاره شده، لکه دار و آسیب دیده در بین آنها وجود نخواهد داشت. منسوجات خانگی، جوراب و لباس زیر نیز شامل آنها نیست.

نخ شنیل

هزینه حمل و نقل

موضوع دیگری که در زمان انتخاب لباس های دست دوم حاوی کیفیت Cream و اورجینال باید در نظر گرفته شود، هزینه حمل و نقل است. اگر شما 100 کیلوگرم کالا خریداری کنید، این هزینه زیاد نخواهد شد. با این حال اگر به 20 هزار کیلوگرم کالا نیاز داشته باشید، هزینه های حمل و نقل می تواند نقش تعیین کننده ای ایفا نماید. فقط برای چند لحظه در مورد آن فکر کنید. مثلا هزینه تحویل 20 هزار کیلوگرم لباس از بریتانیا به یک کشور دیگر، 2 هزار پوند است. اگر شما لباس اورجینال خریداری کنید و 50 درصد آن حاوی ضایعات منسوجات باشد، پس حدود هزار پوند فقط برای تحویل لباس های غیرقابل فروش و ضایعات منسوجات به مغازه تان پرداخت کرده اید. اگر مجبور به پرداخت این هزینه ها باشید، نباید هزینه ترخیص گمرک را هم از یاد ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *