صفحه اصلی دانشـــنامه اندازه نخ یا ماده اصلی منسوجات
1399/01/18

اندازه نخ یا ماده اصلی منسوجات

Textile Yarn Size

مشخص کردن اندازه نخ های منسوجات

ما برای اینکه بسیار دقیق و با احتیاط باشیم، باید نمونه های نخ را به آزمایشگاه جهت انجام یک تحلیل ارسال نماییم، اما این کار نیازمند زمان و هزینه است. ما می خواهیم در مورد اندازه نخ به سرعت به اطلاعات دست پیدا کنیم، بنابراین می توانیم روش زیر را مورد استفاده قرار دهیم و در کمتر از 5 دقیقه در مورد اندازه نخ به مشخصات مورد نیاز خود برسیم.

اندازه نخ یا ماده اصلی منسوجات - مواد اولیه نساجی, منسوجات, صنعت نساجی, تولید نخ, انواع نخ

  • ابتدا بعضی از مالکیت های متعلق به اندازه نخ تأیید شده مانند 7s، 10s، 16s، 20s، 40s و 45s که اندازه نخ های بسیار محبوب پنبه 100% یا T/C (پنبه + پلی استر) هستند را حفظ نمایید.
  • اکنون 1- pcs نخ را از پارچه ای که شما می خواهید در مورد اندازه آن اطلاع یابید را بیرون بکشید.
  • شما باید نخ را در 4 مرحله زیر به پیچش دچار نمایید و ضخامت ها را به صورت چشمی مقایسه کنید، همچنین شما می توانید مقدار اندازه دلخواه نخ را تعیین نمایید.
  1. میزان 10 pcs از رشته های تار و 10 pcs از رشته های پود را انتخاب و بیرون بکشید.
  2.  مقدار 10 pcs از نخی که قبلا در مورد اندازه آن اطلاع دارید را آماده کنید.
  3.  نخ را به هم متصل نمایید.
  4. اکنون نخ را تاب دهید و مشاهده نمایید که آیا اندازه نخ مجهول، بزرگتر یا کوچکتر از تراکم نخ 10 است یا خیر.

اگر شما مشاهده کردید که نخ ناشی از پارچه نسبت به اندازه نخ مجهول، کوچکتر است، باید از یک اندازه نخ تأییدشده کوچکتر جهت مقایسه استفاده کنید. وقتی ضخامت ها مشابه باشند، شما می توانید اندازه مورد نیاز خود را تعیین نمایید. نظریه ای که با مشاهده یک قطعه از نخ بتوان اندازه آن را فهمید، بسیار مشکل است، اما این کار را می توان با مشاهده 20 قطعه همزمان در مقایسه با 20 قطعه دیگری که شما می خواهید اندازه آنها را بدانید، ممکن است.

نمایش اندازه های نخ منسوجات محبوب

جدول زیر با توجه به اندازه های نخ، نخ های مخصوص ریسندگی که همیشه در تولید پنبه 100%، TC و CVC مورد استفاده قرار می گیرند را نمایش می دهد.

محبوب ترین اندازه ها (معمولا در بازار موجود هستند) اندازه هایی با محبوبیت کم (گاهی اوقات در بازار موجود هستند)
پنبه TC/CVC پنبه TC/CVC
6s
7s
8s 8s
10s 10s
12s
13s
14s 14s
16s 16s
17s
20s 20s
21s 21s
24s 24s
30s 30s
32s 32s
33s
40s
42s
45s
60s 60s
جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

اگر شما می خواهید یک پارچه جدید را توسعه دهید، نباید اندازه های نخی که محبوب نیستند (اگر اندازه های نخ بسیار گران به دست آیند، کاربردی و محبوب تلقی نمی شوند) را در نظر بگیرید. اگر شما به یک اندازه مخصوص از نخ نیاز دارید، باید به ایجاد آن از طریق ریسندگی تلاش نمایید که ممکن است به 100000 پوند یا بیشتر به عنوان یک حالت حداقل جهت راه اندازی تولید نیاز داشته باشید.

تکنیک هایی جهت شناسایی مواد موجود در نخ منسوجات

تعیین ماده ای که در نخ وجود دارد و شما به دنبال فهمیدن در مورد آن هستید، گاهی اوقات مشکل است. در این مورد به دانش عالی و تجربه خوب جهت ایجاد یک قضاوت مناسب نیاز خواهید داشت. اگر شما می خواهید بسیار دقیق باشید، باید ماده را به آزمایشگاه برای یک تحلیلگر علمی ارسال نمایید. همچنین بعضی از تکنیک ها وجود دارند که در رسیدن به جواب سریع می توانند کمک کننده باشند. شما از این روش ها جهت تحلیل نخ بدون کمک از هرگونه تجهیزاتی می توانید استفاده نمایید.

نوع نخ شرح
پنبه وقتی شما نخ را باز می کنید و استپیل ها را از آن بیرون می کشید، همه استیپل ها را کوچکتر از 2 اینچ مشاهده خواهید کرد. وقتی شما نخ را می سوزانید، مانند کاغذ سوخته به رنگ سفید مایل به خاکستری سوزانده خواهد شد.
ابریشم وقتی شما نخ را باز و از هم می شکافید و الیاف را از آن بیرون می کشید، الیاف را بسیار بزرگتر از 2 اینچ مشاهده خواهید کرد. آنها بسیار ریز و نرم هستند. وقتی آن را می سوزانید، به خاکستر تیره رنگی تبدیل می شود (مانند یک حباب). شما می توانید آن را با دست به غبار خرد کنید.
رامی وقتی شما نخ را باز و از هم می شکافید و الیاف را از آن بیرون می کشید، الیاف را بسیار بزرگتر از 2 اینچ مشاهده خواهید کرد. آنها ضخیم و سفت هستند، اما زیاد قابل انعطاف نیستند. وقتی شما الیاف را می سوزانید، مانند پنبه به رنگ سفید مایل به خاکستری سوزانده خواهند شد.
پشم وقتی شما نخ را باز و از هم می شکافید و الیاف را از آن بیرون می کشید، الیاف را بسیار بزرگتر از 2 اینچ مشاهده خواهید کرد. آنها زیاد صاف، نرم و قابل انعطاف نیستند. در این حالت شما به پشم یا ماده مصنوعی بودن شک خواهید کرد. وقتی شما آن را می سوزانید، همانند موی سر انسان یک بوی بسیار قوی را حس خواهید کرد. در هنگام فرآیند سوزاندن، ذوب نمی شود.
ماده مصنوعی اگر به یک تحلیلگر ماهر و خبره در آزمایشگاه مراجعه نکنید، نمی توانید در مورد نوع الیاف مصنوعی به غیر از جداسازی رایون از دیگر مواد مصنوعی اظهار نظر کنید.
پلی استر، نایلون و آکریلیک از طریق صنعت نفت و پتروشیمی تولید می شوند، بنابراین ما وقتی نخ را باز و از هم می شکافیم و الیاف را از آن بیرون می کشیم، الیاف را با طول بسیار بزرگی مشاهده خواهیم کرد که حتی ضخیم نیز هستند. وقتی نخ سوزانده می شود، ابتدا ذوب می گردد. وقتی به مرحله سوختن می رسد، دود آن سیاه رنگ است.
ریون ریون از خمیر کاغذی که از چوب له شده به وجود می آید، ساخته می شود، بنابراین سوختن آن مانند پنبه و کاغذ است. پلی استر، نایلون، اسید آکریلیک و موارد دیگر جزء محصولات جانبی صنعت نفت هستند و آنها همانند پلاستیک یا نفت سوزانده می شوند. اگر این محصول جانبی، رایون باشد، وقتی شما نخ را باز و از هم می شکافید و الیاف را از آن بیرون می کشید، الیاف را با طول بسیار بزرگی مشاهده خواهید کرد که بسیار نرم و حتی ضخیم هستند. وقتی شما آن را می سوزانید، همانند کاغذ یا پنبه به رنگ سفید مایل خاکستری دیده می شوند و شما هیچگونه ذوبی را مشاهده نمی کنید.
اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

جدول فوق راهنمایی است که به شما به صورت تقریبی جهت پیدا کردن ماده موجود در نخ کمک می کند. استفاده از این روش ها به تجربه بالایی نیاز دارد و انجام آن نیازمند مهارت است. اگر شما اغلب این روش ها را تمرین کنید، می توانید بدون تحمل سختی فراوان به مهارت در این زمینه ها برسید. اگر شما به اطلاع از درصد نخ ترکیب شده نیاز دارید، باید از یک آزمایشگاه جهت انجام تحلیل استفاده کنید. اگر فقط می خواهید در مورد ماده نخ اطلاعات کسب کنید، روش های فوق می تواند برای شما سودمند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *