صفحه اصلی دانشـــنامه آزمون غوطه وری در تولید پوشاک
1398/12/26

آزمون غوطه وری در تولید پوشاک

Lab Dips in Garment Manufacturing

نمونه هایی جهت تطبیق رنگ ها قبل از شروع تولید

آزمون غوطه وری (lab dip)، نمونه ای از آزمون پارچه رنگرزی شده جهت بررسی استاندارد رنگ است. سیستم های نمونه گیری مختلفی در آزمایشگاه ها مانند نمونه گیری لامپ روشن، نمونه گیری نور خورشید، نمونه گیری ماوراء بنفش، نمونه گیری نور سدیم و موارد دیگر وجود دارد.

آزمون غوطه وری چیست؟

آزمون غوطه وری، نمونه ای از آزمون پارچه رنگرزی شده جهت بررسی استاندارد رنگ است. تا زمانی که استاندارد به دست آید و مورد تأیید قرار گیرد، چندین آزمون غوطه وری ممکن است برای بررسی بازخورد مورد پذیرش قرار گیرد. آزمون های غوطه وری در یک نورنما یا جعبه نور مورد بررسی مجدد قرار می گیرند. یک نورنما، دستگاهی است که فضای داخلی آن با یک خاکستری بی رنگ خنثی چاپ شده است (برای اینکه رنگ غوطه وری از بین نرود) و چندین گزینه نوری دارد که شما می توانید تحت آنها غوطه وری مورد نظر خود را مشاهده نمایید.
معمولا یک شرکت، یک منبع نور را انتخاب خواهد کرد (به عنوان مثال، نور روز)، چون این حالت هم برای کارخانه و هم برای دفاتر مرکزی استاندارد محسوب می شود که می توان آزمون های غوطه وری را تحت منبع مشابه مشاهده کرد. شخص مسئول برای بررسی و بازبینی آزمون غوطه وری، نظراتی مانند بسیار سیاه، بسیار قرمز و بسیار سبز را تا زمانیکه استاندارد حاصل شود، عنوان خواهد کرد.
اکنون دستگاه استفاده شده جهت خواندن آزمون غوطه وری، طیف سنجی نامیده می شود که بازخورد مشابهی را ارائه خواهد داد. چون هر کسی نمی تواند رنگ ها را تشخیص دهد، پس دستگاه می تواند خطای انسانی را رفع کند.

سیستم های نمونه گیری مختلفی در آزمایشگاه ها وجود دارند که عبارتند از:

  • نمونه گیری لامپ روشن.
  • نمونه گیری نور خورشید.
  • نمونه گیری ماوراء بنفش.
  • نمونه گیری نور سدیم (سالن نمایش).

هر یک از روش های نمونه گیری فوق، نتایج مختلفی را ارائه خواهند داد. به عنوان مثال، اگر غوطه وری آزمایشگاه با مبناء لامپ روشن مطابقت داشته باشد، با نور خورشید متفاوت خواهند بود. بنابراین آزمون های غوطه وری براساس سیستم نمونه گیری خریدار ایجاد می شود.
خریداران مختلف، نمونه گیری متفاوتی را دنبال می کنند. بنابراین قبل از طی کردن آزمون، بازارپرداز باید از سیستم نمونه گیری خریدار آگاهی داشته باشد. بر این اساس، او باید ایجاد مراحل تست غوطه وری را ترتیب دهد.

جنس اسکناس های دلاری آمریکا از چیست و از چه موادی ساخته می شوند

مسئول سر و کار داشتن با آزمون غوطه وری چه کسی است؟

به دست آوردن آزمون های غوطه وری از طریق کارخانه و گرفتن تأییدیه از خریدار بر عهده بازارپرداز است.
همچنین او باید از ایجاد آزمایشات غوطه وری در تولید واقعی پارچه ها اطمینان حاصل کند. ایجاد این آزمایشات در بیش از 3 مرحله از فام های رنگ بسته مناسب تر است. (گاهی اوقات، آزمون های غوطه وری در کارخانه در 2 فام رنگ ایجاد خواهد شد و آنها را به 4 جزء تبدیل خواهند کرد. اگر ما مقداری را برای خریدار ارسال کنیم و اگر خریدار مشکلی در نمونه پیدا نماید، احتمالا فکر خواهد کرد که تقلبی از سوی بازارپرداز صورت گرفته است. در این صورت قابلیت اطمینان ما زیر سئوال خواهد رفت).
قبل از ارسال آزمون های غوطه وری برای خریدار، بازارپرداز باید نزدیک بودن آنها به فام های رنگ مورد نیاز را تأیید نماید. بازارپرداز فقط زمانی باید آزمون های غوطه وری را برای خریدار ارسال نماید که تأیید بودن آنها نزد وی ثابت شده باشد. اگر بازارپرداز در مورد آنها شک داشته باشد و اگر آنها مورد تأیید قرار نگرفته باشند، وی مجبور به ایجاد دوباره آنها خواهد شد. در این صورت، حداقل 1 هفته زمان از بین خواهد رفت و هزینه غیرضروری پیک نیز بر مجموعه تحمیل خواهد شد. جهت مدیریت این زمان از بین رفته، ما مجبور خواهیم بود تا تولید را برانگیخته کنیم که ممکن است به مشکل کیفی منجر شود. بنابراین اگر بازارپرداز نتواند مشتری را با آزمون های غوطه وری راضی کند، باید بلافاصله ترتیب آزمون های غوطه وری تجدیدنظرشده را از سوی کارخانه دهد.
وقتی آزمون های غوطه وری برای خریدار ارسال می شود، او باید مقداری مراقبت اضافی نسبت به آنها اعمال نماید. تکه های پارچه مختص برای تست غوطه وری باید اتوکشیده باشند و باید به اشکال منظم برش بخورند. آنها باید به کارد فام رنگ در یک ارائه جذاب و شکیل متصل شوند. وقتی خریدار، فام های رنگ را مورد تأیید قرار می دهد، یک روحیه دلپذیر به وی ارائه داده خواهد شد. (ما در اینجا باید اثر فیزیولوژیکی را در این رابطه درک نماییم. اگر ما غوطه وری های آزمایشگاهی را در صبح مشاهده کنیم، ممکن است فکر کنیم که آنها مناسب نیستند. اگر ما آنها را در همان ظهر یا روز بعد نگاه کنیم، شاید فکر نماییم که آنها مثل هم هستند. ارائه ما در رابطه با این آزمایشات، به تأیید نمودن سریع آنها کمک خواهد کرد. این کار، تقلب محسوب نمی شود، بلکه یک ترفند است).
وقتی مراحل آزمون غوطه وری ایجاد می شود، غوطه وری در واحد پردازش کارخانه، نکات و یادداشت هایی را دریافت خواهد کرد. آنها اعداد مرجع مختلفی را برای ازمایش های متفاوت ارائه خواهند نمود. بر این اساس، هر آزمون  یک عدد مرجع مختلف را خواهد داشت. وقتی آزمون ها برای خریدار ارسال می شوند، بازارپرداز باید یکی از مجموعه شمارنده های آزمون های غوطه وری حاوی اعداد مرجع را حفظ نماید. او باید اطمینان حاصل کند که اعداد مرجع ذکرشده برای مجموعه خریدار با مجموعه شمارنده وی یکسان هستند. توصیه می شود که اعداد مرجع یکسان توسط هر واحد پردازش کارخانه، بازارپرداز و خریدار دنبال شود. این کار به اجتناب از گیج شدن در هنگام پردازش کمک می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *