صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز تولید منسوجات الکترونیکی ضد آب در عرض چند دقیقه با کمک چاپ لیزری
1400/03/07

تولید منسوجات الکترونیکی ضد آب در عرض چند دقیقه با کمک چاپ لیزری

نسل بعدی پارچه های ضد آب (waterproof) هوشمند را می توان با لیزر چاپ کرده و در عرض چند دقیقه ساخت. محققان دانشگاه RMIT، روشی مقرون به صرفه و قابل توسعه را برای ساخت سریع منسوجاتی که در ابزارهای ذخیره سازی انرژی تعبیه می شوند، توسعه داده اند. در این روش تنها در عرض 3 دقیقه می توان یک پارچه وصله ای هوشمند 10 در 10 سانتیمتری که ضد آب و قابل کشش بوده، و به راحتی با فناوری های جمع آوری انرژی ادغام می شود، تولید نمود.
دانشمندان اعلام کرده اند که این فناوری قادر است ابر خازن های گرافینی (دستگاه های پر قدرت و با دوام ذخیره کننده انرژی که به راحتی با انرژی خورشیدی یا سایر منابع انرژی ادغام می شوند) را به صورت لیزری چاپ کند.
محققان برای بررسی و اثبات ایده خود، یک ابر خازن را به سلول خورشیدی متصل کردند و در نهایت یک پارچه هوشمند، خودکفا، کارآمد و قابل شستشو ارائه دادند که توانست بر تمام نقایص عمده فناوری های موجود در زمینه ذخیره انرژی در منسوجات الکتریکی غلبه کند.

پر قدرت و قابل اعتماد

محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

دکتر لیتی تئکاکارا (Litty Thekkakara)، محقق دانشکده RMIT در این زمینه می گوید: «این منسوجات با قابلیت سنجش داخلی، توانایی برقراری ارتباط به صورت بی سیم یا نظارت بر سلامت داخلی بدن؛ آنچنان کارآمد ظاهر شده اند که حقیقتاً می توان آنها را راهکارهای فن آورانه قابل اعتماد و پر قدرت در زمینه انرژی نامید».

احتمالات

در این تحقیق عملکرد منسوجات هوشمند مبتنی بر این ایده در قالب طیف وسیعی از آزمون های مکانیکی، حرارتی و قابلیت شستشو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت ثابت شد که این منسوجات در تمامی این آزمون ها موفق بوده و حالتی پایدار داشته اند.
مین گو (Min Gu)، محقق دانشگاه RMIT و استاد برجسته دانشگاه شانگهای در زمینه علم و فناوری عنوان نموده که این تکنولوژی می تواند امکان ذخیره انرژی های تجدیدپذیر به صورت آنی را برای منسوجات الکتریکی فراهم کند. «در ضمن با استفاده از دستگاه های چاپ لیزری بر پایه ساخت چند کانونی و روش های یادگیری ماشین، امکان ساخت سریعتر و رول به رول پارچه ها فراهم می شود». 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *