صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز دانشکده های برتر طراحی مد در جهان
1399/04/09

دانشکده های برتر طراحی مد در جهان

Best Fashion Design Schools

طراحی مد به یک گزینه شغلی محبوب تبدیل شده است. با این حال برای طراحان مد مشتاق، پیدا کردن کمک و راهنمایی مناسب، به خصوص در هنگام تصمیم گیری های خیلی مهم، مثل انتخاب دانشکده طراحی مد می تواند چالش برانگیز باشد. مانند هر زمینه دیگری از آموزش، یک دانشجوی طراحی مد مشتاق قبل از رفتن به کالج سر دوراهی قرار می گیرد. انتخاب دانشکده یا کالج طراحی مد مناسب می تواند کمی دشوار باشد. پارامترهای زیادی مانند مکان، شهریه، زیرساخت و فرصت های شغلی در این انتخاب نقش دارند. علاوه بر اینها، عواملی مانند فارغ التحصیلان، روش تدریس و مشاوره نیز مهم هستند.

دانشکده های برتر طراحی مد در جهان - مد, فشن, طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد

با در نظر گرفتن همه عوامل فوق، ما فهرست بدقت بررسی شده ای از بهترین دانشکده های طراحی مد در جهان را در این مطلب گردآوری نموده ایم. این فهرست را به عنوان نقطه شروع تحقیقتان برای یافتن دانشکده طراحی مد مناسب که متناسب با نیاز، مکان، بودجه و سایر معیارهای شما باشد، در نظر بگیرید. قبل از گرفتن هرگونه تصمیم نهایی، از انجام تحقیقات مفصل درباره مواردی که در فهرست کوتاه تان قرار می دهید، اطمینان حاصل کنید.

دانشکده های برتر مد در ایالات متحده

به طور کلی ایالات متحده و در رأس آن شهر نیویورک به عنوان مراکز عظیم بین المللی مد شناخته می شوند. در کنار نیویورک، شهرهایی مانند لس آنجلس، میامی، لاس وگاس و شیکاگو نیز مراکز پرتکاپوی مطالعات مد هستند. نیویورک دارای برخی از بهترین دانشکده های طراحی مد در جهان است. دو از 5 دانشکده برتر طراحی مد در جهان در شهر نیویورک قرار دارند. در این بخش به بهترین دانشکده های مد در ایالات متحده اشاره می شود:

مؤسسه فناوری مد (Fashion Institute of Technology) نیویورک

مؤسسه فناوری مد (FIT) که در نیویورک واقع شده است، پنج دانشکده مختلف مد دارد. این دانشگاه، 37 رشته و 12 برنامه صدور گواهینامه متنوع ارائه می دهد. دانشکده هنر و طراحی، دانشکده علوم انسانی، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشکده مطالعات مستمر و حرفه ای، و دانشکده تجارت و فناوری جی و پتی بیکر (Jay and Patty Baker School of Business and Technology) جزء این پنج دانشکده هستند. دانشکده هنر و طراحی، انواع گسترده ای از دوره ها را ارائه می دهد که برای دانشجویان مشتاق ایده آل هستند. مدارک تحصیلی فوق دیپلم علوم کاربردی (AAS)، لیسانس هنرهای زیبا (BFA)، کارشناسی فنی (BS)، کارشناسی ارشد هنر (MA) و کارشناسی ارشد مطالعات حرفه ای (MPS) توسط این مؤسسه ارائه داده می شود. همچنین دانشجویان هنرهای کاربردی، گزینه ای برای دنبال کردن طراحی مد در فلورانس ایتالیا دارند. مدارک تحصیلات تکمیلی ارائه شده توسط FIT شامل فوق لیسانس (MA) در زمینه طراحی مد و پارچه است. تزیین با پارچه، جواهر شناسی، مد سطح بالا و خیاطی خانم ها برخی از رشته های دیگر هستند. پوشاک چرمی، کلاهدوزی، و کفش ورزشی عملکردی نیز برخی از گزینه ها برای تحصیل به شمار می آیند. این دانشگاه یکی از دانشکده های برتر طراحی مد در ایالات متحده است.

مکان: نیویورک، ایالات متحده

سال تأسیس: 1944

نیو اسکول (New School) یا دانشکده طراحی پارسونز (Parsons School of Design) نیویورک

امپرسیونیست آمریکایی به نام ویلیام چیس (William Chase) در اواخر دهه 1800 میلادی، نیو اسکول را تأسیس کرد. این مدرسه یکی از دانشکده های مد در نیویورک است که در آن تعداد کل دانشجویان ثبت نام شده، 10 هزار نفر است که در 137 رشته مختلف تحصیل می کنند. این دانشکده به دانشجویان مدارک تحصیلی فوق دیپلم علوم کاربردی و لیسانس هنرهای زیبا در زمینه طراحی مد، فوق دیپلم علوم کاربردی در زمینه بازاریابی مد، لیسانس هنرهای زیبا در زمینه مطالعات یکپارچه و کارشناسی ارشد در زمینه مطالعات مد ارائه می دهد. تمام این دوره ها به دانشجویان اجازه می دهند تا در دانشکده مد پارسونز واقع در پاریس نیز تحصیل کنند. همچنین آنها می توانند در نمایشگاه های مد سالانه اروپا نیز شرکت نمایند. از مشهورترین فارغ التحصیلان این دانشکده می توان به دونا کاران (Donna Karan)، مارک جیکوبز (Marc Jacobs)، جیمز میشکا (James Mischka) و نارکیسو رودریگز (Narciso Rodriguez) اشاره کرد. دانشکده طراحی پارسونز از شش دانشکده تشکیل شده است که مرتبط ترین آنها به زمینه این مطلب، دانشکده تاریخ هنر و طراحی است.

مکان: نیویورک، ایالات متحده

سال تأسیس: 1896

مؤسسه پرت (Pratt Institute) بروکلین نیویورک

مؤسسه پرت یکی از دانشکده های برتر مد در نیویورک است که 22 مدرک کارشناسی، 26 مدرک کارشناسی ارشد و گواهینامه های مختلف و رشته های فرعی را در پنج دانشکده ارائه می دهد. این دوره ها، برنامه های بورسیه دانشجویان در مراکز معتبر مد اروپا مانند میلان، فلورانس، پاریس و لندن را فراهم می کنند. همراه این دوره ها، کارآموزی در برندهای برتر مانند رالف لورن (Ralph Lauren) نیز ارائه می شود. مؤسسه پرت در گروه آموزشی هنرهای زیبای دانشکده طراحی، تعداد بیشماری از بازار های عمودی را برای دانشجویان مشتاق طراحی مد ارائه می دهد. در سال 2007، مرکز طراحی جولیانا کوران تریان (Juliana Curran Terian Design Center) افتتاح شد که هم اکنون دانشکده طراحی است.

مکان: بروکلین، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

سال تأسیس: 1887

کالج هنر و طراحی ساوانای (Savannah College of Art and Design) جورجیا

یکی از بهترین دانشکده های مد در جورجیا، کالج هنر و طراحی ساوانا است که یک مؤسسه در سطح جهانی به شمار می آید. این دانشکده یک کالج بین المللی با پردیس هایی در هنگ کنگ، آتلانتا و البته ساوانا است. علاوه بر این، دانشجویان از 50 ایالت مختلف در این دانشکده تحصیل می کنند. این دانشکده بیش از 60 دوره فرعی و حدود 40 رشته اصلی دارد، و مدارک تحصیلی لیسانس هنرهای زیبا (BFA)، MA و فوق لیسانس هنرهای زیبا (MFA) را در زمینه طراحی زیورآلات، مد، الیاف و جواهرات ارائه می دهد. طراحان مد مشتاق همچنین می توانند مدرک کارشناسی ارشد خود را در حوزه مد به صورت آنلاین دریافت نمایند. علاوه بر این، دانشکده مد و طراحی، فرصت های کارآموزی و شغل را در محل و همچنین در خارج از کشور برای دانشجویان فراهم می سازد. دانشجویان همچنین می توانند در رویدادهای بین المللی مد در اروپا حضور یابند و در مسابقه هایی مانند بیست و هفتمین دوره مسابقات طراحی تصورات تخیلی والت دیزنی (Walt Disney Imagineering’s 27th Imaginations Design Competition) شرکت کنند.

مکان: ساوانا، جورجیا، ایالات متحده

سال تأسیس: 1978

دانشگاه ایالتی کنت (Kent State University) اوهایو

دانشکده های دانشگاه ایالتی کنت بیش از 23000 دانشجو دارند. این دانشکده یک دانشگاه معتبر بین المللی است که دانشجویان اهل 100 کشور مختلف در آن تحصیل می کنند و هر سال تحصیلی، 300 مدرک تحصیلی ارائه داده می شود. دانشگاه ایالتی کنت یا KSU این دوره ها را در 11 دانشکده ارائه می دهد. کالج هنر، دانشکده طراحی مد و بازرگانی دارد. این دانشکده مد درجه یک، مدرک لیسانس و لیسانس هنرهای زیبا در زمینه طراحی مد، فوق لیسانس در زمینه هنرهای زیبا و فوق لیسانس هنرهای زیبا در حوزه طراحی لباس را ارائه می دهد. آن این دانشکده مجموعه عظیمی از رشته های فرعی در حوزه زیورآلات، رسانه های مد، پارچه و و موارد دیگر دارد. به همه دانشجویان مد اجازه داده می شود تا در جشنواره سالانه دانشکده طراحی مد به نام FS2 شرکت کنند. این دانشگاه در مراکز مد اروپا مانند فلورانس و میلان، تورهای آموزشی برگزار می کند.

مکان: کنت، اوهایو، ایالات متحده

سال تأسیس: 1910

دانشکده طراحی رود آیلند (Rhode Island School of Design) پراویدنس در رود آیلند

هلن متکالف (Helen Metcalf) به همراه برخی از اعضای باشگاه زنانش، تصمیم به ایجاد یک دانشکده هنر گرفتند. دانشکده طراحی رود آیلند (RISD) در 19 رشته اصلی، مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می دهد. این دانشکده نزدیک به 2500 دانشجو از سراسر ایالات متحده و 57 کشور دیگر دارد. این دانشکده یکی از دانشکده های عالی طراحی مد در رود آیلند است و چندین گروه آموزشی و دپارتمان دارد. دپارتمان طراحی پوشاک، لیسانس هنرهای زیبا (BFA) را در زمینه طراحی لباس ارائه می دهد و دانشجویانی که در این دوره ثبت نام کرده اند، شانس شرکت در نمایشگاه سالانه پیشگاه دانشکده (school’s Annual Runway Show) را به دست می آورند. دانشجویان امکان تحصیل در رم را نیز دارند. علاوه بر همه این موارد، این دانشکده مد یک دپارتمان ورزشکاری درخشان نیز دارد. تیم هاکی ندز (Nads) در این ایالت کاملاً مشهور است. خالق اثر مرد خانواده (Family Guy)، یعنی ست مک فارلین (Seth MacFarlane)، فارغ التحصیل این دانشکده است.

مکان: رود آیلند، ایالات متحده آمریکا

سال تأسیس: 1877

دانشگاه کرنل (Cornell University) ایتاکا در نیویورک

به غیر از طراحی مد، دانشگاه کرنل تقریباً در همه رشته ها عالی است. این دانشکده تقریباً 22،000 دانشجو دارد و 80 مدرک تحصیلی کارشناسی و 108 مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد را ارائه می دهد. دانشگاه کرنل دارای 14 کالج در پردیس خود است. در خصوص مطالعات مد، گروه آموزشی علوم الیاف و طراحی پوشاک (Department of Fiber Science & Apparel Design) یا FSAD، برنامه های مد شگفت انگیزی را ارائه می دهد. این برنامه ها نوآورانه هستند و با روش های مبتکرانه، فناوری را با مد ترکیب می کنند. دپارتمان FSAD، مجموعه لباس و پارچه کرنل (مجموعه ای از 10 هزار لباس از قرن 18 ام تا عصر مدرن) را اداره می کند. مؤسسه نوآوری مد و الیاف کرنل (Cornell Institute of Fashion and Fiber Innovation) یا CIFFI نیز بخشی از این کالج است. بدون شک، دانشگاه کرنل که یکی از برترین دانشکده های طراحی مد در ایالات متحده است که در سراسر جهان نیز به خاطر نمایشگاه پیشگاه جمعی مد کرنل (Cornell Fashion Collective Runway Show) که هر ساله برگزار می شود معروف است.

محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

مکان: ایتاکا، نیویورک، ایالات متحده

سال تأسیس: 1865

دانشکده های برتر مد در کانادا

کانادا از همسایگی خود با ایالات متحده سود برده و تعدادی دانشکده طراحی مد دایر کرده است که در فهرست 100 دانشکده برتر قرار دارند. در این بخش به دو مورد از بهترین کالج های طراحی مد در کانادا اشاره می گردد:

کالج جورج براون (George Brown College)

کالج جورج براون همیشه در فهرست بهترین دانشکده های مد جهان، حضور مستمر داشته است. این کالج دوره های متنوعی را در زمینه هنر و طراحی ارائه می دهد. تورنتو مرکز اقتصادی مهم کانادا است و این مؤسسه مد از این موضوع بسیار سود می برد. این دانشکده دارای سه پردیس است که در خود تورنتو واقع شده اند. وب سایت رسمی این دانشکده ادعا می کند که 98 درصد از برنامه های ارائه شده، جنبه عملی بالایی برای دانشجویان دارد. این دانشکده بسیار آموزش دیده و باتجربه است، به همین دلیل 82 درصد از فارغ التحصیلان آن موفق به پیدا کردن شغل می شوند. این دانشکده از نظر تعداد مدرک، 35 دیپلم، 31 دیپلم پیشرفته و هشت مدرک کارشناسی ارشد در حوزه مد ارائه می دهد. این دانشکده به تحقیق در هر رشته و زمینه ای اهتمام می ورزد.

مکان: تورنتو، کانادا

سال تأسیس: 1967

دانشگاه رایرسون (Ryerson University)

دانشگاه رایرسون یا RyeU در مکانی شلوغ در مرکز شهر تورنتو واقع شده است. دانشکده هنر با مطالعات مد مرتبط است و ادعا می شود که یکی از بهترین دانشکده های برتر طراحی مد در کل کانادا است. این دانشگاه حدود 40،000 دانشجوی لیسانس و 2600 فارغ التحصیل دارد، و یکی از پرطرفدارترین مؤسسات در انتاریو (Ontario) است. در سال های 2015 الی 2016، حدود 70،000 درخواست دانشجوی کارشناسی برای رایرسون از حدود 8،400 نقطه ارسال گردیده بود. این دانشگاه یک مجموعه عظیم ادبی نیز در اختیار دارد و کتابخانه آن یک مرکز معتبر در تورنتو است. علاوه بر این، انجام فعالیت های ورزشی نیز نقطه قوت دانشگاه رایرسون است.

مکان: تورنتو، کانادا

سال تأسیس: 1948

دانشکده های برتر مد در اروپا

دانشکده های برتر طراحی مد در جهان - مد, فشن, طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد

مد یکی از بزرگترین صنایع در اروپا است. با توجه به سابقه طولانی علاقه به فرهنگ و هنر، جای تعجب ندارد که این صنعت سهم عمده ای در اقتصاد اروپا داشته باشد. با افزایش رشد صنعت مد، تقاضا برای متخصصانی که از مهارت و دانش کافی در صنعت برخوردار باشند، افزایش پیدا کرده است. این مسئله منجر به پیشرفت همه جانبه در تمایل به مطالعات مد شده است. افزایش دانشکده های طراحی مد در اروپا نتیجه مستقیم این موضوع بوده است.

کالج مرکزی سنت مارتینز (Central Saint Martins) لندن

کالج مرکزی سنت مارتینز به دانشگاه هنر لندن (UAL) وابسته است. این کالج برنامه هایی در زمینه مد، منسوجات و طراحی جواهرات ارائه می دهد. و طیف گسترده ای از دوره های کوتاه، پیش دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد را برای دانشجویان فراهم می کند. همچنین برای دانشجویان بین المللی که به دنبال پذیرش از طریق یک برنامه دوستانه هستند، تمهیداتی از سوی این کالج در نظر گرفته شده است. فرصتی برای پیگیری مدارک تحقیقاتی (Research Degrees) در حین کار در صنعت طراحی مد نیز وجود دارد. این کالج، یک دانشکده در سطح جهانی دارد و کیفیت آموزش به دانشجویان خود را تضمین می کند. کالج مرکزی سنت مارتینز به خاطر ارائه تجربیاتی غنی برای دانشجویان خود به روشی سالم مشهور گردیده است. از آنجا که این مؤسسه تا حدی از بودجه دولت استفاده می کند، به همین دلیل برای دانشجویان از همه اقشار اجتماعی و مالی قابل دسترس است. از فارغ التحصیلان برجسته این کالج می توان به الکساندر مک کوئین (Alexander McQueen)، پل اسمیت (Paul Smith)، استلا مک کارتی (Stella McCartney) و کریستوفر کین (Christopher Kane) اشاره کرد.

مکان: لندن، انگلستان

سال تأسیس: 1989

کالج مد لندن (London College of Fashion)

کالج مد لندن یکی دیگر از آموزشگاه های طراحی مد تحت عنوان دانشگاه هنرهای لندن (UAL) است که بیشتر به خاطر مجموعه متنوعی از دوره هایی که ارائه می دهد به معروفیت رسیده است. همراه با دوره های طراحی مد، دانشجویان علاقه مند می توانند در زمینه بازاریابی و روزنامه نگاری مد، جمع آوری و نقد مد، زیبایی درمانی و صنایع سبک زندگی نیز تحصیل کنند. این مؤسسه با فراهم کردن انتخاب گسترده تری از برنامه های مد برای انتخاب، دانشجویان را قادر می سازد تا مجموعه وسیع تری از فرصت های شغلی را برای برگزیدن در اختیار داشته باشند. شخصیت های برجسته صنعت مد مانند جیمی چو (Jimmy Choo) و روپرت سندرسون (Rupert Sanderson) از این کالج فارغ التحصیل شده اند. این مؤسسه از طریق امکاناتی مانند آرشیو مد و کارگاه های چاپ، درک عمیق تری از مطالعات مد را به دانشجویان خود نوید می دهد. دانشکده مد همچنین دارای یک سیستم فعال است که یک فرصت 100 درصدی جایگذاری صنعت را تضمین کند.

مکان: لندن، انگلستان

سال تأسیس: 1906

کالج سلطنتی هنر (Royal College of Art) لندن

کالج سلطنتی هنر (RCA) یک دانشگاه دولتی در انگلستان است. دوره های طراحی و هنر ارائه شده توسط RCA در سطح تحصیلات تکمیلی به خاطر کیفیت تحصیلی ترکیب شده با تجربه میدانی در جهان مشهور گردیده است. این کالج در صدر فهرست دانشکده های نخبگان طراحی مد قرار دارد، زیرا نرخ پذیرش آن با توجه به تعداد نام نویسی در شش دانشکده اش بسیار پایین است. شهریه ها نیز در مقایسه با دو دانشکده قبلی نسبتاً بیشتر است. با این حال، این کالج بسیار پرطرفدار است، چون برای دانشجویان خود فرصت هایی برای به دست آوردن دوره کارآموزی و تجربه کاری در بزرگترین خانه های مد در جهان، مانند پرادا (Prada)، گیونچی (Givenchy)، لوئیز ویتون (Louis Vuitton) و بربری (Burberry) را فراهم می کند.

مکان: لندن، انگلستان

سال تأسیس: 1837

مؤسسه مارانگونی (Instituto Marangoni) میلان

مؤسسه مارانگونی توسط جولیو مارانگونی (Giulio Marangoni) در سال 1935 به عنوان دانشکده ای برای آموزش متخصصان و تکنسین های متخصص در زمینه مد تأسیس شد. این مؤسسه ادعا می کند که با به روز کردن مداوم برنامه های خود برای اطمینان حاصل کردن از مطابقت آنها با نیازهای صنعت مد ایتالیایی و بین المللی، آموزش های لازم را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد. دوره های ارائه شده در طراحی و مد عمدتاً بر رنگ و مواد، و تکنیک های گنجاندن آنها در پروژه های مد تمرکز دارند. دوره سه ساله لیسانس با موضوعاتی مانند طراحی مد، بازاریابی مد، بازارپردازی بصری، طراحی مد و خلاقیت، کسب و کار مد و بازاریابی محبوبیت پیدا کرده است. پردیس اصلی مؤسسه مارنگونی در میلان قرار دارد و هم اکنون با دو پردیس دیگر در پاریس و لندن در سراسر دنیا شعبه دارد. در کل این دانشکده در سه پردیس خود، 2000 دانشجو دارد.

مکان: میلان، ایتالیا

سال تأسیس: 1935

دانشگاه پلی تکنیک میلان (Politecnico Di Milano)

دانشگاه پلی تکنیک میلان قدیمی ترین دانشگاه در میلان و بزرگترین دانشگاه فنی در ایتالیا با حدود 42000 دانشجو است. این دانشکده، مدرک کارشناسی در طراحی مد و کارشناسی ارشد در طراحی برای سیستم مد را ارائه می دهد. گروه آموزشی طراحی این مؤسسه در ارتباط با امکانات آزمایشگاهی و انواع تجهیزات برای کمک به دانشجویان در بررسی جهان طراحی با رویکردی کاملاً فنی از پیشرفته ترین امکانات برخوردار است. محبوب ترین آنها برای دانشجویان، آزمایشگاه رنگ، آزمایشگاه نور و آزمایشگاه طراحی تجربه هستند. این دانشگاه برای دانشجویان بسیار راحت تر در دسترس است، زیرا در مقایسه با سایر دانشکده های برتر طراحی مد، ساختار هزینه پایین تری دارد. همچنین به دلیل سیاست های دوستانه اش برای دانشجویان بین المللی بسیار معروف شده است.

مکان: میلان، ایتالیا

سال تأسیس: 1863

دانشکده دوخت پاریس (Ecole de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne)

این دانشکده طراحی مد به عنوان یکی از بهترین کالج های طراحی مد در دنیا شناخته می شود و مکان اصلی آن در پاریس که پایتخت تحسین شده مد در جهان است بر ارزش های آن افزوده است. این مؤسسه از شایستگی ارتباط با هیئت راه اندازی برخوردار است که وظیفه دارد تا آنچه که می توان به عنوان طراحی لباس دسته بندی کرد را شناسایی نماید. این دانشکده معتبر بهترین کلاس های طراحی لباس را ارائه می دهد. دوره های سطح کارشناسی نیز در این دانشکده وجود دارند که تحصیل در آنها مستلزم دارا بودن مدرک طراحی توسط متقاضی از جاهای دیگر است. این دانشکده با دانشگاه آکادمی هنر در سانفرانسیسکو (Academy of Art University in San Francisco) برنامه تبادل دانشجو دارد. از تعداد معدودی از فارغ التحصیلان برجسته این دانشگاه می توان به کارل لاگرفلد (Karl Lagerfeld)، آن والری هاش (Anne Valerie Hash) و استفان رولند (Stephane Rolland) اشاره کرد.

مکان: پاریس، فرانسه

سال تأسیس: 1927

دانشکده هنرها و فنون مد روز (ESMOD) پاریس

این دانشگاه به دلیل اولین و قدیمی ترین مدرسه مد به شهرت فراوانی رسیده است و یکی از معدود دانشکده های مد در پاریس است که به دلیل اینکه محل تحصیل برخی از متخصصان مشهور مد بوده است، به خود می بالد. نینا گارسیا (Nina Garcia) و تیری موگلر (Thierry Mugler) از فارغ التحصیلان ESMOD هستند. پردیس اصلی دانشگاه در پاریس واقع شده است، اما در 4 شهر دیگر فرانسه نیز پردیس های بیشتری وجود دارد. این دانشگاه دارای 21 دانشکده مختلف در سراسر جهان است. برخی از دوره های ارائه شده در سطح کارشناسی ارشد شامل طراحی و کسب و کار مد، استراتژی تجاری و ارتباطات در طراحی مد، توسعه بین المللی مد و صنعت لوکس هستند. دانشکده مد، دوره های کوتاه / شبانه در زمینه مدلسازی و کسب و کار مد نیز ارائه می دهد. دانشجویان ESMOD می توانند از زیرساخت ها برای تکمیل خلاقیت خود استفاده کنند. این پردیس دارای بوتیک نیز هست و تجهیزات طراحی و مدلسازی، ماشین های خیاطی حرفه ای و کتابخانه پارچه را ارائه می دهد. این امکانات برای دانشجویان این امکان را فراهم می کند تا به محدوده خلاقیت خود وسعت ببخشند. بدین وسیله دستیابی به مهارت در طراحی مد آسانتر می شود.

هوش مصنوعی در بازرسی پارچه

مکان: پاریس، فرانسه

سال تأسیس: 1841

آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای (Royal Academy of Fine Arts) آنتورپ در بلژیک

آنتورپ (Antwerp) برای تبدیل شدن به یک مرکز مد مشخص شناخته شده در جهان در حال برداشتن گام های تعیین کننده ای است. یکی از قابل توجه ترین کالج های طراحی مد در این شهر، آکادمی سلطنتی هنرهای زیباست. این دانشکده جزء دانشکده های طراحی مد نخبه است که سالانه فقط 100 دانشجو می پذیرد. برای ارتقا و تشویق مطالعات مد در بین دانشجویان مشتاق، کمک های مالی به آنها تعلق می گیرد. هزینه زندگی و شهریه برای دانشجویان بین المللی به دلیل کمک های دولتی و بورس های تحصیلی نسبتاً کم است، اما دانشجویان باید دانش مناسبی از زبان هلندی داشته باشند. دوره لیسانس سه سال است و هر سال بر پرورش استعدادهای خاصی متمرکز می شود. دانشجویان تا پایان سال سوم، هشت عکس نیمرخ را برای ارزیابی طراحی خواهند کرد. نقد استادان دانشگاه ذیصلاح، آنها را برای دنیای صنعتی آماده می کند.

مکان: آنتورپ. بلژیک

سال تأسیس: 1963

دانشکده های برتر طراحی مد در آسیا

دانشکده های برتر طراحی مد در جهان - مد, فشن, طراحی مد, طراحی لباس, صنعت مد

قاره آسیا در سال های اخیر برای جهانی سازی و به تبع آن توسعه زمینه هایی که قبلا مورد غفلت قرار گرفته است خود را آماده و مهیا کرده است. با آغاز رشد فناوری در کشورهای آسیایی، فضای گسترده ای به وجود آمده که تمهیداتی را برای پیشرفت نظام مند هنر در مقیاس وسیع ایجاد کرده است. دولت های چندین کشور آسیایی مانند هند، ژاپن و چین برای حفظ و توسعه صنایع نساجی داخلی و ترویج تجارت داخلی با ارائه آموزش فنی به افرادی که به دنبال شغل در صنایع مد و نساجی هستند، ابتکاراتی را اتخاذ نموده اند. در این بخش برخی از دانشکده های پیشروی طراحی مد در آسیا مرور می شوند.

مؤسسه ملی فناوری مد  NIFT (National Institute of Fashion Technology)  دهلی نو

مؤسسه ملی فناوری مد در دهلی نو (پایتخت هند) واقع شده است و مؤسسه برتر آموزش مد نه تنها در هند بلکه در کل آسیای جنوب شرقی نیز هست. این مؤسسه وابسته به وزارت نساجی هند است و به عنوان بخشی از ابتکار دولت برای توسعه صنعت نساجی در کشور و حمایت از مهارت هنری افتتاح گردیده است. اکنون حدود 11000 دانشجو در بیش از 16 پردیس که در شهرهای مهم کشور پراکنده هستند، مشغول تحصیل می باشند. برنامه های کارشناسی چهار ساله و کارشناسی ارشد دو ساله در زمینه طراحی، مدیریت و فناوری توسط NIFT ارائه داده می شود. پذیرش در این مؤسسه منوط به ارزیابی صلاحیت در دو آزمون کتبی، یعنی آزمون مهارت خلاقیت (CAT) و آزمون عمومی توانایی (GAT) است که توسط دولت انجام می شود. دوره های ارائه شده تحت برنامه کارشناسی شامل طراحی زیورآلات، ارتباطات مد، طراحی مد، طراحی لباس بافتنی، طراحی چرم و طراحی پارچه هستند. سابیاساچی موکرجی (Sabyasachi Mukherjee)، سخی توماس (Sakhi Thomas)، مانیش آرورا (Manish Arora) و گلشن دوایا (Gulshan Devaiah) از فارغ التحصیلان برجسته این دانشکده طراحی مد هستند. در رتبه بندی های سال 2018 بهترین دانشکده های مد دنیا، NIFT در رتبه هفدهم قرار گرفت.

مکان: دهلی نو، هند

سال تأسیس: 1986

مؤسسه فناوری مد پکن  BIFT (Beijing Institute of Fashion Technology) پکن

مؤسسه فناوری مد پکن، دوره های مدی که در کالج هنر و مهندسی پوشاک آن تدریس می شود را ارائه می دهد. این مؤسسه یکی از بهترین دانشکده های طراحی مد در آسیا است. عملکرد مد، طراحی رسانه های مد، طراحی هنری، طراحی لباس بافتنی از جمله دوره های کارشناسی ارشد این مؤسسه هستند. از آنجاییکه این دانشکده با صنعت نساجی داخلی ارتباط دارد، به همین دلیل دانشجویان از طیف گسترده ای از برنامه ها که هدفشان برآورده کردن تقاضاهای جاری صنعت نساجی برای متخصصان است، می توانند بهره مند شوند. در المپیک 2008 پکن، مسئولیت طراحی لباس های فرم به این مؤسسه داده شده بود. این دانشکده طراحی با مؤسسات دیگر، ارتباطات بین المللی دارد و چندین تفاهم نامه تبادل دانشجو با این مؤسسات منعقد کرده است. میزان پذیرش در دانشکده کمتر از 7 درصد است. به نظر می رسد که این مؤسسه با همتای اروپاییش یعنی کالج مرکزی سنت مارتینز از نظر نرخ پذیرش به یک صورت عمل می کند. مؤسسه فناوری مد پکن به خاطر انجام سفرهای موفق تابستانی با هدف قرار دادن دانشجویانش در معرض دید دنیای حرفه ای، مورد ستایش قرار گرفته است.

مکان: پکن، چین

سال تأسیس: 1959

مؤسسه ملی طراحی (National Institute of Design) احمدآباد

این مؤسسه بطور مستقل زیر نظر وزارت توسعه صنعت و تجارت داخلی دولت هند تأسیس شده است. دولت این مؤسسه را به عنوان یک سازمان تحقیقاتی طراحی علمی و صنعتی به رسمیت می شناسد. این مؤسسه حدود 100 صندلی کارشناسی و 240 صندلی کارشناسی ارشد دارد و یکی از کالج های طراح مد مطلوب است. دانشکده طراحی دارای سه پردیس است که مهمترین آنها در احمدآباد (Ahmedabad) قرار دارد؛ دو پردیس دیگر در بنگلور (Bangalore) و گاندیناگار (Gandhinagar) واقع شده اند. برنامه درسی جهت ایجاد فرصت هایی به منظور ادغام یادگیری اکتشافی و تجربی برای دستیابی به درجه بالاتری از کیفیت ابتکاری طراحی شده است. تدریس به صورت دانشجو محور انجام می گیرد که در آن تکالیف و دوره ها در راستای استفاده از پتانسیل دانشجویان در بیان ایده هایشان از طریق کار به آنها داده می شود. برنامه کارشناسی یک دوره 4 ساله است و در پردیس احمدآباد ارائه می شود. این دوره ها با چندین بازدید و پروژه صنعتی یکپارچه می شوند تا از توسعه مهارت عملی مرتبط در دانشجویان اطمینان حاصل شود. این دانشکده مد هر سال، 100 دانشجوی کارشناسی را ثبت نام می کند.

مکان: احمد آباد، گجرات، هند

سال تأسیس: 1961

دانشگاه هنر موساشینوی (Musashino Art University) ژاپن

دانشگاه هنر موساشینو یک دانشگاه خصوصی غیر انتفاعی در کدیرا (Kodaira) واقع در غرب توکیو است. این مؤسسه دارای سیاست پذیرش انتخابی براساس امتحانات ورودی است. میزان پذیرش تنها 10 درصد است که این دانشگاه را به یک دانشکده نخبه پرور و یکی از کالج های برتر طراحی مد تبدیل کرده است. تمهیداتی برای متقاضیان بین المللی تحصیل در این دانشگاه در نظر گرفته شده است. دوره های مطالعات مد زیر نظر گروه آموزشی طراحی صحنه، نمایش و طراحی مد تدریس می شوند. این گروه آموزشی هدفش القای محیط و فرهنگ به مد روز است تا بدین وسیله الهام بخش فضایی غنی تر و معنوی تر باشد. دانشگاه هنر موساشینو اکنون یکی از بهترین دانشکده های طراحی در ژاپن است که حدود 4500 دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه در سطح جهان بسیار فعال است و به خاطر شرکت در طیف گسترده ای از فعالیت های بین المللی که هدفشان احترام به مهارت دانشجویان است به شهرت رسیده است.

مکان: کودایرا، غرب توکیو، ژاپن

سال تأسیس: 1962

کالج مد بونکا (Bunka Fashion College)  ژاپن

ژاپن به عنوان پایتخت صنعتی جهان در حال رشد است و حوزه های مختلف اقتصادی آن بصورت تصاعدی در حال شکوفایی هستند، بنابراین دانشکده های طراحی مد خوبی در این کشور فعالیت دارند. در چند دهه اخیر، صنعت مد ژاپن برخلاف همتایان فنی اش، رشد اندکی داشته است. کالج مد بونکا در سال 1923 به عنوان اولین دانشکده خیاطی در منطقه شینجوکو (Shinjuku) توکیوی ژاپن تأسیس شده است. این کالج به خاطر برنامه درسی کاملاً کاربردیش مشهور است که برای سازگاری مداوم با صنعت مد به طور مداوم اصلاح می شوند. این پردیس از یک ساختمان 21 طبقه با آخرین امکانات در دسترس دانشجویان مانند کتابخانه، موزه لباس و یک مرکز منابع برای استفاده از اطلاعات مربوط به مد تشکیل شده است. اعتبار آن به خاطر داشتن طراحان بزرگی مانند هیروکو کوشینو (Hiroko Koshino)، چیساتو تسوموری (Chisato Tsumori) و یوجی یاماموتو (Yoji Yamamoto) است. دانشجویان به درک خوبی از زبان ژاپنی نیاز دارند تا بتوانند آموزش را در این کالج دنبال کنند.

مکان: شینجوکو، توکیو، ژاپن

سال تأسیس: 1923

نتیجه گیری

به خاطرعدم مشاوره مناسب، انتخاب دانشکده های طراحی مد می تواند دشوار باشد. مد هنوز توسط نسلی که پیش روی ماست، جدی گرفته نمی شود و حتی به عنوان یک گزینه شغلی مناسب نیز شناخته نمی گردد. تعداد کالج های طراحی مد و دانشجویان مشتاق بسیارند، اما یک نوع عدم آگاهی عمومی درباره نحوه انتخاب آنها وجود دارد. مد یک صنعت در حال رشد با فرصت های فراوان است. علاوه بر این، دانشکده های عالی مد در سراسر جهان وجود دارند. ما معتقدیم که آزادی و استقلال (نشانه های قرن بیست و یکم) در گزینه های شغلی، راهی برای پیشرفت محسوب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *