صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز استانداردی جدید برای پارچه ها و منسوجات بی بافت
1400/08/03

استانداردی جدید برای پارچه ها و منسوجات بی بافت

New standard for fabrics and nonwovens

دو شرکت Textechno (مستقر در مونشن گلادباخ آلمان) و Saertex (مستقر در شهر زاربک = Saerbeck آلمان) که به ترتیب در زمینه تامین تجهیزات آزمایشگاهی و تولید پارچه های تابیده نشده (NCFها) فعالیت می کنند؛ در همکاری با هم استاندارد بین المللی ISO 21765 را به منظور تعیین رفتار کمی مواد از نظر قابلیت آویختگی و تغییر شکل پذیری تدوین کرده اند.

استاندارد جدید ISO 21765 یک روش ارزیابی قابل مقایسه جهانی برای همه پارامترهای مرتبط با قابلیت تغییر شکل و آویختگی انواع پارچه ها مثل بافته شده، تریکو، NCFها و منسوجات بی بافت، با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی دقیق شرکت Textechno یعنی Drapetest محسوب می شود.

این استاندارد به خصوص در زمینه بازیافت الیاف کربن از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا یکی از بهترین کاربردهای الیاف بازیافتی کربن، استفاده از آنها در ساختار منسوجات بی بافت است.

Drapetest اولین ابزار آزمایشی در جهان است که نه تنها نیروی لازم برای تغییر شکل پارچه را فراهم می کند؛ بلکه می تواند نقایص مختلفی منجمله شکاف ها، موج ها و چین و چروک هایی که به دلیل تغییر شکل پارچه در آن به وجود می آید را نیز اندازه گیری کند.

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

شرکت Textechno روند توسعه ابزار Drapetest را در قالب یک پروژه با بودجه عمومی و با همکاری شرکای خود مانند Saertex در سال 2011 آغاز کرد. دیتمار موکی (Dietmar Möcke)، مدیر ارشد فنی شرکت Saertex در این باره می گوید: «سرانجام با آماده شدن استاندارد ISO 21765 به یک روش آزمایشی استاندارد دست یافته ایم که دارای اعتبار جهانی است. این استاندارد به ما امکان می دهد تا اطلاعات ارزیابی شده قابل مقایسه و قابل تکرار بیشتری را در زمینه ویژگی های آویختگی محصولات خود، در اختیار مشتریانمان قرار دهیم». 

اولریش مارشل (Ulrich Mörschel)، مدیر عامل شرکت Textechno نیز عنوان نموده: «از تمام کسانیکه در سراسر جهان از ما در زمینه خلق این استاندارد جدید ISO پشتیبانی و حمایت کردند، تشکر می کنیم. این استاندارد بالاخره می تواند خلاهایی که در زمینه آزمایش پارچه ها، در هر دو حوزه منسوجات و کامپوزیت ها وجود دارد را پر کند».

دکتر مایکل افینگ (Michael Effing)، مدیر عامل شرکت AMAC GmbH و مشاور ارشد Textechno در این زمینه می گوید: «تحقیقات زیادی به فناوری های جدید تولید کامپوزیت ها اختصاص یافته اند؛ به علاوه پارچه های تابیده نشده و پارچه های کلاسیک (مورد استفاده در تولید ترموست ها) سهم قابل توجه 33% را در بازار تولید مواد اولیه کامپوزیت ها در اختیار دارند. استاندارد جدید آزمایش منسوجات بی بافت ساخته شده از الیاف کربن بازیافتی، زمان مناسبی به این بازار راه یافته اند؛ زیرا طی چند سال آینده اهمیت و مزایای آن به طور فزاینده ای افزایش خواهد یافت».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *