صفحه اصلی دانشـــنامه تبدیل ضایعات غذا به منسوجات
1399/06/05

تبدیل ضایعات غذا به منسوجات

Turning Food Waste into Textiles

برای هر کیلو محصول غذایی برداشت شده، 1/5 کیلوگرم از باقی مانده گیاه فاسد می شود یا سوزانده می گردد. چه اتفاقی می افتاد اگر این ماده باقی مانده دیگر به عنوان ضایعات در نظر گرفته نشود، بلکه به عنوان یک منبع باارزش احیاکننده یا بازیافتی به کار برده شود؟ در چه صورتی می توان این ضایعات را برای تولید لباس به جای پنبه یا مواد مصنوعی مورد استفاده قرار داد؟
به اینگونه سئوالات و دیگر پرسش های احتمالی توسط مؤسسان شرکت استارتاپی Agraloop Bio-Refinery واقع در لس آنجلس پاسخ داده شده است. این شرکت در فرآیندهای حلقه بسته و چرخشی، ضایعات محصولات غذایی را به دست می آورد و آنها را به منابع زیستی با ارزشی تبدیل می نماید.
نه تنها این منابع استفاده شده در سیستم خود شرکت Agraloop پردازش می شوند، بلکه می توانند به الیاف سلولزی برای منسوجات، مواد زیستی با دوام برای صنعت و تولید، بسته بندی پایدار، و تقریبا همه بازارهای چند میلیارد دلاری که در جستجوی راه حل های بسیار پایدار هستند نیز تبدیل گردند.
شرکت Agraloop بر روی پنج محصول زراعی موز، آناناس، نیشکر، کتان و کنف متمرکز شده است، چون تنها 33 درصد از گیاه این محصولات مورد استفاده قرار می گیرد و 67 درصد مابقی دور انداخته می شود. این شرکت عنوان می کند که مقدار باقی مانده این پنج محصول زراعی، به تنهایی 2/5 برابر تقاضای فعلی جهانی برای الیاف را پوشش می دهد.
از آنجاییکه سیستم Agraloop کاملا از طریق منابع کارآمد به وجود آمده است، پس بر روی هزینه سایر الیاف طبیعی نیز غلبه می کند. این سیستم از ماشین آلات موجود از جمله دستگاه های فرآوری پنبه دوباره استفاده می کند و آنها را در یک روش جدید به هم متصل می نماید. مفهوم Agraloop به عدم استفاده از جنگل ها کمک خواهد کرد تا به عنوان منبع اولیه برای آینده منسوجات سلولزی به کار برده شوند.
آیزاک نیکلسون (Isaac Nichelson)، مدیر عامل و مؤسس شرکت Agraloop اظهار می کند که این شرکت سال هاست که به ایجاد مد پایدار علاقمند است، به همین خاطر در حال شکل دادن اتحادهایی برای آزمایش محصولات با برندهایی عمده ای مانند آدیداس، نایک، ایندیتکس (Inditex) و اچ اند ام (H&M) است.
شرکت Agraloop در مرحله اولیه تجاری سازی، موفق به کسب جایزه تغییر جهانی سال 2018 شده است. مسئولین این شرکت عنوان کرده اند که سیستم تصفیه خانه زیستی آنها در حال حاضر به عنوان یک فناوری ثابت شده است که می تواند در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *