صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت چگونگی راه اندازی فروشگاه لباس دست دوم
1399/07/17

چگونگی راه اندازی فروشگاه لباس دست دوم

Start a Second Hand Clothing Store

انصافاً شروع هر کسب و کاری از جمله راه اندازی فروشگاه لباس دست دوم بسیار دشوار است. با این حال بسیاری از افراد بر این عقیده اند که باز کردن فروشگاه لباس دست دوم تا اندازه ای راحت تر خواهد بود. شاید این طرز فکر به این دلیل باشد که این شغل یکی از معدود مشاغل «مقاوم در برابر رکود اقتصادی» است. به هر حال مردم در هر شرایطی به لباس احتیاج دارند. این فروشگاه ها حتی در هنگام شکوفایی اقتصادی نیز با جذب افرادی مثل جوانان اهل مد، و والدین مهربان دوستدار محیط زیست و خسیس باز هم عملکرد خوبی از خود نشان می دهند. این فروشگاه ها برای افرادیکه با کمبود بودجه مواجه هستند، یک موهبت محسوب می شوند.
اداره یک فروشگاه لباس دست دوم مخصوصاً برای کسانیکه به لباس و اکسسوری علاقه دارند، بسیار جالب و سرگرم کننده است. اما در این شغل نیز مانند هر کسب و کار دیگری شما باید استعداد لازم برای راه اندازی یک کسب و کار و هوش تجاری لازمه را داشته باشید. اگر قبلاً در یک فروشگاه خرده فروشی کار کرده باشید، راه اندازی این فروشگاه یک موهبت مضاعف به حساب می آید. دایر نمودن یک فروشگاه خیریه لباس دست دوم معمولاً به اندازه یک فروشگاه لباس معمولی هزینه بر نیست، زیرا تأمین موجودی کالای آن بسیار آسان است. اگر شما قبلاً در صنعت مد فعالیت داشته اید، راه اندازی یک فروشگاه لباس دست دوم واقعاً برای شما مناسب است.
در این مطلب قصد داریم تا به نحوه راه اندازی این فروشگاه نگاهی بیندازیم. به هر حال ما ادعا نمی کنیم که این یک دستورالعمل کامل برای هر کسی با هر طرز فکری است. اما مطمئناً مسیر درست را به شما نشان می دهد.

نحوه راه اندازی فروشگاه لباس دست دوم

1- انتخاب یک حوزه مشخص در بازار لباس های دست دوم یا تجارت مد

چگونگی راه اندازی فروشگاه لباس دست دوم - کسب و کار نساجی, فروش پوشاک, صنعت مد, صنعت لباس, پوشاک دست دوم

اگر قصد دارید تا یک کسب و کار موفق راه اندازی کنید، باید یک تخصص و حوزه مشخص انتخاب نمایید. در واقع انتخاب یک حوزه کاری مشخص یکی از مهمترین بخش های دایر کردن یک فروشگاه لباس دست دوم به حساب می آید. بیایید کمی بیشتر به مقوله انتخاب تخصص مناسب برای راه اندازی یک فروشگاه لباس و یا فعالیت در عرصه مد بپردازیم.

حوزه کاری مشخص در صنعت مد چیست؟

در تعریفی ساده، حوزه کاری مشخص به بخشی از یک بازار بسیار بزرگتر اشاره دارد. فرض کنید که شما یک خرده فروش لباس هستید، در این صورت قرار نیست تا روی فروش همه چیز متمرکز گردید، درست است؟ البته که نه! شما می خواهید یک نوع خاص از لباس را بفروشید، مثلاً لباس کودکان. شما می توانید با انتخاب یک حوزه مشخص بر روی آن بخش از بازار تمرکز نمایید و این کار را به غایت خوب انجام دهید. در این حالت شما سعی نمی کنید محصولات مختلف را بفروشید، زیرا در این صورت تمرکز بر تبلیغات بسیار دشوار خواهد بود.

متفاوت بودن

بعد از انتخاب یک حوزه کاری باید سعی کنید تا متمایز از دیگران باشید. شما می خواهید مطمئن شوید که رقیب زیادی در بازار ندارید، اما مهمتر از آن شما باید اطمینان حاصل کنید که در این بازار فروش خواهید کرد. مطمئناً کسب و کاری که می خواهد فقط لباس های طرح پلنگی بفروشد متمایز از دیگران است، اما آیا واقعاً مشتری کافی برای خرید این نوع لباس ها وجود دارد؟ آیا در این صورت قادر هستید به کسب و کار خود ادامه دهید؟

درک حوزه کاری

شما باید بخش و حوزه ای که در آن فعالیت می کنید را به خوبی بشناسید. افراد زیادی به دلیل فعالیت در چندین حوزه متضرر شده و از گردونه خارج شده اند، چون فکر کرده اند در این صورت می توانند درآمد بیشتری داشته باشند. شما فقط در صورت شناخت واقعی چیزیکه می فروشید، قادر خواهید بود درآمد بیشتری به دست آورید. اگر از لباس های کودکان شناختی ندارید، آنها را نفروشید. مردم برای مشاوره بر روی شما حساب باز می کنند و برای به دست آوردن کالاهای مناسب همیشه به شما مراجعه خواهند نمود. اگر در زمینه آن تخصص خاص اطلاعات کافی ندارید، برآورده کردن انتظارات مشتریان برایتان بسیار دشوار خواهد بود.
البته شما می توانید یک تخصص مشخص را برای منطقه ای که در آن فعالیت می کنید، انتخاب نمایید. بیایید فرض کنیم که شما در حال برنامه ریزی برای افتتاح یک فروشگاه در وسط یک محله نسبتاً ثروتمند هستید. آیا سعی دارید تا در این فروشگاه لباس هایی را بفروشید که برای افراد مقتصد و صرفه جو مناسب هستند؟ جواب این سوال منفی است. پس شما می خواهید از این کار اجتناب کنید.

سطح فعلی موجودی کالا

در آخر باید مطمئن شوید که به راحتی می توانید لباس های مورد نیاز برای فروش در فروشگاه تان را تامین نمایید. شما می خواهید سطح موجودی کالا در فروشگاه تان همیشه در سطح مناسبی باشد. اگر به اندازه کافی موجودی نداشته باشید خیلی زود به این نتیجه می رسید که مردم دیگر به مغازه شما نمی آیند. اگر مردم به فروشگاه شما نیایند، دیگر کاری از دستتان بر نمی آید؛ در این صورت باز نگهداشتن درهای فروشگاه بسیار دشوار خواهد بود.

2- تعریف مخاطبان هدف

از نظر تئوری بدون اینکه مخاطبان هدف را تعریف کنید می توانید فروشگاه لباس دست دوم خود را راه اندازی نمایید، اما معمولاً این کار توصیه نمی شود. این کار بازاریابی را دشوار می کند، و برنامه ریزی موجودی کالا و طراحی فروشگاه را با سختی مواجه می نماید (از جمله قیمت گذاری). بنابراین قبل از اینکه حتی به دنبال یک محل مناسب برای دایر نمودن فروشگاه خود بگردید، باید مخاطبان تان را مشخص کنید. آیا مخاطبان شما خانواده ها خواهند بود؟ آیا این افراد به لباس های قدیمی دوباره مد شده، علاقه مند می شوند؟ آیا به دنبال مشتری های سطح بالا هستید؟ باید درباره همه اینها فکر کنید.
در ضمن بازدید از فروشگاه های مشابه برای اینکه متوجه شوید کدام یک از طرح ها مورد توجه مشتریان است، خیلی به شما کمک می کند. سعی کنید در این بازدیدها دامنه قیمتی کالاها، جریان مشتری، نحوه مدیریت امور، چگونگی نمایش کالاها، نحوه فروش متقاطع یا ترکیب اقلام مختلف را یادداشت نمایید. توجه خود را به مشتریان هدف معطوف کنید و مراقب باشید تا گروه خاصی از مشتریان را نادیده نگیرید.

3- تدوین برنامه های تجاری

مرحله بعدی در شروع کسب و کار شما، برنامه ریزی است. خوشبختانه راهنماهای زیادی در فضای مجازی وجود دارد که دستورالعمل های لازم را در این زمینه به شما ارائه می دهند و نکات مورد نیاز را به شما یادآوری می کنند. شما باید عواملی که باید در زمینه جذب مخاطب مد نظر داشته باشید را در برنامه تجاری خود بگنجانید. تدوین یک طرح تجاری به شما کمک می کند تا هزینه های خود را تعیین نمایید، میزان احتمالی فروش خود را مشخص کنید و ایده هایی برای تحقیق در بازار ارائه دهید. یک طرح تجاری خوب به صورت مستمر و پیوسته، کارآمد است. در مراحل اولیه راه اندازی فروشگاه لباس دست دوم بیشتر وقت شما صرف توسعه و تدوین برنامه تجاری تان خواهد شد.
مهمترین بخش تدوین یک برنامه تجاری، مشخص کردن بودجه است. شما باید هزینه فهرست موجودی کالا، اجاره، ودیعه، فضا و سایر هزینه های اضافی مهم را در برنامه تجاری خود بیاورید. فراموش نکنید مقداری بودجه برای تبلیغات و سایر هزینه های غیر منتظره که ممکن است آنها را نادیده گرفته باشید، اختصاص دهید.
همان گونه که قبلاً ذکر کردیم، یکی از مهمترین جنبه های کسب و کار شما، حداقل در آغاز کار، برنامه (طرح) تجاری تان است. همان طور که می دانید این طرح تجاری شماست که بر همه کارهایی که در شرکت خود انجام می دهید، حکم فرما خواهد بود. طرح تجاری به شما کمک می کند تا بررسی نمایید که آیا کارها به درستی انجام شده است یا خیر. بیایید در مورد چند نکته که باید در طرح تجاری خرده فروشی خود بگنجانید، بیشتر توضیح دهیم.

حوزه کاری

طرح تجاری شما از همین نقطه آغاز می شود. شما باید تصمیم بگیرید که چه نوع لباسی را می خواهید بفروشید. البته شما می توانید یک فروشگاه لباس نسبتاً متنوع راه اندازی نمایید، اما این کار بسیار هزینه بر است (در این صورت به انبوهی از لباس های متنوع و جایی وسیع برای انبار کردن آنها نیاز خواهید داشت). علاوه بر این، بازاریابی برای شرکت شما نیز دشوار خواهد بود. واقعاً روی آنچه می خواهید بفروشید متمرکز شوید و مطمئن گردید که به طرح تجاری خود پایبند هستید. بعداً در مورد انتخاب حوزه کاری بیشتر صحبت خواهیم کرد.

پرسنل

آیا به پرسنل احتیاج دارید؟ آیا برنامه ای برای استخدام در آینده دارید؟ بعید است شما در مراحل اولیه راه اندازی کسب و کار خود به پرسنل زیادی احتیاج داشته باشید. احتمالاً در اوایل کار، خود شما به تنهایی از پس کارها بر می آیید. اما با افزایش شهرت کاری تان باید به دنبال این باشید که افراد دیگری برای شما کار کنند، فقط باید کمی منتظر بمانید.

مقایسه کمباین غوزه‌ چین پنبه با دستگاه اسپیندل پنبه‌ چین

تامین بودجه

بودجه خود را از کجا تامین می نمایید؟ آیا هزینه ها را از جیب خود پرداخت می کنید؟ آیا انتظار دارید هزینه هایی که صرف کرده اید، به شما برگردد؟ آیا از بانک وام می گیرید؟ چه موقعیت هایی برای اخذ وام برای شما وجود دارد؟ در مورد همه اینها باید فکر کنید.

محل فروشگاه

انتخاب محل فروشگاه یک امر حیاتی است. این انتخاب به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست است. به این فکر کنید که آیا مکانی که برای تاسیس فروشگاه خود انتخاب کرده اید، برای تخصص کاری شما مناسب خواهد بود (مثلا شما نمی خواهید تا لباس هایتان را به خانواده هایی بفروشید که در دل یک مجتمع تجاری زندگی می کنند). در ضمن باید به این مسئله هم بیندیشید که آیا پول لازم برای اجاره یا خرید مکان انتخابی خود را دارید یا خیر؟

نام تجاری

فروشگاه لباس شما به یک نام تجاری نیاز دارد. قصد دارید فروشگاه لباس تان در مورد کسب و کار شما چه بگوید؟ آیا می خواهید به بهترین مکان برای فروش لباس ارزان قیمت تبدیل شوید؟ آیا می خواهید به عنوان شرکتی شناخته شوید که از قیمت بالایی برخوردار است؟ قطعاً شما می خواهید به عنوان شرکتی شناخته شوید که خدمات درخشانی به مشتری ارائه می دهد، درست است؟

بازاریابی

چگونه می خواهید نام برند خود را به گوش همگان برسانید؟ از طریق روزنامه؟ رادیو؟ یا شاید هم تبلیغات دهان به دهان؟

قیمت گذاری

در نهایت به مقوله قیمت گذاری و به سطح قیمت فروش محصولات در شرکت تان فکر کنید. شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که چه مدت طول می کشد تا تغییر آغاز شود، یعنی اینکه شما پیش بینی می کنید که از چه زمانی سرمایه تان به دست می آید؟

4- انتخاب عاقلانه مکان فروشگاه لباس دست دوم

اینجاست که باید همه چیز را در نظر بگیرید. در این بخش مخاطبان هدف شما بسیار اهمیت دارند. شما می خواهید مکانی برای تاسیس فروشگاه خود انتخاب کنید که مخاطبان هدف تان در آنجا باشند. به عنوان مثال اگر به دنبال فروش به خانواده های کم درآمد هستید، بعید است که بخواهید فروشگاه خود را در مرکز یک منطقه فوق العاده ثروتمند تاسیس نمایید. در ضمن شما باید شرایط اطراف آن مکان را نیز بررسی کنید، هر چه افراد بیشتری در طراف آن مکان وجود داشته باشند برای کسب و کارتان بهتر است.
مبلغ اجاره نیز عامل مهمی است. مکانی را برای اجاره انتخاب کنید که به صورت منطقی بتوانید از پس پرداخت اجاره آن برآیید. باید یک اتاق برای پرو لباس و یک اتاق برای انبار نیز در نظر بگیرید. بهتر است فروشگاه لباس دست دوم شما دارای ویترین های بزرگی در جلوی مغازه باشد. این کار برای جذب مشتریان و خریداران بالقوه بسیار عالی است.

نحوه انتخاب محل فروشگاه

چگونگی راه اندازی فروشگاه لباس دست دوم - کسب و کار نساجی, فروش پوشاک, صنعت مد, صنعت لباس, پوشاک دست دوم

شاید یکی از مهمترین تصمیماتی که باید در هنگام افتتاح یک فروشگاه لباس دست دوم بگیرید، انتخاب جایی است که قرار است فروشگاه تان را در آنجا تاسیس کنید. محل فروشگاه، مشتریانی را که از درب فروشگاه شما وارد می شوند، تعیین می کند و میزان درآمد بالقوه شما را نیز مشخص می نماید. اگر محل فروشگاه خود را درست انتخاب نکنید، شانس تان برای راه اندازی یک کسب و کار موفق تا حد زیادی پایین می آید. در این بخش قصد داریم تا چند نکته را در مورد انتخاب یک مکان مناسب به شما گوشزد نماییم:

  • ترکیب جمعیتی آن محل چگونه است؟ این نکته بسیار مهم است. بیایید تصور کنیم که شما به دنبال فروش لباس به خانواده ها هستید. در این صورت آیا قصد دارید تا فروشگاه خود را در یک منطقه صنعتی راه اندازی کنید؟ یقینا پاسخ این سوال منفی خواهد بود. شما باید جایی را برای راه اندازی فروشگاه خود انتخاب کنید که بازار هدف شما هم در آنجا باشد. قبل از اینکه حتی به فکر اجاره یا خرید یک مغازه باشید، به منطقه های مختلف بروید و سرشماری کنید. شما باید مطمئن شوید که میزان عبور و مرور مردم در آنجا زیاد است.
  • باید از در دسترس بودن محل فروشگاه خود مطمئن شوید. در حالت ایده آل باید فروشگاه خود را در مرکز شهر راه اندازی کنید. در چنین جایی قطعاً میزان عبور و مرور مردم بیشتر از اطراف شهر است، اما راه اندازی فروشگاه در مرکز شهر بسیار هزینه بر است. اگر مکانی را در خارج از شهر انتخاب کردید باید مطمئن گردید که دسترسی به آنجا با ماشین یا حمل و نقل عمومی به آسانی امکان پذیر است. باید به این فکر کنید که اگر مشتریان تان با اتومبیل شخصی به فروشگاه بیایند محلی مناسب برای پارک اتومبیل هایشان داشته باشند، بدون اینکه نیاز باشد اتومبیل هایشان را قفل و زنجیر کنند یا آنها را بکسل نمایند (به دلیل پارک در یک مکان غیرمجاز).
  • فروشگاه خود را در محلی تاسیس کنید که به راحتی قابل مشاهده باشد. در واقع مشخص بودن فروشگاه تان در بین یک ردیف از فروشگاه ها، بهترین تبلیغ برای شما محسوب می شود. قسمت اعظم خریداران فروشگاه شما را رهگذران تشکیل می دهند، بنابراین باید مطمئن شوید که آنها می توانند شما را پیدا نمایند.
  • سعی کنید محلی برای راه اندازی فروشگاه خود انتخاب کنید که نرخ جرم و جنایت در آنجا پایین باشد. مطمئن گردید که مکان انتخابی شما مرتباً توسط دزدها یا افراد دیگری که به آنجا حمله می کنند، تهدید نشود.
  • به سرمایه تان فکر کنید. شما باید از عهده پرداخت هزینه های مکانی که تهیه می کنید، برآیید. قطعاً می توانید بهترین جا را در جهان پیدا کنید، اما اگر بودجه کافی برای پرداخت هزینه های آنجا ندارید، حتی نباید به آنجا فکر هم کنید.
  • سعی کنید محلی را انتخاب کنید که نزدیک خانه تان باشد. به احتمال زیاد شما بعد از یک روز طولانی و سخت کاری خسته خواهید شد. قطعاً نمی خواهید که کیلومترها تا خانه رانندگی کنید و دوباره صبح آن مسیر طولانی را طی نمایید. محلی را برای راه اندازی فروشگاه خود انتخاب کنید که نهایتاً برای رسیدن به آنجا نیاز به طی یک مسیر کوتاه با اتومبیل شخصی یا یک وسیله عمومی مثل اتوبوس داشته باشید.

به یاد داشته باشید که بخش مهمی از درگیری شما در هنگام راه اندازی یک کسب و کار موفق، انتخاب محل مناسب است. مطمئن شوید که تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده اید.

5- آیا من به مجوز نیاز دارم؟

در برخی از مناطق ممکن است به مجوز نیاز داشته باشید. بهتر است در ابتدا تحقیقات کافی در این زمینه انجام دهید تا برایتان مشخص شود که آیا باید مجوز بگیرید یا خیر؟

6- برآورد خرید

چگونگی راه اندازی فروشگاه لباس دست دوم - کسب و کار نساجی, فروش پوشاک, صنعت مد, صنعت لباس, پوشاک دست دوم

ابتدا برنامه ریزی کنید که قصد فروش چه نوع لباس هایی را دارید. آیا می خواهید لباس های رسمی یا پیراهن های بارداری بفروشید یا اینکه قصد دارید تا فروش خود را به لباس های معمولی محدود نمایید؛ در هر حال بهتر است قبل از شروع کار برنامه ریزی داشته باشید. اگر در منطقه شما تعداد فروشگاه های تخصصی فروش پوشاک کم است بهتر است تا برای راه اندازی یک بخش ویژه نیز برنامه ریزی داشته باشید. هر چند که در تمام فروشگاه های لباس های دست دوم، اقلامی برای کودکان وجود دارد، اما اگر فروشگاهی فقط نیازهای کودکان را تامین کند، برگ برنده را در اختیار دارد.
شما اکنون در مسیر راه اندازی فروشگاه خود هستید. حال مهمترین بخش کار تهیه موجودی لباس هاست. خب شما باید یک سری لباس برای فروش تهیه کنید، بالاخره شما یک فروشگاه لباس دست دوم هستید. اگر یک فروشگاه خیریه نیستید، نباید درخواست اهدای لباس دهید. حتی اگر درخواست هم کنید بیشتر مردم لباس هایشان را به شما نخواهند داد. در عوض شما باید دست به کار شده و لباس بخرید. به بازارهای محلی کهنه فروش ها سر بزنید. به دنبال فروش های گاراژی باشید. سایت eBay را بررسی کنید. قطعاً انبوهی از فروشندگانی پیدا خواهید کرد که قصد دارند موجودی لباس های خود را به صورت عمده به فروش برسانند. اگر یک فروشگاه لباس در منطقه شما قصد دارد تا فروشگاه خود را ببندد به آنجا نیز سر بزنید؛ شاید بتوانید معاملات مناسب و خوبی انجام دهید.
به یاد داشته باشید که شما قصد دارید لباسی متناسب با بازار هدف خود انتخاب کنید (به همین دلیل انتخاب لباس واقعاً موضوع مهمی است). لباس ها را فقط به دلیل ارزان بودن نخرید. اگر جنسی در فروشگاه تان فروش نرود، قطعاً شما نیز سودی نخواهید کرد، درست است؟

انتخاب دستگاه پنبه‌ چین مناسب و قطعات آن

7- راه اندازی فروشگاه لباس دست دوم

داشتن یک فروشگاه لباس دست دوم که به خوبی مدیریت شده و انواع مختلفی از محصولات را با قیمت های مناسب ارائه می دهد، جاده موفقیت را برای شما هموار می کند. محیط فروشگاه را به خوبی مدیریت کنید و آن را مطابق با سلیقه مشتریان هدف بچینید.
اکنون زمان آن رسیده تا وسایل مورد نیاز برای تجهیز فروشگاه خود را تهیه کنید. اگر قصد دارید چنین کاری انجام دهید، اتاق پرو موقتی بخرید (بسیاری از فروشگاه های فروش لوازم و ابزارآلات آنها را می فروشند). علاوه بر این، شما به یک صندوق پول نیاز دارید که احتمالاً باید به سیستم رایانه هم وصل باشد. برای پرداخت به دستگاه کارتخوان هم نیاز دارید. مطمئناً به تعدادی ریل لباس هم احتیاج خواهید داشت. سعی می کنید که چند عدد مانکن هم تهیه کنید تا بهترین لباس هایی را که در انبار دارید، به نمایش بگذارید.
در صورت نیاز باید بر روی یک سیستم امنیتی هم سرمایه گذاری نمایید. باید فضای کافی بین قفسه لباس ها وجود داشته باشد تا مشتریان بتوانند آزادانه بین آنها حرکت کنند.
در مورد نحوه قیمت گذاری کالاهای خود تصمیم بگیرید. قیمت لباس های برخی از فروشگاه های لباس دست دوم به صورت ریلی است (یعنی لباس های یک ریل (ردیف) خاص، قیمت معینی دارند). البته این امر ممکن است هم برای شما و هم برای مشتری گیج کننده باشد. وقتی صحبت از قیمت گذاری به میان می آید، این روش خیلی سرسری در نظر گرفته می شود.
سیستم قیمت گذاری فروشگاه خود را برنامه ریزی کنید. از سیستم کدبندی بر اساس رنگ یا سیستم علامت گذاری بر اساس موارد قدیمی تر استفاده نمایید. نشانه هایی به کار بگیرید که روند نزولی قیمت را نشان می دهند و برای مشتریان قابل مشاهده هستند تا آنها بتوانند به راحتی قیمت محصولات را با هم مقایسه کنند. شاید بهترین گزینه این باشد که قیمت هر محصولی را که در انبار دارید به صورت جداگانه قیمت گذاری نمایید. این کار شما را مطمئن خواهد کرد که هم شما و هم مشتریانتان از قیمت کالاها اطلاع دارید.
استاندارد لباس ها و اکسسوری های را که قصد فروش آنها را دارید، حفظ کنید. لباس ها یا اکسسوری های دست دومی که پاره شده یا لکه دار هستند، تاثیر بدی بر اعتبار فروشگاه تان خواهند گذاشت. پس به استانداردهایی که تعیین کرده اید، پایبند باشید و هرگز از آنها کوتاه نیایید. در صورتیکه محصولات با کیفیت به مشتریان خود ارائه دهید، مشتریان وفاداری خواهید داشت.
علاوه بر این، شما می توانید در فروشگاه خود خدمات خشکشویی، و تعمیر و اصلاح لباس نیز ارائه دهید. در ضمن ممکن است بعضی اوقات برای تعمیر لباس ها یا اصلاح آنها به چرخ خیاطی نیز نیاز پیدا کنید.

8- ارائه خدمات اضافی در فروشگاه لباس دست دوم

چگونگی راه اندازی فروشگاه لباس دست دوم - کسب و کار نساجی, فروش پوشاک, صنعت مد, صنعت لباس, پوشاک دست دوم

کسب و کارهای موجود همگی به دنبال افزایش درآمد خود هستند، با این امر موافقید؟ حال ممکن است شما فقط با خرده فروشی پوشاک، چرخ کار و بارتان بچرخد و راضی باشید. اما اگر متوجه شوید که فقط با ارائه نکردن خدمات اضافی چقدر از درآمد بالقوه تان کاسته می شود، شگفت زده خواهید شد. حال قصد داریم برخی از خدمات اضافی که شما می توانید در فروشگاه خود ارائه دهید، به شما معرفی نماییم.
با وجود مزایایی که ارائه خدمات اضافی برای شما در بر دارد، شما باید ابتدا همه جوانب را بسنجید؛ بررسی کنید که آیا وقت کافی برای ارائه خدمات اضافی در فروشگاه خود دارید یا خیر. اگر شما به تنهایی فروشگاه را اداره میکنید، قطعاً نمی خواهید که از کار اصلی خود دور شوید. در این صورت آخرین کاری که باید انجام دهید این است که تمام وقت خود را صرف خدمات اضافی کنید و مطمئناً وقت نمی کنید فروشگاه خود را آن طور که باید و شاید، اداره نمایید. در حالت ایده آل شما مایل باشید تا یکی از پرسنل فروشگاه را مسئول ارائه این خدمات اضافی بکنید. بدیهی است که این کار هزینه زیادی برای شما در بر ندارد، اما اگر وی کارها را به درستی انجام دهد از ارزش افزوده کارش متعجب خواهید شد.
حال فرض کنیم که شما یک فروشگاه لباس دست دوم دارید و احتمالاً لباس هایی را می فروشید که خیلی وقت پیش مد بوده و الان دوباره مد شده اند (مثل لباس وینتیج). این احتمال وجود دارد که شما نتوانید لباس متناسبی برای شخص مورد نظر پیدا کنید، اما مشتری هنوز هم خواهان خرید لباس از شما باشد، خب در این صورت چه کاری باید انجام داد؟ خب شما می توانید خدمات تغییر و تعمیر لباس نیز ارائه دهید. در این حالت باز مشتری به شما پول خواهد داد، شما هنوز هم لباس های فروشگاه خود را می فروشید و مشتری نیز در نهایت با لباسی کاملاً و یا تا اندازه ای مناسب مواجه خواهد شد. اگر شما خدمات تغییر لباس را در فروشگاه خود ارائه نمی دادید، نه لباسی را می فروختید و نه از هزینه تعمیر آن بهره مند می شدید، پس شما در این حالت توانسته اید یک درآمد اضافی برای خود خلق نمایید.
البته ارائه این خدمات فقط محدود به کسانی نمی شود که از فروشگاه شما خرید می کنند. اگر خدمات با کیفیتی ارائه دهید، زمانیکه خبر آن پخش شود و مردم از آن آگاه گردند، بخشی از مشتریان فقط برای دریافت این خدمات به فروشگاه شما مراجعه می کنند.
فقط به این مورد بسنده نکنید. مردم خواهان این هستند که لباس هایشان خوب و زیبا به نظر بیایند. آنها می خواهند لباس هایشان در بهترین حالت ممکن باشند. دقیقاً به همین دلیل است که اگر توانایی تهیه تجهیزات را دارید بهتر است خدمات خشکشویی و اتوشویی را نیز به صورت اختصاصی ارائه دهید. مردم مایلند برای چنین خدماتی هزینه پرداخت کنند (از اینکه چقدر مردم حاضرند برای اتو کردن لباسهایتان به شما پول بدهند، شگفت زده خواهید شد). این امر باعث ایجاد یک جریان درآمد مناسب خواهد شد. به یاد داشته باشید که هر دوی این خدمات چیزهایی هستند که مردم به صورت منظم به آنها نیاز دارند، بنابراین اگر بار اول کار با کیفیتی ارائه دهید، آنها دوباره پیش شما برمی گردند. بسیاری از فروشگاه های لباس، قسمت اعظم سود خود را از ارائه خدماتی مانند خشکشویی و اتوشویی به دست می آورند.

9- آیا به کارمند نیاز دارید؟

حتی اگر قصد دارید تا فقط 5 روز در هفته، فروشگاه خود را باز نگهدارید باز بهتر است تا یک دستیار برای کمک به خودتان استخدام کنید. سعی نمایید تا شخصی را استخدام کنید که از کارها مقداری سر رشته داشته باشد و بتواند گهگاهی به جای شما در پیشخوان مغازه بیستد، اجناس مغازه را به نمایش بگذارد، مغازه را تمیز کند و در انجام سایر کارهای روزمره به شما کمک نماید.
به طور کلی باید حداقل دو نفر در یک فروشگاه لباس دست دوم کار کنند. یکی از این افراد باید به مشتریان کمک نماید و کارمند دیگر باید در بخش صندوق فروشگاه کار کند. البته ممکن است شما در ابتدای کار نیازی به استخدام پرسنل نداشته باشید. ممکن است کسب و کار شما آنقدر بی رونق باشد که به پرسنل اضافه نیاز پیدا نکنید. اما اگر سرانجام همه چیز طبق برنامه ریزی ها پیش برود، بالاخره باید افرادی را استخدام نمایید. به یاد داشته باشید که حتماً قوانین محلی استخدام را بررسی کنید.

10- معرفی کسب و کار به بازار

مرحله آخرکار، صحبت کردن درباره کسب و کار خود است. تبلیغ در روزنامه ها برای شما بسیار مناسب است. امروزه هزینه تبلیغ در روزنامه های محلی نسبتاً پایین است. اگر بودجه بیشتری دارید می توانید از تبلیغات رادیویی نیز استفاده نمایید.
یک نمایشگاه یا یک رویداد ترتیب دهید و یا اگر توانایی مالی دارید، اسپانسر یک مسابقه مد شوید. شما حتی می توانید وب سایتی را برای فروشگاه خود راه اندازی کنید و از طریق رسانه های اجتماعی کسب و کار خود را تبلیغ نمایید. علاوه بر این، می توانید لباس های دست دومی که به فروش نرفته اند را به یک سازمان غیر انتفاعی یا یتیم خانه اهدا کنید (مثلا از طریق سایت shelter.org.uk)، زیرا این تنها کاری است که به معروف شدن کسب و کارتان کمک شایانی می کند.
به هر حال نباید مهمترین شکل تبلیغات که همانا تبلیغات دهان به دهان است را فراموش کنید. اگر محصولات گلچین شده و مناسبی در انبار فروشگاه خود داشته باشید، و برخورد شما با مشتریان خوب و مناسب باشد، آنها درباره شما با دوستان و اعضای خانواده خود صحبت خواهند کرد. این کار در نهایت منجر به افزایش مشتریان شما و درآمد بیشتر برای شما خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *