صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز نحوه انتخاب و چگونگی درست بستن شال گردن
1399/08/05

نحوه انتخاب و چگونگی درست بستن شال گردن

Choose And Wear Well the Scarves

شال گردن جزء اقلام ضروری کمد لباس مردانه به حساب می آید. وقتی خوش لباسی و در عین حال کاربردی بودن به صورت همزمان مهم باشند، همیشه انتخاب یک لباس کاملا متناسب آسان نخواهد بود. وجود رنگ ها، مواد، استایل و برندهای مختلف، انتخاب یک شال گردن را گاهی اوقات بسیار سخت می کند. هدف این مطلب، راهنمایی کردن شما برای انتخاب و خرید شال گردن بعدی تان است.
برای دستیابی به این هدف، نکاتی مهمی در این خصوص ذکر خواهد شد و اشتباهاتی که معمولا در این زمینه پیش می آید، جهت جلوگیری از تکرار مجدد در زمان خرید شال گردن توضیح داده می شوند.

چگونه می توان شال گردن را انتخاب نمود و آن را به صورت درست بست؟

برای انجام انتخاب درست قبل از خرید شال گردن، توصیه می کنیم که گام های زیر را دنبال نمایید:

  1. انتخاب مناسب ترین شال گردن
  2. انتخاب شال گردن برحسب علاقه
  3. تصمیم گیری در مورد پارچه شال گردن

در ادامه این مطلب به جزئیات هر یک از این گام ها برای انجام یک انتخاب درست قبل از خرید شال گردن اشاره می شود.

نحوه انتخاب و چگونگی درست بستن شال گردن - مد, فشن, طراحی مد, سبک لباس, راهنمای خرید, پوشاک

شال گردن چیست؟

شال گردن (scarf) که به عنوان گردن پیچ (muffler) نیز شناخته می شود، یک پارچه تزئینی یا اکسسوری است که در اطراف گردن پوشیده می شود. این نوع از اکسسوری توسط مردان و زنان مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد اصلی شال گردن در ابتدا به محافظت از گردن در طول زمان های سرد مربوط می گردد. با این حال این نوع پوشش در فصول تابستانی نیز برای زیبایی لباس به کار برده می شود.

چرا شال گردن مورد استفاده قرار می گیرد؟

دو دلیل عمده برای پوشیدن شال گردن می توان متصور شد:

  • محافظت از گردن در برابر سرما و باد
  • برجسته نمودن ظاهر لباس

چه قسمت هایی برای ساخت شال گردن به کار برده می شود؟

شال گردن یک لباس بسیار ساده برای پوشش گردن محسوب می شود و در کل فقط از چند المان تشکیل می گردد. با این حال، عناصر و المان هایی تولید کننده شال گردن می توانند به نوع مدل وابسته باشند. یک شال گردن شاید حاوی بخش های زیر باشد:

  • فقط یک پارچه
  • یک پارچه حاوی حاشیه در هر دو انتها
  • یک پارچه حاشیه کاری شده
  • درزها

المان اصلی یک شال گردن در واقع خود پارچه است. شال گردن با توجه به نوع برش می تواند با حاشیه هایی برای افزودن زیبایی همراه باشد.

کدام مدل ها از شال گردن باید انتخاب گردند؟

ما برای انتخاب شال گردن توصیه می کنیم که به بخش های زیر توجه داشته باشید:

  1. مدل های شال گردن
  2. پارچه های شال گردن
  3. رنگ های شال گردن با توجه به نیازتان
  4. اندازه های شال گردن

در بخش های باقیمانده این مقاله به چگونگی انتخاب هر یک از این المان ها پرداخته می شود.

کدام مدل ها برای شال گردن بایستی انتخاب شود؟

پوشش های مختلفی از شال گردن در صنعت مد وجود دارد. در ادامه نگاهی جزئی تر به هر نوع پوشش خارجی برای انتخاب بهتر انداخته می شود.

شال گردن کلاسیک

پوشش یک شال گردن کلاسیک بسیار ساده است. به خصوص در میان شال گردن های موجود این نوع ساده ترین است. شال گردن کلاسیک یک شکل کشیده دارد. کاملا طویل است و می تواند به صورت میانگین بین دو تا سه مرتبه دور گردن پیچیده شود. علاوه بر این با یک شال گردن کلاسیک امکان انجام کارهای جالبی وجود دارد و می توانید اجازه دهید تا دو انتهای آن بر روی شانه ها یا قسمت عقب بدن تان آویزان شود.

شال گردن لوله ای

نحوه انتخاب و چگونگی درست بستن شال گردن - مد, فشن, طراحی مد, سبک لباس, راهنمای خرید, پوشاک

شال گردن لوله ای که به آن سربند نیز گفته می شود، یک پوشش مختص سر است. این نوع شال گردن برخلاف شال گردن کلاسیک یک شکل لوله ای دارد. با توجه به سلیقه فرد مصرف کننده می تواند ضخیم یا نازک مورد استفاده قرار گیرد. طول این نوع شال گردن نیز بسیار متغیر است.
شال گردن لوله ای از مشکلات شال گردن های معمولی که در طول روز دائما باز می شوند جلوگیری می کند، بنابراین بسیار سازگار و راحت است. اگر احساس کردید که شال گردن بسیار دراز است، می توانید آن را همانند یک گردنبند فرض نمایید و دور گردن تان بپیچید.

چفیه

چفیه ریشه و خاستگاه فلسطینی دارد. این نوع پوشش یک پارچه مربعی شکل است که به دو بخش تا می گردد تا شکلی مستطیلی داشته باشد. چفیه در اصل سیاه و سفید است که طرح های شطرنجی دارد. با این حال امروزه این پوشش در رنگ ها و الگوهای مختلفی موجود است. چفیه به یک مدل محبوب در زمینه مد تبدیل گشته است.

نسل بعدی جوهرهای چاپ نساجی

روبند سر و صورت

روبند سر و صورت (cheche) به عنوان ترکیبی از روسری و شال گردن شناخته می شود و معمولا توسط مردان بیابانی مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان های دور این نوع از شال گردنی بر روی سر و صورت پیچیده می شد تا فرد را از آفتاب محافظت نماید. امروزه این نوع پوشش همراه با لباس به کار برده می شود و در کل درازای آن همانند شال گردنی کلاسیک است. این حالت از شال گردنی حدود 5 تا 8 متر طول دارد و می توان چندین بار آن را دور گردن بست. معمولا از مواد نرم و سبک ساخته می شود، به همین خاطر مزیت های زیادی دارد.

شال گردنی بسیار بزرگ

همانطور که از نامش مشخص است یک نوع شال گردنی بسیار بزرگ را تعریف می کند که نسبت به شال گردنی های معمولی از طول و ضخامت بیشتری برخوردار است. این نوع یک پوشش موی سر محسوب می شود که حتی در طول ماه های گرم سال نیز کاربرد دارد. شال گردنی بسیار بزرگ در شکل های بسیار مختلفی مثل شال گردنی کلاسیک بسیار بزرگ و سربند بسیار بزرگ وجود دارد. چفیه و روبند در اندازه های بسیار بزرگ موجود نیستند، بنابراین این پوشش های شال گردنی در وزن سبک تولید می گردند.

کدام پارچه ها برای شال گردن بایستی انتخاب شوند؟

جنس های مختلفی از شال گردن وجود دارند که می توانند انتخاب شوند. برای یک انتخاب خوب در نظر گرفتن فصل بسیار مهم است. برای راحتی بیشتر در طول ماه های گرم، انتخاب مواد سبک وزن ضروری است، اما در زمان های سرد بایستی ماده ای انتخاب شود که گرما را حفظ کند. حتی اگر شال گردن با لباس و ظاهرتان کاملا تطابق داشته باشد؛ اما جنس آن با فصل مورد استفاده سازگار نباشد، راحتی شما تضمین نخواهد شد.

الیاف کشمیری

الیاف کشمیری همانند پنبه در تماس با پوست نرم هستند. این الیاف 100 درصد طبیعی هستند و خطری برای پوست (حتی برای حساس ترین افراد) ندارند. الیاف کشمیری در ظاهر بسیار لوکس به نظر می رسند. این الیاف عایق خوبی است، و از سرما و باد افراد را حفظ می کند. بنابراین می توان گفت که کشمیر یک ماده ایده آل برای زمستان است.
جالب است بدانید که این ماده محافظ گرما نیز هست، بنابراین ماده مناسبی برای شال گردنی های فصل تابستان به حساب می آید. در هنگام نگهداری توصیه می شود که شال گردنی کشمیری با دست شسته شود.

ابریشم

ابریشم یک الیاف طبیعی بسیار نرم و ظریف است، و یکی از لوکس ترین جنس های شال گردن محسوب می شود. ابریشم در برابر سرما عایق خوبی است و از گرما نیز جلوگیری می کند، پس این جنس شال گردن می تواند در فصل تابستان و زمستان پوشیده شود. در زمینه نگهداری بهتر است که شال گردن ابریشمی با دست و با احتیاط مورد شستشو قرار گیرد. ابریشم ماده مناسبی در برابر آفتاب و باران نیز هست.

پشم

پشم ماده ای است که در زمان لمس کردن بسیار نرم به نظر می رسد و و در برابر سرما از مقاومت زیادی برخوردار است. خاصیت عایق این پارچه توانایی محافظت در برابر باد و سرما را دارد که این موضوع مزیت مهمی برای انتخاب این ماده در فصول سرد به حساب می آید. در خصوص نگهداری باید دقت داشته باشید که لباس را خراب نکنید. برای استفاده از ماشین لباسشویی بهتر است دمای آن پایین باشد یا ترجیحا از شستشوی دستی استفاده نمایید تا از دوام شال گردن مطمئن شوید. علاوه بر این، پشم ماده ای است که گرد و غبار و کثیفی را به خود جذب نمی کند، بنابراین به ندرت به شستن نیاز دارد.

ویسکوز

ویسکوز که به عنوان ریون نیز شناخته می شود یک ابریشم مصنوعی است، پس می توان آن را یک ماده نیمه طبیعی و نیمه مصنوعی تصور نمود. ظاهر ویسکوز بسیار زیباست و وقتی لمس می شود بسیار نرم به نظر می رسد. ویسکوز قدرت جذب خوبی دارد و می تواند در زمان سرما از فرد محافظت نماید. وقتی صحبت از نگهداری شال گردن ویسکوز به میان می آید، می توانید هم از شستشوی دستی و هم از ماشین لباس شویی (البته در دمای بسیار پایین) استفاده کنید. با این حال یادآوری این موضوع ضرورت دارد که ویسکوز به راحتی دچار چین خوردگی می شود، پس باید به نرمی تو زده شود.

پنبه

پنبه یک الیاف طبیعی نرم و بسیار سالم است. برای کسانیکه از حساسیت پوستی رنج می برند، مناسب ترین ماده است. پنبه از خاصیت عایق خوبی نیز برخوردار است. شال گردن پنبه ای در طول زمستان، گرما را حفظ خواهد نمود، در حالیکه در فصل تابستان می تواند شما را از شر گرما محافظت کند. پس پنبه یک ماده توصیه شده برای همه فصل ها و همه انواع مردم به حساب می آید.

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

لینن

لمس لینن (Linen) بسیار خوشایند و دلپذیر است. لینن یکی از منسوجات قدیمی به شمار می آید که ارزش قابل توجهی دارد. این نوع الیاف یک ماده عایق است که جذب بالایی دارد. بنابراین برای فصول تابستان و زمستان ایده آل است. نگهداری لینن بسیار راحت است، کمتر دچار چین خوردگی می شود و در هنگام شستشو بسیار مقاوم است. علاوه بر این، کتان یک ماده ضد حساسیت است و سبب هیچگونه عارضه ای نمی شود که این خود مزیت محسوب می گردد.

مودال

مودال (modal) یک الیاف طبیعی بسیار نرم است که حتی از پنبه نیز نرمی بیشتری دارد. در هنگام لمس کردن بسیار لطیف است و هوا را به پوست تزریق می نماید. بسیار سبک وزن است و راحتی خوبی فراهم می کند. مودال رطوبت را جذب می کند، اما در هنگام لمس خشک باقی می ماند. بنابراین ماده ایده آلی برای زمان های گرم سال به حساب می آید.

چه رنگ هایی برای شال گردن مناسب تر است؟

وقتی می خواهید رنگ شال گردنی را انتخاب کنید، توصیه می شود که ابتدا رنگ هایی که با چهره شما سازگاری دارند را برگزینید. رنگ شال گردن باید لباس تان مطابقت داشته باشد. قبل از خرید شال گردن، توجه به رنگ های مد روز کاری هوشمندانه به شمار می آید. با این حال برای اینکه سالم باقی بمانید، رنگ های طبیعی مانند مشکی، سفید، خاکستری، بژ یا قهوه ای را انتخاب کنید. این نوع از رنگ ها در کل با هر نوع لباس و رنگ پوستی سازگار هستند.

قبل از خرید شال گردن به چه جزئیاتی باید دقت شود؟

قبل از خرید شال گردن کمی وقت بگذارید و به جزئیات زیر توجه کنید:

  • وضعیت پارچه مثل نحوه دوخت، بافتن یا قلاب دوزی را بررسی کنید و مطمئن شوید که پارچه بدون عیب است.
  • شرایط سجاف ها را بررسی نمایید تا خیلی شل یا خیلی سفت نباشند.
  • از سالم بودن همه درزها مطمئن گردید.

چگونه شال گردن به خوبی بسته می شود؟

نحوه انتخاب و چگونگی درست بستن شال گردن - مد, فشن, طراحی مد, سبک لباس, راهنمای خرید, پوشاک

در کل شال گردن کلاسیک در اطراف گردن برای محافظت در برابر سرما پوشیده می شود. با این حال مدل های مختلف شال گردن می توانند برای مقاصد مختلفی به کار برده شوند.

چگونه شال گردن لوله ای به خوبی پوشیده می گردد؟

شکل لوله ای مانند این نوع شال گردنی در اطراف سر پیچیده می شود و همانند نوعی گردنبند به نظر می رسد. در فصل زمستان می توان آن را با کلاه یا دستکش مناسب پوشید. در فصل تابستان نیز می توان آن را با تاپی که رنگ یکسانی ندارد، بر تن کرد. برای محافظت از سرتان می توانید این نوع سربند را به شکل سرانداز یا سرپوش نیز استفاده نمایید.

به چه صورت می توان چفیه را به درستی استفاده کرد؟

با توجه به شکل مربعی چفیه، می توانید آن را به دو بخش تقسیم نمایید تا قبل از پوشیدن آن یک شکل مستطیلی حاصل گردد. زمانیکه چفیه تا شده در اطراف گردن تان پیچیده می گردد، حالت V شکل آن به پایین قفسه سینه سرازیر می شود، در حالیکه دو انتهای آن بر روی شانه هایتان آویزان خواهد شد.

روبند سر و صورت به چه حالتی مورد استفاده می گردد؟

این نوع شال گردنی می تواند همانند شال گردنی کلاسیک یا چفیه پوشیده شود. علاوه بر این، از آنجاییکه این شال گردنی بسیار طویل است، می توانید آن در اطراف گردن تان چندین بار بپیچید، سپس انتهای آن را در جلو گره بزنید یا در پشت به حال خود رها نمایید.

نتیجه گیری

جهت انتخاب یک شال گردن باید ابتدا مدل های مختلف شال گردن از جمله شال گردن کلاسیک، شال گردن لوله ای (سربند)، چفیه، روبند سر و صورت و شال گردن های بسیار بزرگ را بشناسید. سپس می توانید در مورد چگونگی پوشیدن یک مدل از شال گردن تصمیم بگیرید.
با توجه به نوع فصل بهتر می توانید در مورد خرید نوع شال گردن مورد نظرتان تصمیم گیری کنید. انتخاب جنس شال گردن به نوع فصل بستگی خواهد داشت. در خصوص رنگ شال گردن ضروری است که از شال گردن های طرح دار که فقط با لباس هایی که رنگ آنها یکی است اطلاع داشته باشید.
شما می توانید یک شال گردن روشن را برای موقر جلوه دادن لباس انتخاب نمایید یا برعکس از یک شال گردن با رنگ موقر برای زیبا نشان دادن یک لباس تک رنگ روشن استفاده نمایید. با توجه به بودجه مد نظرتان، برند شال گردن را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *