صفحه اصلی دانشـــنامه ماشین آلات مورد نیاز برای راه اندازی تولیدی پوشاک
1399/08/19

ماشین آلات مورد نیاز برای راه اندازی تولیدی پوشاک

Machinery Needed for Garment Manufacturing

همه ما در برهه ای از زندگی مان به فکر راه اندازی کسب و کار خودمان می افتیم و ترجیح می دهیم تا به جای ادامه شغل فعلی تا زمان بازنشستگی، کسب و کار خودمان را داشته باشیم. اگر این فکر به ذهن شما هم خطور کرده است، پس لطفاً با ما همراه باشید؛ چون این مقاله مخصوص شما نوشته شده است. اگر قصد راه اندازی کسب و کار خودتان را دارید، حوزه های زیادی برای فعالیت وجود دارد.
یکی از این گزینه های مناسب می تواند راه اندازی کسب و کار در حوزه پوشاک باشد. شما می توانید کار خود را در زمینه تولید پوشاک شروع کنید و یا اینکه برچسب لباس (برند) خودتان را راه اندازی کرده و یک فروشگاه خرده فروشی باز کنید. برای شروع کار در زمینه تولید پوشاک آماده حتماً لازم نیست سال ها تجربه داشته باشید؛ نداشتن تجربه به معنای عدم موفقیت نیست. هر کسی می تواند وارد کار تولید پوشاک شود. حتی افرادی مثل متخصصان فناوری اطلاعات، بانکداران و متخصصان منابع انسانی وارد این حرفه شده اند و کار خود را در این صنعت آغاز نموده اند.
وقتی که به فکر کار در زمینه پوشاک آماده افتادید، اولین کاری که باید انجام دهید جمع آوری اطلاعات درباره ماشین آلات و تجهیزات اصلی تولید پوشاک آماده است. طیف وسیعی از ماشین آلات در فرآیندهای مختلف تولید لباس از طراحی گرفته تا بررسی پارچه و بسته بندی لباس مورد استفاده قرار می گیرند. این که چه ماشین آلات و فن آوری هایی باید در زمینه تولید مورد استفاده قرار بگیرند به تنوع محصولات تولیدی و توانایی سرمایه گذاری شما بستگی دارد.
در این مطلب قصد داریم تا اطلاعاتی در مورد انواع ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی کار تولید پوشاک را در اختیار شما قرار دهیم. اگر نگاهی به فرآیندهای تولید پوشاک انداخته باشید حتماً متوجه شده اید که این فرآیندها از توسعه نمونه، ساخت الگو، بازرسی پارچه، پهن کردن پارچه، برش پارچه، دوخت لباس، چک کردن (بررسی) لباس، اتو کردن لباس، کار تعمیرات، تا کردن لباس و بسته بندی کردن آن تشکیل شده اند. در تمام این فرآیندها ماشین آلات مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. قسمت اعظم ماشین آلات مورد استفاده، ماشین آلات دوخت هستند.

ماشین آلات مورد نیاز برای راه اندازی تولیدی پوشاک - ماشین بافندگی, ماشین آلات نساجی, کسب و کار نساجی, صنعت نساجی, دانش تولید

طراحی محصول و ساخت الگو

قبل از ساخت نمونه لباس، ابتد الگوی آن ساخته می شود. الگوی یک استایل را می توان به صورت دستی هم تهیه کرد.
ممکن است دوست داشته باشید الگوی محصولات نمونه را با نرم افزار آماده کنید. برای این کار می توانید یک نرم افزار طراحی CAD (طراحی به کمک رایانه) خریداری نمایید. سیستم های طراحی کامپیوتری CAD معمولاً شامل اجزای دیگری نیز هستند؛ مثل سیستم درجه بندی الگو، سیستم برنامه ریزی نشانگر، سیستم طراحی تو در تو و سیستم دیجیتالی کردن الگوها. برای چاپ کاغذ نشانه به یک دستگاه پلاتر نیاز دارید. شما می توانید با استفاده از نرم افزارهای CAD، پارچه مورد نیاز را دقیقاً تخمین زده و تناسب لباس را بهتر کنید.

آزمایش و بازرسی پارچه

در تولید لباس، پارچه نقش مهمی در کیفیت محصول، ارزیابی آن و تقاضای مشتری دارد. ثانیاً 60 تا 70 درصد هزینه کلی یک لباس به هزینه پارچه آن مربوط می گردد. به همین دلیل خرید پارچه باکیفیت یکی از ضروریات است. تولید کنندگان پوشاک ترجیح می دهند برای تائید پارامترهای کیفی، پارچه را در داخل کارخانه پارچه ازمایش کنند. ممکن است دوست داشته باشید برخی از تجهیزات اصلی آزمایش پارچه را خریداری کنید؛ پاره ای از آنها عبارتند از:

  • دستگاه تست پارچه GSM
  • وسیله سنجش وزن
  • وسیله سنجش طول (مقیاس متری)
  • وسیله بازرسی پارچه (ماشین بازرسی بصری)
  • اتاقک رنگ
  • دستگاه بررسی محتوای الیاف
  • ماشین لباسشویی نمونه و خشک کن تامبل (Tumble)
  • تجهیزات جابجایی پارچه در فروشگاه پارچه
چاپ دی تی اف (DTF) چیست و مراحل انجام آن

ماشین آلات پهن کردن پارچه

در تولید در مقیاس کوچک می توان پارچه را به صورت دستی پهن کرد. اما اگر می خواهید کار خود را توسعه دهید، و بهره وری اتاق برش را ارتقا داده و نیاز به نیروی انسانی را کم کنید، باید به دنبال ماشین آلات اتوماتیک پهن کردن پارچه باشید.

میز برش

برای لایه بندی پارچه به میز برش نیاز دارید. با توجه به طول نشانگر خود به یک میز عریض و بلند نیاز دارید، به گونه ای که پهنای میز با حداکثر عرض پارچه های مورد استفاده شما تناسب داشته باشد. چند لایه از پارچه که روی یک میز صاف پهن شده و کل تازدگی های پارچه یک نشانگر محسوب شده و با هم برش داده می شوند. معمولاً برای چک کردن پارچه و لایه بندی پارچه هایی که دارای طرح های راه راه می باشند از یک میز میخی استفاده می شود؛ این میز در هنگام مطابقت پارچه های راه راه و چک کردن پارچه لباس مورد استفاده قرار می گیرد.

ماشین آلات و تجهیزات اتاق برش

برای ساخت صفحه پارچه، پارچه باید بر اساس الگوها برش داده شود. دستگاه های مختلفی برای برش پارچه وجود دارند. می توانید برای برش پارچه از دستگاه تیغه ای برش مستقیم استفاده نمایید. برای برش حجم کمتری از پارچه به جای دستگاه تیغه ای برش مستقیم از دستگاه تیغه ای برش مدور استفاده کنید. اگر قصد دارید تکه های کوچک لباس را برش دهید، بهتر است دستگاه تیغه ای برش نواری را به کار گیرید.
سایر دستگاه های برش پارچه که ممکن است در اتاق برش به آنها نیاز داشته باشید، عبارتند از:

  • دستگاه فیوزینگ
  • دستگاه شمارنده لایه پارچه
  • دستگاه برش قیطان یا حاشیه پارچه (دستگاه شیاردار کردن پارچه)
  • چنگگ ها برای نگهداری پارچه های برش خورده
  • یک تسمه نقاله برقی جهت انتقال پارچه های برش خورده از بخش دسته بندی به خط دوخت
  • چاپگر انتقالی حرارتی؛ اگر طرح های شما شامل برچسب ها و لوگوهای چاپی است، می توانید یک چاپگر انتقالی حرارتی نصب کرده و کار چاپ را در داخل کارخانه انجام دهید.

با پیشرفت فناوری، بسیاری از تولید کنندگان بزرگ و متوسط به دنبال اتوماتیک کردن روند برش هستند. در صورت اتوماتیک کردن ماشین آلات برش پارچه، بهره وری اتاق برش به خصوص در مواردیکه تا خوردگی پارچه ها زیاد باشد، به میزان زیادی ارتقا پیدا می کند.

ماشین آلات مورد نیاز برای راه اندازی تولیدی پوشاک - ماشین بافندگی, ماشین آلات نساجی, کسب و کار نساجی, صنعت نساجی, دانش تولید

ماشین آلات دوخت

چرخ های خیاطی، قلب کارخانه های تولید پوشاک محسوب می شوند. چرخ های خیاطی مختلفی برای تولید پوشاک وجود دارند. شما باید ترکیب مناسبی از چرخ های خیاطی برای تولید محصولات یا گروه محصولی خود انتخاب کنید. برای انتخاب انواع مختلف چرخ های خیاطی و تعداد چرخ هایی که برای راه اندازی کارخانه خود نیاز دارید می توانید با یک فرد متخصص مشورت نمایید. به منظور آشنایی شما با این دستگاه ها تعدادی از آنها را در زیر معرفی می کنیم.

  • دستگاه کوک قفلی تک سوزنه (SNLS) (می توانید بسته به نوع کار از سه نوع دستگاه SNLS مختلف استفاده کنید. دستگاه کوک زنجیری عادی به همراه یک دستگاه صاف کننده سطح پارچه از زیر به یک دستگاه برش لبه مجهز است).
  • دستگاه مولد بازوی کارگر
  • دستگاه کوک زنجیری تک سوزنه
  • دستگاه کوک زنجیری چند سوزنه (مثال دستگاه Kansai Special)
  • چرخ خیاطی اورلاک
  • دستگاه فلت لاک؛ انواع واگن های مسطح و بسترهای استوانه ای
  • دستگاه کوک قفلی دو سوزنه
  • دستگاه سوراخ کردن جای دکمه
  • دستگاه دوخت دکمه
  • چرخ خیاطی زیگزاگ
  • دستگاه اتصال قزن قفلی
بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک زیادی برای دوخت لباس وجود دارند. برخی از چرخ های خیاطی طرز کار به خصوصی دارند و برای تولید محصولات خاصی مورد استفاده قرار می گیرند؛ مانند دستگاه ایجاد برجستگی حاشیه ای جیب پشت شلوار، دستگاه جایگذاری جیب پشتی شلوار جین، دستگاه اتصال جیب به زین پشت پارچه ها و دستگاه گلدوزی لوگو.

تجهیزات اتاق خیاطی (ماشین آلات غیر دوزندگی)

تجهیزات اتاق دوخت شامل سیستم های حمل مواد، ضمیمه های چرخ های خیاطی و راهنماهای استفاده از آنها، محفظه ها یا صندوقچه های انبار داری در حین انجام کار و تجهیزات حمل و نقل مواد هستند.

ماشین آلات مورد نیاز برای راه اندازی تولیدی پوشاک - ماشین بافندگی, ماشین آلات نساجی, کسب و کار نساجی, صنعت نساجی, دانش تولید

ماشین آلات و تجهیزات پرداخت کاری

کارهایی که در اتاق پرداخت انجام می شوند، عبارتند از بررسی لباس، تعمیر عیوب لباس، از بین بردن لکه ها، وصله پینه لباس، برش نخ های اضافی، حذف نخ های اضافی، اتو کردن لباس و تا کردن آن. انواع مختلف تجهیزات پرداخت کاری در این فرآیندها مورد نیاز است؛ مانند تجهیزات پرس لباس، میز خلاء و اتوی بخار برای اتوی لباس. برخی دیگر از این تجهیزات عبارتند از:

  • میزهای بررسی لباس
  • دستگاه تشخیص لکه
  • دستگاه های برش نخ های اضافی
  • تجهیزات مختلفی برای پرداخت لباس وجود دارد؛ مانند دستگاه پرس حجمی، تونل پرداخت و غیره.

بسته بندی پوشاک

معمولاً تا کردن لباس به صورت دستی انجام می شود. اما قالب هایی برای تا کردن لباس در بازار وجود دارد. در مرحله بسته بندی لباس برچسب های آویز باید به لباس ها متصل شوند. برای برچسب گذاری به دستگاه نصب برچسب نیاز دارید.
اگر لباس های بچه گانه تولید می کنید، عبور همه لباس ها از زیر دستگاه سوزن یاب یکی از شاخصه های انطباق محسوب می شود. احتمالاً لازم است که یک دستگاه سوزن یاب بخرید.

تجهیزات اداری

تجهیزات اداری مورد نیاز نیز عبارتند از:

  • رایانه و لپ تاپ
  • چاپگر
  • دستگاه کپی عکس
  • اگر برای نمایش طرح های خود یک سالن نمایش برپا کرده اید، به چنگگ، چوب رختی و مانکن های لباس نیاز دارید. توجه داشته باشید که در اتاق نمونه برداری و بخش های پرداخت کاری به منظور بررسی تناسب لباس ها نیز به مانکن نیازمند هستید.
  • دوربین مداربسته

نتیجه گیری

نیازی نیست برای تولید محصولات با کیفیت تمام دستگاه های فوق را خریداری کنید. انتخاب محصولات به ساختار محصولات شما و استایل آنها بستگی دارد. تولید یک پیراهن شامل انجام معدودی از کارها می شود که می توان برای دوخت آنها از روش های مختلفی استفاده کرد. منظور این است که دقیقاً لزومی ندارد شما برای یک نوع دوخت به خصوص حتماً دستگاه آن را بخرید، بلکه می توانید با استفاده از دستگاه های مختلف به همان نوع دوخت برسید.
شناخت دستگاه های مورد نیاز برای راه اندازی یک کسب و کار اولین قدم در برنامه ریزی کسب و کار محسوب می شود. باید براساس گروه محصولی که قصد تولید آن را دارید، ماشین آلات را انتخاب کنید. زمانیکه ماشین آلات مورد نیاز خود را شناسایی کردید برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع مختلف ماشین الات و تجهیزات می توانید با یک تامین کننده تماس بگیرید. چرخ های خیاطی (ماشین آلات معمولی و خاص) باید توسط مکانیک های با تجربه (ماشین آلات) نصب و آزمایش شوند. در صورت نیاز باید روش کار با دستگاه ها به اپراتورها آموزش داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *