صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز نحوه از بین بردن بوی عرق از روی لباس ها
1401/04/12

نحوه از بین بردن بوی عرق از روی لباس ها

How to Remove Sweat Smells From Clothing

قطعاً ورزش کردن مزایای زیادی برای سلامتی دارد؛ اما یکی از مشکلات عمده آن عرق کردن است. متاسفانه عرق به لباس ها می چسبد و بویش همچنان بعد از شستن و خشک کردن لباس ها باقی می ماند. اگر دقت کرده باشید؛ حتماً متوجه شده اید که لباس های ورزشی همیشه بو می دهند. نترسید این کاملاً طبیعی است؛ اما جایی برای نگرانی نیست چرا که ما اینجا هستیم تا به شما نشان دهیم که چگونه می توانید بوی عرق را از روی لباس هایتان پاک کنید.

علت بوی بدن چیست؟

بوی بد چیزی است که همه ما آن را تجربه می کنیم؛ اما در عین حال بسیار ناخوشایند است. بوی بدن توسط غدد آپوکرین ترشح می شود. به عنوان مثال غدد آپوکرینی که زیر بغل قرار دارند؛ مولکول هایی (مانند پروتئین ها و لیپیدها) از خود ترشح می کنند که باکتریها را جذب می نمایند. این باکتری ها پوسته پروتئین ها را می شکافند و به همین دلیل بو آزاد می شود.

بوی بدن چیزی نیست که مایه خجالت شما شود؛ اما با انجام برخی کارها می توانید آن را تا حد ممکن کاهش دهید. برای کنترل بوی بدن می توانید از یک ضد عرق یا دئودورانت پروبیوتیک استفاده کنید.

چرا بوی بدن به لباس ها می چسبد؟

ممکن است با خود بیاندیشید که با شستن لباس ها، بوی بد آنها از بین می رود. اما متاسفانه همیشه از بین بردن بوی بدن از روی لباس ها به این سادگی نیست. بوی بدن و خاصتاً چربی پوست چسبناک است؛ از این رو به پارچه ها می چسبد و پاک کردن آن سخت می شود.

شستن لباس ها با آب گرم، بسیاری از این چربی ها را از بین می برد؛ اما مشکل این است که بیشتر لباس های ورزشی از الیاف مصنوعی ساخته می شوند. بیشتر این لباس ها را نمی توان با آب داغ شست؛ به همین دلیل چربی بدن همیشه از روی آنها پاک نمی گردد.

هر چند جنس لباس ها بخشی از این مسئله است اما آنچه مشکل را حادتر می کند؛ نحوه شستن لباس هاست. اگر شما لباس هایتان را در دمای 90 درجه فارنهایت، با شوینده های غیرتخصصی و یک دور نرمال ماشین لباسشویی بشویید؛ نه تنها باکتری ها را از بین نمی برید، بلکه بیشتر آنها را با هم ترکیب می کنید. پس باید یاد بگیرید که چگونه بوی عرق را به صورت اصولی از بین ببرید. در غیر این صورت، بوی عرق مدام شما را آزار می دهد.

ترفندهایی برای رفع بوی عرق از روی لباس ها

حال حتماً می پرسید که پس چگونه می توان بوی عرق را از روی لباس ها پاک کرد؟ ما در اینجا هفت روش مختلف را به شما معرفی می کنیم؛ مطمئناً یکی از این روش ها برای شما مناسب است؛ در ضمن احتمالاً برخی از موادی که ما در اینجا معرفی می کنیم را از قبل در خانه دارید. پس می توانید با خیال راحت و با لباس های تر و تازه و فاقد بو سرکار خود حاضر شوید.

نکته کلیدی: لباس های خود را پشت و رو کنید و قسمت های زیر بغل و جاهایی از آن که آغشته به عرق است را در معرض دید قرار دهید. با این کار بهترین نتیجه را می گیرید.

آسپرین و کرم تارتار

اگر لباس هایتان بوی بدی می دهند؛ آسپرین و کرم تارتار در رفع بوی بد عرق می توانند به شما کمک کنند. کرم تارتار که به پتاسیم بی تارتارات معروف است؛ یک ماده شیمیایی اسیدی است که برای خنثی سازی بو مناسب می باشد. در ضمن آسپرین حاوی اسید سالیسیک است که جهت از بین بردن لکه و بوی عرق عالی عمل می کند.

  1. 3 عدد قرص آسپرین سفید و بدون روکش را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید.
  2. یک قاشق غذاخوری کرم تارتار را به این مخلوط اضافه نمایید.
  3. این محلول را با کمک یک مسواک کهنه بر روی ناحیه عرق کرده لباس بمالید.
  4. بگذارید حداقل 20 دقیقه به همین حالت بماند.
  5. لباس را طبق معمول بشویید و خشک کنید.
  6. در صورت تداوم بو، این کار را تکرار نمایید.

آب لیمو

آبلیمو نه تنها یک ماده غذایی مفید است؛ بلکه به دلیل اسیدی بودن می تواند بوهای بد را خنثی کند. برای استفاده از آب لیمو به منظور از بین بردن بوی بد عرق، باید براساس دستورالعمل زیر عمل کنید:

  1. آب چند عدد لیمو را بگیرید.
  2. آب لیموها را با دو لیتر آب گرم مخلوط کنید.
  3. اجازه بدهید این محلول مقداری خنک شود.
  4. لباس های عرق کرده را به مدت 30 دقیقه در این محلول بخیسانید.
  5. آن را با آب سرد آبکشی کنید.
  6. لباس را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود.
بازار منسوجات خودرو در حال رشد است

جوش شیرین

احتمالاً دلیل دیگری هم برای خرید یک کیسه بزرگ جوش شیرین پیدا کرده اید و آن چیزی نیست جزء استفاده از آن برای از بین بردن بوی لباس ها. از آنجاییکه جوش شیرین ضد بو است؛ لذا برای لکه های عرق بسیار مناسب می باشد. جوش شیرین با اسیدی کردن محیط، مولکول های بو را خنثی می کند و به همین دلیل باعث از بین رفتن بوی بد عرق می شود.

  1. جوش شیرین و آب گرم را با هم مخلوط کرده و یک خمیر بسازید.
  2. این خمیر را روی قسمت های عرق کرده لباس بمالید.
  3. حداقل بگذارید 15 دقیقه به همین حالت باقی بماند. حتی می توانید آن را یک شب به همین حالت بگذارید.
  4. لباس را طبق معمول بشویید.

نمک

نمک دارای اثرات ضد باکتریایی قوی است و می تواند باکتری هایی که باعث بوی بد گرفتن لباس های عرق کرده شما شده اند را از بین ببرد. از این رو می توانید این ترفند را برای از بین بردن بوی بد لباس های عرق کرده خود امتحان نمایید.

  1. نصف فنجان نمک را در یک تشت بزرگ بریزید.
  2. آن را تا نیمه از آب گرم پر کنید.
  3. آن را هم بزنید تا نمک کاملاً حل شود.
  4. قسمت های آغشته به عرق لباس هایتان را در این محلول بخیسانید.
  5. لباس را طبق معمول بشویید.

سرکه

از آنجاییکه سرکه سفید تقطیری حاوی عوامل خورنده است؛ لذا ابزار خوبی برای بوزدایی هر چیزی، مخصوصاً لباس های عرق کرده است. برای از بین بردن بوی بد عرق از روی لباس های خود، باید طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

  1. یک فنجان سرکه تقطیری سفید را با نصف گالن آب سرد مخلوط کنید.
  2. لباس های عرق کرده خود را به مدت 20 دقیقه در این محلول بخیسانید.
  3. لباس ها را طبق معمول شستشو دهید.

نکته: سرکه تقطیری سفید بوی خوبی ندارد؛ اما خوشبختانه بوی آن بعد از شستن لباس ها از بین می رود. به علاوه می توانید چند قطره اسانس روغنی، مانند اسانس لیمو یا چای را به آن اضافه کنید؛ با این کار بوی بد آن راحت تر رفع می گردد.

سودای شستشو

سودای شستشو (Washing Soda) که با نام کربنات سدیم نیز شناخته می شود؛ در اصل از جوش شیرین تهیه می گردد. به همین دلیل با سازوکاری مشابه جوش شیرین، باعث خنثی شدن بوها می شود. اگر در خانه به سودای شستشو دسترسی دارید؛ می توانید از آن برای بوزدایی لباس های ورزشیتان بهره بگیرید.

لباس محافظ به تن کنید

هنگام کار کردن با سودای شستشو، از دستکش لاستیکی استفاده کنید؛ زیرا این ماده جزء مواد محرک طبقه بندی می گردد.

  1. یک چهارم فنجان سودای شستشو را روی قسمت های بدبوی لباس بپاشید.
  2. کمی آب را بر روی آن بریزید، و با کمک دست خمیری غلیظ درست کرده و آن را به قسمت های بدبوی لباس بمالید.
  3. بگذارید 30 دقیقه به همین حالت بماند.
  4. لباس را طبق معمول بشویید.

دهان شویه

آیا می دانستید که در هنگام شستشوی لباس هایتان می توانید از دهان شویه استفاده کنید؟ هر چند به کار گیری دهان شویه در این زمینه زیاد رایج نیست؛ اما واقعاً موثر عمل می کند. دهان شویه می تواند باکتری های دهانتان را از بین برده و بوی بد دهان را رفع کند؛ از این رو منطقی است اگر بگوییم که می تواند همین کار را با لباس های عرق کرده شما هم انجام دهد.

  1. چند سر بطری پر از دهان شویه را روی قسمت های عرق کرده لباس بریزد.
  2. بگذارید 30 دقیقه به همین حالت بماند.
  3. لباس ها را طبق معمول بشویید.

همیشه در ابتدا دهان شویه را روی قسمتی از لباس که از رو مشخص نباشد امتحان کنید تا مطمئن شوید که لکه ای از خود باقی نمی گذارد.

نکاتی در زمینه رفع بوی بد از روی لباس ها

هر چند روش هایی که تا به حال معرفی کرده ایم فوق العاده هستند؛ اما قصد داریم چند نکته دیگر که در این زمینه به شما کمک می کنند را در ادامه ذکر کنیم. با رعایت این نکات می توانید تا حد زیادی با بوی عرق لباس های خود مقابله نمایید. در واقع هدف ما این است که تا جای ممکن، شما را از شر این بوهای بد خلاص کنیم. 

  • بلافاصله شستن لباس ها: لباس های خود را بعد از یک تمرین سخت در باشگاه بدنسازی یا محیط کار بلافاصله بشویید. با این کار رشد باکتری ها روی لباس هایتان متوقف شده و دیگر به تولید مثل ادامه نمی دهند.
  • استفاده از فریزر: اگر نمی توانید لباس هایتان را بلافاصله بشویید؛ آنها را در فریزر قرار دهید. هر چند انجماد باعث از بین رفتن باکتری ها نمی شود؛ اما رشد آنها را متوقف می سازد. قطعاً این کار از اینکه لباس های کثیف خود را قبل از شستن در ساک ورزشی بگذارید، بهتر است.
  • به کار گیری مواد شوینده طبیعی: شوینده های معمولی دارای مواد خوشبو کننده مصنوعی هستند. این مواد خوشبو کننده به جای حذف بوهای بد، آنها را می پوشانند. زمانیکه این مواد خوشبو کننده خنثی می شوند؛ بوهای بد دوباره سر بر می آورند. معمولاً در مواد شوینده با رایحه طبیعی از جوش شیرین استفاده می شود که برای از بین بردن بوها بسیار مناسب است.
  • شستن لباس ها به صورت پشت و رو: قسمت داخلی لباس ها آغشته به چربی ها و عرق بدن است. اگر لباس هایتان را به صورت پشت و رو بشویید؛ احتمال اینکه آب و مواد شوینده با این عوامل مقابله کنند بیشتر می شود.
  • استفاده از شوینده به مقدار مناسب: اگر از شوینده به مقدار کافی استفاده نکنید؛ لباس هایتان تمیز نمی شوند. اگر بیش از حد مواد شوینده را به کار بگیرید؛ آب غلیظ شده و لباس هایتان سخت تمیز می گردند.
  • اضافه نمودن جوش شیرین در هنگام شستشو: معمولاٌ در هنگام شستن لباس ها، جوش شیرین به آنها اضافه می گردد؛ به این صورت لباس ها بهتر و بیشتر تمیز می شوند. برای این کار کافی است که جوش شیرین را به مخزن پخش کن شوینده ماشین لباسشویی و یا مستقیماً به محفظه شستشوی لباس ها اضافه نمایید، و سپس لباس ها را طبق معمول بشویید.
  • عدم استفاده از نرم کننده پارچه: با وجود اینکه نرم کننده های پارچه، لباس هایتان را نرم و خوشبو می کنند؛ اما با استفاده از مواد خوشبو کننده مصنوعی تهیه می شوند. به احتمال زیاد به جای اینکه بوها را از بین ببرند؛ آنها را پنهان می کنند. بهتر است به جای آنها از اسانس های روغنی استفاده نمایید. 
  • تمیز نگه داشتن ماشین لباسشویی: این کار همیشه به راحتی فراموش می شود. باید ماهی یک بار ماشین لباسشویی خود را تمیز کنید. برخی از ماشین های لباسشویی دارای گزینه خود تمیز شونده هستند؛ اما می توانید با اضافه کردن دو فنجان سرکه تقطیری سفید به مخزن پخش کن شوینده ماشین لباسشویی و تنظیم آن روی گرم ترین درجه حرارت آب، ماشین لباسشویی را به راحتی تمیز کنید.
  • به کار گیری بخارشوی لباس: بخارشوهای لباس برای از بین بردن باکتری ها و شاداب کردن لباس ها بسیار مناسب می باشند. انواع زیادی از آنها در بازار وجود دارند؛ بنابراین مطمئناً می توانید یک بخارشوی لباس مناسب برای خودتان پیدا کنید.
  • هوای تازه و نور خورشید: شادابی لباس هایتان به وسیله نور خورشید و هوای تازه محقق خواهد شد.
  • عدم استفاده از لباس های ورزشی در محیط باشگاه: قبلاً هم اشاره کردیم که باکتری ها به راحتی به لباس های ورزشی می چسبند. با وجود اینکه احتمالاً وسوسه می شوید که بعد از ورزش غذا بخورید؛ اما بهتر است لباس هایتان را درآورده و دوش بگیرید.
زیپ قابل بازیافت و ضد آب شرکت YKK

کلام پایانی: بوی بد عرق بسیار شرم آور است؛ اما این چیزی است که همه ما آن را تجربه می کنیم. پس نکاتی که برای جلوگیری از بوی بد لباس ها عنوان کردیم را از یاد نبرید. به احتمال زیاد حتماً به یکی از موادی که در اینجا ذکر کردیم، دسترسی دارید. در ضمن بهتر است همیشه از موادی مانند جوش شیرین و آب لیمو در هنگام شستن لباس هایتان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *