صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت روش های مختلف شستشوی لباس های کشباف
1400/05/20

روش های مختلف شستشوی لباس های کشباف

Types of Wash Applied on Knit Garments

شستشوی پوشاک چیست؟

ما در عصر مد زندگی می کنیم. هر کسی دوست دارد تا لباس های مد روز بپوشد. این کار باعث می شود تا افراد ظاهری متفاوت داشته باشند. ظاهر یک تی شرت ساده کشبافی شسته شده قطعاً تفاوت زیادی با ظاهر یک تی شرت کشبافی شسته نشده دارد. امروزه نسل جوان دوست دارند تا اقلام کشبافی شسته شده را خریداری نمایند. در این مقاله به دلیل اهمیت شستشوی پوشاک در عصر حاضر قصد داریم تا به انواع روش های مختلف شستشوی لباس های کشباف بپردازیم.

چه روش هایی برای شستشوی لباس های کشباف وجود دارد؟

از روش های مختلفی برای شستشوی لباس های کشباف استفاده می شود؛ این روش ها عبارتند از:

  1. شستشوی آنزیمی
  2. سنگشویی آنزیمی سنگی یا شستشوی آنزیمی سنگین
  3. شستشوی توپی سایشی
  4. شستشوی داغ
  5. شستشوی سیلیکونی نرم کننده
  6. اسید شویی
  7. اسپری P.P
  8. رنگرزی پوشاک
  9. رنگرزی سرد
  10. رنگرزی رنگدانه ای
  11. رنگرزی گره ای
  12. رنگرزی عمیق

در ادامه مقاله درباره تمامی روش های فوق صحبت خواهیم کرد:

1- شستشوی آنزیمی (Enzyme Wash)

روش شستشویی که در آن از مواد آنزیمی استفاده می شود به شستشوی آنزیمی معروف است. انتخاب آنزیم به ته رنگ لباس بستگی دارد؛ به همین دلیل ممکن است از آنزیم های اسیدی یا خنثی استفاده شود. در فرآیند شستشو، آنزیم ها برای ایجاد جلوه های سایشی بر روی لباس ها به کار می روند. پس از اتمام کار، لباس یک ظاهر و جلوه بسیار خوب پیدا می کند. هدف اصلی استفاده از شستشوی آنزیمی در لباس های کشباف تغییر ظاهر و جلوه لباس هاست.

2- سنگشویی آنزیمی سنگی یا شستشوی آنزیمی سنگین (Heavy enzyme wash)

در این روش شستشو از آنزیم و سنگ به صورت همزمان برای ایجاد جلوه های فرسایشی بر روی لباس ها استفاده می شود. تکنسین های شستشو در این روش باید اقدامات احتیاطی را رعایت کنند تا مانع آسیب رساندن به لباس ها شوند. آنها برای جلوگیری از این مشکلات سعی می کنند تا سنگ های بسیار ریز را به کار بگیرند. هدف اصلی این روش، خلق جلوه های سایشی سنگین بر روی لباس های کشباف است.

3- شستشوی توپی سایشی (Rubber Ball Wash)

روش شستشوی توپی سایشی چیزی جز شستشوی لباس ها و اعمال مواد نرم کننده بر روی آنها نیست. در نتیجه لباس ها نرم تر شده و درزهای لباس دچار سایش می شوند. زمانیکه لباس های کشباف به نرمی و لطافت بیشتری احتیاج داشته باشند و لازم باشد تا درزهای این لباس ها دچار فرسودگی شوند، از این روش شستشو استفاده می گردد.

4- شستشوی داغ (Hot Wash)

معمولاً از روش شستشوی داغ در لباس های کشباف برای جلوگیری از ایجاد مشکل آب رفتگی لباس ها پس از عمل آوری های مختلف استفاده می شود. قبل از تولید لباس باید شستشوی داغ انجام گیرد. انجام شستشوی داغ پس از عمل آوری های مختلف مانند رنگرزی، رنگرزی سرد، اسپری P.P و غیره الزامی است. قبل از اینکه پارچه ها آماده ساخت شوند، باید حتماً این روش شستشو بر روی آنها اعمال گردد. در غیر این صورت در حین اندازه گیری پارچه مشکلات عدیده ای به وجود می آید.

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

5- شستشوی سیلیکونی نرم کننده (Softener Silicon Wash)

چنانچه لباس های کشباف به نرمی و لطافت بیشتری احتیاج داشته باشند، روش شستشوی سیلیکونی نرم کننده بر روی آنها اعمال می گردد. در این روش شستشو، مواد سیلیکونی و نرم کننده با هم مورد استفاده قرار می گیرند؛ مواد نرم کننده باعث نرم تر شدن الیاف سلولزی پارچه شده و مواد سیلیکونی سبب لغزنده شدن سطح پارچه لباس ها می شوند. مواد نرم کننده ممکن است کاتیونی یا غیر یونی باشند.

6- اسید شویی (Acid Wash)

هدف اصلی استفاده از این روش، ایجاد یک جلوه موجی بر روی لباس های کشباف است. اسید شویی با استفاده از پتاس و سنگ انجام می گیرد. در وهله اول سنگ ها باید در محلول پتاس غوطه ور شوند، سپس سنگ ها به آرامی خشک شده و به همراه لباس ها در ماشین لباسشویی شسته می گردند. پس از این کارها، لباس ها جلوه و ظاهری غیر یکنواخت و موجی پیدا می کنند.

7- اسپری P.P

فرآیند اسپری P.P به معنی اسپری کردن پرمنگنات پتاسیم (potassium permanganate) بر روی برخی قسمت های لباس است. از این ماده شیمیایی برای کمرنگ شدن لباس های کشباف استفاده می شود. برای این کار در ابتدا دو نفر باید دو طرف لباس کشباف را بگیرند، سپس این ماده شیمیایی با تفنگ P.P و با کمک فشار هوا بر روی لباس پاشیده می گردد. اسپری باعث لایه برداری ناحیه مورد نظر می شود؛ سپس عملیات خنثی سازی با استفاده از ماده شیمیایی سدیم متا بی سولفیت در ماشین لباسشویی باید انجام شود. این کار باعث ایجاد جلوه ای سفید رنگ در ناحیه مورد نظر می شود.

8- رنگرزی پوشاک (Garment Dye)

فرآیند رنگرزی لباس ها بعد از اتمام تولید آنها انجام می شود. لباس های سنتی از پارچه هایی ساخته می شوند که از قبل رنگ گردیده اند. فرآیند رنگرزی لباس ها یا با روش رنگرزی سرد و یا با روش رنگرزی رنگدانه ای صورت می گیرد؛ انتخاب این روش ها کاملاً به دستورالعمل های خریدار بستگی دارد. مزیت اصلی این فرآیندها اقتصادی بودن تولید لباس های یکسان با رنگ های خاص است. مزیت دیگر این روش، نرم تر و لطیف تر شدن لباس ها و ایجاد جلوه های وینتیج بر روی آنهاست؛ امری که نهایتاً باعث جلب رضایت مشتری می شود.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

9- رنگرزی سرد (Cold Dye)

رنگرزی سرد یک شیوه رنگرزی پوشاک است. رنگرزی سرد بر دو نوع است: «رنگرزی سرد داخلی» و «رنگرزی سرد خارجی». در طی فرآیند رنگرزی باید رنگرزی داخلی یا خارجی براساس پیشنهادات خریدار انتخاب و اجرایی شود. چنانچه خریدار به مورد خاصی اشاره نکرده باشد، باید از فرآیند رنگرزی سرد خارجی برای رنگرزی لباس ها استفاده گردد. هدف اصلی این فرآیند، تولید جلوه های موجی و غیر یکنواخت رنگی بر روی لباس های کشباف است.

10- رنگرزی رنگدانه ای (Pigment Dye)

رنگرزی رنگدانه ای نیز یکی دیگر از روش های رنگرزی لباس هاست. پس از اتمام این فرآیند، لباس ها دارای رنگ یکسان و یکنواختی می شوند. تفاوت اصلی بین روش های رنگرزی سرد و رنگرزی رنگدانه ای در این است که پس از رنگرزی سرد، لباس ها دارای یک سایه رنگ مواج و غیر یکنواخت می شوند؛ در حالیکه پس از رنگرزی رنگدانه ای، لباس ها جلوه رنگی یکسان و یکنواختی پیدا می کنند.

11- رنگرزی گره ای (Tie Dye)

یک فرآیند رنگرزی است که بر روی لباس های کشبافی گره زده شده اعمال می گردد. در این روش لباس ها قبل از اینکه به بخش رنگرزی ارسال شوند، باید با نوارهای لاستیکی یا نخی به صورت محکم گره زده شوند. در این فرآیند درصد رنگینه باید از قبل تنظیم شود. با انجام این فرآیند، لباس ها جلوه ای رنگی مواج و غیر یکنواخت به دست می آورند. چرا که برخی از قسمت های لباس، رنگ را به خود جذب می کنند و برخی از قسمت های دیگر نمی توانند رنگ را به خود جذب کنند. هدف اصلی این فرآیند ایجاد جلوه های رنگی غیر یکنواخت بر روی تمام قسمت های لباس های کشباف است.

12- رنگرزی عمیق (Deep Dye)

این روش نیز یک نوع تکنیک رنگرزی غیر یکنواخت است. با انجام آن هر قسمت از لباس کشباف، جلوه ای رنگی مواج و غیر یکنواخت پیدا می کند. برای ایجاد این نوع از سایه رنگ های غیر یکنواخت، ابتداً یک حمام رنگ ایجاد می گردد و سپس لباس ها توسط یک دستگاه رنگرزی در داخل حمام رنگ غوطه ور می شوند. این دستگاه، لباس ها را برای مدت مشخصی در حمام رنگ غوطه ور کرده و سپس آنها را از حمام رنگ خارج می کند. در این فرآیند قسمتی از لباس یک رنگ و قسمت های دیگر رنگ های دیگر را به خود جذب می کنند. در این فرآیند رنگرزی از رنگینه های راکتیو استفاده می شود، چرا که این رنگینه ها ثبات رنگ بسیار بالایی دارند. هدف اصلی این فرآیند، رنگرزی لباس کشباف با رنگ های مختلف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *