صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز مهندسان زیستی آمریکایی با همکاری یک محققان ایرانی تشکی اختراع کرده اند که در سریع تر به خواب رفتن فرد کمک می کند
1401/07/10

مهندسان زیستی آمریکایی با همکاری یک محققان ایرانی تشکی اختراع کرده اند که در سریع تر به خواب رفتن فرد کمک می کند

US bioengineers invent mattress that makes body fall asleep faster

مهندسان زیستی دانشگاه تگزاس (University of Texas) ایالات متحده یک سیستم تشک و بالش اختراع کرده اند که با دستکاری دمای بدن، باعث به خواب رفتن فرد می شود. از آنجایی که در ریتم 24 ساعته بدن، کاهش دمای بدن در طول شب باعث به خواب رفتن فرد می شود؛ لذا این تشک جدید با استفاده از گرما و سرما بدن را تحریک می کند و به افراد کمک می کند تا سریع تر به خواب بروند.

در وب سایت آستین (Austin website) به نقل از دانشگاه تگزاس آمده است این تشک به گونه ای طراحی شده که همزمان دمای نواحی مرکزی بدن را پایین می آورد و در عین حال گردن، دست ها و پاها را گرم می کند. این کار باعث افزایش جریان خون به منظور هدر دادن گرمای بدن می شود و در نتیجه شرایط را برای به خواب رفتن بدن فراهم می کند. از آنجایی که پوست گردن نقش تنظیم کننده دمای بدن را برعهده دارد؛ لذا این سیستم با گرم کردن بالش، به بالا رفتن حرارت این ناحیه از بدن و در نتیجه به خواب رفتن فرد کمک می کند.

محققان یک مطالعه آزمون اجرا پذیری داده ها (Proof-of-concept Study) در مورد ترکیب سیستم بالش گرم کننده و تشک دو ناحیه ای گرم کننده و سرد کننده را در ژورنال تحقیقات خواب (Journal of Sleep Research) منتشر کرده اند. در این مطالعه دو نوع تشک مورد مطالعه قرار گرفته که در یکی برای کنترل دمای هسته بدن از آب و در دیگری از هوا استفاده شده است.

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

در این مطالعه 11 نفر با تشک ها مورد مطالعه قرار گرفتند و از شرکت کنندگان خواسته شد که دو ساعت زودتر از حد معمول به خواب بروند؛ در برخی از شب ها از تشک گرم و سرد استفاده شد و در برخی دیگر از تشک های عادی. نتایج نشان داد شب هایی که افراد از تشک گرم و سرد کننده استفاده می کردند در مقایسه با شب هایی که علی رغم تنظیم زمان خواب روی تشک های عادی دراز می کشیدند؛ حدود 58% سریع تر به خواب رفتند. کاهش دمای بدن به میزان قابل توجهی، زمان لازم برای به خواب رفتن فرد را کاهش داد و حتی کیفیت خواب او را نیز بهبود بخشید.

هدف این پروژه کشف راه های جدید با تحریک حرارتی بدن، برای کمک به خواب افراد بود. این مطالعه در آزمایشگاه کنت دیلر (Kenneth Diller) که استاد دانشکده مهندسی کاکرل (Cockrell School of Engineering) و متخصص در زمینه تنظیم گرما و حرارت برای دستگاه های درمانی است، انجام شد. دیلر در این خصوص گفته است: «جالب این است که گرم کردن ملایم بدن در امتداد ستون فقرات گردن با ارسال سیگنال به بدن برای افزایش جریان خون به دست ها و پاها و کاهش دمای قسمت های مرکزی بدن، باعث تسریع روند خواب می شود. همین اثر باعث می گردد تا فشار خون در طول شب اندکی کاهش یابد و به سیستم قلبی عروقی بدن اجازه می دهد تا تنش حفظ جریان خون در طول فعالیت های روزانه که برای سلامتی بدن بسیار مهم است را جبران کند».

محافظ پارچه Polygiene ShedGuard و بهبود مقاومت پارچه در برابر سایش در حین شستشو

شهاب حقایق (Shahab Haghayegh)، محقق خواب دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان بریگهام و وومنز (که همزمان با اخذ مدرک دکترا در رشته مهندسی زیست پزشکی به توسعه این تشک در دانشگاه تگزاس کمک کرد و سرانجام در سال 2020 فارغ التحصیل شد) گفته است: «ما با دستکاری حسگرهای حساس به دمای داخلی بدن و تنظیم مختصر تعادل گرمایی بدن، باعث تسهیل روند آماده سازی جسم برای به خواب رفتن می شویم. به همین دلیل فکر می کنم که در این زمینه دما مهمتر از هر چیزی است». سایر محققانی که روی این پروژه کار کرده اند؛ عبارتند از: سپیده خوشنویس (Sepideh Khoshnevis) و مایکل اسمولنسکی (Michael Smolensky) از دانشگاه یو تی آستین، رامون هرمیدا (Ramón Hermida) از دانشگاه ویگو اسپانیا، ریچارد کاستریوتا (Richard Castriotta) از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و اوا شرنهامر (Eva Schernhammer) از دانشگاه هاروارد. این تیم توانسته حق ثبت اختراع را برای فناوری سیستم تشک و بالش گرم و سرد کننده به نام خود ثبت کند و به دنبال جذب شریک برای تجاری سازی آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *