صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز سلول‌ های خورشیدی در نساجی
1398/09/29

سلول‌ های خورشیدی در نساجی

لباس‌ها می‌ توانند گوشی موبایل را شارژ کنند

دانشمندان دانشگاه ناتینگهام ترنت فناوری ای را برای جاسازی سلولهای خورشیدی کوچک شده در نخ ایجاد کرده اند که می توان آن را به پارچه ببافیم یا بدوزیم. این امر منجر به تولید لباس هایی با سلول‌ های خورشیدی کوچک به اندازه یک موریانه شده که به فرد اجازه می‌ دهد با حرکت کردن برق تولید کنند و اقلامی نظیر تلفن‌ های همراه و ساعت های هوشمند خود را شارژ کنند.
این تکنولوژی آزمایش شده ثابت کرده‌ است که می تواند یک تلفن همراه و یک Fitbit را شارژ کند. این سلول‌ ها در یک رزین محصور شده‌ اند که به پارچه اجازه می‌ دهد تا مانند هر نوع لباس دیگر، شسته و فرسوده شوند. تنها سه میلیمتر طول و ۱.۵ میلیمتر پهنا دارد، این سلول‌ ها با چشم غیر مسلح تقریبا نامریی هستند و حتی پوشنده لباس آن ها را حس نمی کند. برای تمام این مفاهیم و اهداف و با وجود داشتن توانایی تولید برق دقیقا مثل هر نوع لباس دیگر به نظر می‌ رسد. پروفسور تیلاک دیاس، از مدرسه هنر و طراحی، گفت: ” با جاسازی سلول‌ های خورشیدی کوچک شده در نخ، ما می‌ توانیم لباس و بافت بسازیم که تولید را به شیوه‌ ای پایدار انجام می دهد. لباس‌ ها مانند هر پوشاک دیگر رفتار خواهد کرد، اما درون الیاف یک شبکه از سلول‌ های کوچک شده خواهد بود که الکتریسیته تولید می‌ کنند. این امر می تواند با کاهش لزوم وصل کردن وسایل به پریز های دیواری و کاهش انتشار کربن از میان شبکه های برق همراه باشد.” دیاس اضافه کرد: “احتیاج به برق برای منسوجات الکترونیک هوشمند همیشه پاشنه آشیل ان بوده‌ است و این فناوری به مردم اجازه می‌ دهد تا در حین حرکت از منسوجات هوشمند استفاده کنند.”
حداکثر ۲۰۰ سلول کوچک شده می‌ توانند ۲.۵ تا ۱۰ ولت و تا ۸۰ میلی وات انرژی تولید می کنند. گروه تحقیقاتی پیشرفته نساجی این دانشگاه اثباتی بر مفهوم منسوجات با ابعاد ۵ cm و دارای ۲۰۰ سلول است. این تکنولوژی به اندازه کافی قدرتمند بوده و می تواند یک تلفن همراه و یک Fitbit را شارژ کند. محققان می‌ گویند که اگر ۲۰۰۰ سلول خورشیدی در یک پارچه قرار گرفته باشد، قدرت کافی برای شارژ کردن یک تلفن هوشمند به دست خواهد آورد.
محققی به نام Achala Satharasinghe که نمونه اولیه را به عنوان بخشی از تحقیقات دکترای خود در دانشگاه توسعه داد، گفت: ” این یک تکنولوژی هیجان‌ انگیز است که می‌ تواند انقلابی در نحوه تفکر ما در مورد انرژی خورشیدی، لباس و تکنولوژی پوشیدنی ایجاد کند. با در دسترس بودن سلول‌ های خورشیدی کوچک شده، ما می‌ توانیم در طیفی از روش‌ های جدید، با استفاده از اجزایی مانند لباس، لوازم مد، منسوجات و چیز های دیگر تولید انرژی کنیم.” Satharasinghe گفت: “این کار به دستگاه‌ های تلفن همراه اجازه می‌ دهد که به روش‌ های سازگار با محیط‌ زیست شارژ شوند که برای مصرف کنندگان بسیار راحت‌ تر از قبل می باشد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *