صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز حذف مرزهای طراحی با کمک فناوری 4D-KNIT
1400/05/14

حذف مرزهای طراحی با کمک فناوری 4D-KNIT

Dissolving design boundaries with 4D-KNIT

شرکت Karl Mayer که در زمینه تولید ماشین های بافندگی فعالیت می کند؛ به لطف فناوری 4D-KNIT، تعریف جدیدی از پارچه های اسپیسر (Spacer) تریکوی تاری ارائه داده است. اصطلاح 4D-KNIT به نسل کاملاً جدیدی از منسوجات اسپیسر که مبتنی بر ساختار اولیه پارچه های تریکوی تاری سه بعدی معمولی هستند، اشاره دارد؛ اما این پارچه ها به شکل قابل توجهی از ساختار سنتی خود فاصله گرفته اند.

این لایه اسپیسر از آن جهات متفاوت است که فضای بین قسمت های بالا و پایین آن را می توان با نخ های حجیم پر کرد، و بدین وسیله می توان به جلوه های بی نظیری از عملکرد و طراحی دست یافت. این دو سطح علاوه بر این الگوی صاف به دلیل رنگرزی با دو رنگ متفاوت و ادغام شبکه های تنفسی، می توانند طرح های برجسته کاملاً واضحی به خود بگیرند. این طرح ها در هر طرف پارچه به شیوه ای مختلف جایگذاری شده و ابعاد متفاوتی دارند.

براساس میزان تارهای پود و طراحی نقوش پلاستیکی، ایجاد طرح های متنوع امکان پذیر است؛ در واقع می توان از پارچه های کتی باد کرده گرم و نرم که در زمستان ها افراد را گرم نگه می دارند تا منسوجات قابل تنفس مورد استفاده در ساخت کفش های کاربردی را با همین روش تولید کرد.

اتحادیه اروپا می خواهد با انبوه زباله های نساجی مبارزه کند

پارچه های اسپیسر تریکو تاری جدید معمولاً بر روی RDPJ 6/2 EL FB در گیج E 24 تولید می شوند. اما بخش توسعه منسوجات این شرکت برای بررسی بیشتر پتانسیل بخش لباس های ورزشی و بیرون پوش، اولین محصولات 4D-KNIT را با استفاده از ماشین راشل ژاکارد میله سوزنی دوتایی در گیج E 28 تولید کرده است.

نمود جدیدی از پارچه ها در خدمت ورزش و اوقات فراغت

معمولاً از مواد فرآوری شده در گیج E 28 برای تولید اقلام ورزشی الاستیک ظریف استفاده می شود. نخ کشی ماهرانه در این دستگاه منجر به ساخت پارچه ای شده که علاوه بر سبک تر بودن نسبت به خود نمونه E 24، از آن هم نرم تر است. علاوه بر این به گفته شرکت Karl Mayer، طراحی شیک کاربردی این پارچه دقیقاً به همان جایی رسیده که باید به آن دست می یافته است.

RDPJ 6/2 EL FB با کمک دو میله ژاکارد، بخش های جلویی و پشتی قسمت بالای پارچه را به صورت یک تکه مجزا با فرم حجیم سه بعدی می سازد؛ طرح های این بخش متشکل از جزئیات بسیار پیچیده هستند. این طرح ها شامل نقش های برجسته برای نشانه گذاری لبه های برش خورده، خطوط تخت برای تقسیم بندی پارچه، بخش های شبکه ای دهانه باز و الگوهای برجسته زیرین با نقوش هندسی کوچک می باشند. تکرار اندک جلوه های زیاد و کم، باعث کاهش سطح تماس پارچه با پوست می شود؛ از این رو احتمال چسبیدن پارچه به بدن در اثر عرق کردن به حداقل می رسد. در ضمن وجود مناطق مشبک قابل تنفس با دهانه های بزرگ امکان تنظیم حرارتی پارچه در هنگام ورزش را فراهم می کنند و مناطق کشسان داخلی آزادی حرکت کافی را به فرد می دهند. یوجی یاماموتو (Yuji Yamamoto)، مالک منطقه ای محصولات ساخته شده با ماشین های بافندگی راشل میله سوزنی دوتایی در شرکت Karl Mayer قصد دارد با این سری جدید از محصولات بیش از پیش توجه تولید کنندگان مد و لباس های ورزشی را به خود جلب کند. یک متخصص منسوجات درباره این پارچه های جدید می گوید: «خاصتاً بخش پوشاک می تواند از مزایای این پارچه های جدید 4D-KNIT استفاده کند. وزن کم و نرمی این پارچه ها تضمین کننده راحتی زیاد آنهاست؛ در ضمن وجود مواد رشته ای در فضای بین لایه های بالا و پایین این پارچه ها ضمن افزایش خاصیت عایق این منسوجات، احتمال انتشار میکرو پلاستیک را به شدت کاهش می دهد؛ زیرا این پارچه ها دیگر نیازی به فرآیندهای تکمیلی پرداخت یا خار زنی ندارند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *