صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز تولید خمیر ساخته شده از زباله های 100% منسوج به نام Circulose توسط شرکت سوئدی Renewcell
1401/02/20

تولید خمیر ساخته شده از زباله های 100% منسوج به نام Circulose توسط شرکت سوئدی Renewcell

Circulose®, a pulp made out of 100% textile waste

Circulose نام تجاری خمیر محلول (Dissolving Pulp) است که شرکت Renewcell از طریق ضایعات کاملاً منسوج مانند شلوارهای جین فرسوده و ضایعات تولیدی آن را تولید می کند. خمیر (تفاله) محلول همان چیزی است که در صنعت نساجی برای ساخت انواع ویسکوز، لیوسل، مودال، استات و دیگر انواع الیاف احیا شده (که الیاف سلولزی ساخته دست بشر نیز نامیده می شوند) مورد استفاده قرار می گیرد. تنها تفاوت Circulose با این خمیر در این است که این ماده به جای چوب از ضایعات منسوجات ساخته می شود.

مسئله

مد دچار تغییر شده؛ اما خود صنعت آن تغییر چندانی نشده است. مسائلی مانند کشت بیشتر پنبه، استفاده بیشتر از آب، روند رو به رشد به کار گیری مواد شیمیایی و استفاده دائمی از نفت برای فروش هر چه بیشتر محصول، جزء مواردی هستند که هر فصل تکرار می گردند. صنعت مد هر روز بزرگتر، سریع تر و ارزان تر می شود، و ضایعات بیشتری تولید می کند.

صنعت مد یکی از بزرگترین منابع آلودگی آب های پاک است، و مصرف کننده عمده مواد خام و انرژی بکر محسوب می شود؛ به علاوه هر ساله هزاران تن منسوجات دور ریخته شده، سایت های دفن زباله را پر می کنند. همه این موارد با پایداری در تناقض هستند.

زیپ قابل بازیافت و ضد آب شرکت YKK

راهکار

فرآیند مذکور در قالب مراحل زیر با این مشکل مقابله می کند:

  1. Renewcell لباس هایی که قابل فروش به مردم نیستند را جمع آوری می کند. این لباس ها یا خیلی فرسوده هستند و یا از مد افتاده اند. لباس های نخی برای این منظور ایده آل هستند؛ زیرا حاوی سلولز زیادی می باشند.
  2. لباس ها تکه پاره شده، و دکمه ها و زیپ های آنها را جدا می کنند؛ سپس آنها را رنگ زدایی کرده و به دوغاب تبدیل می نمایند. در ادامه آلاینده هایی مانند پلی استر پلاستیکی نیز جدا می شوند؛ آنچه در نهایت باقی می ماند سلولز است (سلولز یک پلیمر آلی زیست تخریب پذیر می باشند که پنبه، درختان و تمام گیاهان سبز روی کره زمین از آن ساخته شده اند).
  3. دوغاب برای تبدیل شدن به ورقه های تفاله Circulose خشک می شود. این ورقه ها به صورت عدلی بسته بندی می گردند و به شرکت های همکار (مانند H&M و Levi’s) فرستاده می شوند تا دوباره به الیاف منسوج طبیعی تبدیل شوند.
  4. در این مرحله برندها لباس های جدید را با استفاده از الیاف Circulose طراحی می کنند. این الیاف را می توان بسته به نیاز محصول با الیاف دیگر مخلوط کرد و یا به تنهایی از آنها استفاده نمود.
تولید ژاکت آلومینیومی از کپسول های نسپرسو
تولید خمیر ساخته شده از زباله های 100% منسوج به نام Circulose توسط شرکت سوئدی Renewcell - فرآیند بازیافت, پوشاک بازیافتی, بازیافت پارچه

نتیجه

افرادیکه لباس های Circulose را انتخاب می کنند؛ ضایعات، آلودگی آب و هوا، منابع آبی و میکروپلاستیک ها را به نزدیک صفر می رسانند، و باعث کاهش ردپای مد در جنگل زدائی می شوند. Renewable با استفاده از یک فناوری 100% تجدیدپذیر انرژی، لباس های قدیمی را به یک ماده طبیعی بکر تبدیل می کند که هیچ نیازی به مزارع پنبه، نفت و درخت ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *