صفحه اصلی صــنعت و تجـــارت نحوه شستشوی لباس های قرار گرفته در معرض ساس ها
1401/08/09

نحوه شستشوی لباس های قرار گرفته در معرض ساس ها

Wash Clothes Exposed To Bedbugs

احتمالاً این جمله را در دوران کودکی به کرات شنیده اید که اجازه نده ساس ها در طول خواب گازت بگیرن. اما حالا که بزرگ شده ایم چگونه می توانیم به ساس ها اجازه ندهیم که ما را گاز بگیرند؟ پاسخ به این سوال منوط به یاد گرفتن نحوه شستشوی لباس هایی است که در معرض ساس قرار گرفته اند. بنابراین ما در این مقاله پاسخ این سوال را به شما می دهیم و کمک می کنیم تا با نحوه شستشوی لباس های قرار گرفته در معرض ساس ها آشنا شوید.

ساس چیست؟

ساس ها حشرات کوچکی هستند که از خون انسان ها یا حیوانات تغذیه می کنند. معمولاً آنها در هنگام خواب به ما حمله ور می شوند؛ از این رو کمی وحشتناک به نظر می رسند. خوشبختانه آنها باعث گسترش بیماری ها نمی شوند و عوارض سلامتی هم ندارند. آنها فقط خیلی کریه و ناخوشایند هستند. پس اگر از این به بعد یک حشره کوچک با رنگ مایل به قهوه ای و به اندازه یک دانه سیب اطراف تختخواب خود مشاهده کردید، بدانید که ساس است. بنابراین زمان خداحافظی با آنها فرا رسیده است.

ساس ها در اصل مسافر هستند. آنها از چمدان ها، کیف ها و کوله پشتی ها برای انتقال از مکانی به مکان دیگر استفاده می کنند. در ضمن منشاء آنها مکان های آلوده و مبلمان های کهنه است. از این رو اگر در یک آپارتمان زندگی می کنید؛ ممکن است از خانه همسایه به خانه شما مهاجرت کنند.

ساس ها معمولاً کجا پنهان می شوند؟

از آنجاییکه ساس ها بسیار کوچک و باریک هستند؛ لذا به راحتی خود را در جاهای باریک مخفی می کنند. بنابراین می توانید آنها را بین چمدان ها، لباس ها، ملحفه ها، مبلمان و صد البته تختخواب خود پیدا کنید. آنها تمایل دارند به صورت گروهی زندگی کنند؛ به همین دلیل اگر در جایی یک ساس پیدا کردید، باید بدانید که ممکن است تعداد زیادی از آنها در آنجا حضور داشته باشند. هر چقدر هم که این امر وحشتناک به نظر برسد؛ ولی باید بدانید که آنها دریافته اند پنهان شدن در رختخواب به این معنی است که شب ها راحت تر به غذا دسترسی دارند.

در ضمن اگر قبل از شستن لباس های خود، آنها را به مدت طولانی در یک سبد نگهداری کنید؛ یک بهشت واقعی برای ساس ها ساخته اید. آنها از لباس های کثیف به عنوان وسیله ای برای سفر از یک مکان به مکان دیگر بهره می گیرند. اگر اخیراً چند روزی را در یک هتل اقامت کرده اید (ساس ها همچنان مشکل بزرگی در اینگونه مکان ها هستند)؛ این احتمال وجود دارد که ساس ها به لباس های کثیف شما چسبیده و به خانه تان راه پیدا کنند.

آیا شستن لباس ها باعث کشته شدن ساس ها می شود؟

بله اگر این کار را به درستی انجام دهید؛ ساس ها با شستشوی لباس ها از بین می روند. اگر در خانه ساس پیدا کنید، قطعاً وحشت زده می شوید؛ اما نیازی به نگرانی نیست. خوشبختانه می توانید بدون نیاز به دور ریختن لباس هایتان از شر آنها راحت شوید.

آیا ساس ها می توانند در آب زنده بمانند؟

پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. قطعاً این پاسخی نیست که دوست داشتید بشنوید؛ اما با ما همراه باشید تا به پاسخ دقیق سوال خود برسید.

ساس ها معمولاً با قرار گرفتن در آب غرق می شوند؛ بنابراین می توان گفت که خیر، آنها در آب زنده نمی مانند. اما اگر در ماشین لباسشویی بتوانند از آب بالا بیایند چون به هوا دسترسی پیدا می کنند به احتمال بسیار کم زنده می مانند. اگر می خواهید ساس ها را بکشید؛ باید مطمئن شوید که کاملاً در آب غرق می شوند. در ضمن آب باید تا حد ممکن داغ باشد و دمای آن از 122 درجه فارنهایت بیشتر شود.

ساس ها چه مدت بر روی لباس ها زنده می مانند؟

به طرز شگفت انگیزی طول عمر ساس ها بین 6 ماه تا یکسال است. با این حال ساس هایی که روی لباس های کثیف زندگی می کنند به هیچ منبع غذایی دسترسی ندارند. اگر ساس ها منبع تغذیه نباشند؛ تنها بین دو تا سه ماه زنده می مانند. این امر بسته به شرایط آب و هوایی محل زندگی مقداری متغیر است. اما برای شما مهم این است که بدانید چگونه باید لباس های قرار گرفته در معرض ساس ها را بشویید تا به حیات آنها پایان دهید. 

برای شستشوی لباس های در معرض ساس به چه چیزهایی نیاز است؟

مواد مصرفی:

  • الکل مالشی
  • پودر لباسشویی
  • کیسه های زباله.
روش رنگ کردن لباس مشکی و بازگرداندن رنگ سیاه

ابزارها:

  • ماشین لباسشویی، و
  • ماشین خشک ‌کن.

نحوه شستشوی لباس های قرار گرفته در معرض ساس ها (گام به گام)

اکنون که به تجهیزات مقابله با ساس مجهز شده اید، وقت آن رسیده که مقابله عملی با ساس ها را شروع کنید، پس خود را برای شستشوی لباس ها آماده نمایید.

1- پاشیدن الکل مالشی روی لباس ها

در این مرحله ابتداً باید بدانید که کدام یک از لباس هایتان دارای ثبات رنگ هستند. اگر برچسب مراقبتی لباس می گوید که این لباس باید جداگانه و یا به همراه لباس های هم رنگ شسته شود؛ پس دارای ثبات رنگ نیست و باید از این مرحله چشم پوشی کنید. در صورتیکه لباس شما دارای ثبات رنگ است؛ به محض مشاهده عفونت ساسی، الکل مالشی را روی آن اسپری نمایید. هر چند این کار ممکن است تخمک ها یا آلودگی های ساسی را از بین نبرد؛ اما قطعاً ساس های زنده را می کشد. 

اخطار: الکل مالشی قابل اشتعال است. بنابراین باید این کار را دور از محل استعمال دخانیات و یا مکان هایی که شعله های سرباز (مثل شمع، شومینه، اجاق گاز و غیره) در آنها قرار دارند، انجام دهید. در ضمن اگر فردی عصبی هستید؛ می توانید این مرحله را نادیده بگیرید.

2- مرتب کردن لباس ها

در این مرحله باید لباس هایتان را براساس دستورالعمل های شستشو روی برچسب مراقبتی آنها مرتب کنید. به عنوان مثال لباس های رنگی یا لباس هایی که می توانند حرارت زیاد را تحمل کنند را در کنار هم قرار دهید. با این کار از تخریب لباس هایتان در ماشین لباسشویی جلوگیری می کنید.

لباس ها را تا زمانیکه نوبت شستشوی آنها می رسد؛ در کیسه های زباله نگهداری کنید. با این کار دیگر ساس ها به قسمت های دیگر خانه منتقل نمی شوند. لباس هایی که در محل های آلوده به ساس یا داخل چمدان ها قرار دارند را مرتب نمایید تا مانع از پخش شدن آنها در داخل خانه شوید.

3- شستشوی لباس ها

محتویات هر کدام از کیسه ها را جداگانه در ماشین لباسشویی بریزید؛ هر یک از کیسه هایی که خالی می کنید را در یک کیسه زباله تمیز قرار داده و دور بیاندازید. لباس ها را با گرم ترین درجه حرارت ممکن و با استفاده از یک شوینده معمولی بشویید. برنامه ماشین لباسشویی را براساس نوع لباس هایی که در آن انداخته اید، انتخاب نمایید.

نکته: هنگام قرار دادن لباس ها در داخل ماشین لباسشویی، کیسه را مستقیماً در آن بریزید و به لباس ها دست نزنید. اگر لباس ها را یکی یکی به داخل ماشین لباسشویی پرت کنید؛ ساس ها در داخل هوا پخش شده و یا اینکه به صورت مستقیم روی زمین می افتند و در این صورت به دنبال قربانی بعدی خود می گردند.

4- خشک کردن لباس ها

در صورت تمایل می توانید لباس هایتان را در گرمترین دمای ممکنی که پارچه لباس قادر است تحمل کند، به مدت 30 دقیقه خشک نمایید. اگر دمای خشک ‌کن تا 120 درجه فارنهایت بالا برود؛ تمام ساس ها و تخمک های آنها کشته می شوند.

این روش را نیز امتحان کنید: اگر نمی خواهید لباس هایتان را تمیز کنید و فقط قصد دارید ساس های آنها را بکشید؛ می توانید فقط این مرحله را انجام دهید و نیازی به شستشوی لباس ها نیست.

برای لباس هایی که نمی توان آنها را در خشک‌ کن قرار دارد باید از چه روشی استفاده کرد؟

باید لباس هایی که فقط با روش های خشکشویی تمیز می شوند را در یک کیسه زباله قرار داده و به خشکشویی ببرید. اما باید حتماً به آنها اطلاع دهید که این لباس ها آلوده به ساس هستند؛ در این صورت در مورد پذیرش یا عدم پذیرش لباس تصمیم می گیرند. چرا که برخی از خشکشویی ها دوست ندارند این آلودگی ها به لباس های سایر مشتریانشان منتقل شوند.

اما اگر لباسی دارید که به هیچ وجه نمی توان آن را با خشک‌ کن خشک کرد؛ نگران نباشید. شما می توانید این لباس را به لباسشویی های تجاری ببرید؛ چرا که آنها از خشک‌ کن هایی که دارای قفسه های بزرگ هستند استفاده می کنند. در این صورت باید آنها حتماً 90 دقیقه در معرض حرارت قرار بگیرند تا تمام ساس هایشان کشته شده و از بین بروند.

یک ترفند دیگر: اگر اتوموبیل دارید؛ می توانید این لباس ها را در یک روز بسیار گرم روی داشبورد آن قرار دهید. این کار باید حداقل یک روز تمام طول بکشد.

دستگاه پنبه پاک کنی و تاریخچه آن

نکاتی در مورد شستشوی لباس های قرار گرفته در معرض ساس ها

اگر می خواهید واقعاً مطمئن شوید که ساس های لباس ها و ملحفه هایتان از بین رفته اند و یا به برخی از این لوازم و ابزارها دسترسی ندارید؛ می توانید نکات زیر را امتحان کنید:

  • در مکان های عمومی بیشتر مراقب باشید: اگر در یک اتاق مشترک زندگی می کنید؛ باید بیشتر مراقب باشید و اقدامات احتیاطی را رعایت کنید. لابلای چین های لباس ها و داخل ماشین لباسشویی را بررسی کرده و به دنبال ساس ها بگردید. وقتی پای این موجودات نفرت انگیز به میان می آید؛ هرگز نمی توان 100% مراقب بود.
  • بخارشوی را امتحان نمایید: هنگام استفاده از بخار شوی از دستورالعمل های مندرج روی برچسب آن پیروی کنید. دمای بخارشوی لباس باید بین 160 تا 180 درجه سانتیگراد باشد تا بتواند ساس ها را از بین ببرد. در ضمن باید هر اینچ لباس را بخار دهید تا مطمئن شوید عفونت لباس پاک شده است.
  • جارو برقی را به کار بگیرید: در این حالت یک جاروبرقی مناسب واقعاً به کمک شما می آید. باید بعد از تمیز کردن و بخار دادن لباس های آلوده به ساس از جاروبرقی استفاده کرده و محیط را کاملاً تمیز کنید. البته باید حتماً کیسه جاروبرقی را خالی کرده، و در سطل زباله انداخته و بیرون بگذارید.
  • لباس ها را منجمد کنید: هر چند که تا حالا فقط درباره گرما صحبت کرده ایم؛ اما جالب است بدانید که سرمای زیاد هم به همان اندازه موثر است. بهتر است این روش را بر روی لباس های ابریشمی و جیر، کفش ها و عروسک ها امتحان کنید. برای این کار کافی است که هر کدام از لباس ها را جداگانه در یک کیسه فریزر قرار داده و دمای فریزر را بر روی 4- درجه فارنهایت تنظیم کنید. با این کار تمام ساس ها از بین می روند؛ اما باید لباس ها حداقل دو روز در فریزر باقی بمانند. برای لباس های بزرگتر ممکن است این زمان طولانی تر باشد.

سوالات متداول در مورد شستشوی لباس های قرار گرفته در معرض ساس ها

ممکن است هنوز سوال های زیادی درباره ساس ها داشته باشید؛ هر چند که ما سعی کردیم مبانی مقابله با آنها را کاملاً پوشش دهیم، اما در ادامه قصد داریم به برخی از سوالات مهم در این زمینه پاسخ دهیم.

آیا ساس ها در ماشین لباسشویی زنده می مانند؟

بله احتمال این اتفاق زیاد است. اما اگر طبق مراحل فوق پیش بروید؛ احتمال آن بسیار کاهش می یابد. حتماً باید از یکی از روش های گرمایی برای از بین بردن ساس ها استفاده کنید. هر کدام از این روش ها اعم از آب گرم، دستگاه خشک ‌کن و یا بخارشوی قادرند این موجودات کوچک مزاحم را از بین ببرند.

یادآوری: با وجود اینکه ساس ها در صورت غوطه ور شدن کامل در آب از بین می روند؛ اما تخمک های آنها اینگونه نیستند. به همین دلیل استفاده از گرما هنگام شستشوی لباس هایی که در معرض ساس قرار گرفته اند، بسیار مهم است.

آیا شستشو و خشک کردن مکرر لباس ها باعث کشته شدن ساس ها و تخمک های آنها می شود؟

بله اگر به صورت مکرر لباس هایتان را در دمای بالا شسته و خشک کنید؛ لطف بزرگی به خود کرده اید. این یک راهکار عالی برای خلاص شدن از شر ساس ها و جلوگیری از پخش شدن آنهاست. در صورتیکه وسایل شما آلوده به ساس شده اند، باید در صورت امکان تمام آنها را بشویید؛ این اصل شامل روکش های مبلمان، ملحفه تشک ها و حتی لحاف های پر قو هم می شود.

چه نوع مایع لباسشویی می تواند ساس ها را از بین ببرد؟

قبلاً اشاره کردیم که هنگام شستشوی لباس های قرار گرفته در معرض ساس ها می توانید از مواد شوینده معمولی استفاده کنید؛ زیرا شوینده ساس ها را از بین نمی برد، بلکه این گرما و آب است که آنها را می کشد. پس لازم نیست اقدام به خرید مواد شوینده گران قیمت کنید.

کلام پایانی: حال که می دانید چگونه لباس های قرار گرفته در معرض ساس ها را بشویید؛ دیگر لازم نیست نگران هجوم مجدد این جانوران کوچک باشید. با خیال راحت بخوابید و در هنگام خواب نگران کابوس بعدی نباشید. با رعایت این نکات ساده می توانید برای همیشه از شر ساس ها خلاص شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *