صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز تحقیقات به دنبال بازنگری در طراحی دستکش دروازه‌بان‌های فوتبال
1400/04/19

تحقیقات به دنبال بازنگری در طراحی دستکش دروازه‌بان‌های فوتبال

Research reimagines goalkeeper gloves for football

DENKENDORF که یک تیم تحقیقاتی در موسسه تحقیقات نساجی و الیاف Denkendorf (DITF) آلمان است؛ مکانیسم جدیدی را برای دستکش دروازه بان های فوتبال توسعه داده که نوید کاهش تنش در نوک انگشتان آنها را می دهد.
همان طور که در یورو 2020 هم مشاهده شد؛ غالباً از دروازه بانان خواسته می شود تا با کش دادن بیشتر بدن خود، از نوک انگشتانشان برای نجات تیم استفاده کنند. 
از آنجایی که سرعت شوت ها گاهی اوقات از 60 مایل در ساعت نیز فراتر می رود؛ لذا محققان همیشه به دنبال راهکارهایی برای محافظت از ورزشکاران بوده اند؛ زحماتی که اکنون به ثمر نشسته و قرار است در قالب یک استاندارد در جام جهانی قطر در سال آینده از آن رونمایی شود.
هانس- هلگه بوتچر (Hans-Helge Böttcher)، محقق مرکز فناوری بافندگی DITF در Denkendorf اظهار داشته که «کار تحقیقاتی در این زمینه بسیار پر زحمت و طاقت فرساست. اقلام منسوج نه تنها باید از انگشتان در برابر تنش های شدید محافظت نمایند؛ بلکه باید انعطاف پذیر بوده و ادراک حسی را محدود نکنند».
این تیم ادعا می کنند که نمونه اولیه طراحی شده می تواند از 90% آسیب های ناشی از کشش بیش از حد بدن و وارد آمدن نیروی توپ به نوک انگشتان جلوگیری کند. در اصل مکانیک کشش نیرو در این دستکش ها تعبیه شده است؛ این مکانیسم نیروی توپ را از نوک انگشتان که بی پشتوانه ترین قسمت دست محسوب می شوند، به مچ دست منتقل می کند.
ساختار دوخت این دستکش به گونه ای است که دوخت دستکش از مفاصل انتهایی انگشتان قسمت خارجی دست شروع شده و تا مفاصل انتهایی انگشتان قسمت داخلی دست ادامه پیدا می کند؛ از این رو دستکش کاملاً دست را در میان می گیرد. دستکش و عناصر عملکردی مجزای آن به گونه ای طراحی و سازماندهی شده اند که از نظر هندسی دارای فرم متناسبی بوده و به صورت بهینه جریان نیروها را هدایت می کنند.
در ضمن آزمایشاتی صورت گرفت تا مشخص شود که آیا مکانیسم حمایتی این دستکش تفاوتی با دستکش های دروازه بانی معمولی دارد یا خیر. بدین منظور توپ ها از زوایای مختلف و با سرعت های مختلف از 20 تا 120 کیلومتر در ساعت به سمت یک دستکش ثابت شوت شدند و نیروی ضربه باقیمانده اندازه گیری گردید.با توجه به اینکه نتایج این آزمایش بسیار مثبت بود؛ لذا اسوالد ریدر (Oswald Rieder)، رئیس مرکز فناوری بافندگی در DITF معتقد است که این نوع دستکش می تواند در سال آینده به استانداردی صنعتی تبدیل شود. وی می گوید: «کاملاً محتمل است که این فناوری جدید در جام جهانی قطر به یک استاندارد تبدیل شده باشد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *