صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز برنامه اقدام پایدار ترکیه برای افزایش صادرات
1400/06/06

برنامه اقدام پایدار ترکیه برای افزایش صادرات

Turkey Sustainability Action Plan to boost exports

اتحادیه صادر کنندگان منسوجات و مواد اولیه ترکیه (Turkey’s Textile and Raw Materials Exporters’ Association) با همکاری مجمع صادر کنندگان ترکیه (TİM) به دنبال تدوین یک برنامه پایداری هستند و بدین صورت امیدوارند با کاهش تاثیرات زیست محیطی روند تولیدی خود، سهم بازار صادراتی‌شان را افزایش دهند.

این دو انجمن صنعتی از طریق یک برنامه اقدام پایدار، در صدد ایجاد یک تحول دائمی در روند کاری خود و تطبیق فعالیت هایشان با هنجارهای توافقنامه سبز اروپا در سطح بالا هستند.

اسماعیل غیله (İsmail Gülle)، رئیس انجمن TİM در این زمینه می گوید: «من از همه صنعتگران، تولید کنندگان، تامین کنندگان و صادر کنندگان دعوت می کنم که به رویکرد تولیدی ما روی بیاورند، و طبیعت و محیط زیست را در اولویت فعالیت های خود قرار دهند. اجازه بدهید در زیرساخت های قدیمی کارخانه های خود تجدید نظر کنیم، زیرساخت های مرتبط با پسماندهای آبی شستشو و رنگرزی را از هم تفکیک نماییم، پسماند آبی حاصل از شستشو را بازیافت کنیم، به سمت استفاده از فناوری هایی که در شستشو و رنگرزی از آب کمتری استفاده می کنند، روی بیاوریم و تا جاییکه ممکن است سهم سوخت های فسیلی را کاهش دهیم».

زیپ قابل بازیافت و ضد آب شرکت YKK

بخش نساجی که توانسته با صدور 6.2 میلیارد دلار به بالاترین ارزش صادراتی در نیمسال گذشته برسد؛ در زمینه پایداری به یک پیش قراول تبدیل شده است. قرار است بخش نساجی براساس این برنامه، گام های مشخصی را در زمینه برخی از مسائل مانند بازیابی فاضلاب، کاهش مصرف انرژی و بازیافت بردارد.

غیله همچنین عنوان می کند: «در هفته های اخیر سعی کردیم در چارچوب برنامه اقدام پایدار که متشکل از 12 بند اصلی است؛ پیام آشکاری را به جهان، مبنی بر اینکه ما بدون مصرف کردن جهان به تولید برای جهان اقدام می کنیم را مخابره نماییم. این پیام سریعاً با استقبال جهانی مواجه شد. یکی از اهدافی که اعلام کردیم؛ تدوین یک برنامه اقدام منطقه ای است. بسیار خوشحالم که امروز در بخش نساجی که بخش پیشرو ما محسوب می شود؛ اولین حرکت را در این مسیر شروع کردیم. امیدوارم همچنان این حرکت توسط بخش نساجی ما رهبری شده و بتواند مشوقی برای سایر بخش های صادراتی شود، و بتوانیم نقشه راه برنامه منطقه ای خود را در اسرع وقت تکمیل کنیم.

یک هیئت علمی صنعتی با هدایت بخش های ما، و تعیین و اجرای سیاست های پایدار صنعتی، مسئولیت مهمی در این روند تحول سبز برعهده خواهد گرفت. از این رو می توانیم با تحقق اهداف برنامه اقدام خود، یکی پس از دیگری، کشور ترکیه را به یک برند در زمینه پایداری تبدیل کنیم».

الیاف کتان جدید برای استفاده در صنایع هوانوردی و خودروسازی

احمت اوکسوز (Ahmet Öksüz)، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان منسوجات و مواد اولیه استانبول (İTHİB) در مراسم معرفی این برنامه اقدام گفت: «بخش نساجی ترکیه پنجمین صادر کننده بزرگ جهان و دومین صادر کننده بزرگ اتحادیه اروپا است؛ از این رو این بخش باید داستان های جدیدی برای موفقیت خود بنویسد تا جای پای خود را در این بخش بسیار رقابتی که روز به روز در حال رشد است، تثبیت کند.

هدف ما در این برنامه اقدام پایداری این است که با اجرای پروژه های ملموس با همکاری وزارتخانه های مطبوع در حوزه های مختلف، پایداری را در بخش خود گسترش دهیم و در این زمینه و صد البته حوزه صادرات همچنان پیشگام باشیم. ما باید به مقوله پایداری به عنوان یک روند تحولی و نه یک خطر نگاه کنیم، و از آن به عنوان یک فرصت استفاده نماییم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *