صفحه اصلی اخــبار و مـطالب روز آیا بخش پوشاک اتحادیه اروپا می تواند از چالش بحران انرژی جان سالم به در ببرد؟
1402/01/21

آیا بخش پوشاک اتحادیه اروپا می تواند از چالش بحران انرژی جان سالم به در ببرد؟

The EU garment sector survive the energy crisis challenge

قیمت انرژی در اتحادیه اروپا شش برابر بیشتر از قطب های تولید پوشاک رقیب در ایالات متحده، چین و آسیا است و این موجب شده تا کارشناسان درباره اینکه آیا شرکت های پوشاک اروپایی به بقای خود ادامه خواهند داد یا خیر به چالش بزرگی برخورد کنند.

بر اساس داده های اتحادیه اروپا، قیمت برق اتحادیه اروپا در حال حاضر حدود 0.56 یورو در کیلووات ساعت (0.60 دلار آمریکا) است، در حالی که در مراکز صنعتی پوشاک رقیب 0.10 دلار در هر کیلووات ساعت است.

پائولو ساندری، مسئول ارشد سیاست تجارت و صنعت کنفدراسیون پوشاک و نساجی اروپا (یوراتکس) هشدار داد که واردات پوشاک و منسوجات اتحادیه اروپا در سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد افزایش یافته است. او گفت که همراه با افزایش هزینه های انرژی که بر قیمت نهایی اثر می گذارد، افزایش واردات و در نتیجه کاهش تقاضا برای محصولات ساخت اروپا باعث شده است که کارخانه های پوشاک اتحادیه اروپا با ضرر کار کنند و یا حتی تعطیل شوند. ساندری می افزاید: اگر اقدام فوری توسط اتحادیه اروپا و مقامات ملی کشورهای عضو انجام نشود، بسیاری از شرکت‌ها از بازار بیرون رانده می‌شوند و اتحادیه اروپا توانایی خود را برای تولید محصولات ضروری به روشی پایدار از دست می‌دهد.

یوراتکس (Euratex) خواهان رویکردی فعال‌تر برای کمک به تولیدکنندگان اتحادیه اروپا برای تامین مواد خام و محصولات نیمه‌تمام، کاهش قیمت‌های انرژی با سقف قیمتی ۸۰ یورو در مگاوات ساعت که به طور قابل‌توجهی کمتر از سقف قیمت عمده فروشی اتحادیه اروپا برای انرژی که در حال حاضر ۱۸۰ یورو در مگاوات ساعت است می باشد و از طرف دیگر خواستار اعطای تسهیلات بلندمدت برای تامین انرژی ارزان و پایدار است. ساندری افزود: این رویکرد باید در سرتاسر کشورهای اتحادیه اروپا یکسان باشد و فضای بسیار کمتری را برای اقدامات یکجانبه کشورهای عضو فراهم کند.

او همچنین می افزاید که باید سرمایه گذاری های جاه طلبانه ای با تغییر اساسی در موضع اتحادیه اروپا در مورد کمک های دولتی به کسب و کارهای پوشاک به منظور نجات از بحران انرژی وجود داشته باشد. اما به این معنی نیست که به سادگی به کشورهای عضو اجازه بدهیم برای هر آنچه که لازم است خرج کنند، زیرا این خود منجر به این می شود که بازارهای داخلی اتحادیه اروپا بی‌ثبات شوند.

آیا برندهای پوشاک اتحادیه اروپا به دلیل بحران انرژی تغییر مکان خواهند داد؟

آنتونیو فرانچینی، دبیر کل CNA Federmoda ایتالیا و انجمن ملی SMEs که یک تولید کننده مد ایتالیایی است، هشدار داد که شرکت‌های پوشاک و کفش ممکن است مجبور شوند تولید خود را در اتحادیه اروپا متوقف کنند یا به دلیل انرژی ناکافی و هزینه‌های بالا نقل مکان کنند.

فرانچینی گفت: افزایش قیمت‌ها حتی برای سفارش‌هایی که قبلاً ثبت شده‌اند، اجتناب‌ناپذیر است. در برخی موارد، شرکت ها ترجیح می‌دهند تولید و پردازش را بر اساس سفارش‌های موجود مسدود کنند. در سطح جهانی، شرکت‌ها قادر به مقابله با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت نیستند، نمی‌توانند با ضرر تولید کنند و در نتیجه در معرض خطر بسته شدن هستند.

هوش مصنوعی در بازرسی پارچه

رئیس CNA مستقر در رم هشدار داد که اگر اتحادیه اروپا به اندازه کافی سریع عمل نکند، سناریو این بحران می تواند بسیار دراماتیک باشد: تضعیف دوباره برخی از بخش های زنجیره تامین با وابستگی بیشتر به واردات، انرژی و مواد خام خارج از اتحادیه اروپا.

این امر روندهای پس از همه‌گیری کرونا را که تشویق به تولید مجدد لباس و پارچه جهت صادرات به اروپا برای تنوع بخشیدن به منابع دور از مراکز ارزان قیمت و کاهش ریسک زنجیره تامین تاکید می کرد، متوقف می‌کند و یا به عقب برمی‌گرداند. به همین دلیل، علی‌رغم فشارهای تورمی ناشی از هزینه‌های انرژی، در حال حاضر پدیده‌ گسترده جابه‌جایی یا ورشکستگی مشاهده نمی‌شود.

علاوه بر این، در حالی که فرانسکینی می‌گوید: حمایت عمومی قوی برای اختصاص بودجه ای کلان در زمینه انرژی های سبز مورد نیاز است، سرمایه‌گذاری برای نصب نیروگاه‌های مولد از منابع تجدیدپذیر، به‌ویژه فتوولتائیک، به شرکت‌های پوشاک ایتالیایی برای رقابت بین‌المللی کمک خواهد کرد.

آیا بخش پوشاک اتحادیه اروپا همچنان می تواند رقابت کند؟

متخصصان صنعت پوشاک بر این باورند که علیرغم افزایش رقابت و بحران انرژی و هزینه های زندگی، با اقدامات خلاقانه در صرفه جویی انرژی و کمک های ضروری اتحادیه اروپا، این بخش می تواند جایگاه خود را حفظ کند.

در واقع، لوتز والتر، دبیرکل انجمن نساجی اروپا در زمینه منسوجات و پوشاک آینده (ETP)، گفت: شرکت ها انواع استراتژی ها و اقدامات موقت را برای صرفه جویی در انرژی و بقای خود به کار گرفته اند. برخی از قراردادهای بلندمدت تامین گاز و برق ثابت و برخی دیگر از اقدامات حمایتی مختلف دولت بهره مند شدند و تا جایی که ممکن بود سعی کردند افزایش هزینه های تولید را حداقل تا حدی در قیمت محصولات خود بگنجانند.

در نتیجه در درازمدت، قطعا استراتژی‌های جدیدی از نظر ترکیب انرژی وجود خواهد داشت، از جمله اینکه در صورت امکان برخی از انرژی‌های تجدیدپذیر محلی پا به میدان خواهند گذاشت. برخی از فرآیندهایی که امروزه با سوخت گاز کار می کنند ممکن است برقی شوند، اما این یک راه حل میان مدت تا بلند مدت است.

او گفت که برای تولید پوشاک، تأثیر قیمت انرژی غیرمستقیم تر از سایر هزینه هاست، زیرا هزینه های تولید پوشاک به اندازه فرآوری و تکمیل آن قابل توجه نیست. این تأثیر بیشتر از طریق کاهش فروش احساس می شود، زیرا مصرف کنندگان ضربه سنگینی از تورم خورده اند. قبض‌های انرژی بالا و تورم به آن ها اجازه نمی دهد تا به میزان پیش از بحران برای خرید لباس خرج کنند.

روکش های کرکی با ویژگی مادون قرمز

در همین حال، آدالبرت جانز، سخنگوی محیط زیست کمیسیون اروپا، می گوید: اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از فرصت‌های مالی را برای کمک به شرکت‌های پوشاک و نساجی، به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط، فراهم می‌کند. 

جذب سرمایه‌گذاری منجر به حفظ رقابت‌پذیری صنعت می شود. بودجه های منسجم و کمک‌های منطقه‌ای و همچنین طرح‌های بازیابی و تاب‌آوری اتحادیه اروپا،  می‌تواند مناسب‌ترین زیرساخت را ایجاد کند.

او به طور خاص به پروژه های مشارکت مالی اروپا و برنامه بودجه اتحادیه اروپا برای تحقیق و نوآوری اشاره کرد. چیزی که به تامین مالی در جهت حفظ محیط زیست؛ و همچنین حمایت های اتحادیه اروپا از کسب و کارهای پوشاک در جهت ارتقاء مهارت ها و توانمندی آنها تمرکز دارد. تحقیقات و نوآوری از طریق پلتفرم های مختلف و طرح های تامین مالی ترویج داده می شود. این مقام کمیسیون گفت که شرکت های پوشاک تشویق می شوند تا داده ها، اطلاعات و تحقیقات خود را به اشتراک بگذارند، به عنوان مثال در مورد مواد و توسعه انواع فیبر این امر از همین حالا شروع شده است.

در تلاشی دیگر برای تقویت بخش پوشاک، کمیسیون یک کمپین چند زبانه به نام «تنظیم مجدد روند» را راه‌اندازی کرد تا خریدهای مد پایدارتر را تشویق کند و فرصت‌هایی را که مد پایدار پیش روی کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان می گذارد را به نمایش درآورد.

در همین حال، در مواجهه با انتقاد Euratex مبنی بر اینکه به اندازه کافی سریع عمل نمی شود، یکی دیگر از مقامات کمیسیون اطمینان داد که اتحادیه اروپا اقدامات بی شماری را برای مبارزه با تأثیر بحران انرژی ارائه می دهد. اینها شامل سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر تحت طرح RePowerEU است. چارچوب بحران موقت اتحادیه اروپا، که به دولت ها اجازه می دهد آزادی عمل بیشتری در پرداخت یارانه به صنایع مشکل دار داشته باشند، اکنون تا پایان سال 2023 تمدید شده است، و طرح toolbox، مجوزی مشابه در اختیار کشورهای عضو قرار می دهد تا برای پرداخت فوری در جهت کمک به مشاغل و کارگران در مقابله با تورم و رکود هزینه کنند. طرح toolbox یا جعبه ابزار که توسط کمیسیون در اکتبر 2021 تصویب شد، به ما این امکان را می‌دهد تا تأثیر فوری افزایش قیمت‌ها را با کمک‌های دولتی به شرکت‌ها و کاهش هدفمند مالیات بررسی کنیم.

او گفت که اولویت با اقداماتی برای کاهش افزایش قیمت برای مشاغل کوچک است که نماینده فعال ترین مشاغل نساجی اتحادیه اروپا هستند.

وی افزود، اتحادیه اروپا همچنین در حال طرح پیشنهادهای بیشتر برای دستیابی به یک گذار موفق به سمت انرژی های پاک از جمله تسریع در پیاده سازی انرژی های تجدیدپذیر است، که باعث افزایش استقلال منابع بخش پوشاک می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *